Shaloow Skrevet 16. april #1 Del Skrevet 16. april Jeg er gravid og skulle fått mensen idag faktisk, er veldig kort på vei. Jeg har vært gravid 2 ganger før uplanlagt. Da en av gangene var jeg ung og dum som 17 åring. Nå er jeg 26 år. Var ikke planlagt nå heller, og omstendighetene er litt kaotisk men det skal gå helt fint. Men jeg har tatt abort før pga kvalme og de psykiske plagene jeg fikk av hormonene sist. Hadde det ganske grusomt psykisk da jeg har hatt angst fra tidlig alder. Lever fint med det, men ved mye hormoner blir jeg helt nervevrak og tendens til å bli veldig deprimert. Ble sånn av p-stav også så tåler hormoner dårlig. Jeg er jo livredd for at jeg skal få så panikk og psykisk knekken at jeg ikke takler det igjen. Det er jo det psykiske + kvalmen som gjør det fælt for meg. Ene uten den andre tåler jeg. De tre gangene begynte vel kvalmen i uke 6-7. Trenger derfor virkelig noen historier om hvordan kvalmestillende dere har brukt/bruker, hva som funket og ikke, og gjerne hvor lenge dere var kvalme. Og hvis ingenting funket, hva fikk dere gjennom det når alt annet er kaotisk underveis (familiene våre er konservativt religiøse så er litt vanskelig). Og gjerne noen støttende ord.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #2 Del Skrevet 16. april Mange har god effekt av den "nye" medisinen Xonvea, kan være verdt å prøve. Noen får også zofran ved behov, men den kan kun tas fra andre trimester. Anonymkode: fdee6...d95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Del Skrevet 16. april Har brukt vitamin B6, Xonvea, postafen og afipran. Det som er viktig med B6 og Xonvea (som inneholder vit B6 i tillegg til antihistamin) er å ta det fast og ikke ved behov. Og det kan ta inntil en uke før effekten kommer. Blir du trøtt av Xonvea kan du ta det bare om kvelden og vitamin B6 om morgenen. Postafen er et antihistamin, så ikke ta det sammen med Xonvea. Vitamin B 6 er reseptfritt, det samme er postafen. Anonymkode: e2361...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #4 Del Skrevet 17. april Har hatt alvorlig svangerskapskvalme dette svangerskapet med kvalme som startet i uke 3 før forventet mensen. Opplevelsen med å være så dårlig har rett og slett vært tortur, ville heller bli flådd levende enn å fortsette svangerskapet hvis det ikke ble bedre. Det var ingen forskjell på svangerskapskvalmen jeg hadde og en heftig runde med omgangssyke, førstnevnte var nesten verre. Har prøvd hele rekken med medisiner, og det eneste som fungerte helt OK var zofran. Så det stemmer ikke at man kun får det etter uke 12 - legen gjør individuelle vurderinger. Det sies at det er noe risiko for fosteret hvis man starter på det før uke 12, men den er forsvinnende liten. Jeg startet på zofran i uke 8 da jeg var så dehydrert, svimmel, lavt blodtrykk pga kvalme og oppkast og nesten innleggelse. På dette tidspunktet sto det mellom abort pga formen og prøve medisiner som kanskje kunne fungere. Zofran fungerte noe, og jeg sluttet å kaste opp etter at jeg startet på de. Ble en del bedre siden jeg klarte å spise litt og holde på maten. Brukte medisinen frem til uke 16-17. De er dyre da, kostet 240 kr for 3-5 dager om jeg tok 2-3 medisiner om dagen (tok minst to hver dag). Nå er jeg i uke 23 og kvalmen er stort sett ikke-eksisterende 🎉 den varte frem til uke 20 men den gikk gradvis fra alvorlig til moderat/mild kvalme. Mild kvalme er bare barnemat i forhold til hvordan det er å være alvorlig syk av kvalmen uansett. Nå er jeg veldig glad for at jeg klarte å holde ut de månedene, for det blir bedre til slutt (i alle fall etter fødsel for noen). Dette er tredje svangerskapet mitt også, og har vært dårlig med de andre også - bare en del verre denne gangen. Ville kontaktet legen med en gang for å snakke om eventuelle medisiner. Jo tidligere man starter jo tidligere kan det forebygge noe. Anonymkode: f8eb8...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. april #5 Del Skrevet 17. april Jeg fikk Afipran på resept av legen da jeg var gravid. Hjalp supert! En halvtime etter at tabletten var tatt, var kvalmen borte og jeg sto på hodet i kjøleskapet for å spise noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Del Skrevet 18. april Jeg lå å spøy 15 ganger om dagen i uke 7. fikk xonvea, mye avlastning og kunne ta afipran ved behov. Spøy da kun fire ganger om dagen men var mye kvalm frem til uke 12. Er 13 uker nå og xonvea funker enda bedre nå enn når jeg begynte på den. Fungerer ikke uten. Anonymkode: 4cbcc...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:48 #7 Del Skrevet mandag kl 23:48 Du må nesten bare prøve deg frem og se hva du personlig får nytte av, er forskjellig fra person til person. Mange har nytte av xonvea, men den gjorde absolutt ingenting for meg, den forverret angsten min helt sykt, våknet flere ganger i løpet av natten av panikk. Gikk flere uker på full dose xonvea, afipran og zofran (sistnevnte fikk jeg når jeg bikket 10 uker) samtidig, var jævlig det også pga bivirkningene av de alle, men spydde i det minste mindre. Greit å være obs på alle bivirkningene du kan få av de forskjellige så du ikke blir helt tatt på senga av det. Var helt jævlig frem til uke 18 ish, da ble det sakte bedre. Er i uke 33 nå og tar nå en afipran eller zofran 1-2x om dagen (bytter på), merker kvalmen har tatt seg littegrann opp igjen nå de siste 2 ukene, noe som kan være ganske vanlig for mange, men spyr heldigvis ikke. Vær forberedt på at det bare er jævlig en stund, ta en dag av gangen, noen er bedre/verre enn andre. Du er nærmere mål for hver dag så motivér deg med det. Synes helhetlig så har tiden gått fort, selv om opp til uke 18 føltes som en evighet. Har selv tatt abort i ungdomsårene, fikk hastetime ettersom jeg var såpass syk og dårlig med hyperemesis G. Var litt bedre denne gangen mtp oppkast, men fortsatt jævlig kjipt. Denne gangen var jeg mer forberedt på hvor dårlig jeg kunne bli så jeg tok kontakt med legen Kjapt for å teste resept medisiner for kvalme. Det du kan gjøre først er å kjøpe postafen og ta b6/multivitamin (jeg valgte multivitamin da det er lurere enn kun b6 alene) sammen, det er basically det xonvea er, noen har god nytte av kun de. Det funket ett par uker for min del før det eskalerte. Minn deg på at det går bra til slutt som regel ❤️ Vær også forberedt på en psykisk knekk kan skje. Sliter selv med mye angst og lett for å få depresjon (bipolardiagnose), det var ganske tungt. Sørg for å ha et godt nettverk, evt psykolog du går jevnlig til. Jeg fikk svangerskapsdepresjon noen måneder, men går bra nå nå som formen er litt bedre og jeg klarer å røre på meg mer. Det var grusomt tungt å kun ligge i sofaen konstant. Anonymkode: 358ce...5a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mymlen Skrevet tirsdag kl 22:38 #8 Del Skrevet tirsdag kl 22:38 Jeg brukte postafen og pyridoksin sammen. Spydde flere ganger for dag, spiste veldig lite og gikk ned 10 kg før jeg begynte på tablettene. De fikset det såpass bra at jeg bare spydde en sjelden gang, kunne gå flere uker mellom hver gang. Og ble bare kvalm i nærheten av sterke parfymer eller ekle lukter, i stedet for konstant kvalme. Kvalmen avtok av seg selv i uke 16 i første svangerskap, og uke 12 i andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:42 #9 Del Skrevet tirsdag kl 22:42 Ta magnesium. Kvalmen oppstår ofte pga for lite av magnesium. Anonymkode: f0247...17c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:51 #10 Del Skrevet onsdag kl 13:51 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ta magnesium. Kvalmen oppstår ofte pga for lite av magnesium. Anonymkode: f0247...17c Nei, man er kvalm pga at fosteret produserer hormonet GDF15, så hvor kvalm man blir har med ens egen toleranse for dette hormonet og hvor mye fosteret produserer av det. Anonymkode: 56754...0b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå