Gå til innhold

Mannen har invitert sin familie på 17. mai igjen 😒

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mannen har invitert hele familien sin, både svigers og søsken med barn på 17. mai. Og jeg er litt oppgitt. Synes det er utrolig rottent gjort etter at jeg uttrykkelig hadde sagt at jeg ikke ville ha dem her. Dette er 3. året på rad. I fjor var jeg gravid og sa at det var absolutt siste gangen jeg orka det. Jeg ble så utslitt etter å ha dem her. De spiser, drikker og bare mesker seg, ikke en sjel hjelper til, ikke betaler de for seg. Så er både svigermor og svigerinne noen spydige øgler som kommer med stygge kommentarer både om min vekt, utseende, matlaging, ja egentlig alt som er. Ungene, både vår eldste og svigerinnes to som er på samme alder herjer fritt, det er bare jeg som ser etter dem. Gjerne mens jeg ordner med mat og drikke til «gjestene». Mannen, svigerfar og svigerinnas man åpner den ene ølen etter den andre og bare koser seg. Det hjelper ikke å si ifra til mannen om å ta et tak, se etter ungene osv. For det gidder han bare ikke da. Har prøvd. 

Og så blir dette en veldig dyr affære for oss, fordi det er vi som står for all maten, drikka og det som er. Gjengen kommer tomhendt og skrubbsulten. I fjor ga jeg beskjed om at de skulle ta med mat til grilling og egen drikke. Svigerinna kom likevel tomhendt, «hadde glemt å handle» var unnskyldninga. Svigermor kom en halvflaske rosévin som hu og dattera delte. Og ikke vippset de etterpå heller. Jeg og mannen har felles økonomi, dette går utover meg også. 

Jeg er så drittlei mannen som bare inviterer, uten å høre med meg først. Sist sa jeg tydelig ifra om at dette var absolutt siste gangen jeg orka å ha de her, og likevel så får jeg beskjed om at gjengen kommer hit enda en 17.mai. Og ikke kan jeg stikke av fra det hele heller, for tro meg jeg har faktisk tenkt tanken. I år har jeg lovet å bake til skolen der eldste mann går, må være der på dagtid fordi han skal gå i tog og ikke minst gjøre han, babyen og meg selv klar for nasjonaldagen om morgen. Jeg skal også være med å rydde på kvelden da arrangementet på skolen er ferdig. Så derfor kan ikke jeg og ungene bare stikke til mine foreldre som bor 1 times kjøretur unna den dagen. 

Hva gjør jeg? Sånn bortsett fra å søke om separasjon, selvom det begynner å bli aktuelt…

Anonymkode: 3b654...37e

Hvor mange er det, hvor ofte er de hos dere ellers, hva pleier dere å servere? 

Hvis det er sjeldent de er hos dere, hadde jeg bare gjort om til tradisjon frem til unga deltar på skolearrangementer, og etterpå reist til foreldrene mine.

Server pølser. Er ikke noe uvanlig på 17 mai. Kjøp inn godt med vanlige grillpølser, lomper, brød, ketchup, og senep og sett mennene til å grille. Så noe alkoholfritt øl (er tross alt barnas dag, og har noen lyst får de ta med neste år), kjøp inn saft og noe cola. Bak og sett en vanlig sjokoladekake i fryseren i forveien og kjøp pinneis. Så har du en enkel og hyggelig 17 mai feiring.

Anonymkode: bf92b...ff0

• Liker 2
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har han sosial angst siden han sliter sånn med smalltalk og nye mennesker? Og han virker til å ha et alkoholproblem.
   Tipper han sliter med psyken. Det må han selv ta tak i, i mellomtiden stiller han seg på sidelinjen av barnas sosiale liv og  det kommer dem til å merke. 

Anonymkode: 17adb...1c3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis det er sjeldent de er hos dere, hadde jeg bare gjort om til tradisjon frem til unga deltar på skolearrangementer, og etterpå reist til foreldrene mine.

Server pølser. Er ikke noe uvanlig på 17 mai. Kjøp inn godt med vanlige grillpølser, lomper, brød, ketchup, og senep og sett mennene til å grille. Så noe alkoholfritt øl (er tross alt barnas dag, og har noen lyst får de ta med neste år), kjøp inn saft og noe cola. Bak og sett en vanlig sjokoladekake i fryseren i forveien og kjøp pinneis. Så har du en enkel og hyggelig 17 mai feiring.

Hvorfor kommer du busende inn på side 9 og mener TS skal fikse en 17. mai hun ikke har invitert til - etter at det er etablert at hun har avlyst for mannen…?

• Liker 23
  • Nyttig 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Gode tips til hvordan TS kan fortsette å være slave for mannen og slekta hans. 

Anonymkode: 9f593...e98

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Får dere gjester uten at mannen har fikset noe, så får du beklage på din manns vegne. "Beklager dere, men *navn* ville invitere dere, jeg ga beskjed om at jeg ikke har mulighet å stelle i stand, og han skulle fikse, sorry altså

Hvorfor skal TS beklage noe som helst? Det er så mange i denne tråden (og alle tråder på KG) som åpenbart mener at kvinner knapt fortjener å puste samme luften som menn gjør. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

man trenger ikke gjøre det så innmaridyrt di felste tar bare og griller pølser, copp har familie pakker som er kjempe billige

Dette tipset får du gi til mannen til TS vel, ikke TS? Hun trenger ikke tips for hvordan å være vertskap for slekta til mannen som han har invitert når hun har andre planer. 

• Liker 9
  • Nyttig 1

Annonse

liil skrev (6 timer siden):

"Sist sa jeg tydelig ifra om at dette var absolutt siste gangen jeg orka å ha de her, og likevel så får jeg beskjed om at...."    -Ok? Og hvilken beskjed FÅR MANNEN DIN AV DEG når han sier dette da?

Men så kommer du med en del info om timeplanen/oppgaver for nasjonaldagen. Du må ordne frokost, klær og flagg til deg og unga. Ta med kaka, som du sikkert har fiksa den 16. Så den kveldsryddinga.     17. mai starter jo altfor tidlig på dagen, men sånn jeg ser det, er det å komme seg tidlig opp med unga, pakke vogn, flagg, stellebag og kake i bilen, dra avgårde. Se på eldstemann i tog/leker på skolen eller hva nå som skjer. Er det fritid, så henger dere med noen andre, eller spiser is, drar på restaurant eller noe annet. Hvor sent på kvelden er ryddinga? Kan du ta med unga dit? Kan du alliere deg med en venninne som kan se etter barna? Er det noen mulighet for å bytte bort dugnadsjobben sånn at du faktisk KAN dra til din familie? 

For jeg ser absolutt ingen grunn til at du skal være hjemme denne dagen (med mindre du klarer å gjøre det klart for mannen at han skal trekke tilbake invitasjonen sin sånn at familien ikke kommer da, men utfra HI høres det ikke ut som dette er noe som er lett å tenke seg eller gjennomføre for deg). 

Helt enig!

og ts: den ryddingen etter 17 kai kan du delegere til mannen. Dukker han ikke opp og du får melding, så svar bare at mannen skulle rydde, da du er reist bort pga familie. 

• Liker 3
AnonymBruker

Sorry, men jeg tror ikke noe på at TS ikke kommer til å stå på kjøkkenet og slave for slekta til mannen 17.05. Hun er åpenbart en people pleaser, som merker at de fleste i tråden vil at hun skal kjempe imot, så da sier hun bare at hun har gjort det når sannheten helt sikkert er en annen. Bare å lese HI. Hun tar imot «beskjed» fra en mannebaby som ikke engang tørr å snakke med noen på skolearrangementer. 

• Liker 10
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skal TS beklage noe som helst? Det er så mange i denne tråden (og alle tråder på KG) som åpenbart mener at kvinner knapt fortjener å puste samme luften som menn gjør. 

Forstår du ikkje innholdet i denne "beklagelsen"? Det er rart kor dårlig leseferdighet mange på KG har. Forslaget er å "beklage" at mannen har gått for langt, at ho har gitt beskjed om at det ikkje skal inviterast, og dermed gje seg sjølv fri frå evt forpliktelser som uønska gjestar lett legg på kvinna i forholdet. Dette er ikkje ein beklagelse for noko TS har gjort eller sagt, dette er ein talemåte.

• Liker 1
AnonymBruker

"Ang. året 17.mai så forsto jeg det slik at dere har blitt enige om å samles hos oss iår også. Da dette er mye jobb og priser har gått veldig opp tenkte jeg at vi iår bestiller inn mat så det blir likt for alle. Tenkt tapas fra XXX, det koster XXX kroner pr pers. Ønsket du å være med på dette vippser dere til meg innen 1 mai. Hvis noen ikke ønsker å være med og heller feire et annet sted er det selvfølgelig helt greit."

Anonymkode: c2c42...837

AnonymBruker
Fjaselina skrev (9 minutter siden):

Forstår du ikkje innholdet i denne "beklagelsen"? Det er rart kor dårlig leseferdighet mange på KG har. Forslaget er å "beklage" at mannen har gått for langt, at ho har gitt beskjed om at det ikkje skal inviterast, og dermed gje seg sjølv fri frå evt forpliktelser som uønska gjestar lett legg på kvinna i forholdet. Dette er ikkje ein beklagelse for noko TS har gjort eller sagt, dette er ein talemåte.

En talemåte? Å beklage for at mannen har gått for langt? Nei, det det ikke. Det er en formulering som legger ansvar for denne saken på TS og ikke mannen. Mannen får beklage, Ts har ikke gjort noe feil. 

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Ang. året 17.mai så forsto jeg det slik at dere har blitt enige om å samles hos oss iår også. Da dette er mye jobb og priser har gått veldig opp tenkte jeg at vi iår bestiller inn mat så det blir likt for alle. Tenkt tapas fra XXX, det koster XXX kroner pr pers. Ønsket du å være med på dette vippser dere til meg innen 1 mai. Hvis noen ikke ønsker å være med og heller feire et annet sted er det selvfølgelig helt greit."

Hvorfor i alle dager mener du at TS skal ta over planleggingen for en fest hun ikke ønsker og ikke har invitert til? 

• Liker 12

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk må lese tråden, TS har avlyst og mannen satt are og måpte som en amøbe

Anonymkode: e66ee...ab7

Håper det er sant. Mistenker at TS bare skrev det fordi hun ikke orker å fortelle sannheten som er at gubben bestemmer over henne og det blir som han har bestemt i år også. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Håper det er sant. Mistenker at TS bare skrev det fordi hun ikke orker å fortelle sannheten som er at gubben bestemmer over henne og det blir som han har bestemt i år også. 

Samme tenkte jeg og jeg håper vi tar feil begge to. Det er også lang tid igjen for denne familien å overkjøre sønn/bror og svigerdatter/-inne, så mye kan endre seg. Jeg håper at TS står på sitt framover og virkelig og helt på ekte lar være å bli med på dette. 
Noe sier meg at denne familien er frekkere enn flatlusa og at TS og mannen har blitt overkjørt i så mange år at det er dynamikken i hele familien og det skal mye til for å forandre noe sånt, det er ikke noe som endrer seg i løpet av tre-fire-fem uker. 

Og så kommer denne familien allikevel, mannen bruker tusenvis av penger på mat og drikke og han står for matlaging, mens TS står for servering, pass av barn og oppryddning både på skolen og hjemme. (Hun har allerede sagt at hun tidligere har prøvd å la ting stå fordi mannen skal ta det, men så gir hun opp etter noen dager og tar det selv allikevel. Mannebabyen hennes vet at hun er reservemamma for han så hun tar det jo, han trenger ikke.) 

Har litt lite sympati for denne mannen din, TS. 

Anonymkode: e2a78...e67

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor i alle dager mener du at TS skal ta over planleggingen for en fest hun ikke ønsker og ikke har invitert til? 

Fordi hun da delegerer utgiften videre til snyltere som garanter vil backe ut. Samtidig får hun fortalt at 17.mai er mye jobb og langt ifra gratis. Tilslutt så blir hun garantert ikke tatt som en selvfølge kommende år.

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er dere fortsatt gift? Kan ikke fatte og begripe at man ønsker å være gift med en sånn mann.

Anonymkode: f3763...890

Som sagt, jeg vet ikke hvor dette forholdet er på vei hen. Jeg stiller meg selv det samme spørsmålet ofte…

• Hjerte 5
AnonymBruker

Bra du sto litt opp for deg selv ts, men du kan jo virkelig ikke fortsette å bo med denne tafatte mannen. Han bidrar jo null og niks og utnytter ditt snille vesen. En voksen mann med barn kan ikke slippe unna å stille på dugnader o l for barna, han må jobbe litt med seg selv og hvertfall ta en større del av arbeidet på hjemmebane hvis han helt eller delvis skal slippe sosiale settinger, du skal ikke ta alt og han ingenting. I forbindelse med 17. mai bør han hjelpe eldste barnet å kle seg m m og bake den satans kaka, du skal jo stille på skolen og amme! Han burde også ordne dere alle både gode frokost og middag, du skal jo tross alt stelle deg og babyen og ut av huset, mens han bare skal være hjemme.

Anonymkode: 3772b...163

• Liker 8
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har han sosial angst siden han sliter sånn med smalltalk og nye mennesker? Og han virker til å ha et alkoholproblem.
   Tipper han sliter med psyken. Det må han selv ta tak i, i mellomtiden stiller han seg på sidelinjen av barnas sosiale liv og  det kommer dem til å merke. 

Anonymkode: 17adb...1c3

Han drikker ikke alkohol til vanlig utenom grilling og litt jobb fester, så alkoholproblem vil jeg ikke si. Men dette med sosial angst synes jeg er merkelig, fordi han drar gjerne på fest/julebord med jobben og har null problem med å være sosial der. Han jobber på en plass med mange ansatte og mye gjennomtrekk, altså mange nyansatte og folk som sier opp/begynner hele tida. Likevel er det null problem for han å være sosial der. Samme gjelder med sine venner og familie. Men den sosiale angsten dukker opp umiddelbart hvis det er ett foreldremøte eller sommeravslutning til barnet vårt. Det samme gjelder å treffe mine venninner og deres samboere. Litt rart dette. 

Det er jeg som tar alt det sosiale med barna, inkludert foreldremøter, foreldretreff og avslutninger :( 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han drikker ikke alkohol til vanlig utenom grilling og litt jobb fester, så alkoholproblem vil jeg ikke si. Men dette med sosial angst synes jeg er merkelig, fordi han drar gjerne på fest/julebord med jobben og har null problem med å være sosial der. Han jobber på en plass med mange ansatte og mye gjennomtrekk, altså mange nyansatte og folk som sier opp/begynner hele tida. Likevel er det null problem for han å være sosial der. Samme gjelder med sine venner og familie. Men den sosiale angsten dukker opp umiddelbart hvis det er ett foreldremøte eller sommeravslutning til barnet vårt. Det samme gjelder å treffe mine venninner og deres samboere. Litt rart dette. 

Det er jeg som tar alt det sosiale med barna, inkludert foreldremøter, foreldretreff og avslutninger :( 

Da er det helt åpenbart skuespill.

Anonymkode: 3772b...163

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...