Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste (han er mann 32 år, jeg er kvinne 28) er veldig glad i å snakke om følelser. Vi har kun vært sammen i et halvt år. Men i det siste har han mer og mer begynt å fortelle meg hva jeg føler. Han kan for eksempel gjøre noe han mener er snilt, etterpå kan han skrive mld til meg å si at "du ble så glad for det jeg gjorde at du fikk tårer i øynene". Noe som absolutt ikke stemmer. Eller nå føler du sånn og sånn, derfor bør du bli hjemme ikveld. Eller jeg må hjelpe deg med dette fordi du føler sånn. Dette blir mer og mer ubehagelig, og gir meg en følelse av at han vil kontrollere meg. Samtidig er det vanskelig å ta han på det, for han "er jo bare snill og tar hensyn".

Tanker? 

Anonymkode: 384f7...dc9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menn som manipulerer og kontrollerer deg skal du droppe!

Når han gjør dette så tydelig allerede etter et halvt år, så vil han bare bli verre.

Anonymkode: 27cf7...8e7

• Liker 25
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han er kjæreste bare med sin egen idé av deg, ikke egentlig med deg. Forelsket i forelskelsen.

Anonymkode: 70e92...dd1

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bra. Han der høres farlig ut. Eksen var slik, det endte ikke bra.

Anonymkode: 2956f...680

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Løp! Han groomer deg og vil bare bli verre. 

Anonymkode: 60548...d49

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Han kan for eksempel gjøre noe han mener er snilt, etterpå kan han skrive mld til meg å si at "du ble så glad for det jeg gjorde at du fikk tårer i øynene". Noe som absolutt ikke stemmer.

Her fikk jeg assosiasjoner til sånne mektige mafia-sjefer og lignende skurkefigurer fra diverse filmer. Grøss!

Det er ikke snilt og hensynsfullt å diktere hva andre føler ut fra hva man selv vil at den andre skal føle. Det er kontrollerende og absolutt ikke slik et sunt forhold skal være.

Anonymkode: d96f5...5fa

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Min kjæreste (han er mann 32 år, jeg er kvinne 28) er veldig glad i å snakke om følelser. Vi har kun vært sammen i et halvt år. Men i det siste har han mer og mer begynt å fortelle meg hva jeg føler. Han kan for eksempel gjøre noe han mener er snilt, etterpå kan han skrive mld til meg å si at "du ble så glad for det jeg gjorde at du fikk tårer i øynene". Noe som absolutt ikke stemmer. Eller nå føler du sånn og sånn, derfor bør du bli hjemme ikveld. Eller jeg må hjelpe deg med dette fordi du føler sånn. Dette blir mer og mer ubehagelig, og gir meg en følelse av at han vil kontrollere meg. Samtidig er det vanskelig å ta han på det, for han "er jo bare snill og tar hensyn".

Tanker? 

Jeg hadde ikke orket å være sammen med en sånn type 😳 Det høres jo helt sært ut 😳

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som han lever mer i sine fantasier om deg enn han faktisk lever sammen med deg som du er. 

Det er den snille tolkningen av dette, selv om ikke bra. Den verre er slik at du bør løpe fort. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er han rett og slett litt dum? Mindre begavet?

Anonymkode: fbe19...498

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. 

Ikke alltid like lett å se klart når man står midt i det. Tenker at jeg skal komme meg ut av dette før det blir mer seriøst. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar. 

Ikke alltid like lett å se klart når man står midt i det. Tenker at jeg skal komme meg ut av dette før det blir mer seriøst. 

Det er nok det lureste du gjør.

❤️ 

Anonymkode: 27cf7...8e7

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Løp! Han groomer deg og vil bare bli verre. 

Anonymkode: 60548...d49

Hun er 28. ikke 8. 

Anonymkode: 624e0...807

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en type. Jeg kunne f.eks si en mening om noe vi diskuterte. Da kunne han f.eks si; "Nei, det tror jeg ikke du mener. Jeg føler at du er mer sånn og sånn". Det er manipulerende å si hva andre føler.

Anonymkode: e2105...0ef

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tanker? 

Dette er jo manipulasjon og gaslighting!

Dette vil bare bli verre med tiden.

🚩Rødt flagg så det holder. Mennesker som holder på slik er farlige, løp og se deg ikke tilbake.

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tanker? 

Sett grenser umiddelbart og rett på han. Du trenger ikke å ta han på noe, men du må justere på han og hva han sier for deg. Når du ikke sier noe blir det en negativ spiral som antagelig begynte som noe ubetydelig, men som blir stort. Respekterer han ikke deg når du sier i fra så går du videre med konsekvenser for å ikke respekterer deg. 

Ta kontroll over deg selv. 

Anonymkode: 9c870...20a

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tanker? 

Jeg blir alltid skeptisk til folk som har behov for å fremheve at de er snille. Det høres ut som han prøver å manipulere og kontrollere deg ved å fortelle deg hva du føler, eller i det minste hva han mener eller ønsker du skal føle. Jeg bet meg spesielt merke i at du beskriver det som at han gjør noe han mener er snilt, og da får jeg inntrykk av at det ikke nødvendigvis er noe du har ønsket eller hatt behov for, men noe han gjør for å vise hvor "snill" han er. Det er altså noe han gjør ut fra sine behov uten å ta hensyn til deg. 

Mulig jeg svartmaler, men fikk ingen god følelse av han her. Stol på magefølelsen din, du. Dere har vært sammen i et halvt år, og du har allerede en følelese av ubehag. Ingen vits i å la dette få utarte seg. 

Anonymkode: acbdb...77c

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Han her virker veldig snål! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da svarer du: Jeg ser at du føler du manipulerer meg og at du føler at jeg derfor forlater deg. Det er helt korrekt.

Anonymkode: 6b944...df6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerer han når du korrigerer og sier hva du faktisk føler?

Anonymkode: b12bb...046

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann hadde noen slike tendenser i begynnelsen. Det kom av at han ikke følte jeg delte nok, så han forsøkte å tolke meg (høyt) i stedet.

Jeg kunne ikke fordra det. Men etter ett par prater greide han å slutte med det.

Nå 10 år senere har det kommet litt tilbake i form av setninger som "nå er du stressa", "nå er du sur", "nå er du skikkelig rørt", "nå er du kåt". Bare tull, skjønner ikke hva i all verden det er som foregår i hodet hans når han tror han har bedre innsikt mine følelser enn hva jeg har selv. Opplever det som respektløst.

Så nå må jeg ta en ny prat med han, og håper det holder lenger enn 10 år denne gangen.

Men skjønner godt om du ikke orker det. Det er ikke akkurat sjarmerende når noen begynner sånn.

Anonymkode: d5ea2...b72

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...