Gå til innhold

Dere smørentusiaster vet egentlig ikke hva dere driver med.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er gjort en stor undersøkelse, og tallene er klare:

"Forskerne har fulgt over 221.000 amerikanere i opptil 33 år, melder AMA Internal Medicine – og resultatene er klare:

Personer som spiser mye smør, har 15 prosent høyere risiko for å dø tidlig, mens de som bruker mest planteolje har 16 prosent lavere dødsrisiko."

Videre:

" Og akkurat nå flommer sosiale medier med påstander om at planteoljer er skadelige og smør er sunt, skriver The Times.

– I en normal verden ville dette fått smør-tilhengerne til å tenke seg om, men jeg er sikker på at ernærings-tullet deres vil fortsette, sier professor Sarah Berry ved King’s College London til The Times. 

Det er bra at det er debatt, men forskningen er ganske så klar, sier Granlund i Helsedirektoratet: 

– Det er svært godt dokumentert at det å bytte ut mettet fett med umettet fett reduserer kolesterolet og dermed reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom. Dette støttes av store kunnskapsoppsummeringer, ikke bare enkeltstudier."

Dette er hentet fra en artikkel som bygger på fakta. Men som på mange andre områder, noen foretrekker å tro på konspirasjonsteorier i stedet for fakta. 

Anonymkode: 0ecbb...cfa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk som er "smørentusiaster" spiser ikke korn, sukker, prosessert mat, osv. Det er da smøret blir farlig. Mettet fett uten karbohydratene, er nok et vesentlig mindre problem enn motsatt. 

Anonymkode: 0dbb9...4d0

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kostholdet til deltakerne ellers?

Anonymkode: 3fbc8...33d

• Liker 5
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Folk som er "smørentusiaster" spiser ikke korn, sukker, prosessert mat, osv. Det er da smøret blir farlig. Mettet fett uten karbohydratene, er nok et vesentlig mindre problem enn motsatt. 

Hva er bakgrunnen for denne hissige tråden, har det vært noen diskusjon om smør her inne? :P 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

"Forskerne har fulgt over 221.000 amerikanere i opptil 33 år, melder AMA Internal Medicine – og resultatene er klare:

Personer som spiser mye smør, har 15 prosent høyere risiko for å dø tidlig, mens de som bruker mest planteolje har 16 prosent lavere dødsrisiko."

Skeptisk!

Det er vanskelig å skille mellom kausalitet og bakenforliggende årsaker.

Kausalitet: at smør forårsaker tidligere død i snitt.

Eller bakenforliggende årsak: at de som er tilbøyelige til å spise mye smør selv om de vet at det er usunt, siden det har vært den gjengse oppfatningen i mange år, er sannsynligvis også tilbøyelige til å også gjøre andre usunne ting - siden de er mindre opptatt av sunnhet. Røyk, alkohol, annen usunn mat osv.

For noen år siden skrev Dagbladet at menn lever lenger hvis de ser på pupper. Noen hadde gjort statistikk på 60-årige menn og fant ut noen år senere at det var sammenheng mellom å like å se på pupper da de var 60 og livslengde. Selvfølgelig er det ikke kausalitet her, men en bakenforliggende årsak i at de som er friske som 60-åringer, så friske at de fortsatt fattet interesse for nakne damer, levde lenger. De kunne like gjerne skrevet at friske menn lever lenger. Og for smør, at de som gir blaffen i sunn mat lever kortere.

Anonymkode: 7c7c6...1f3

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet

Men smør er noe av det beste som finnes, hever smaken på det aller meste. Nå har jeg kyllingfilet, spinat, nykål og brokkolitopper med smørklatter og gresk yoghurt på i ovnen. Tar på litt soyasaus, havsalt og grovkvernet pepper. Prepper for hele morgendagen, blir like godt hver dag. Varierer grønnsakene og veksler mellom kylling, biff, egg og fisk. Og uten smøret hadde det ikke blitt det samme. 40 gram smør per dag ca.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Av fett blir man mett. Det betyr at folk som spiser mye smør lett får for lite av andre viktige næringsstoffer, blir overvektige, eller begge deler. Smør i USA betyr nok også ofte smørerstatninger . . . "I can't belive it's not butter" . . .

Merk at det stod MYE smør . . . Den som spiser MYE smør har nok også ofte et litt spesielt kosthold.

Smør eller (oliven)olje . . ? Ja takk. begge deler, men til hvert sitt bruk. Og ikke overdrevent mye av noe.

Endret av senior
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Elsker setersmør 😍

Anonymkode: 07096...f9d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alt med måte.

Anonymkode: ee5b1...3f3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Juryen er fremdeles ute:

Prof George Davey Smith, FRS FMedSci, Professor of Clinical Epidemiology, University of Bristol, said:

“Yet again these studies show that the exposure that is accompanied by large differences in other adverse health exposures – e.g. more than double the rate of cigarette smoking in the highest quartile vs lowest quartile of butter consumption is associated with worse health outcomes.  That these differences cannot be taken into account by the statistical models the authors use is well known; measurement error and unmeasured factors ensure this.  It is now more than 30 years since these authors published two high profile papers back to back in the New England Journal of Medicine claiming that vitamin E supplement use would reduce heart disease risk by 40%.  The claims were incorrect, but many people believed them – the story was the headline news in the New York Times – and started taking vitamin E supplements.  However randomised trials later showed this was nonsense: there was no benefit.  This is documented in the first few minutes of this recent talk https://www.youtube.com/watch?v=8IgpTT5ZXXU&t=2s  As in the conclusion of my blog1 on the same authors’ “dark chocolate” paper, the interesting question this paper raises is “why do supposedly legitimate journals keep publishing papers like this?”.”

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Videre:

" Og akkurat nå flommer sosiale medier med påstander om at planteoljer er skadelige og smør er sunt, skriver The Times.

– I en normal verden ville dette fått smør-tilhengerne til å tenke seg om, men jeg er sikker på at ernærings-tullet deres vil fortsette, sier professor Sarah Berry ved King’s College London til The Times. 

Det er bra at det er debatt, men forskningen er ganske så klar, sier Granlund i Helsedirektoratet: 

– Det er svært godt dokumentert at det å bytte ut mettet fett med umettet fett reduserer kolesterolet og dermed reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom. Dette støttes av store kunnskapsoppsummeringer, ikke bare enkeltstudier."

Dette er hentet fra en artikkel som bygger på fakta. Men som på mange andre områder, noen foretrekker å tro på konspirasjonsteorier i stedet for fakta. 

Hvis man virkelig vil nerde hardt - den seneste studien på smør kombinerer all tidligere forskning, og avdramatiser risikoen kraftig:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0158118&__hstc=232096448.518f1e38284fa6f137ecc732d513cb54.1471737600051.1471737600053.1471737600054.2&__hssc=232096448.1.1471737600054&__hsfp=1773666937#sec018

Discussion

In this systematic review and meta-analysis of prospective studies, we found a small positive association between butter consumption and all-cause mortality, no significant association with incident CVD or CVD subtypes, and a modest inverse association with type 2 diabetesNo RCTs of butter intake were identified in our literature search. Because several of the identified reports included multiple country-specific cohorts, the total numbers of nation-specific cohorts, participants, and clinical events appear reasonably robust.

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

"Forskerne har fulgt over 221.000 amerikanere

Og der sluttet jeg å lese. Totalt irrelevant for norsk livsstil.

Anonymkode: 65347...052

• Liker 5
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri til å tenke at noensom er kjemisk fremstilt på labratorier er sunnere for menneskekroppenenn et rent naturprodukt. 

Anonymkode: 8b055...297

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kommer aldri til å tenke at noensom er kjemisk fremstilt på labratorier er sunnere for menneskekroppenenn et rent naturprodukt. 

Anonymkode: 8b055...297

Det jeg undrer på, hvorfor biter ikke fakta på slike som deg?

"kjemisk fremstilt på laboratorier"? Hva så? Hvis det er sunnere enn smør? 

• Liker 2
Skrevet

Ekte smør er i hvert fall veldig godt.

Jeg tror at sunnheten avhenger mer av det totale vi fører i oss.  Passe på å få i oss nok av de næringsstoffene vi trenger, uten å overdrive.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og der sluttet jeg å lese. Totalt irrelevant for norsk livsstil.

Anonymkode: 65347...052

Så amerikanere er forskjellige fra oss? De spiser junkfood,.. vi havrelefse, brunost og barkebrød? 

Nei, vi har mere likheter enn ulikheter, og det som er usunt der, er usunt her også. 

• Liker 1
Skrevet

Må begynne å lese emnekategori. Leste smøreentusiaster og kastet meg over tråden, det er tross alt påske og rester av skiføre her.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser heller smør enn margarin. Men jeg spiser ikke mengder med smør. Jeg tror at fett fra nøtter, olivenolje fet fisk og avokado er sunnere enn smør. 

Mistenker at disse amerikanske smørspiserne har et dårlig kosthold og livsstil i tillegg til smøret? Smør må ikke stekes så hardt at det blir brunt, her kan det hende mange gjør feil. Da er den kaldpressede norske rapsolje  et bedre alternativ. Jeg spiser ingen billige frøoljer.

Anonymkode: c2651...f16

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er bakgrunnen for denne hissige tråden, har det vært noen diskusjon om smør her inne? :P 

Hvorfor siterer du meg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Videre:

Her er nok et litt mer nyansert bilde på saken en bare denne. 

Noen av dem som er smørtilhengere har et kosthold med lite fett og kanskje også få kalorier. Disse trenger det ekstra som smør gir dem av kaloritetthet. 
Samtidig så er dette individuelle valg, hver og en må ta for seg selv, kunnskapen er der, valgmulighetene er der så folk gjør det de selv ønsker, på lik linje med alt annet.

Anonymkode: f6b53...fd3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...