Gå til innhold

Støl etter styrketrening to dager etter, øke restitusjonstid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ofte støl i muskulatur etter styrketrening, gjerne i 2 dager.

Prøver å øke muskelmasse og trener annen hver dag, men lurer på om det vil være bedre å trene hver tredje dag, siden jeg restituerer såpass sakte?

Anonymkode: dc1cf...df1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener du samme muskelgrupper annenhver dag? Det kan fort bli for ofte og gi overbelastning. Jeg trener samme muskelgruppe kun to ganger i uken. 

Skrevet

Hvor lenge har du trent? 

AnonymBruker
Skrevet

Restitusjon er ikke nødvendigsvis det samme som å vente til stølheten har gitt seg. Så lenge stølheten ikke går utover hvordan du utfører øvelsene, så går det helt fint å trene styrke. Det er vanlig at stølhet varer lenge om man holder på å bygge seg opp, og utsettelse av trening til stølhet har gitt seg kan gjøre at du forlenger prosessen. 

Anonymkode: 43836...08c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (Akkurat nå):

Trener du samme muskelgrupper annenhver dag? Det kan fort bli for ofte og gi overbelastning. Jeg trener samme muskelgruppe kun to ganger i uken. 

Ja, trener hele kroppen annen hver dag. Har et treningsprogram fra fysioterapaut jeg følger, men på grunn av fremgang, har jeg selv økt på vektene.

AnonymBruker
Skrevet
blåbærpai skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har du trent? 

Begynte for ca 4 uker siden

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, trener hele kroppen annen hver dag. Har et treningsprogram fra fysioterapaut jeg følger, men på grunn av fremgang, har jeg selv økt på vektene.

Da kan det hende du er moden for et nytt program og split slik at du fordeler muskelgruppene utover uken. Du kan jo høre med fysioterapeuten som kjenner deg, hva personen tenker er en god plan videre for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Restitusjon er ikke nødvendigsvis det samme som å vente til stølheten har gitt seg. Så lenge stølheten ikke går utover hvordan du utfører øvelsene, så går det helt fint å trene styrke. Det er vanlig at stølhet varer lenge om man holder på å bygge seg opp, og utsettelse av trening til stølhet har gitt seg kan gjøre at du forlenger prosessen. 

Anonymkode: 43836...08c

Tror nok stølheten vil påvirke øvelsene i dag 🙈 Vanligvis går den over etter to dager. Det vil si, om jeg bruker den som indikator for når musklene er klare til ny økt, så får jeg trent hver 3. Dag.

AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (2 minutter siden):

Da kan det hende du er moden for et nytt program og split slik at du fordeler muskelgruppene utover uken. Du kan jo høre med fysioterapeuten som kjenner deg, hva personen tenker er en god plan videre for deg.

Er ferdig hos fysioterapeut nå, var der bare 2 ganger (en gang for kartlegging, 1 gang for å gå gjennom øvelsene).

Så nå må jeg finne ut av ting selv.

Jeg har trent gjennom hele livet, er nå over 50, men er ukjent når det kommer til styrketrening.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Begynte for ca 4 uker siden

Hvis du trener hele kroppen annen hver dag (og nettop har begynt, 4 uker er ikke lenge) ville jeg vurdert å legge inn en splitt istedet. Så du får mer restitusjon på muskelgruppene mellom øktene. Og hvis du er 50 trenger kroppen mer enn en dag i mellom. Jeg er 35 og lar muskelgruppene få 48 timers hvile/aktiv restitusjon. Og jeg har trent styrke i 15 år. 

Del opp øktene dine i annenhver overkropp og underkropp, f.eks? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...