Gå til innhold

Tilstandsrapport ukjent byggegrunn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på et hus på Skedsmokorset. Også står det i rapporten ukjent byggegrunn. 
hva vil det si? Å burde jeg være skeptisk sånn som det skjedde i Gjerdrum ?

Anonymkode: 5b99f...43e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan enkelt sjekke kart for å se hvordan faresone det er. Men nå er vel områdene rundt Lillestrøm/Gjerdrum/Skedsmo kanskje noen av de aller best undersøkte og risikovurderte områdene i landet, nettopp fordi det har vært skred.
Selv om grunnen under den spesifikke boligen ikke er undersøkt, så er området undersøkt med tanke på fare for skred.

Generelt betyr "ukjent byggegrunn" at takstmannen ikke har gjort undersøkelser av grunnen, noe de uansett svært sjeldent har kunnskap og utstyr til, og selger har ikke kunne fremvise dokumentasjon på om det er fjell, grus, torv eller lignende under boligen. Det er ganske få boliger hvor det finnes god nok dokumentasjon på grunnforholdene til at det kan defineres i en takstrapport.

Er byggegrunnen av myr/torv, så er grunnmuren mer utsatt for fukt. Er byggegrunnen fjell, så er det mindre sjanse for radon, men vanskeligere bygge ut kjeller f.eks.

Faren for skred er uansett så minimal at jeg ikke ville vært bekymret med mindre boligen er i høyeste faresone på kart.

Anonymkode: abb83...ee5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du undersøke, TS. Jeg kjenner en geolog som sier at han aldri i verden ville kjøpt et hus i de aller fleste områdene nord for Oslo. Det er rett og slett farlig. 

Ukjent her betyr nok enten kvikkleire eller søppelfylling.

Anonymkode: 290cb...9a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette må du undersøke, TS. Jeg kjenner en geolog som sier at han aldri i verden ville kjøpt et hus i de aller fleste områdene nord for Oslo. Det er rett og slett farlig. 

Det gjør det slettes ikke, jeg er en geolog du ikke kjenner og nord for Oslo er et stort område, og det du sier er ikke riktig og vi er alle blitt litt mindre intelilgent av å høre deg si det.

TS sjekk her så vet du sånn nogenlunde (NGUs bergrunnskart)

https://geo.ngu.no/kart/berggrunn_mobil/

Det andre som bør sjekkes i Oslo området er Alunskifer (den inneholder Uran og gir opphav til lokal Radon gass)

https://dsa.no/radon/alunskiferkart/alunskiferkart.pdf

NGU har masse fine kart som viser områder i Norge vs det meste:

https://www.ngu.no/geologiske-kart

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Holder du deg leirgrunn og alunskifer er du helt trygg 

Anonymkode: 90277...00c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Holder du deg leirgrunn og alunskifer er du helt trygg 

Anonymkode: 90277...00c

Jepp, ras og radon.. 😅

Anonymkode: b8994...055

Skrevet

Det står jo fordi det ikke er et krav i forskriften å undersøke byggegrunnen. Da blir den beskrevet som "ukjent" av samme grunn.

Et krav om å undersøke byggegrunnen ville kostet masse penger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nord for Oslo? Så alt fra nordsiden av Oslo til Nordkapp er farlige områder? Fyflate da er det mange av oss råskinn, som tør å bosette oss i livsfarlige områder :) 

Anonymkode: 24cb1...b91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å svare ts, jeg har ikke peiling hva huset mitt står på. Det har dog stått her i 60 år. Vet det er endel skifer, radon område. Utover det, har ikke anelse. Føler ikke jeg trenger å vite det, om huset en dag blir slukt av jorda, eller det blir atomkrig føler jeg er utenfor min kontroll uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Det står vel dette i det aller fleste taksrappporter der det ikke er åpenbart at boligen står på fjell (eller noe annet), eller der finnes dokumentasjon på byggegrunn fra byggingen av boligen. Har lest mange rapporter i det siste da jeg har vært på boligjakt selv. Jeg er geotekniker, og bruker samtlige av karttjenestene det er linket til over for å få en oversikt over grunnforhold der jeg har sett på bolig. 

Leirgrunn er forresten ikke ensbetydende med farlig. All kvikkleire er leire, men ikke all leire er kvikk. 

Anonymkode: d70f0...0f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 10.32):

Du kan enkelt sjekke kart for å se hvordan faresone det er. Men nå er vel områdene rundt Lillestrøm/Gjerdrum/Skedsmo kanskje noen av de aller best undersøkte og risikovurderte områdene i landet, nettopp fordi det har vært skred.
Selv om grunnen under den spesifikke boligen ikke er undersøkt, så er området undersøkt med tanke på fare for skred.

Generelt betyr "ukjent byggegrunn" at takstmannen ikke har gjort undersøkelser av grunnen, noe de uansett svært sjeldent har kunnskap og utstyr til, og selger har ikke kunne fremvise dokumentasjon på om det er fjell, grus, torv eller lignende under boligen. Det er ganske få boliger hvor det finnes god nok dokumentasjon på grunnforholdene til at det kan defineres i en takstrapport.

Er byggegrunnen av myr/torv, så er grunnmuren mer utsatt for fukt. Er byggegrunnen fjell, så er det mindre sjanse for radon, men vanskeligere bygge ut kjeller f.eks.

Faren for skred er uansett så minimal at jeg ikke ville vært bekymret med mindre boligen er i høyeste faresone på kart.

Anonymkode: abb83...ee5

Radon slippes vel fra fjellet? Og byggegrunn av myr/torv ville jeg vært veldig skeptisk til på grunn av det "evigvarigende" potensialet for store setninger, i tillegg til fukt. 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (På 17.4.2025 den 10.52):

Det gjør det slettes ikke, jeg er en geolog du ikke kjenner og nord for Oslo er et stort område, og det du sier er ikke riktig og vi er alle blitt litt mindre intelilgent av å høre deg si det.

TS sjekk her så vet du sånn nogenlunde (NGUs bergrunnskart)

https://geo.ngu.no/kart/berggrunn_mobil/

Det andre som bør sjekkes i Oslo området er Alunskifer (den inneholder Uran og gir opphav til lokal Radon gass)

https://dsa.no/radon/alunskiferkart/alunskiferkart.pdf

NGU har masse fine kart som viser områder i Norge vs det meste:

https://www.ngu.no/geologiske-kart

Du får ikke svar på hva huset er bygget på av NGUs berggrunnskart. Det viser bergstypen under eventuelle løsmasser + er i en målestokk totalt uegnet for dette formålet. 

NVE har kvikkleireskredfare-kart, ville sjekka ut det. Men husk at MYE bebyggelse og infrastruktur er bygd på sensitiv kvikkleire, men med riktig forarbeid/grunnarbeid så skal det være trygt likevel. 

Anonymkode: 91779...e7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Radon slippes vel fra fjellet? Og byggegrunn av myr/torv ville jeg vært veldig skeptisk til på grunn av det "evigvarigende" potensialet for store setninger, i tillegg til fukt. 

Radon kommer fra skifer 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...