Gå til innhold

Synes dere barnet virker klar til å kutte dagsoving?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bare lurer på om noen vil tenke litt med meg og komme med egne erfaringer.

Datteren min er bare 16 måneder, men har siste tiden vært veldig vanskelig å legge på dagen. Hun har flere dager droppet luren helt. Da har hun lagt seg umiddelbart kl 18.15 og sovet til 6.30 ish. På disse dagene uten lur er hun åpenbart trøtt rundt kl 14-15 og har småsovnet i matstolen sin, men ellers i godt humør hele dagen. 

På dagene hun har klart å sove lur (som er sjeldent nå) så har hun sovet 1 time og vært skikkelig sur ved leggetid. Våknet gråtende et par ganger i løpet av natten og klar for dagen kl 5.30

Er dette en overgang til avslutning av dagsoving?

Anonymkode: 67bf3...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis hun får mer søvn totalt sett ved å droppe luren, så ville jeg gått for det. 

Anonymkode: 989d5...5fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis hun får mer søvn totalt sett ved å droppe luren, så ville jeg gått for det. 

Anonymkode: 989d5...5fa

Det er vel omtrent det samme. Kanskje 15-20 min mer med dupp, men natta blir som sagt mer urolig 

Hun sovnet i bilen nå, så da får jeg jo se om kvelden og natta blir vanskelig igjen. Hvis den blir det så er vel det kanskje tegn på at hun kan kutte lur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er det i barnehagen,  sovner hun raskt der? 😊 mange barn blir veldig trøtte på ettermiddagen, når foreldrene ønsker å kutte dagsovingen. 

Anonymkode: b0cf3...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det i barnehagen,  sovner hun raskt der? 😊 mange barn blir veldig trøtte på ettermiddagen, når foreldrene ønsker å kutte dagsovingen. 

Anonymkode: b0cf3...e4a

Jeg ønsker ikke å kutte noe, jeg bare lurer på om hun er klar. I barnehagen sovner hun fort vanligvis, men rett før påske har hun begynt å bruke lang tid og sove kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, er jo individuelt. Noen blir så overtrøtte så de får noen oppvåkninger om natta, om de kutter duppen. Mens andre sover bedre. Du må bare prøve deg frem 

Anonymkode: 9dfa4...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vel, er jo individuelt. Noen blir så overtrøtte så de får noen oppvåkninger om natta, om de kutter duppen. Mens andre sover bedre. Du må bare prøve deg frem 

Anonymkode: 9dfa4...886

Ja, hun virker til å sove bedre uten dupp. I dag fikk hun en 50 min dupp i bilen og var vanskelig å legge nå nettopp. Så får bare se hvordan natta blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når legger hun seg for kvelden når hun har sovet? Vår på 2 år legger seg senere nå enn for et halvt år siden. Sovner gjerne 19.30-20, men han har det bedre gjennom dagen med å sove 1 time i barnehagen.

Når vi har fri dropper vi gjerne soving

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym6789 skrev (11 minutter siden):

Når legger hun seg for kvelden når hun har sovet? Vår på 2 år legger seg senere nå enn for et halvt år siden. Sovner gjerne 19.30-20, men han har det bedre gjennom dagen med å sove 1 time i barnehagen.

Når vi har fri dropper vi gjerne soving

Hun legger seg 18.30 uansett. Da er hun trøtt uavhengig av dagsoving eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun legger seg 18.30 uansett. Da er hun trøtt uavhengig av dagsoving eller ikke

Ok :) barn er så forskjellige, er vanskelig det der. Blir litt prøving og feiling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: våknet gråtende kl 5.15 i stedet for uthvilt kl 6.30 som hun har gjort uten dupp.  Nå sovnet hun nettopp 15 min i bilen, så kanskje det holder med en liten powernap :koko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt få barn på 16 måneder som ikke har godt av en dupp. 

Hun legges nok for tidlig på kvelden. Mange foreldre er litt for desperate etter egentid, opplever jeg, og pakker ungene i seng for fort. Det er nok derfor natta blir urolig og hun starter dagen tidlig.

Hva gjør du for å få henne i søvn? Og når forsøker du å legge henne til dupp når hun ikke vil sove? Ville forsøkt å legge henne senere på dagen. 

I den alderen der må man gjerne tilbake til litt mer tilrettelegging for å få de til å sove på dagen er min erfaring. 

Anonymkode: 5aecc...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ekstremt få barn på 16 måneder som ikke har godt av en dupp. 

Hun legges nok for tidlig på kvelden. Mange foreldre er litt for desperate etter egentid, opplever jeg, og pakker ungene i seng for fort. Det er nok derfor natta blir urolig og hun starter dagen tidlig.

Hva gjør du for å få henne i søvn? Og når forsøker du å legge henne til dupp når hun ikke vil sove? Ville forsøkt å legge henne senere på dagen. 

I den alderen der må man gjerne tilbake til litt mer tilrettelegging for å få de til å sove på dagen er min erfaring. 

Anonymkode: 5aecc...062

Vi er ikke desperate etter egentlig, så det synes jeg er ganske unødvendig å komme med. Hun legges 18.30 fordi hun er trøtt da og går selv til badet og ber om pysj. På dagen har vi prøvd alt fra kl 11 til 13 med legging 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er ikke desperate etter egentlig, så det synes jeg er ganske unødvendig å komme med. Hun legges 18.30 fordi hun er trøtt da og går selv til badet og ber om pysj. På dagen har vi prøvd alt fra kl 11 til 13 med legging 

Egentid*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for øvrig prøvd vogn, pupp og bil.  Det eneste som funker nå er bil,men som sagt blir legging og natta ganske kjip når hun sover på dagen. Derfor synes jeg det virker som om hun er klar til å avslutte dupp 

Vi har tidligere prøvd å legge senere, over en lang periode, men hun blir trøtt 18.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig få (om noen) barn er «klare» for å kutte dagsoving når de er 16 mnd. Det finnes perioder hvor de er vanskeligere å legge av forskjellige grunner, men som regel er den duppen nødvendig. Når sover barnet dupp? Kanskje er det mulig å gjøre noen enkle justeringer, i forhold til tid eller rutiner.

Anonymkode: 648da...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde og en rar soveperiode fra ca 15 til 18 mnd, men kuttet IKKE dupp. Stod heller bare i det for gutten trengte en hvil siden han er i konstant bevegelse, både kroppen og kjeften😂 Sover fortsatt dupp som snart treåring. Noen dager sover han til 7, andre dager våkner han kl 5🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 2657b...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...