Gå til innhold

Normalt budsjett for bryllup 25/26?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som nylig har giftet dere eller er i planleggingsfasen. Skjønner jo det varierer ekstremt, men hva regnes som et helt normalt budsjett nå om dagen? 
Hilsen grønn mann 

Anonymkode: 9b396...fc1

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på så sinnsykt mange variabler. Hvor mange gjester og type lokale spiller mye inn. Men du skal jobbe hardt for å komme under 1000 kr pr gjest. Så kommer evt fotograf, blomster, transport, klær, hår og sminke osv oppå det. 

Anonymkode: d39e3...318

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du gjør av det.
Jeg skal gifte meg ganske så snart.

Jeg gjør det i utlandet.
Det er dagen min og min kones og ingen av oss ønsker noe stort bryllup.
Derfor er det nesten ingen gjester.
Vi regner med 10 gjester, mat kommer på ca100-150 pr snute. (siden vi gjør det i utlandet)
Det blir ingen fest etterpå. og heller ikke noe alkohol  under middagen etterpå (etter ønske fra både meg og min kone)
Da skal vi kose oss alene på luksus-resort.

Det som koster er reisen og overnatting.

Har et vennepar som giftet seg i Norge og brukte under 10k inkludert ringer.
Dem tok med seg et vennepar, giftet seg på rådhuset, spiste på fiskeresturant og dro hjem etterpå.

Mens min søster hadde 50+ gjester, måtte leie en hel turistplass for å sikre plass til alle.
Mat til alle i 3 dager (overnatting måtte gjestene betale selv)
Pluss fri bar.
Tør ikke tenke på hvor dyrt det var.

Folk er forskjellige og har forskjellige ønsker.

Anonymkode: 74254...0e0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 23.32):

Til dere som nylig har giftet dere eller er i planleggingsfasen. Skjønner jo det varierer ekstremt, men hva regnes som et helt normalt budsjett nå om dagen? 
Hilsen grønn mann 

et sted mellom hundre og to hundre tusen

Anonymkode: edb74...794

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1 dag med bryllup eller en hel helg?

Hvor mange gjester?

Live musikk eller høytaler?

Dessert: fancy kake eller gjester tar med kaker, eller dessert ved bordet?

Klær: brukt, nytt, design?

Pynt; temu eller den lokale blomsterbutikken?

Underholdning: tale fra tante Kari eller viggo klovn?

alkohol: medbrakt, kjøpt i Sverige, åpen bar på hotell eller tilsvarende, eller hjemmebrygget?

Hvor: land

Osv....

Et bryllup kan variere altettersom  deres ønsker for dagen.

Anonymkode: 3980f...077

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår selvsagt det vil variere, men tenker et helt tradisjonelt og uharry bryllup, litt gjennomsnittlig uten ferien tatt i betraktning. Ønsker tilby konemor det. 

Ts

Skrevet

Vårt budsjett er på 70 000, det er for 50 gjester. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sjekket ut et hotell som hadde bryllupspakke som kan høres ut passer det du er ute etter. Der var kuvertpris ca 2400 per pers pluss 8000 for festlokalet. 

Giftet meg nylig med få gjester, der havnet pris per gjest (inkludert alt fra lokale, mat, pynt, dilldall og klær til brudepar) 3500.

Anonymkode: 28a6c...3af

AnonymBruker
Skrevet

200.000 er vårt budsjett for 2026 😅

Anonymkode: c0140...e6c

Skrevet (endret)

Vi brukte ca 470 000 kr i fjor, men bryllupet varte fra fredag til søndag, hvor vi spanderte mesteparten av helgen på gjestene. 120 000 kr av de 470 000 kr var for mannens bunad, som han giftet seg i, og som han har livet ut. 

Ting er dyrere, så man må nok beregne at det fort kan koste over 100 000 kr om man ønsker å leie lokaler, flere retter, mange gjester osv. Men, hvis jeg skal ta de delene som er relevante;

Middag (3-retters) lørdag: 750 kr per kuvert (dette vil jeg si er billig, de fleste tar over 1000 kr per kuverten, men vi giftet oss på en gård langt ganske usentralt). For vår del ble dette 60 000 kr for 80 gjester.

Drikke (alkoholfri): Vanskelig å beregne, men jeg ville kanskje satt 20 000 kr her. Kanskje mer hvis det er snakk om alkohol. Det har jeg liten peiling på for å være ærlig.

I tillegg kommer kaker, kaffe avec, serveringspersonell og lokaler hvis det er ønskelig. Det hadde vi i prisen.

Brudekjole: 12 000 kr

Pynt: 10 000 kr

Annet: 10 000 kr

Kirken: 6000 kr (gifter man seg i kirken man sogner til er vielsen gratis)

Rolls Royce: 10 000 kr

Fotograf: 55 000 kr for heldagsfotografering + film. Her kan man selvfølgelig velge å kutte ned etter eget ønske.

Ellers har man slike ting som band/dj/musikk som vi betalte for, men som mange velger å ikke ha.

Legger med budsjettet vårt fra annen tråd her, så ser man helheten;

Jeg ville nok kanskje beregnet 150 000 kr, hvis man skal ha bryllup av viss størrelse og man ønsker å leie lokaler m.m.

Endret av SPOCA
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (På 19.4.2025 den 7.28):

Vårt budsjett er på 70 000, det er for 50 gjester. 

Hvordan er det mulig?

Anonymkode: c63ce...32b

Skrevet

Merkelig att ingen nevner hva gifteringene har kostet. Det er jo også en stor sum?

Vi giftet oss for noen få år siden og hadde ca 50 gjester og betalte vel rundt 70 tusen med alt🙂

Skrevet (endret)
elskersommer skrev (4 minutter siden):

Merkelig att ingen nevner hva gifteringene har kostet. Det er jo også en stor sum?

Vi giftet oss for noen få år siden og hadde ca 50 gjester og betalte vel rundt 70 tusen med alt🙂

Det er sant. Jeg glemte å nevne det. Vi betalte 20 000 kr for 3 gifteringer (1 er forlovelsesring til mannen) og 12 000 kr for forlovelsesringen min. Dvs Vi har begge både forlovelses- og gifteringer. 

Morgengave koster eventuelt, om man ønsker slikt. 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 10.00):

Forstår selvsagt det vil variere, men tenker et helt tradisjonelt og uharry bryllup, litt gjennomsnittlig uten ferien tatt i betraktning. Ønsker tilby konemor det. 

Ts

Du må helt seriøst spesifisere mer.

Tradisjonellet og uharry kan begge deler være middag og fest på lokalet, antall gjester, pynt, underholdning, servering og alkohol vil påvirke om det betyr 500 eller 5000 pr gjest.

Deres antrekk og forventninger kan også være alt fra 500 til 50000kr hver.

En tommelfingerregel kan være ca 1500kr pr gjest, 20000kr til bruden (kjole, bukett, hår/sminke), 10000 til brudgom (frisør/barberer samt antrekk), 5000 til transport, 10000 til enkel fotografering tregangeren om heldags, mer om det skal filmes osv. 15000 til inbydelser, dekorasjoner og småtterier. 
15000kr til gifteringer. Forlovelsesring går evt utenom.

Jeg gifta meg i fjor vinter, hele sulamitten kom på totalt 750000kr, Vi hadde 35 gjester, gratis vielse, ingen utgifter til fotograf, pynt, frisør, sminke, underholdning eller invitasjoner for å nevne noe. Alkohol kun til maten, flesteparten valgte alkoholfritt. Alt i alt et enkelt og ikke uhorvelig dyrt bryllup.

Anonymkode: 7e1e3...d22

AnonymBruker
Skrevet
elskersommer skrev (7 timer siden):

Jeg nevnte ikke det, men i prisen under her, var ringer inkludert. Ringer kostet ca 7000 for begge (vanlige gullringer fra gullfunn.), så ikke en så stor sum. Også koster kjolen under 2000. Det er jo litt sjeldent…

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 21.27):

Vi sjekket ut et hotell som hadde bryllupspakke som kan høres ut passer det du er ute etter. Der var kuvertpris ca 2400 per pers pluss 8000 for festlokalet. 

Giftet meg nylig med under 20 gjester, der havnet pris per gjest (inkludert alt fra lokale, mat, pynt, dilldall og klær til brudepar) 3500 kr.

Skrevet
SPOCA skrev (11 timer siden):

Det er sant. Jeg glemte å nevne det. Vi betalte 20 000 kr for 3 gifteringer (1 er forlovelsesring til mannen) og 12 000 kr for forlovelsesringen min. Dvs Vi har begge både forlovelses- og gifteringer. 

Morgengave koster eventuelt, om man ønsker slikt. 

Våre ringer kostet rundt 30 tusen.. pluss morgengave til noen tusen

Skrevet

Giftet oss for 13 år siden, så prisene har nok forandret seg en del på denne tiden, men dette er hva vi gjorde for å holde prisene nede :

Familie bakte alle kakene

Vi kjøpte alt av klær på finn også brudekjolen

Vi hadde lokalet hvor vi hadde lov til å ha medbrakt drikke også at vi selv kunne kjøpe drikken til middag ol selv ( her er det veldig mye og spare).

Vi hadde lokalet hvor de ordnet maten de hadde også servitører ol. Dette kunnet vi nok gjort billigere med å feks laget maten selv, fått inn noen ungdommer til å servere ol ( dette er et alternativ) 

Vi pyntet selv, lagde bordkort, oppsatser ol selv. Her er det også veldig mye og spare.

Brudebuketten lagde jeg ikke selv men den var veldig enkel så kostet under 1000 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Bryllupet er satt til 2026

Vi forventer å bruke 150 000 - 200 000, på 50-60 gjester. Vi ønsket begge å gjøre en del utav bryllupet å bruker derfor 2 år på sparing for å få dette til. Litt hjelp fra familie er det også. 

Lokalet vi har booket er nok heller ikke det billigste, men da vi skal gifte oss i hjembyen, 2 fly unna, var vi avhengige av et lokalet som kunne fikse det meste for oss. ca 1700 kr per kulvert og 30 000 for lokalet, dette er da inkludert oppdekking, rydding, servitører, middag, lett dekorering osv. 

Anonymkode: 76783...c15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 10.00):

Ts

Vi forsøkte å "hive sammen" et bryllup i fjor vår/sommer i en stor by, men valgte å droppe det pga. pris.

Vi skulle ha 80 gjester, et halvveis sentralt lokale, vielse i kirken, 3-retters, alkohol før og under maten, fotograf for halve dagen (det er svindyrt), lydutstyr, ringer og ny dress. Oppsett, vasking og servering skulle gjøres av de som driftet lokalet.

Vi skulle gjøre mye selv; sy min egen kjole, pynte selv, kjøre vår egen bil, bare ha hjemmelagede kaker, betalt bar etter maten, ordne oss og sove hjemme, ta bilder selv fra maten og utover, ordne musikk og underholdning selv.

Dette kom på 200 000 kr. Skulle vi hatt ny kjole, bryllupskake, fotograf hele dagen, videofotograf, leie bil, ha band/dj og sove på hotell ville det kostet 300 000 kr.

Et vennepar har tenkt å gifte seg på et hotell neste år, ikke noe luksushotell, med 50 gjester og fri bar. De har ikke tenkt å gjøre noe selv. De budsjetterer med 300 000 kr.

Så du bør ta utgangspunkt i 300 000 kr og så tenke på hva dere kan leve uten, hvem dere kan droppe å invitere, og hva dere kan ordne selv, for å justere ned budsjettet. 

Anonymkode: 45804...411

Skrevet

Vi gifter oss i år. 

Selskapslokalet er 8500

Dress til mannen ca 2000

Mat til gjestene 60 stk 27000

Kaker, det har jeg starta å bake, ingenting blir bestillt. Kostnad på kaker blir vel ca 2000 i ingredienser. 

Så drikke ca 5000, har bedt gjestene ta med ønsket alkohol fordi vi har noen i slekta som ikke kan styre seg i sosiale sammenkomster og fri bar. 

Blomster 2500 til brudebukett og bordpynt (lager selv) 

Kirka er gratis. 

Kjole kjøpt i fjor 5000. 

Ringer 6000 for begge

Brudepikekjoler 1400 for 2 

Servietter og bordkort 2000

Kaffe og chips 1000 

Bil til lokale og kirke, gratis

Fotograf 6000

Blir totalt 80 stk om alle kommer

Totalpris 60 000. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...