Anonym941 Skrevet 16. april #1 Skrevet 16. april (endret) Er det noen som har vært i dette via nav og kan fortelle hvordan det fungerer steg for steg ? Avklarer de deg så må man søke jobber selv eller setter de deg bare ut i en jobb og sender CV-en din rundt? 😕 må man sende søknader til forskjellige arbeidsplasser? setter stor pris på svar Endret 16. april av Anonym941
AnonymBruker Skrevet 17. april #3 Skrevet 17. april Vi ble enige om hvor jeg skulle prøve meg og så tok saksbehandler og snakket med bedriften. Men både den jeg aller helst ville til og andre alternativ sa nei, så jeg havnet i en vernet bedrift fordi jeg måtte ha et sted å være. Anonymkode: da075...e7b 1
Anonym941 Skrevet 17. april Forfatter #4 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi ble enige om hvor jeg skulle prøve meg og så tok saksbehandler og snakket med bedriften. Men både den jeg aller helst ville til og andre alternativ sa nei, så jeg havnet i en vernet bedrift fordi jeg måtte ha et sted å være. Anonymkode: da075...e7b Tusen takk for svar!! ok kan jeg spørre om du laget cv i starten av avklaringen og måtte du sende vitnemål osv?
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Det kommer helt an på grunnen til at du er søkt inn. Dere går igjennom bestillingen fra Nav på første time du er der. De starter med å kartlegge. Helseproblemer, utdanning, arbeidserfaring, muligheter, hva du trenger hjelp til osv. Avklaringstiltaket finner sjeldent jobber, men de kan hjelpe deg med å finne ut av hva du skal søke på og ev hvilke arbeidsgivere. Det er også muligheter for at du kan prøve deg i en jobbsmak i noen dager om du ønsker å prøve deg ut i et yrke. Om du har helseproblemer så skal de også avklare hva slags jobber du vil klare å stå i, tilretteleggingsbehov og stillingsprosent. Da må man som oftest prøve seg ut i noen jobber. Du kan være i et avklaringstiltak i 12 uker. Anonymkode: 939cb...726 2
Anonym941 Skrevet 18. april Forfatter #6 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kommer helt an på grunnen til at du er søkt inn. Dere går igjennom bestillingen fra Nav på første time du er der. De starter med å kartlegge. Helseproblemer, utdanning, arbeidserfaring, muligheter, hva du trenger hjelp til osv. Avklaringstiltaket finner sjeldent jobber, men de kan hjelpe deg med å finne ut av hva du skal søke på og ev hvilke arbeidsgivere. Det er også muligheter for at du kan prøve deg i en jobbsmak i noen dager om du ønsker å prøve deg ut i et yrke. Om du har helseproblemer så skal de også avklare hva slags jobber du vil klare å stå i, tilretteleggingsbehov og stillingsprosent. Da må man som oftest prøve seg ut i noen jobber. Du kan være i et avklaringstiltak i 12 uker. Anonymkode: 939cb...726 Tusen takk for svar han jeg snakket med var så rask til å si at vi måtte få ordnet CV-en min og hørtes ut som at jeg skulle kastes ut i jobb med en gang. Forstod det nesten slik at han skulle sende søknader for meg men kanskje jeg tar feil. Ble litt skremt. Så ser jeg i andre tråder at det er mange som må prøve seg hundrevis av steder de ikke vil 😕
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Skrevet 18. april Anonym941 skrev (5 minutter siden): Tusen takk for svar han jeg snakket med var så rask til å si at vi måtte få ordnet CV-en min og hørtes ut som at jeg skulle kastes ut i jobb med en gang. Forstod det nesten slik at han skulle sende søknader for meg men kanskje jeg tar feil. Ble litt skremt. Så ser jeg i andre tråder at det er mange som må prøve seg hundrevis av steder de ikke vil 😕 Man kan ikke velge jobb fra øverste hylle når man er på avklaringstiltak. For det betyr at man ikke har gjort jobben som kreves på forhånd, for å få seg en bra jobb. Bare gjør ditt beste, og ta det derfra. Blir nok ikke umiddelbart gjemmekontor med fet lønn da, buhu. Anonymkode: a8e56...b58
Anonym941 Skrevet 18. april Forfatter #8 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Man kan ikke velge jobb fra øverste hylle når man er på avklaringstiltak. For det betyr at man ikke har gjort jobben som kreves på forhånd, for å få seg en bra jobb. Bare gjør ditt beste, og ta det derfra. Blir nok ikke umiddelbart gjemmekontor med fet lønn da, buhu. Anonymkode: a8e56...b58 Nei det forstår jeg jo selvsagt jeg bare lurte på hvordan prosessen fungerer. Om jeg søker selv eller om de søker for meg ?
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Skrevet 18. april Anonym941 skrev (På 17.4.2025 den 21.17): Tusen takk for svar!! ok kan jeg spørre om du laget cv i starten av avklaringen og måtte du sende vitnemål osv? Gjorde ingenting jeg, saksbehandler tok seg av alt, så om noen fikk papirer på meg vet jeg faktisk ikke. Var på «intervju» i bedriften sammen med saksbehandleren min, men det var mer en omvisning enn et intervju da. Anonymkode: da075...e7b
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Skrevet 18. april Det er generelt sett individuelt. Men du kan søke selv, men du må få det godkjent som tiltak av NAV først. Du må diskutere det med saksbehandleren din om du planlegger å søke etter en jobb som skal brukes som avklaring til noe som helst. Det må være godkjent med et tiltaks vedtak. Jeg var på før samtaler med en vernet bedrift og et kurs for et yrke. Ble konkludert med at jeg var for syk og måtte droppe ut. Det var saksbehandler som kontaktet dem og ordnet alt. "Jobbet" i en butikk. Ble behandlet som en tilbakestående potet og fikk null ekte arbeidsoppgaver. Så kan ikke kalles jobb. Droppet ut etter 4 uker fordi jeg var for syk. Jeg tok det opp med saksbehandler og kunne ha kontaktet butikken selv, men saksbehandleren gjorde det. Vi hadde et fellesmøte med sjefen hvor jeg fikk tilbud om "jobben". Det var hun som sendte inn dokumentasjon som CV. Gikk skole etter eget ønske. Måtte bare ha saksbehandlers tillatelse først. Ellers så var ikke NAV involvert i det. Anonymkode: e1c12...54f
AnonymBruker Skrevet 19. april #11 Skrevet 19. april Synes det er litt pussig at du ikke spør veilederen din om dette - dere har vel lagt en plan sammen? Anonymkode: f914b...371
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå