Gå til innhold

Lam av stress

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her om dagen skiftet jeg på sengen. Jeg tenkte på noen ting som er veldig vanskelig og helt plutselig var det som alle musklene skrudde seg helt av. Jeg falt rett ned på gulvet og kjente meg helt maktesløs der jeg lå. (Jeg var ikke bevisstløs) Lignende ting har skjedd før eks. klarer ikke holde en blyant, klarer ikke sitte oppreist i sengen, klarer ikke å løfte armen for å klø meg i ansiktet. Det skjer egentlig bare når jeg tenker på vanskelige ting. Tviler på at det er noe fysisk siden jeg er ung, sunn og frisk, så dette "må" jo være noe psykisk, eller? 
Er det mulig at dette bare er noe jeg forestiller meg? Eller er det faktisk mulig at stress kan gi så ekstreme symptomer?  

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør gå til legen! 

Anonymkode: 87429...f8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Stress kan gjøre de utroligste ting med kroppen, ja. Man kan f eks miste både syn og hørsel, for ikke å snakke om hår! Så når kroppen sier så tydelig i fra må du roe ned nervesystemet ditt. Det er det kroppen prøver å fortelle deg.

Hvis du ikke hører på den skriker den enda høyere. Så ta hintet, den har nok sagt ifra lenge allerede.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp, jeg får helt ALS vibber her, men håper inderlig det er stress. I så fall bør du stresse ned fortere enn svint ❤️

Anonymkode: 9b5ab...10c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Sinnanordlendig skrev (54 minutter siden):

Her om dagen skiftet jeg på sengen. Jeg tenkte på noen ting som er veldig vanskelig og helt plutselig var det som alle musklene skrudde seg helt av. Jeg falt rett ned på gulvet og kjente meg helt maktesløs der jeg lå. (Jeg var ikke bevisstløs) Lignende ting har skjedd før eks. klarer ikke holde en blyant, klarer ikke sitte oppreist i sengen, klarer ikke å løfte armen for å klø meg i ansiktet. Det skjer egentlig bare når jeg tenker på vanskelige ting. Tviler på at det er noe fysisk siden jeg er ung, sunn og frisk, så dette "må" jo være noe psykisk, eller? 
Er det mulig at dette bare er noe jeg forestiller meg? Eller er det faktisk mulig at stress kan gi så ekstreme symptomer?  

Kropp og kjensler heng saman og påverkar kvarandre gjensidig. 

Har opplevd traumatiske hendingar?

Anonymkode: 33029...05e

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har opplevd traumatiske hendingar?

Jeg vokste opp med en far som var alkoholiker. Han var ikke voldelig eller skremmende på noen måte, han var veldig glad i oss, men det var veldig slitsomt. Snakket aldri med noen om det fordi jeg var redd for at han skulle få et dårlig rykte. Regnes det som traume? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelp, jeg får helt ALS vibber her, men håper inderlig det er stress. I så fall bør du stresse ned fortere enn svint ❤️

Antakelig ikke ALS, men takk for omtanken❤️ Hvis det forverrer seg må jeg nok få det sjekket hos lege. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PTSD diagnosen etter mange år med seksuelle overgrep i barndommen (+ mye annet rask som f.eks. et liv i rus med nye overgrep, etc.) Men nok om det, poenget er at for 5 år siden begynte jeg i behandling først for å bli rusfri men har ryddet opp i mye. Jeg ble da klar over hvor bevisstløs kroppen min var. Jeg kunne ligge om kvelden og ikke klare å flytte beina mine, det høres helt merkelig sikkert for friske normale mennesker men jeg klarte rett og slett ikke flytte beina mine uten at jeg fysisk hjalp med armene.

Jeg brydde meg ikke så mye om meg selv når først og jeg har nok alltid visst at det er ikke noe fysisk i veien med meg men jeg begynte hos psykomotorisk fysioterapi for 3 år siden og vi har jobbet mye sammen, jeg har også begynt på NOK (senter for utsatte av overgrep og incest ) og fått god hjelp og mye kunnskap her. Det er så mange som spesielt har PTSD diagnosen som sliter med lamelser. Jeg sier ikke at du har PTSD, men at stress kan skape lammelser er ikke noe nytt men heldigvis noe leger blir mer og mer klar over. Jeg har fått god hjelp og gjort en ekstrem jobb men jeg har fremdeles enkelte dager hvor jeg må hjelpe beina mine noe eenkelte spesielt kvelder.

Anonymkode: f03b5...9c2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (8 timer siden):

Stress kan gjøre de utroligste ting med kroppen, ja. Man kan f eks miste både syn og hørsel, for ikke å snakke om hår! Så når kroppen sier så tydelig i fra må du roe ned nervesystemet ditt. Det er det kroppen prøver å fortelle deg.

Hvis du ikke hører på den skriker den enda høyere. Så ta hintet, den har nok sagt ifra lenge allerede.

Og hvordan gjør man det?

Anonymkode: 58aa3...7da

Skrevet

Da er det nok på tide med litt bearbeiding hos en profesjonell. Kontakt fastlege for henvisning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med de andre som har svart deg her i at stress kan sette kroppen ut av spill.

Jeg har mistet mye hår etter en traumatisk opplevelse, og har også opplevd flere ganger at når jeg har fått et sjokk så har det poppet ut hvite hår på hodet bare timer senere.

Kontakt lege.

Anonymkode: f492a...c07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hvordan gjør man det?

Det vil være forskjellig fra person til person. Det kommer an på hvor skoen trykker. 

Anonymkode: ba51c...415

AnonymBruker
Skrevet
Sinnanordlendig skrev (11 timer siden):

Slike spørsmål kan ingen svare deg seriøst på på nettet. Du må til en fysisk lege og bli skikkelig og grundig undersøkt. 

Anonymkode: 95da1...038

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være at det er stress, TS. Men det kan også være at det er fysiske ting som spiller inn, og det er det kun en lege som kan finne ut og avgjøre. Det kan være du har b12 mangel, det kan gi svekkelser som du beskriver. Og selv om du tenker at du kun har problemer når du tenker på noe vanskelig, så kan en slik mangel gjøre at du blir mer sårbar for å få de reaksjonene du gjør. 
B-12 mangel kan være vanlig hos de som opplever langvarig stress. 

Det er såpass kraftige symptomer du har, så jeg ville ringt inn til legekontor om morgenen etter påske og bedt om hastetime. 

Anonymkode: b6fe7...d30

Skrevet

Jeg har jobbet med noen hvor stress skaper lammelser, det er ikke en uvanlig fysiologisk reaksjon av stress. Men den eneste som kan hjelpe deg med å finne svaret på dette er en lege. Det er bedre det enn at fremmede på nettet kaster ut terningen på det ene og det andre forslaget om hva det kan være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Får ihvertfall ikke ALS vibber. Får MS vibber. Har selv MS og kan kjenne meg igjen.

Anonymkode: b2e1a...916

Skrevet
Sinnanordlendig skrev (14 timer siden):

Jeg vokste opp med en far som var alkoholiker. Han var ikke voldelig eller skremmende på noen måte, han var veldig glad i oss, men det var veldig slitsomt. Snakket aldri med noen om det fordi jeg var redd for at han skulle få et dårlig rykte. Regnes det som traume? 

Definitivt!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hvordan gjør man det?

Det kommer an på, men å puste rolig med nesa er en bra start. Noen minutter med det om dagen er overraskende effektivt.

Hvis man følger denne trenger man ikke tenke en gang: 

Å få bindevevsbehandling er en bra måte å få ut gamle traumer på. 
Søk på vagus og roing av nervesystem på f eks insta, så får du mange tips til ting man kan gjøre helt gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...