AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Del Skrevet 16. april Vi har nettopp fått beskjed om at mannen har fått påvist azoospermi – ingen sædceller funnet i verken vanlig eller konsentrert prøve. Vi har holdt på med ivf (icsi) noen år nå, og det har alltid vært noe, selv om det har vært dårlig og lite, men legene har vurdert det som nok til icsi, og vi har så langt hatt fire embryoer. Ett klarte seg til uke 8, mens de andre falt fra på dag 6. Jeg er nå både veldig bekymret for at mannen er syk på grunn av denne plutselige nedgangen, men også så klart og bekymret for at vi ikke kan få bilogiske barn. Er der noen her som har opplevd å gå fra noe til ingenting, og kan forttelle litt? Anonymkode: 5478e...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #2 Del Skrevet 16. april Ikke helt det du spør om, men mannens kosthold og livsstil har enormt mye å si for sædkvaliteten og produksjon av sædceller. Siden det har gått så ned med sædceller hos din mann så er det nok lurt at han tar seg en legetur og får en grundig sjekk. Det kan skape mer ro for dere begge to. Legg om kostholdet begge to til veldig sunt, bli fysisk aktiv, sov nok, stress minst mulig (lettere sagt enn gjort), unngå mest mulig av hormonhermende stoffer i mat/klær/møbler, drikk lite eller ikke noe alkohol, kutt røyk om han/dere røyker. Dette ble tatt opp på et program på P2 ca siste uken. Anonymkode: 56fdd...db0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke helt det du spør om, men mannens kosthold og livsstil har enormt mye å si for sædkvaliteten og produksjon av sædceller. Siden det har gått så ned med sædceller hos din mann så er det nok lurt at han tar seg en legetur og får en grundig sjekk. Det kan skape mer ro for dere begge to. Legg om kostholdet begge to til veldig sunt, bli fysisk aktiv, sov nok, stress minst mulig (lettere sagt enn gjort), unngå mest mulig av hormonhermende stoffer i mat/klær/møbler, drikk lite eller ikke noe alkohol, kutt røyk om han/dere røyker. Dette ble tatt opp på et program på P2 ca siste uken. Anonymkode: 56fdd...db0 Livstil vil så klart påvirke sædkaviteten, det er det første alle tenker og ser på hvis det er snakk om lav sædkvalitet. Det er slik jeg har forstått det skjeldent at livstil alene fører til null utslag som her. Han har heller ikke hatt noen negative endringer i livstilen siden sist prøve, snare tvert i mot. Så dette taler også mot at livstil skal være utslagsgivende her. Håper noen med erfaringer med å gå fra noe til null ser tråden 🙏 Anonymkode: 5478e...e63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #4 Del Skrevet 16. april Ikke ha mobilen i bukselomma, ha den langt unna skrittet. Unngå disse energidrikkene i store mengder, runking gjør vondt verre. Unngå badestue og trange underbukser. Prøv å spise mest mulig økologisk. Mannen fikk mye bedre kvalitet etter 1 år med full disiplin. Anonymkode: ab155...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke ha mobilen i bukselomma, ha den langt unna skrittet. Unngå disse energidrikkene i store mengder, runking gjør vondt verre. Unngå badestue og trange underbukser. Prøv å spise mest mulig økologisk. Mannen fikk mye bedre kvalitet etter 1 år med full disiplin. Anonymkode: ab155...7f5 Les tråden vær så snill. Det her er vanskelig for oss, og helt generiske svar uten mening gjør det ikke bedre. Anonymkode: 5478e...e63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #6 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Les tråden vær så snill. Det her er vanskelig for oss, og helt generiske svar uten mening gjør det ikke bedre. Anonymkode: 5478e...e63 Nå er det du som ikke gir mening. Anonymkode: ab155...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #7 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det du som ikke gir mening. Anonymkode: ab155...7f5 Generelle informasjon om lav sædkvalitet er noe alle som er i den situasjonen har god kunnskap om. Hvis du leser HI er det ikke det som hverken en spørsmål eller situasjonen her. Anonymkode: 5478e...e63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:47 #8 Del Skrevet torsdag kl 12:47 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Generelle informasjon om lav sædkvalitet er noe alle som er i den situasjonen har god kunnskap om. Hvis du leser HI er det ikke det som hverken en spørsmål eller situasjonen her. Anonymkode: 5478e...e63 Vi var i samme situasjon. Du spør om noen gikk fra noe til ingenting (noe vi nesten gjorde) men han kom seg opp igjen og det den "opplevelsen" jeg skrev om. Men for all, bare å være spydig, det er jo tross alt KG. Anonymkode: ab155...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:24 #9 Del Skrevet torsdag kl 15:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi var i samme situasjon. Du spør om noen gikk fra noe til ingenting (noe vi nesten gjorde) men han kom seg opp igjen og det den "opplevelsen" jeg skrev om. Men for all, bare å være spydig, det er jo tross alt KG. Anonymkode: ab155...7f5 Jeg forsøkte ikke å være spydig, og beklager at du oppfattet det som spydig, men jeg trenger ikke generelle råd om hvordan bedre sædkvaliten ved livstilsendringer som man kan gjøre hvis det forsatt er noe slikt det var hos dere. Da er icsi også fortsatt en mulighet. Her er det plutsleig ingenting. Plutselig fall til azoospermi kommer som regel av hormonelle forstyrrelser og/eller sykdom eller plutselig oppståtte fysiske endringer, og han skal utredes videre nå, og det er de som har vært igjennom den prosessen jeg gjerne vil høre fra. Igjen, beklager at du oppfattet meg som spydig, det var ikke meningen. Anonymkode: 5478e...e63 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:52 #10 Del Skrevet torsdag kl 16:52 En venninne opplevde dette. Jeg og samboer vekslet mellom dårlig+ og ok- kvalitet. Min venninne og mannen vekslet mellom svært få sædceller (icsi befruktning) og 0 levende. Hos de varierte det på samme måte som hos oss. De hadde 4 uttak der 2 av uttakene hadde sædceller og de 2 andre ikke. De fikk råd om å fryse ned egg så de var klare, og så ta sædprøver / kirurgisk uthenting flere ganger sånn at eggene la klare når de klarte å hente ut sæd for så å befrukte. De fikk ingen forklaring på hvorfor det varierte mellom 0 og noen få. Lykke til ❤️ Anonymkode: 73c72...7fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:01 #11 Del Skrevet torsdag kl 18:01 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): En venninne opplevde dette. Jeg og samboer vekslet mellom dårlig+ og ok- kvalitet. Min venninne og mannen vekslet mellom svært få sædceller (icsi befruktning) og 0 levende. Hos de varierte det på samme måte som hos oss. De hadde 4 uttak der 2 av uttakene hadde sædceller og de 2 andre ikke. De fikk råd om å fryse ned egg så de var klare, og så ta sædprøver / kirurgisk uthenting flere ganger sånn at eggene la klare når de klarte å hente ut sæd for så å befrukte. De fikk ingen forklaring på hvorfor det varierte mellom 0 og noen få. Lykke til ❤️ Anonymkode: 73c72...7fa Tusen takk! Det er andre prøven på 2 uker nå som viser null. Ved første var jeg ikke så bekymret for jeg tenkte det kanskje var uflaks eller noe feil med prøven, men nå hvor også prøve 2 viste null og klinikken vil starte utredning kjenner jeg at jeg er skikkelig bekymret. Mest for om mannen er syk, men også for om det blir varig så klar.. Jeg håper inderlig det kan gå opp igjen sånn som det var for venneparet ditt! 🙏 Vet du hvor lenge det var mellom prøver med og uten innhold? Veldig lurt dette med å fryse ned egg hvis vi kommer i samme opp og ned tilværelse. Vi har ikke all verdens med tid heller ettersom vi nærmer oss 40 med stormskritt, men også med tanke på medisinene for egguttak - det er jo ikke noe man vil gjøre om det ikke er en stor risiko for at det man ikke har tilgjengelig sæd. Anonymkode: 5478e...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertefisk Skrevet torsdag kl 20:28 #12 Del Skrevet torsdag kl 20:28 Det er et forum på Reddit som heter r/maleinfertility. Råder deg til å søke og lese litt der. Er flere som har delt sine azoospermi historier der. Har selv funnet enormt mye informasjon på IVF forumet, som også er verdt å sjekke ut. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:58 #13 Del Skrevet torsdag kl 21:58 Hjertefisk skrev (1 time siden): Det er et forum på Reddit som heter r/maleinfertility. Råder deg til å søke og lese litt der. Er flere som har delt sine azoospermi historier der. Har selv funnet enormt mye informasjon på IVF forumet, som også er verdt å sjekke ut. Tusen, tusen takk for tips! 🙏 Skal absolutt sjekke det ut! Anonymkode: 5478e...e63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet lørdag kl 08:39 #14 Del Skrevet lørdag kl 08:39 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå