AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Skrevet 16. april Vi har en kastrert hannkatt som blir ett år nå i mai. Han er utekatt, men vi ønsker helst at han er inne på natt. Selv er han ikke enig, og mjauer derfor så mye at han vekker oss. Vi har begynt å stenge ham inne på kjellerstua, hvor han har mat, vann, do og god plass. Dette har gått fint i noen dager, men nå i kveld var han tydelig misfornøyd. Jeg får så dårlig samvittighet, men samtidig vil jeg ikke at han skal forstyrre naboene (eller oss) på natta (han går mye ut og inn i løpet av dagen, og vi har ikke katteluke. Ser for meg at det blir mye mjauing, og vi bor i rekkehus). Jeg synes også han er for ung til å være ute så lenge om gangen. Noen andre med samme problem? Hva gjør dere? Dette var ikke noe problem da det var vinter og han var yngre. Håper det roer seg når han blir eldre 😆 Anonymkode: 5242e...aef 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Skrevet 16. april AnonymBinders skrev (Akkurat nå): Kastrer ham og hiv ham ut. Katteluke. Han er kastrert. Det er ikke lov med katteluke her vi bor (borettslag). Anonymkode: 5242e...aef 4
AnonymBinders Skrevet 16. april #4 Skrevet 16. april Åh.. Hmm.. har han nok å drive med på på rommet?
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Skrevet 16. april Hold han inne. Så lenge han får være mye ute på dagen er det best for dere, naboene og han at han venner seg til å være inne på natta. Anonymkode: 3ef51...54d 8
AnonymBruker Skrevet 16. april #6 Skrevet 16. april Ja så klart. Å la kattene gå ute om natten er dyremishandling etter min mening. Større sjanse for å bli påkjørt, tatt av rovdyr eller forsvinne på en eller annen måte. Han får alle behov dekt. Tar nok litt tid før han blir helt fornøyd. Men det gjør de. Min har egen soveplass på badet. Stort bad på 15 kvadratmeter med do, mat, vann osv... Hun sover deg også på dagtid når hun ønsker. Anonymkode: 05eff...2f9 7 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april Pus lærer seg rutinen, og klarer å tilpasse seg selv om han ikke er enig nå. Katter er også veldig glad i rutiner, og det du tilbyr han er ikke dårlig. Det kan være nyttig å gi han våtfor til kvelds for å legge til positiv forsterkning. Evt vurdere å la han ha åpne dører hjemme, og tåle at han maser til han forstår at han ikke oppnår noe. Det krever at du er konsistent med han dog. Katter hater jo som kjent at dører er lukket. Selv ville jeg gitt han kveldsmat og holdt døren lukket frem til han mestret det, og så glemt å lukke døren en dag, og håpt på at han tok det som en seier. Anonymkode: 66a92...833 5
AnonymBruker Skrevet 17. april #8 Skrevet 17. april Takk for alle svar! Tipper vi fortsetter med kjellerstua enn så lenge ☺️ tidligere har han gått fritt i hele huset på natt (unntatt soverommene), uten problemer. Men han har begynt å mjaue så mye at han vekker ungene, og det er kjipt, for de sovner ikke alltid igjen 🙈 han får alltid våtfor på kvelden. Han har også leker tilgjengelig, men det er vel ikke så gøy når ingen er der til å leke med ham. Yngste barnet vårt våkner som regel veldig tidlig, og slipper ham ut, så han er ikke innestengt så veldig lenge. Anonymkode: 5242e...aef
AnonymBruker Skrevet 21. april #9 Skrevet 21. april Vi har 2 innekatter på 190 kvm2. De sov fritt i huset i et par år, men spesielt den ene begynte å mase og vekke oss i 04-05-tiden hver morgen og da fikk jeg ikke sove igjen. Nå stenger vi dem inne i første etasje på nettene. Kan ikke se at det er noe slemt, for vi må faktisk få lov til å sove om nettene. Anonymkode: dffb0...0f1 4
AnonymBruker Skrevet 21. april #10 Skrevet 21. april Helt greit,så lenge den har do,mat, vann og et sted å sove. Og det skriver du jo at den har. La han være mye ute om dagen,så vil han roe seg og sove om natten. Anonymkode: 492a0...59b 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #11 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 21.30): Takk for alle svar! Tipper vi fortsetter med kjellerstua enn så lenge ☺️ tidligere har han gått fritt i hele huset på natt (unntatt soverommene), uten problemer. Men han har begynt å mjaue så mye at han vekker ungene, og det er kjipt, for de sovner ikke alltid igjen 🙈 han får alltid våtfor på kvelden. Han har også leker tilgjengelig, men det er vel ikke så gøy når ingen er der til å leke med ham. Yngste barnet vårt våkner som regel veldig tidlig, og slipper ham ut, så han er ikke innestengt så veldig lenge. Anonymkode: 5242e...aef Det går nok fint. Ta en god runde med lek før dere legger dere. Anonymkode: 0b8a8...d3b
AnonymBruker Skrevet 21. april #12 Skrevet 21. april Det går helt fint! Katter liker rutiner så han må bare forstå at dette er rutinen. Ikke gi deg. Vi har også katten inne på natten. Hun maser litt hver vår, denne årstiden, men har skjønt det nå. Jeg trenger søvn og jeg får ikke søvn om katten skal ut og inn x antall ganger i løpet av natten. Anonymkode: cb2e8...eab
Matas Skrevet 21. april #13 Skrevet 21. april Har han stativ eller leker der inne? Katter er jo nattaktive så det er fint om han har noe han kan leke med om natta. Tilgang til et vindu hvor han kan kikke ut kan også hjelpe hvis han ikke har det fra før av😊 Lek gjerne med han en runde før dere legger dere også slik at han får ut litt energi.
AnonymBruker Skrevet 21. april #14 Skrevet 21. april Katten min liker å bli lukket inne fordi det gir ro. På kontoret har han mat, vann, do, seng, klorebrett og vindu å se ut av. Hvis han går inn dit og er stille skal han bare drite, spise eller hvile. Hvis han går inn dit og roper på meg, har ungene mest sannsynlig vært bråkete eller slitsomme på han, da vil han jeg skal lukke døra 😅 Her har han faktisk trent meg. Skjønte ikke i starten hvorfor han ropte, men innså etterhvert at så fort jeg lukket døra la han seg og sov (jeg ser han på kamera). Så roper han bare igjen når han skal ut. Anonymkode: e8d6d...815
Angelheart2 Skrevet 22. april #15 Skrevet 22. april Vi har to katter som har hvert sitt rom som de låses inne på om natten. Dette har blitt rutine og begge går helt av seg selv inn der om kvelden. De har både mat, vann og dokasse på rommet sitt. Det hender om sommeren at den eldste ikke kommer inn for natta før vi skal legge oss og da får vi ikke låst henne inne. Da er det et forferdelig bråk utenfor soveromsdøren når hun endelig kommer inn, så det er bare å stå opp og låse henne inn på sitt rom. Vi har for øvrig katteluke som er stengt for å gå ut etter et visst klokkeslett om kvelden, fordi vi syns det er tryggest å holde kattene inne på natten. Men inn er den selvsagt alltid åpen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå