Gå til innhold

helsegevinster for fysisk aktivitet i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

trenger hjelp til oppgave...

Hvilke helsegevinster kan barna oppnå ved å være fysisk aktive i barnehagen? Gjør rede for hvordan fysisk aktivitet virker på ulike organer i kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan gjøre at de blir glade i å være i aktivitet som igjen gjør at det er større sjanse for at de fortsetter med aktivitetene etter at de er ferdig i barnehagen

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg har hørt at barn som har god grovmotorikk også får bedre finmotorikk (altså blir flinkere til å tegne/skrive), samt at de visstnok lærer å lese raskere. (Men skal du skrive oppgave burde du finne noe dokumentasjon for dette, for jeg har som sagt bare "hørt det". :icon_smile: )

De blir vant til å være ute og lærer å aktivisere seg selv, i stedet for å sitte og vente på at en voksen kommer og forteller dem hva de skal leke med... (Ja, jeg har møtt barn som er slik. :overrasket: )

De kommer i kontakt med mye møkk og drit for å si det rett ut, og det har jo faktisk positiv innvirkning på immunforsvaret, ettersom kroppen trigges til å forsvare seg.

Skrevet

Motorisk utvikling gjør at det kognitive også utvikler seg.

Ved å få være ute i skog/ulent terreng utvikles skjellet osv naturlig. Det er mao unaturlig for mennesker og bare gå på asfalt.

Skrevet

Etter å ha vært på infomøte ved helsestasjon/kommunefysioterapaut om dette evnet sitter jeg igjen med dette:

-som andre her har nevt: bedre utviklet motorikk, både gromotorisk og finmotorisk

-bedre innlæringsevne

-bedre fysisk form på alle måter som muskulært, kondis osv.

-Barn som er fysisk aktive har lettere for å hevde seg i sosial sammenheng med andre barn, blir mer selvsikker, og har lettere for å bli akseptert, får flere venner og får bedre forutsetninger for å unngå overvekt og sykdommer og smerter som kommer pga mangle på fysisk aktivitet når de blir eldre.

-Barn som er vant til å være fysisk aktive får et godt grunnlag for å fortsette med fysisk aktivitet i voksen alder, noe som igjen kommer til gode for deres barn igjen som får de samme vanene og samme positive følgene når de vokser opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...