AnonymBruker Skrevet 18. april #21 Skrevet 18. april Det behøver ikke være så enkelt som enkelte sier. Vi hadde 2 bjørker på tomta da jeg vokste opp. Fikk ny nabo og de gikk via advokat. Og begge bjørkene fikk stå fordi de hadde stått der alt ved visning og pga alderen og at det ble regnet som grønn sone bak der bjørkene stod uansett, og der skulle trær få stå. Ser og der vi bor. Da vi kjøpte så var på nedsiden av tomta våres som grønt beite omeråde. På de årene vi har bodd har det blitt færre beitedyr så det som var grønt gress har nå grodd til med noe gran, furu og bjørk. Vi har spurt han som eier om vi kan hugge noe pga sola når dette vokser helt opp vil vi få 0 sol på tomta. Bonden sier vi kunne ta bjørka men ikke gran og furu. Og skogbruks kontoret sier og de ikke kan få gjort noe. Anonymkode: a8347...d7c 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #22 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Her kan du jo kappe halve treet da grenene henger laaangt innpå deres eiendom ift luftfoto 😅 Selv da må man ha samtykke fra naboen før man kan kutte greinene. Kan være viktigere for eieren at greinene består enn de er til plage for deg. Treet kan dø, det kan være verneverdig. Treets Venner hadde infiltrert Stortinget da disse lovene ble vedtatt. Stortingsrepresentanter bor på Frogner og har ingen innsikt i problematikken. Anonymkode: 33906...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #23 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 18.34): Huff, kondolerer. Mareritt å ha medlem av "Treets venner" som nabo. Loven sier også at trærne må være til større ulempe enn det er viktig for eieren å beholde dem. Jeg forsøkte konfliktrådet, oppmåling med forstmann viste at kun ett av 20 trær var over grensen... Loven er helt urimelig. At det skal være lov å ha et 15 meter høyt tre 5 meter fra tomtegrensen og som kanskje både skygger for sol og hindrer utsikt for naboen. Anonymkode: 33906...0f2 Dette. Det er ikke bare å kutte trær, det er noen vilkår som må være oppfylt for å kunne kreve det. Ei venninne har trær som i utgangspunktet er for høye, men ettersom trærne skjermer henne mot innsyn fra naboen (på hennes eneste uteplass) og naboen har flere uteplasser de kan bruke, så vil ulempene hennes være større ved å kappe trærne. Anonymkode: 6b66e...0da 4
AnonymBruker Skrevet 19. april #24 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke bare å kutte trær, det er noen vilkår som må være oppfylt for å kunne kreve det. Det har allerede kommet frem ganske så mange ganger i denne tråden. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ei venninne har trær som i utgangspunktet er for høye, men ettersom trærne skjermer henne mot innsyn fra naboen (på hennes eneste uteplass) og naboen har flere uteplasser de kan bruke, så vil ulempene hennes være større ved å kappe trærne. Kan de kappes slik at begge er fornøyde, naboen får sol/utsikt og din venninne beholder skjerming mot innsyn? Bør være mulig siden trærne er over 3 ganger høyere enn avstanden til tomtegrensen. Man kan tenke seg selv. Bo 5 meter fra trær som er over 15 meter høye. Stakkars nabo. Anonymkode: 33906...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #25 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har allerede kommet frem ganske så mange ganger i denne tråden. Kan de kappes slik at begge er fornøyde, naboen får sol/utsikt og din venninne beholder skjerming mot innsyn? Bør være mulig siden trærne er over 3 ganger høyere enn avstanden til tomtegrensen. Man kan tenke seg selv. Bo 5 meter fra trær som er over 15 meter høye. Stakkars nabo. Anonymkode: 33906...0f2 Jeg sa meg bare enig i et svar som var ganske viktig, ettersom noen tidligere fortalte de hadde kappet trærne til naboen. Og ja i teorien, men ifølge arborist var det en type trær som ikke bare kunne kappes. Ja stakkars nabo som kan sette seg på en av de tre andre uteplassene de har som ikke påvirkes av trærne? Anonymkode: 6b66e...0da
AnonymBruker Skrevet 19. april #26 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og ja i teorien, men ifølge arborist var det en type trær som ikke bare kunne kappes. Hva slags trær er det? Anonymkode: 33906...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #27 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 10.04): På grensa mellom oss og naboen er det mange høye trær. De ble plantet i en gammel nabofeide hvor nabo 1 skulle irritere nabo 2. De er sikkert 15-20m høye og er plantet med drøye meteren mellomrom, altså er det ekstremt tett. De blokkerer sola fullstendig på formiddagen. Vi spurte om å få hogge halvparten av dem (annenhver) for å åpne mer, samtidig som man da beholder skjermingen mot hverandre. Naboen sa nei. Loven er jo på vår side her. Hva er beste vei videre? Ønsker ikke et dårlig naboforhold. Naboen har ikke hage, det er bare villniss hele greia, så det overrasket meg at han skulle bry seg. Anonymkode: ac959...43a Trær er en av de vanligste årsaker til nabokonflikter, og tydeleg at mange verdisetter trærne mer en å ha eit godt naboforhold. Har selv opplevd konflikt med nabo grunnet løvtrær som stod v/ grenselinja og spydde store mengder løv, grønske over på min eigedom. Etterhvert som trærne vokste seg 10-12 med så tok de også verdifull utsikt, og hadde mye arbeid hver høst m/ renskning av takrenner, og få bort løvet. Det meste av løvet havnet på min eigedom som følge av ein vindrettning om høsten ofte er fra sydvest. Det er igrunnen litt merkeleg !..... Når ein bygger eit hus må ein forholde seg til gesimshøyde på bolig, men når ein planter eit kan det vokse til 15-20 meter. Dersom eit tre faller ned over eit hustak / bolig å gjør skade så er det grunneier hvor trærne står på som er ansvarle. Nå finnes det klare rettningslinjer for treplanting, og høyde på trær som står inntil nabogrenser, og trær som tar bort utsikt, og skygger for sola er ein verdiforingelse av tomten. Anonymkode: 7b1f5...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #28 Skrevet 20. april Vi har også trær som er 20m + høye, men tomtegrensen går midt i veien, og avstanden for stor til at nabo har en case. trærne er sentrale i arkitekturen på min tomt (nærutsikt, skjermer innsyn, støy, beplantning, hjelper på drenering, og huset er bygget mellom trærne), at det tar utsikten (men hverken morgen eller ettermiddagssolen) til naboen bryr vi oss fint lite om. Anonymkode: 95269...e4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #29 Skrevet 20. april Hvis det er en ganske ganske bred korridor med trær vil det neppe hjulpet å kutte noen få i grensen. Vi prøvde men fikk til konklusjon at mesteparten av trærne sto for langt unna og at de sto der da vi kjøpte huset. Og at de var med på å gjøre naboens tomt unik og spesiell og usjenert. Det er synd for en fri siktlinje ville hevet verdien på vår tomt med flere hundre tusen hvis ikke mer. Anonymkode: 682cd...9c6 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #30 Skrevet 20. april Derfor må de som sliter med veldig høye trær hos naboen ønske velkommen en skikkelig høststorm. Du kan også være smart og løfte opp torven på din eiendom diskret og kappe røttene på treet som går inn på din eiendom og så legge torven pent tilbake igjen. Treet blir svekket og kan falle ved neste storm. Og faller det på huset ditt er naboen ansvarlig og må betale for skadene.. Anonymkode: 41dc7...e4b
Perelandra Skrevet 21. april #31 Skrevet 21. april Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov, og svar til dette Perelandra, mod. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april #32 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 6.53): Hvis det er en ganske ganske bred korridor med trær vil det neppe hjulpet å kutte noen få i grensen. Vi prøvde men fikk til konklusjon at mesteparten av trærne sto for langt unna og at de sto der da vi kjøpte huset. Og at de var med på å gjøre naboens tomt unik og spesiell og usjenert. Det er synd for en fri siktlinje ville hevet verdien på vår tomt med flere hundre tusen hvis ikke mer. Anonymkode: 682cd...9c6 Dette er slikt man må se på når man kjøper bolig. Er det ikke utsikt ved kjøpstidpunkt, så kan man ikke planlegge å få det. Da må man alternativt kjøpe tomten som blokkerer utsikten også. Anonymkode: 95269...e4f 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #33 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 18.34): Huff, kondolerer. Mareritt å ha medlem av "Treets venner" som nabo. Loven sier også at trærne må være til større ulempe enn det er viktig for eieren å beholde dem. Jeg forsøkte konfliktrådet, oppmåling med forstmann viste at kun ett av 20 trær var over grensen... Loven er helt urimelig. At det skal være lov å ha et 15 meter høyt tre 5 meter fra tomtegrensen og som kanskje både skygger for sol og hindrer utsikt for naboen. Anonymkode: 33906...0f2 Det er jo nok av muligheter for dere trehatere å flytte til et sted der dere kan se så mye asfalt og biler dere vil da. Dere må jo ikke flytte uti skauen/til enebolig med trær i nærheten for å ødelegge blodtrykket deres. Anonymkode: cc9e1...7ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #34 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er slikt man må se på når man kjøper bolig. Er det ikke utsikt ved kjøpstidpunkt, så kan man ikke planlegge å få det. Da må man alternativt kjøpe tomten som blokkerer utsikten også. Anonymkode: 95269...e4f Det er jeg helt enig i. Jeg har møtt på trehatere, og mitt inntrykk er at de kjøper og regner med at de skal få fjernet trærne lett og så blir de forbanna når det ikke går. Uttaler meg ikke om ts' tilfelle, der er jeg enig i at man må kunne komme til enighet om et kompromiss, men på generelt grunnlag om folk som flytter til landlige strøk med skjermsone, og så tåler de ikke trær. Anonymkode: cc9e1...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #35 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er slikt man må se på når man kjøper bolig. Er det ikke utsikt ved kjøpstidpunkt, så kan man ikke planlegge å få det. Ja, noe som kan føre til at de som er så uheldige å ha et medlem av "Treets venner" som nabo får en betydelig verdireduksjon på eiendommen. Denne saken gjelder også som sliter med trær som har grodd opp etter at man kjøpte. Har en nabo som kjøpte for 50 år siden og som i mange år har sett rett inn i en grantre-vegg i sør og som skygger for sola hele året. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo nok av muligheter for dere trehatere å flytte til et sted der dere kan se så mye asfalt og biler dere vil da. Dere må jo ikke flytte uti skauen/til enebolig med trær i nærheten for å ødelegge blodtrykket deres. Mulig det ikke er godt nok kjent, men det finnes fortsatt norske innbyggere som ikke vil bo midt i en storby eller i høyblokk. Anonymkode: 33906...0f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå