Gå til innhold

Sette maljer i gardiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fire gardiner som henger høyt, ca 2 m over gulvet. Per nå er de tredd på stang med løpegang. Dette gjør at de er vanskelig å trekke fra. Jeg kjøpte fire pakker med maljer som jeg tenkte å sette inn. Jeg kommer hjem og ser at det sydd på rynkebånd oppe bak på gardina.

Kan jeg sette på maljer selv om det er rynkebånd øverst?

Det er tynne lingardiner så på en måte er det en fordel at de er forsterket oppe?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten sjekke om det går an med de maljene du har kjøpt. Når det er rynkebånd så er det ofte et ganske stivt stoff og tykt, så da kommer det an på om du får festet maljene? 

Noe ala dette kan også være en mulighet (stang på 16-19 mm)

Anonymkode: 360cc...12e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er rynkebånd er det enkleste gardinringer med kroker i rynkebåndet. 

Anonymkode: 760f9...8af

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Puppegurigerd skrev (1 time siden):

Jeg har fire gardiner som henger høyt, ca 2 m over gulvet. Per nå er de tredd på stang med løpegang. Dette gjør at de er vanskelig å trekke fra. Jeg kjøpte fire pakker med maljer som jeg tenkte å sette inn. Jeg kommer hjem og ser at det sydd på rynkebånd oppe bak på gardina.

Kan jeg sette på maljer selv om det er rynkebånd øverst?

Det er tynne lingardiner så på en måte er det en fordel at de er forsterket oppe?

Det blir ikke pent. Da er det bedre at du kjøper gardinringer og enten «reker» eller «fingre» til å sette i gardinbåndet før du fester disse i gardinbåndet. 
Maljer er og vanskelig å få jevne når du gjør dette manuelt, og da er alt ødelagt. 

Anonymkode: 62f46...365

Skrevet

Jeg tror det er praktisk mulig å få satt inn maljene. Jeg er bare usikker på om det blir fint eller om jeg ødelegger gardina. Dette er på hytta så det er litt omstendelig å få endra på ting.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at de er vanskelige å trekke i fra nå? Dvs er det stanga som er tykk, eller stoffet som henger igjen i stanga?

Vet ikke helt hva du mener med "løpergang". Vil det si at du trer gardina mellom rynkebåndet og gardinstoffet?

Vi har "hemper" i rynkebåndet som vi trer gardina i, og da glir gardina mye lettere. Om det ikke er det på dine, så kan du prøve å lage egne hemper? 

Ang. maljer, så har jeg erfaring med at disse også lett kan henge seg fast i stanga. Jeg tror det beste er gardinskinner dersom man ikke får skikkelig tak i de for å trekke i fra/for. Antar du bruker en stang av noe slag? 

Anonymkode: 9b695...27e

Skrevet

Takk!

Det ble ny tur på butikken og ringer og kroker i rynkebåndet 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...