Gå til innhold

Hva synes dere om sykepleiere?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvilket inntrykk har dere av sykepleiere? Positivt? Jeg er så usikker på hva jeg vil bli. Jeg ønsker å ta en utdannelse med mange muligheter, og som gir meg mye kunnskap på mange felt. Jeg er veldig glad i naturvitenskapelige fag, og synes det er litt viktig med status og lønn... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Om du er ute etter status og lønn, bør du vel gå for lege i stedet for sykepleier.

Status og lønn er ikke det viktigste for meg, men det er selvfølgelig viktig for yrkesstoltheten, blir man sett på som en "kariere kvinne" med ambisjoner hvis man velger å bli sykepleier? Man kan jo spesialisere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Status og lønn er ikke det viktigste for meg, men det er selvfølgelig viktig for yrkesstoltheten, blir man sett på som en "kariere kvinne" med ambisjoner hvis man velger å bli sykepleier? Man kan jo spesialisere seg?

Unnskyld meg, det er kanskje litt unødvendig å si, men... Tror du det er lurt å velge yrke etter hvilket bilde du ønsker andre skal ha av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Unnskyld meg, det er kanskje litt unødvendig å si, men... Tror du det er lurt å velge yrke etter hvilket bilde du ønsker andre skal ha av deg?

Du har et poeng der, og selvfølgelig er jeg enig, jeg bare føler at det er et press fra så mange hold, mange i omgangskretsen min som studerer arkitetktur, medisin, psykologi, kunst...kan sykepleiestudiet måle seg med dette? Jeg er så usikker og trenger råd fra noen som er litt mer reflekterte. har dere inntrykk av at sykepleiere er intelligente mennseker med ambisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillo
Du har et poeng der, og selvfølgelig er jeg enig, jeg bare føler at det er et press fra så mange hold, mange i omgangskretsen min som studerer arkitetktur, medisin, psykologi, kunst...kan sykepleiestudiet måle seg med dette? Jeg er så usikker og trenger råd fra noen som er litt mer reflekterte. har dere inntrykk av at sykepleiere er intelligente mennseker med ambisjoner?

Vær så snill; gjør det du har lyst til å gjøre - det du trives med. Om du tar en utdannelse som fører til noe du kan skryte av blant kjente og ukjente, men som du ikke klarer å motivere deg for i hverdagen, da har du ingenting.

Jeg skjønner godt hvordan du tenker, men jeg håper du tenker nøye over det, og tar et valg basert på dine egen valg. Dette handler mye om selvstendighet og selvtillit - så lenge du står for dine egne valg, vil du ha en integritet og få en mye større respekt for det du gjør, enn for å være en sau som tjener fett. Skjønner hva jeg mener? ;)

Jeg tror nok ikke du vil få den aksepten for yrket ditt dersom du blir sykepleier, som det du ønsker å få nei, for å bare svare på spørsmålet ditt. Men at de kan være intelligente mennesker; ja, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studer det du vil, jeg er sikker på at alle vil respektere deg for ditt valg så lenge du er trygg på valget ditt selv.

Når det gjelder status og lønn, er nok ikke sykepleier veien å gå. Selv med ekstra utdanning, vil du møte et svært hierarkisk system innen legevitenskapen/sykehussektoren. Så er du opptatt av dette, ville jeg ha tenkt meg om etter alternativer.

Du kan jo også revurdere ditt behov for status (og høy lønn), kanskje sykerpleieryrket er riktig for deg på andre måter? Men du bør jo også vurdere hvor greit det er for deg å jobbe turnus f.eks også. Men med en sykerpleierutdannelse får du jobbmuligheter overalt i landet, samtidig som du kan spesialisere deg senere.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Studer det du vil, jeg er sikker på at alle vil respektere deg for ditt valg så lenge du er trygg på valget ditt selv.

Når det gjelder status og lønn, er nok ikke sykepleier veien å gå. Selv med ekstra utdanning, vil du møte et svært hierarkisk system innen legevitenskapen/sykehussektoren. Så er du opptatt av dette, ville jeg ha tenkt meg om etter alternativer.

Du kan jo også revurdere ditt behov for status (og høy lønn), kanskje sykerpleieryrket er riktig for deg på andre måter? Men du bør jo også vurdere hvor greit det er for deg å jobbe turnus f.eks også. Men med en sykerpleierutdannelse får du jobbmuligheter overalt i landet, samtidig som du kan spesialisere deg senere.

lykke til!

Hvorfor mener dere at man burde velge noe annet hvis status og lønn er viktig? En sykepleier kan da tjene godt også, man kan jo spesialisere seg innen intensivmedisin eller bli jordmor med spesialfelt innen fosterdiagnotistikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg beundrer sykepleiere enormt. Kunne absolutt aldri tenkt meg å være det selv, men jeg lar meg imponere av den profesjonelle omsorgen de gir.

Og jordmor... det er stjerneyrke, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle sykepleiere jeg har møtt har da vært bra og oppegående folk, og det er jo helt klart mange ulike muligheter innenfor faget.

Men hvis du er flink i naturvitenskaper, ambisiøs og opptatt av å få en karriere (og det synes jeg da ikke du skal skamme deg over!), ville jeg heller gått for medisin enn sykepleier. Bedre lønn, flere muligheter, mer ansvar.

Hvis du imidlertid har veldig lyst til å gå for sykepleier men kvier deg fordi alle rundt deg skal ta mye lengre utdanninger, så må du jo selvsagt følge ditt eget hjerte! Finner du ut etter sykepleien at du vil gå videre, så er det jo faktisk mulig å ta medisin etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere tjener bra. Ei jeg kjenner som er nyutdannet (jobber i hjemmesykepleien, 8-16) har begynnerlønn på ca. 300.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sykepleiere tjener bra. Ei jeg kjenner som er nyutdannet (jobber i hjemmesykepleien, 8-16) har begynnerlønn på ca. 300.000.

tja, er ikke så værst det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg beundrer de veldig, kunne aldri tenke meg å bli sykepleier selv, men er veldig glad for at andre gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvor mange 3-års studier gir lavere begynnerlønn enn 300 000...?

Vernepleiere, Sosionomer og barnevernspedagoger har en minstelønn på rett under 260 000, regner med det er flere yrker med lav nybegynnerlønn. Synd, for det burde lønne seg å ta høgere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Status og status, jeg vet ikke om det er så status å være sykepleier.

Tungt arbeid, ubekvem arbeidstid og ikke alt for bra betalt i forhold til jobben.

IKKE velg yrke ut i fra status og lønn.

Velg yrke ut i fra din egen interesse. Det gir mer status, og du blir attpåtil fornyd itilleg.

Jeg vurderer sykepleien til høsten.

Basert på at det er det jeg ønsker jobbe med, jeg liker å hjelpe mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myten om at sykepleiere og enkelte andre yrkesgrupper har lav lønn er i ferd med å sprekke. Tidene forandrer seg og lønnsoppgjørene likeså.

Sykepleie og medisin en yrker som inneholder mye asymmetri. Med dette mener jeg at helsepersonell ofte møter mennesker (pasienter/brukere) som har mindre kunnskap om sykepleie og behandling enn personalet. Å være sykepleier, eller annet helsepersonell, gir et yrke med ofte skjev maktfordeling. Mange opplever denne statusen først når de blir syke og trenger hjelp fra helsepersonell.

Dette betyr ikke at samfunnet ser på sykepleiere, hjelpepleiere og assistenter eller legesekretærer som statusyrker slik som lege og advokat er for mange. Som andre har sagt, kan en etterutdanne seg og ta et spesialfelt innen sykepleie.

Personlig tror jeg ikke det er lurt å velge utdanning og yrke med basis i status og lønn, men på grunnlag av interesse. Jeg tror det er lurt å velge noe som interesserer og skaper refleksjon og motivering, og som en kan leve med. Det viktigste for meg er å ha det godt og ha et yrke som jeg mestrer og synes er interessant for meg. Hva andre måtte mene om mine valg, får de bare mene, det er jeg som bestemmer over meg og som vet hva jeg vil gjøre med livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor mange 3-års studier gir lavere begynnerlønn enn 300 000...?

Nesten ingen. De aller fleste med 3-årig utdanning tjener over 300.000,-

Derimot spørsmålet "hvor mange med 6 års høyere utdanning tjener under 300.000,-": svaret er: "svært mange i kommunesektoren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner 3 sykepleiere, i alderen 30-50 år, alle i kommunesektoren.

Den ene er psykiatrisk sykepleier, hun tjener 380.000,- , den andre er vanlgi sykepleier og tjener 320.000,- og den tredje er avdelingssykepleier, hun tjener 370.000,-

Jeg synes de har ganske god lønn! Jeg vet at Norsk sykepleierforbund (NSF) forhandlet for dem i det siste lokale lønnsoppgjøret forrige høst i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...