Gå til innhold

Trening og lite matinntak for å få lav fettprosent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener styrke, er 175 cm høy og har bmi på 20,5, altså normalvektig.

Jeg spiser mye og merker at jeg blir mer sulten dess tyngre jeg trener.

Kjenner til kjendiser som trener mye og blir tynnere og tynnere, og lurer på hvordan de klarer å bygge muskelmasse når vekten går nedover og de får lavere og lavere fettprosent? Hvordan har de energi til trening når de bare pirker i maten?

Anonymkode: ee55d...7c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om de faktisk får betydelig større muskelmasse samtidig som de er tynne/blir tynnere, er det vel fort at det er illegale stoffer i bildet... Men det er lettere å få mer definerte muskler når man trener samtidig som man går ned i vekt/fettprosent, da kan det jo også se ut som man har bygget mye muskler. Husker selv da jeg spiste lite, trente mye og fikk stadig mer synlige muskler: jeg hadde progresjon på treningen, men veldig mye mindre enn nå når jeg veier mer. Løfter lett mye mer nå, enn da, med mindre trening. Likevel så det nok ut som jeg hadde mer muskler da enn nå, fordi det ikke var særlig mye fett som skjulte musklene... 

Anonymkode: 0b875...7ec

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Bulk/cut-sykluser, også tek du kun bilete og video til SoMe når du har cutta nok til å ha synlege muskler ;) Kjendiser i USA får ofte drahjelp av personleg kokk, PT, og «farmasøyter».

Endret av aazy
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om de faktisk får betydelig større muskelmasse samtidig som de er tynne/blir tynnere, er det vel fort at det er illegale stoffer i bildet... Men det er lettere å få mer definerte muskler når man trener samtidig som man går ned i vekt/fettprosent, da kan det jo også se ut som man har bygget mye muskler. Husker selv da jeg spiste lite, trente mye og fikk stadig mer synlige muskler: jeg hadde progresjon på treningen, men veldig mye mindre enn nå når jeg veier mer. Løfter lett mye mer nå, enn da, med mindre trening. Likevel så det nok ut som jeg hadde mer muskler da enn nå, fordi det ikke var særlig mye fett som skjulte musklene... 

Anonymkode: 0b875...7ec

De spiser vel kanskje bare kylling og grønnsaker, som gir mye protein med lite kalorier.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du?

Jeg blir mye mer sulten når karbohydrater er en stor del av kostholdet.

Anonymkode: 16a7f...d1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva spiser du?

Jeg blir mye mer sulten når karbohydrater er en stor del av kostholdet.

Jeg blir også mer sulten dess mer karbohydrater jeg spiser, men merker at jeg holder meg mett og har stabilt blodsukker når jeg får i meg mer proteiner og fett.

Før trening spiser jeg en liten porsjon havregrøt med chiafrø, gresskarkjerner og knuste linfrø i, og topper det med peanøttsmör, bær og kanel.

Etter trening blir det ofte en banan, proteinshake eller pudding, og fisk eller kjött med grønnsaker til middag. Spiser mye speltlompe med peanøttsmør som mellommåltid, eller speltbröd med med kjøttpålegg og grönt på.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjenner til kjendiser som trener mye og blir tynnere og tynnere, og lurer på hvordan de klarer å bygge muskelmasse når vekten går nedover og de får lavere og lavere fettprosent? Hvordan har de energi til trening når de bare pirker i maten?

Kjendiser har ett helt team med profesjonelle mennesker som skreddersyr kosthold- og treningsplan for at de skal få det til.
For Ola Nordmann som ikke har de pengene eller ressursene, må på en måte finne sin egen fasit.

Og der er det svært forskjellig fra person til person hva som funker. Det er ikke UMULIG å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse samtidig, men hva DU trenger for å få det til, er umulig for oss å svare på. 

Anonymkode: bfc39...ebf

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått satt opp en skikkelig kostholdsplan og treningsplan, nøye planlagt for akkurat deg, din kropp og din livsstil, av fagfolk?

Det er fullt mulig ha mye energi, og ha tilstrekkelig med matinntak, uten å verken sulte seg eller overspise. Men det krever kunnskap for å sette sammen en helhetlig plan.

En annen ting er at for mange så går ikke vekten nedover. Ja, man blir tynnere og får lavere fettprosent, men hvis muskelmassen øker, så går ikke nødvendigvis vekten nedover.

Anonymkode: 27cdd...e7f

Skrevet

Det er bare illusjon når man ser noen får mer muskler og samtidig går ned i fettprosent. Når man går ned i fettprosent, blir musklene mer synlige.

Det mest vanlige er å bygge opp muskler, dvs spise masse og trene tungt. I den perioden har de høyere fettprosent.  Når de har oppnådd en viss muskelmasse, spiser de deretter mindre - men fortsetter å trene som før. Fettprosenten synker mens mesteparten av muskelmassen bevares.

Kjendiser betaler PT-trenere som hjelper dem med akkurat dette. Både trening og kosthold. De måler verdier underveis.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har du fått satt opp en skikkelig kostholdsplan og treningsplan, nøye planlagt for akkurat deg, din kropp og din livsstil, av fagfolk?

Det er fullt mulig ha mye energi, og ha tilstrekkelig med matinntak, uten å verken sulte seg eller overspise. Men det krever kunnskap for å sette sammen en helhetlig plan.

En annen ting er at for mange så går ikke vekten nedover. Ja, man blir tynnere og får lavere fettprosent, men hvis muskelmassen øker, så går ikke nødvendigvis vekten nedover.

Anonymkode: 27cdd...e7f

Jeg har treningsplan av fysioterapeut siden jeg driver med opptrening etter bilulykke, men det er ikke noe kostplan som følger med, siden jeg hverken skal slanke meg eller bygge muskler for å se bra ut, men trene meg tilbake til livet.

Ts

Skrevet

Jeg følger en del muskuløse folk med lav fettprosent på Insta. Det tar ofte ikke lang tid før du skjønner at hele gjengen er på Tren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kunherfortrening skrev (1 minutt siden):

Om man er heldig så klare man å vedlikeholde muskelmassen , man bygger ikke. Hvorfor vil du gjøre noe som er så tungt og unødvendig?

Hva er trikset for å gå ned i vekt når man trener styrketrening da?

Anonymkode: 97f82...362

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva er trikset for å gå ned i vekt når man trener styrketrening da?

Anonymkode: 97f82...362

Kosthold kosthold kosthold.

Disse kjendisene du ser, har kostholdsveiledere, kokker og personlige trenere, og det er jobben deres å se bra ut. Sistnevnte gjelder for influencere også, så de puster og lever dette her i hverdagen, når vi andre er på jobb.

Min kropp for eksempel, jeg har en helt vanlig kropp (bmi 21). Jeg er sterk, men har litt ekstra "padding" her og der. Jeg har to ganger gått hardt inn for å ha et helt clean kosthold, men jeg trente helt likt gjennom alt. (3 styrkeøkter og 3 kardioøkter i uka, pluss en time yoga eller tur i skogen på hviledagen). Kroppen min ble helt vanvittig ripped. Fast, stram, definert. 

Jeg spiste mye, men jeg spiste "riktig". Høyt proteininntak og enormt med grønnsaker i alle slags variasjoner (dess flere ulike, dess bedre, for å få mest mulig vitaminer og mineraler!) og de karbohydratene jeg fikk i meg, var kun sakte karbohydrater.

Stramheten og definisjonen forsvinner fort så fort jeg går tilbake til "vanlig" kosthold igjen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å legge til at jeg ser 7-10kg tynnere ut i den definerte, faste, stramme fasen, kontra min normale kropp, selv om vekta faktisk ikke er så ulik i det hele tatt. Kanskje 1-2kg forskjell, men det er så lite at det like gjerne er syklusforandringer. Men jeg ser HELT annerledes ut med clean eating. (For meg er sukker og hvete det som utgjør størst forskjell)

AnonymBruker
Skrevet

Bulk-cutting syklus. Hvor man spiser mye i bulkingfasen og bygger muskler i et par måneder etterfulgt av en "cut" hvor man reduserer calorier per dag strategisk for å være i underskudd og redusere fettprosent. 

En ganske usunn strategi for å få muskler og vener til å "poppe" før fitnesskonkurranser eller influencer-bilder. 

Ikke noe som hobbymosjonister skal holde på med. 

Anonymkode: 7571b...154

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...