AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Skrevet 16. april Jeg havnet i en diskusjon med en venninne her i dag og jeg lurer på hva deres synspunkter på dette er. Vi har begge en nåværende BMI på ca 25.5-26 og ønsker å ned i normalvekt. Jeg har vært syk en lang periode og har lagt på meg etter det, mens hun har vært gravid. Jeg ble frisk fra sykdommen min for noen måneder siden og fikk endelig overskudd til å ta tak i de ca 12-15 kiloene jeg hadde pådratt meg. Hun har ca det samme hun ønsker å bli kvitt etter graviditet (barnet er rundt året nå og blir ikke ammet lenger før noen spør om det). Jeg har allerede gått ned 5 kilo og har 5-7kg igjen før jeg er fornøyd. Optimalt vil jeg ned 10 kilo til, men jeg skal også leve i mellomtiden. For min del kom nok disse kiloene av at jeg ikke klarte å være i bevegelse på samme måte som før (var svært aktiv før jeg ble syk) og det ble mange måneder på sofaen med mye take away og sjokolade for det var det jeg hadde overskudd til. Jeg har ikke alltid den største viljestyrken og er glad i mat, så jeg konkluderte med at den beste måten for meg å slanke meg på var ved å på mange måter leve som før, men jeg har byttet ut brus med f.eks Cola Zero. Har jeg lyst på et glass Fanta så drikker jeg et glass Fanta, men så henter jeg meg noe annet. Jeg drikker ikke hele flasken. Har jeg lyst på pizza, så spiser jeg pizza, men jeg spiser ikke til jeg triller min vei. Dere ser poenget? Så klart har jeg byttet ut mye av drittmaten med sunnere mat også, men jeg kjenner meg selv såpass godt at dersom jeg aldri kan spise pizza, en hamburger eller drikke et glass brus og spise litt smågodt så kommer jeg bare til å gå på en kjempesmell. Derfor har jeg heller begrenset det usunne, men jeg har ikke kuttet det ut. Samtidig tillater også formen min meg å bevege meg mer igjen, så det hjelper så klart også på. Jeg trives egentlig med denne måten å spise på, så tror ikke jeg kommer til å ha noen større problemer med å fortsette med dette over lang tid. Min venninne derimot mener at jeg bare kan gi opp med en gang så lenge jeg ikke følger lav-karbo eller lignende. Jeg kaster bare bort tiden min mener hun. Samtidig har hun slanket seg på lav-karbo flere ganger før - og oppnådd flotte og raske resultater, men hun har også alltid lagt på seg disse kiloene igjen så fort hun har begynt å spise normalt igjen. Hun er som meg: Glad i god mat og sjokolade I tillegg hater hun seriøst livet sitt på diett. Hun er i dårlig humør, ringer og klager over at hun har lyst på ditt og datt men det er ikke lov å spise osv osv. Likevel går hun på en smell jevnlig hvor hun spiser store mengder drittmat. Jeg sier overhodet ikke at hun gjør det feil og jeg gjør det rett, for jeg ser jo at hun får raskere resultater enn meg. Det virker bare så kjipt å aldri kunne unne seg noe man har skikkelig lyst på og å la det gå utover humøret på denne måten. Jeg har prøvd å foreslå at hun heller bør slanke seg litt saktere, og heller ha det greit på veien dit, men hun er fast bestemt på at dette er eneste måten å gjøre det på og at jeg aldri kommer til å komme i mål. Jeg kan ingenting om dette så jeg lurer kort og greit på om hun har rett? Kommer jeg til å komme i mål med min måte? Det gjør meg ingenting at det tar lenger tid, for de «ofrene» jeg har måttet ta kan jeg fint fortsette å leve med. I min verden er min måte mer bærekraftig i lengden, men det kan jo være at jeg har bommet fullstendig? Hva tenker dere? Anonymkode: e85fb...af8 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #2 Skrevet 16. april Jeg er ca 50. Har som mange kvinner gått litt opp i vekt innimellom, når livet har skjedd. Men har aldri gått på diett. Tenker bare gjennom egne vaner. Gjør noen justeringer. Og så går vekten ned igjen, og stabiliserer seg der den bør være. Det er egentlig det eneste som virker på sikt. Anonymkode: 8cbf5...19f 6
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ca 50. Har som mange kvinner gått litt opp i vekt innimellom, når livet har skjedd. Men har aldri gått på diett. Tenker bare gjennom egne vaner. Gjør noen justeringer. Og så går vekten ned igjen, og stabiliserer seg der den bør være. Det er egentlig det eneste som virker på sikt. Anonymkode: 8cbf5...19f Tusen takk for svar Høres med andre ord ut som om du har gjort det samme som meg og det har funket. Jeg tenker også at dette er det eneste som funker på sikt - dersom målet er å ikke gå opp igjen. Men som du sier: Livet skjer, det er min vektøkning et godt eksempel på. TS Anonymkode: e85fb...af8 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #4 Skrevet 17. april For min del har det funket veldig fint å gå ned i vekt uten diett. Hadde dog et veldig dårlig kosthold, men ved små endringer har vekten gått ned 10-15 kg og holdt seg der, helt uten diett eller savn etter noe. Spiser det jeg har lyst på, men spiser generelt sunt og unngår mest mulig ultraprosessert + brus. Opplever ikke dette som en "diett", bare en smart livsstilsendring som i hovedsak ble gjort av helt andre grunner enn vektnedgang. Anonymkode: 19bbc...7bb 5
AnonymBruker Skrevet 17. april #5 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): For min del har det funket veldig fint å gå ned i vekt uten diett. Hadde dog et veldig dårlig kosthold, men ved små endringer har vekten gått ned 10-15 kg og holdt seg der, helt uten diett eller savn etter noe. Spiser det jeg har lyst på, men spiser generelt sunt og unngår mest mulig ultraprosessert + brus. Opplever ikke dette som en "diett", bare en smart livsstilsendring som i hovedsak ble gjort av helt andre grunner enn vektnedgang. Anonymkode: 19bbc...7bb Takk for svar Jeg tenker også mer på dette som en livsstilsendring enn en diet. Jeg vil jo ikke bare ned i vekt, jeg vil også gjerne bli der. Da kan jeg ikke begynne å spise sånn som jeg gjorde igjen. Det er jeg kort og greit ikke aktiv nok til lenger. For min del er det helt uaktuelt å aldri mer kunne spise en potet eller nyte en god lasagne. Jeg vil spise det jeg ønsker å spise, men heller moderere meg og i hovedsak velge sunne alternativer. Jeg forstår at det sikkert er helt annerledes dersom man skal ned veldig mye og trenger en kickstart, men for meg som nå er en kilo unna normalvekt (HURRA!) og skal ned noen få trivselskilo til så er dette i min verden den metoden jeg syntes at er mest logisk. Jeg trenger ikke være i mål innen sommeren lissom, det er nok derimot min venninne TS Anonymkode: e85fb...af8 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #6 Skrevet 17. april SELVSAGT er det mulig. Men det ekstremt mange glemmer, er at vi ikke alle har samme utgangspunkt, og det finnes INGEN FASIT SOM FUNKER FOR ALLE!!! Alle kropper er forskjellige, inkludert deg og din venninne. Noen av oss har sykdommer (kjente og ukjente) som gjør at vekttap er ekstremt vanskelig selv om man spiser mindre enn man forbrenner. Det er liksom hele greia, vi er forskjellige.... Og for mange er mat vanskelig. Mat er skam. Mat er godt. Mat er kultur. Mat er nødvendig Anonymkode: f1fad...a77 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #7 Skrevet 17. april Det er du som er inne på riktig spor. Venninna di er på villspor. Endringer skal være til å leve med. Man trenger ingen spesialdiett for å gå ned i vekt. Bare spis mindre av det du vanligvis spiser. Anonymkode: 2bba8...94d 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #8 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): SELVSAGT er det mulig. Men det ekstremt mange glemmer, er at vi ikke alle har samme utgangspunkt, og det finnes INGEN FASIT SOM FUNKER FOR ALLE!!! Alle kropper er forskjellige, inkludert deg og din venninne. Noen av oss har sykdommer (kjente og ukjente) som gjør at vekttap er ekstremt vanskelig selv om man spiser mindre enn man forbrenner. Det er liksom hele greia, vi er forskjellige.... Og for mange er mat vanskelig. Mat er skam. Mat er godt. Mat er kultur. Mat er nødvendig Anonymkode: f1fad...a77 Så klart er ingen like og jeg spør ikke om hva som er fasiten, men om noen har slanket seg på denne måten og faktisk fått det til Jeg sier heller ikke at min venninnes metode er feil, den er jo tydeligvis riktig for henne. Poenget var at min venninne mente at jeg ALDRI ville få det til på denne måten og at den eneste måten det gikk ann å slanke seg på var lavkarbo. Ønsket bare å høre om jeg var helt på villspor eller om jeg er inne på noe bare jeg har tålmodighet. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er du som er inne på riktig spor. Venninna di er på villspor. Endringer skal være til å leve med. Man trenger ingen spesialdiett for å gå ned i vekt. Bare spis mindre av det du vanligvis spiser. Anonymkode: 2bba8...94d Takk Jeg sier ikke at min venninne er på villspor, men jeg orker ikke å leve såpass strengt. Det er det ikke verdt for min del, jeg skal kunne leve med dette i fremtiden også tenker jeg. Hun har slanket seg på denne måten flere ganger med gode resultater, men så går det litt tid og så er hun tilbake der hun startet. Det virker bare veldig slitsomt. TS Anonymkode: e85fb...af8 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #9 Skrevet 17. april Støtter deg ts. Første gangen jeg skulle ned trodde jeg lavkarbo var eneste løsning. Flere sa dette til meg, slik du hører. Så jeg prøvde streng lavkarbo/keto. Jeg gikk selvfølgelig fort og mye ned i vekt. Men det var ikke noe jeg kunne leve med, så jeg gikk like raskt opp i vekt og til en høyere vekt enn før. Så skjønte jeg slik som deg at jeg måtte spise slik jeg ønsker i lang tid, noe jeg kan leve med. Spiser all mat jeg har tenkt å fortsette med, men spiser mindre porsjoner og drikker mer vann og spiser kun godteri i små mengder lørdag + begivenheter. Ikke nå og da slik som før. Har derfor klart å gå ned fra 26 til 22 i bmi og trives slik. Anonymkode: 55cb7...33b 3
AnonymBruker Skrevet 17. april #10 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): SELVSAGT er det mulig. Men det ekstremt mange glemmer, er at vi ikke alle har samme utgangspunkt, og det finnes INGEN FASIT SOM FUNKER FOR ALLE!!! Alle kropper er forskjellige, inkludert deg og din venninne. Noen av oss har sykdommer (kjente og ukjente) som gjør at vekttap er ekstremt vanskelig selv om man spiser mindre enn man forbrenner. Det er liksom hele greia, vi er forskjellige.... Og for mange er mat vanskelig. Mat er skam. Mat er godt. Mat er kultur. Mat er nødvendig Anonymkode: f1fad...a77 Det å endre livsstil er likevel eneste som fungerer. Eneste som er garantert med diett, er at man går opp igjen. Man må velge hvordan man skal spise resten av livet. Anonymkode: 8cbf5...19f 2
AnonymBruker Skrevet 17. april #11 Skrevet 17. april Jeg har «klart» å bli undervektig ved å spise karbohydrater, grønnsaker, frukt og en del av det jeg vil tro folk anser som drittmat. Eneste regel var egentlig å spise lite… så du har jo rett på den måten. Det eneste dietter gjør, er jo å lage et slags system som gjør at kaloriinntaket blir lite nok. Men for mange er det jo nettopp et slikt system som gjør at de klarer det. Anonymkode: 9395c...ec2 2
Mardina Skrevet 17. april #12 Skrevet 17. april Jeg har gått ned ca. 20 kg, uten å gå på diett. Jeg har heller ikke brukt noen form for hjelpemidler. Kun litt justeringer på kostholdet og så går jeg turer jeg hver dag. Jeg spiser stort sett det jeg vil, men jeg begrenser mengden. Istedenfor 2 porsjoner med middag, så spiser jeg 1. Jeg er glad i søtsaker (sjokolade er min store svakhet) og potetgull. Men det er kun noe jeg spiser i helgene. Jeg kan t.o.m ha det i huset gjennom uken, fordi jeg har såpass selvdisiplin at jeg vet at jeg ikke skal spise det før lørdag/søndag 😊 Det har jo krevd at jeg har måtte jobbe med meg selv over en periode, men det var faktisk ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. 1
Amatariel Skrevet 19. april #13 Skrevet 19. april Jeg gikk på forskjellige dietter ofte i perioder over 20 år... Sluttsummen hvert år var plusskiloer... Først for to år siden, da jeg sluttet på alt som het dietter, begynte vekten å tikke nedover (uten å gå opp igjen). 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #14 Skrevet 19. april Jeg lurer på om det du beskriver kan handle om mentale forskjeller å gjøre. Du og venninnen din er fundamentalt forskjellige. Hun motiveres av en "alt-eller ingenting" tilnærming, du motiveres av intuitiv balanse. Når hun sier at du bare kan "gi opp med en gang" når du ikke følger en viss diett så tyder det på det. Kjenner flere som ikke kan gå ned i vekt med mindre de kjører en fast plan. Det å bare kutte litt her og der som du gjør funker ikke for folk som trenger en konkret diett å forholde seg til. De klarer ikke å spise intuitivt. Selvfølgelig er din balanserte tilnærming mest bærekraftig, men den er veldig vanskelig for veldig mange å få til. Anonymkode: 2b9c5...0a4 4
AnonymBruker Skrevet 20. april #15 Skrevet 20. april Det er mange som ikke klarer å gå ned i vekt uten diett. Det er ekstremt få som holder normalvekt etter en diett. Da man tross alt ikke har gjort noen endringer. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvfølgelig er din balanserte tilnærming mest bærekraftig, men den er veldig vanskelig for veldig mange å få til. Anonymkode: 2b9c5...0a4 Det er det jeg ikke forstår. Det er jo mye enklere å gjøre disse små grepene som TS beskriver, enn å gå over på noe ekstremt. Anonymkode: 8cbf5...19f 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #16 Skrevet 20. april Jeg er egentlig helt enig med deg. Ønsket heller ikke å unngå matvarer og drikkevarer for å gå ned i vekt. Men så ønsket jeg heller ikke å telle kalorier for å forsikre at jeg lå i underskudd. Det fungerte en stund. Gikk ned 7 kg på den måten, og ble deretter stående fast, uten å gå hverken opp eller ned. Løsningen for meg ble å starte periodisk faste, 16:8. Jo, det er på en måte en diett, men jeg ser på det som starten på en livsstilsendring. Kroppen blir vant til å fungere på mindre mat, cravingen jeg har hatt etter søtsaker går ned siden jeg ikke rekker å spise så mye, og jeg har faktisk mer energi. De første 3 ukene gikk jeg ned 3 kg, deretter ca. 0,5 kg i uken og da spiser jeg det jeg vil og unner meg det jeg vil. Anonymkode: 09738...e34 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #17 Skrevet 20. april Ja, men da må du trene. Mye styrke. Med trening endrer ofte kostholdet seg naturlig også. Hele livsstilen. Anonymkode: dc583...de9
AnonymBruker Skrevet 20. april #18 Skrevet 20. april Jeg har gått ned 40 kg ved å kutte porsjoner, men spiser fortsatt alt dritet jeg pleide, bare mye mindre porsjoner. Diett er helt uaktuelt for meg, men jobber med hodet hele tiden, og litt etter litt velger jeg sunnere vaner. Anonymkode: 20b65...a79 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #19 Skrevet 20. april Takk for mange gode svar Godt med bekreftelse på at jeg ikke er helt ute å kjører. Jeg er så klart klar over at resultater og veien dit er helt individuelle for alle og at det finnes mer enn en vei til Rom. Jeg tror likevel at dette er rette veien for meg da dette nok vil være lettere å opprettholde på sikt. Jeg ønsker ikke å telle kalorier da jeg lett blir helt opphengt i slike ting og lett kan gjøre det til en "konkurranse" for meg selv å spise minst mulig. Tror ikke det heller er bærekraftig i det lange løp. Fast driver jeg egentlig på en måte med da jeg sjeldent spiser sent om kvelden og ofte ikke er sulten om morgenen 😅 Tusen takk igjen! TS Anonymkode: e85fb...af8 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #20 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 15.41): Så klart er ingen like og jeg spør ikke om hva som er fasiten, men om noen har slanket seg på denne måten og faktisk fått det til Jeg sier heller ikke at min venninnes metode er feil, den er jo tydeligvis riktig for henne. Poenget var at min venninne mente at jeg ALDRI ville få det til på denne måten og at den eneste måten det gikk ann å slanke seg på var lavkarbo. Ønsket bare å høre om jeg var helt på villspor eller om jeg er inne på noe bare jeg har tålmodighet. Takk Jeg sier ikke at min venninne er på villspor, men jeg orker ikke å leve såpass strengt. Det er det ikke verdt for min del, jeg skal kunne leve med dette i fremtiden også tenker jeg. Hun har slanket seg på denne måten flere ganger med gode resultater, men så går det litt tid og så er hun tilbake der hun startet. Det virker bare veldig slitsomt. TS Anonymkode: e85fb...af8 Dere har vel litt rett begge to. Du trenger diett om du raskt vil gå ned, men om du bare har mindre kalorier enn du beveger deg så vil du jo gå ned i vekt etterhvert. Anonymkode: a601c...c83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå