Gå til innhold

Kan man få hormonbehandling for plager ved overgangsalder når man fortsatt har mens?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er flere her som har hatt god effekt av hormonbehandling mot plager i forbindelse med overgangsalder. Men har dere da først fått behandling etter å ha mistet mensen, eller er det mulig å få det tidligere?

Jeg har mange av de andre symptomene; nattesvette, hetetokter, humørsvingninger, depresjon, hjernetåke, null hukommelse, søvnvansker, muskelplager osv. Men mensen har begynt å komme som en klokke hver måned etter å ha vært ustabil hele livet. Er 51 år, så hadde trodd den burde stoppe snart, men nei da.

Spesielt de psykiske plagene er vanskelig å leve med, og jeg har ikke lyst til å ha det sånn i mange år til.

Anonymkode: df13f...e39

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er mulig. 

Anonymkode: 33b62...784

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ser det er flere her som har hatt god effekt av hormonbehandling mot plager i forbindelse med overgangsalder. Men har dere da først fått behandling etter å ha mistet mensen, eller er det mulig å få det tidligere?

Jeg har mange av de andre symptomene; nattesvette, hetetokter, humørsvingninger, depresjon, hjernetåke, null hukommelse, søvnvansker, muskelplager osv. Men mensen har begynt å komme som en klokke hver måned etter å ha vært ustabil hele livet. Er 51 år, så hadde trodd den burde stoppe snart, men nei da.

Spesielt de psykiske plagene er vanskelig å leve med, og jeg har ikke lyst til å ha det sånn i mange år til.

Ja google perimenopause så ser du. Det å ta hormonene kan både overgangsplager mens du ennå har syklus og gi deg ett friskt liv lenger. Det forebygger en del «aldersykdommer» som osteoporose, Alzheimer, parkinson og hjerte/kar sykdommer som gjerne kommer av hormonelle mangler. For guds skyld ta kontakt med en gynekolog og ikke ta det via fastlege. Be om trandermal bioidentiske hormoner, de er ikke syntetiske. Dvs hormoner via plaster eller gel. 

Anonymkode: 52d26...9be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis du har lege som er snill. Min påstår så lenge en har mens kan en kun få p-pille eller hormonspiral 

Anonymkode: d530d...a6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja hvis du har lege som er snill. Min påstår så lenge en har mens kan en kun få p-pille eller hormonspiral 

Det handler da ikke om å ha en snill lege eller ikke. Men om en har en lege med kunnskap påå overgangsalder, det er der det ofte skorter dessverre.

Anonymkode: f3705...826

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det var før man mente at kvinnen måtte lide seg gjennom alt og vente ett helt år til etter siste mens, før hun kunne få hjelp. Og dessverre er det mange fastleger som fortsatt tror det er sånn.

Bare gå på hardt og si at du trenger hormontilskudd. Ja overgangsalderen er naturlig, men det er også naturlig å dø, men vi utsetter det så lenge som mulig likevel.

Anonymkode: 74a81...ba8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er også tull. Jeg har fortsatt mens men bruker hormonspray. Har også hormonspiral fordi man må alltid ta gestagener når bruker østrogentilskudd (så fremt man ikke har fjernet livmor).

AnonymBruker
Skrevet

Søk informasjon og les deg opp på overgangsalder selv. Sjekk ut drmariannenatvik på instagram.

Det er lettere å få hjelp om man vet litt selv om temaet og hva man "kreve" av behandling. Det mye kunnskapsmangel blant mange leger dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men her ser vi et godt eksempel på hvordan det er blant fastleger. Først og fremst tror hun at legen er snill som foreskriver henne det hun trenger og er riktig innen oppdatert forskning nå. For det andre er legen feilopplyst og tror at hun kun kan bruke p-pille eller hormonspiral når fortsatt har mens. Bare feil feil, leger asså :( 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å gå til en gynekolog og be om hjelp der. 
Fastlegen er ikke ekspert på alt det en lurer på og trenger svar på 

Anonymkode: cbabb...145

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er også tull. Jeg har fortsatt mens men bruker hormonspray. Har også hormonspiral fordi man må alltid ta gestagener når bruker østrogentilskudd (så fremt man ikke har fjernet livmor).

Gestagener gjelder også mange av de som har fjernet livmor

Anonymkode: 89baf...ff4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det handler da ikke om å ha en snill lege eller ikke. Men om en har en lege med kunnskap påå overgangsalder, det er der det ofte skorter dessverre.

Men burde ikke gyn sitte med slik info?

Her så sa fastlege nei, ble så henvist til gynekologen på sykehuset. Og de og sa rett ut: eneste vi kan tilby er p-piller og å sette inn spiral for du er for ung og du har mensen. Er 44 år.

Så da kan ikke en gang de som er utdannet til å drive med det en gang tingene 

Derfor jeg sier "snill" for virker sim flere både fastleger og gynekologer mener en bare ska leve gjennom det

Skrevet

Ja, kalles perimenopause. 

Mange har da nytte av HRT. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Får ta kontakt med en gynekolog over påske. Har så vidt snakket med fastlegen om dette før, men hun hadde ikke noe å bidra med så lenge jeg fortsatt har blødninger. Håper jeg finner en litt mer oppdatert gynekolog.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. Er 42, har ikke syklus (hormonspiral), men har flere egg igjen. Bruker østradiol(østrogen) gel, DHEA-kapsler, testosteron-gel og får progesteron fra spiralen. Symptomer startet for et par år siden. Første gynekologen var kunnskapsløs, byttet til en annen og er nå godt behandlet og mer eller mindre symptomfri. 

Anonymkode: 99c78...13f

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilogmed hormonspray for å prøve, mens vi ventet på svar på blodprøver. Gynekolog var ikke i tvil om at jeg burde prøve det. Allerede etter en uke merket jeg store endringer, og etter tre uker hadde jeg ett helt nytt liv... 

38 år, gått på p-sprøyte inntil nyttår, så over på p-piller, så aner ikke med syklus, men har masse småblødninger.

Anonymkode: c056f...5fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja google perimenopause så ser du. Det å ta hormonene kan både overgangsplager mens du ennå har syklus og gi deg ett friskt liv lenger. Det forebygger en del «aldersykdommer» som osteoporose, Alzheimer, parkinson og hjerte/kar sykdommer som gjerne kommer av hormonelle mangler. For guds skyld ta kontakt med en gynekolog og ikke ta det via fastlege. Be om trandermal bioidentiske hormoner, de er ikke syntetiske. Dvs hormoner via plaster eller gel. 

Anonymkode: 52d26...9be

Eller spray :) 

TS: gå til en privat gynekolog, f.eks. på Aleris. Man kan få syklisk hormonbehandling mens man er i perimenopausen og fremdeles har mensen.

Anonymkode: 2fc53...4b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...