Gå til innhold

Hvorfor denne hysteriet rundt ultraprossesert mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

At noen gidder lage mat fra såkalt "bunnen av" er en gåte for meg. Har da virkelig andre ting å bruke tida på, enn å stå på kjøkkenet. 

Nei, kjøper gjerne Fjordland til hele familien, ikke dyrt på tilbud, og jeg er sikker på at det er like sundt som noe "fra bunnen av". 

Bruker gjerne Toro gryter og frossenpizza også. Ingen i familien er overvektige, alle har god helse og perfekte blodprøver. Tror ikke på langtidsskader heller. Da skulle halve befolkningen i Norge vært daue før tida. 

Anonymkode: 23f9d...3c2

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kun er opptatt av overlevelse og er villig til å gå på en rekke medisiner i fremtiden så er det greit nok. For oss som er opptatt av livskvalitet og unngå medisinbehandling med de bivirkninger som følger med så blir saken en annen. 

Anonymkode: 4ee83...ad5

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg savner i dette synkende skip av et samfunn er den gyldne middelvei. Likevekt.

Anonymkode: 44c89...c3f

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis du kun er opptatt av overlevelse og er villig til å gå på en rekke medisiner i fremtiden så er det greit nok. For oss som er opptatt av livskvalitet og unngå medisinbehandling med de bivirkninger som følger med så blir saken en annen. 

Anonymkode: 4ee83...ad5

Beklager, men dette er virkelig bare tull. "livskvalitet" er altså å stå på kjøkkenet og skrelle gulrøtter. Jeg er 100% sikker på at gulrøttene i feks Fjordland er like sunne. Kanskje til og med det er helsebringende å bruke tida til fritidssysler utenfor kjøkkenet også. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må alt være så ekstremt eller enten/eller? Hva med en sunn mellomting? 

For min del synes jeg det aller meste er greit i moderasjon. 

Anonymkode: db30f...9b9

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hysteriet? 

Hvis du har så lite kunnskap om ernæring at du kaller dette "hysteri", så har du mye å lære. Å bare servere barna sine ultraprosessert mat er trist for ungene dine.

https://www.kry.no/helsenytt/ultraprosessert-mat-hvordan-reagerer-kroppen/

Du syns det tar lang tid å steke fisk/kjøtt og koke grønnsaker, og tenker at det er en belastning å skrelle gulrøtter og slenge dem i litt kokende vann?  Enten bor du under en stein, eller så er du et forum-troll. Det går ikke an å være så treig. 

Anonymkode: bdaa2...4af

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Og jeg kan ikke forstå hvorfor folk ikke liker mat, men heller vil servere industrielt fremstilt drit. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Beklager, men dette er virkelig bare tull. "livskvalitet" er altså å stå på kjøkkenet og skrelle gulrøtter. Jeg er 100% sikker på at gulrøttene i feks Fjordland er like sunne. Kanskje til og med det er helsebringende å bruke tida til fritidssysler utenfor kjøkkenet også. 

Der er ikke ferdigskrella gulrøtter som er problemet. Vet du egentlig hva ultraprosessert mat er? 

Anonymkode: 62e65...c7b

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hysteriet? 

Hvis du har så lite kunnskap om ernæring at du kaller dette "hysteri", så har du mye å lære. Å bare servere barna sine ultraprosessert mat er trist for ungene dine.

https://www.kry.no/helsenytt/ultraprosessert-mat-hvordan-reagerer-kroppen/

Du syns det tar lang tid å steke fisk/kjøtt og koke grønnsaker, og tenker at det er en belastning å skrelle gulrøtter og slenge dem i litt kokende vann?  Enten bor du under en stein, eller så er du et forum-troll. Det går ikke an å være så treig. 

Anonymkode: bdaa2...4af

Husk at du har tilegnet deg denne "kunnskapen om ernæring" gjennom alt du har lest og forstått.

Svært, svært lite av denne kunnskapen har du oppdaget selv.

Kan man da vite om det er sant.. ?

Anonymkode: 154e5...7e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk at du har tilegnet deg denne "kunnskapen om ernæring" gjennom alt du har lest og forstått.

Svært, svært lite av denne kunnskapen har du oppdaget selv.

Kan man da vite om det er sant.. ?

Anonymkode: 154e5...7e4

Fagfellevurdert forskning. Men du tror vel ikke på forskning heller? 

Anonymkode: 62e65...c7b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sånn bortsett fra at nå viser seg at det trolig ikke er sunt å koke maten i plast (det har jeg uansett aldri tatt sjansen på å gjøre), så handler ikke skepsis mot ultraprosessert om at gulrøttene er  ferdig skrelt. Det er snakk om frokostblandinger f,eks, der kornet er behandlet til det ugjennkjennelige, og at sånt kan føre til betennelser i kroppen. 

Jeg spiser veldig mye ultraprosessert. Men skjønner at folk er skeptisk. Det er jo neppe sunt når det blir for mye av det. Tarmen trenger ordentlig mat.

Anonymkode: a2467...02a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det med ultraprossesert mat har tatt helt av i folks oppfatning.

- En stund var det farlig å spise mettet fett, men nå er det bedre enn noe annet.

- En annen gang var det parabener som var i vinden.

- E-stoffer var også kjempeskummelt, helt til det viste seg at mye av det finnes i naturen. 

Helt greit å lage maten fra bunnen av, men også spise mat fra Toro e.l. 

Folk døde av kreft for i tiden også. Bestefar var gartner og levde på grønnsaker og kjøtt, - fikk kreft han og. 

Anonymkode: 11206...4ad

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Veeeeeeeldig avslappet til såkalt ultraprosessert mat. Man er jo ikke engang enig om hva definisjonen er 😆🫢

Hysteri, helt åpenbart, for lettpåvirkelige mennesker.

Anonymkode: 5e32f...b86

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Folk vil ha enkle svar. Vitskap er for komplisert, og fagfolk som er ueinige med deg har ein agenda/er kjøpt og betalt (dei som derimot er einige med deg er til å stole på). Nyanse er keisamt, må ha svart-kvitt svar! Gjerne eit som passer med eksisterande spisemønster.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Cartman
Skrevet

Det er best å spise rent. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg savner i dette synkende skip av et samfunn er den gyldne middelvei. Likevekt.

Anonymkode: 44c89...c3f

Jepp. Det er så ekstremt enten/eller her inne. Jeg føler meg av og til nesten litt alene om å stort sett lage hjemmelaget mat, men at vi har saus fra Toro et par ganger i uka eller en Toro lasagne av og til eller at vi bruker buljong fremfor å koke kraft selv i timesvis. Men jeg har likevel inntrykk av at de fleste er litt som oss, at man spiser noe hjemmelaget mat fra bunnen og noe ultraprosessert.

Anonymkode: 94283...d22

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som flere sier her, det er så dørgende uinteressant og unyttig med den ekstreme svart/hvitt-tankegangen.
Det er null stress med Toro og frossenpizza innimellom, ingen som dør av det. 
Om du derimot i i all hovedsak spiser Toro og frossenpizza, så vil du ha høyere sannsynlighet for kreft og dårlig helse enn en som i all hovedsak spiser ren mat. 
så kan man selvsagt spise supersunt og likevel få kreft, eller man kan røyke og spise ultraprossesert og bli 80 år gammel. Mye sykdomsrisiko er ren genetikk/utenfor vår kontroll. 
men risiko for tarmkreft f.eks øker om man spiser mye ultra prosessert. Ultraprosessert er en risikofaktor slik f.eks lite mosjon, fedme, mye alkohol osv øker risiko for helseplager. Og det er det ingen vits i å debattere en gang. 

Anonymkode: aa635...ffb

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi biologisk ikke er ment for å spise ultraprossesert mat og det nå kobles til en rekke livsstilssykdommer. I tillegg er det mye dyrere med UP mat og det generere for mange en overspisingstendens, veldig synlig i befolkningen i usa. UP er ikke farlig i mindre mengder men det bør ikke være hoveddelen av maten. F.eks. er det bedre med ost og skinke på skiven enn skinkeost på tube, og du får langt mer for pengene ved å kjøpe ost og skinke!

Det finnes lettvint ikke-UP mat altså. Man MÅ ikke stå på kjøkkenet i timesvis.

Anonymkode: af925...bcb

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At noen gidder lage mat fra såkalt "bunnen av" er en gåte for meg. Har da virkelig andre ting å bruke tida på, enn å stå på kjøkkenet. 

Nei, kjøper gjerne Fjordland til hele familien, ikke dyrt på tilbud, og jeg er sikker på at det er like sundt som noe "fra bunnen av". 

Bruker gjerne Toro gryter og frossenpizza også. Ingen i familien er overvektige, alle har god helse og perfekte blodprøver. Tror ikke på langtidsskader heller. Da skulle halve befolkningen i Norge vært daue før tida. 

Det kan jo fort hende at UP-generasjonen dør før tida. Vi får vente å se

Anonymkode: 4fde6...21e

Skrevet

Minimal risiko for sykdom om man spiser ultraprosessert mat. Og hvorfor kaller folk det "dritt"? Og mat av ubehandla råvarer for "ren"? Det er uforståelig. Det som virkelig er farlig er å ikke trene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...