Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å formatere harddisken min. Har hørt

at det er "sundt" å gjøre det innimellom. Jeg har gjordt

den en gang før, men da fikk jeg forskjellige problemer,

bla at jeg ikke fikk kontakt med cdspilleren. Er det noen som

har noen tips og råd om hvordan jeg skal gjøre det,

uten å få for mye problemer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være lurt å få ryddet skikkelig opp ja. Men du må laste ned/installere drivere på nytt og sånt. Det kan være leii av en jobb.

Det kommer litt an på hvilket OS du kjører og om du har en recovery-CD. Hvis du har en slik CD er det veldig enkelt, men uten er det litt vanskeligere.

Hvis du bare vil rydde litt på disken og ikke har spesielle problemer kan det være nok å slette gamle dokumenter og programmen du ikke bruker. Så tar du en defragmentering og PC-en vil bli ganske mye raskere.

Skrevet

Det kan være lurt å få ryddet skikkelig opp ja. Men du må laste ned/installere drivere på nytt og sånt. Det kan være leii av en jobb.

Det kommer litt an på hvilket OS du kjører og om du har en recovery-CD. Hvis du har en slik CD er det veldig enkelt, men uten er det litt vanskeligere.

Hvis du bare vil rydde litt på disken og ikke har spesielle problemer kan det være nok å slette gamle dokumenter og programmen du ikke bruker. Så tar du en defragmentering og PC-en vil bli ganske mye raskere.

Skrevet

Hei!

Joda.. Det er smart å installere operativsystemet på nytt en gang i blant. (burde gjøres hvert 1-2år)

MEN! Hvis du ikke kan dette, burde du heller la det være. :)

For å få kontakt med CD-ROMen din kan du bruke en oppstartsdiskett. :) Den har CD-ROM drivere. ( www.bootdisk.com )

Du må også passe på at BIOS instillingene dine er riktige. (At du booter fra CD når du starter opp PCen din)

Lykke til!

Gjest Fredagsbarn som gjest
Skrevet

Av og til er det deilig å ha en samboer som tar seg av slike ting... Så kan eg lagre alle de dokumentene jeg vil ta vare på på hans pc, og så kan han lagre andre ting han mener jeg bør ta vare på, og så kan han gjøre de der reinstallasjonstinga og slikt, og så kan jeg bruke det etterpå :)

(Neida, jeg mener ikke at jenter ikke kan gjøre slikt. Jeg er bare så redd for å ødelegge noe at jeg med glede overlater det til en mer datakyndig person, altsåmin samboer :) )

Skrevet

Hei igjen...

Har noen flere spm:

Hva er en Recovery cd? er det noe jeg kan lage selv??

Hvor går jeg når jeg skal defragmentere?

Kan jeg bare gå inn på www.bootdisk.com og lage meg

en bood diskett som kan brukes på min maskin?

Skrevet

Hei!

En recoveryCD er en CD som vanligvis følger med PCer du kjøper.

La oss si at du kjøper deg en COMPAQ maskin. Da vil windows sansynligvis være så og si ferdig installert.

Med denne PCen følger det med en recoveryCD. Denne CDen inneholder et bilde av hvordan harddisken din ser ut slik den var når du fikk den.

Dette er for å gjøre det lettest for deg som bruker PCen hvis noe skulle gå galt med harddisken din og du trenger en ny installasjon.

Det denne CDen gjør, er å kopiere "bildet" til harddisken din.

Ja, du kan lage denne selv, men jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det. Du trenger f.eks. et program som heter ghost. Dette programmet lager bildet for deg også kan du brenne det ut på CD.

Men hvis du da legger tilbake bildet til harddisken din igjen, vil den se ut akkurat slik den gjore når du laget bildet.

Så hvis du skal lage bilde (eller image som det heter på fagspråk) av harddisken din, burde du gjøre dette rett etter at du har installert windows på nytt. Det er da alt fungerer best :)

Håper du forstod dette. Jeg er ikke så flink til å forklare ting ;)

Good luck!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...