Gå til innhold

Har du bufferen din på en av Norges beste høyrentekontoer eller bruker du den kontoen med høyest rente i din bank?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er dagligkunde hos Dnb, men har boliglån og sparekonto hos Bulder Bank også.

Har 4,5% på sparekontoen hos Bulder Bank. Beskjedent sparebeløp der nå (tok ut og betalte inn på boliglån).

Dnb gir bare 2,75% på sparebeløp under 100 000, og så følger en trappetrinnsskala for renten de tilbyr ifht beløp spart. Mellom 500 000 og 2 mill tilbyr de også 4.5%, som Bulder allerede nå tilbyr mine sparepenger under det beløpet. Men ingen nyhet at Dnb er dårlige på renter, så jeg sparer ikke i den banken.

Siden jeg ikke har så store summer for tiden på sparekonto, gidder jeg ikke å drive og flytte pengene rundt i jakt på noen kroner i rente. Synes Bulder Bank er grei nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Må innrømme at jeg blir litt sjokkert over at du bruker disse som sparekonto. Det er en kjempedårlig rente. 

Anonymkode: b0b77...dd3

Er 4% så dårlig…? Det er ikke er en superstor sum. 

Jeg bruker 2 banker allerede. Blir styrete med 3.

Anonymkode: e458d...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei 4% er ikke så dårlig. 

Anonymkode: 11779...e1a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, det kan du si. Tenkte å samle pengene litt mer, til bedre rente,  og slippe å ha så mange banker å holde styr på. 

Anonymkode: 4cc9e...768

Det kan du jo gjøre uten å si opp noe. Bare flytt alle pengene dine, ta boliglån i den nye banken etc. Så lar du bare kontoene stå tomme og ubrukte i den gamle banken din. Flytter du boliglånet til ny bank, vil den nye banken innløse og gjøre opp lånet i den gamle banken for deg, så det går i null.

Så ingen grunn til å si opp noenting. Bare la det stå tomt og ubrukt. Ingen lov som forbyr det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har avida finans. 

Anonymkode: 1132d...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satte over sparepenger fra DnB til bulder bank for noen mnd siden.  Ser at det var høyere rente på bulder sparekonto

Anonymkode: 05982...237

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er skandaløst at så mange banker har så lav rente på sparekontoer. De burde i det minste matche utlånsrentene.

Anonymkode: 4395f...36c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er skandaløst at så mange banker har så lav rente på sparekontoer. De burde i det minste matche utlånsrentene.

Hvordan skal banken da tjene penger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal banken da tjene penger? 

Det ville de ikke hatt noen problemer med. De kan fint øke rentene på innskudd, spesielt på fastrentekontoer, som de benytter i egne investeringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

5%, 12 mnd binding til fastrente, lokal sparebank.

Tips: Ikke si opp kundeforholdet i banken der du har bank-id, før du har fått flyttet bank-id'en. Jepp, så dum går det an å være🤣🤣🤣

Anonymkode: 4cc9e...768

Egentlig er det helt unødvendig å si opp kundeforholdet i banker man flytter fra. Jeg er sikkert kunde i over 10 banker. Flytter bare pengene rundt til de som til enhver tid har best vilkår. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bufferen liggende i safen hjemme. Tilgjengelig og full kontroll hele tiden.

Anonymkode: c1bb0...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har bufferen liggende i safen hjemme. Tilgjengelig og full kontroll hele tiden.

En gullbarre er ikke dumt i disse tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En gullbarre er ikke dumt i disse tider!

Ikke gullbarre, for de må man betale moms for. 1ozt gullmynter med valør derimot.. 11% økt verdi på en måned, og 40% på et år. Og enda bedre; ved salg 0kr i skatt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke gullbarre, for de må man betale moms for. 1ozt gullmynter med valør derimot.. 11% økt verdi på en måned, og 40% på et år. Og enda bedre; ved salg 0kr i skatt.

Ikke dumt! Tenker tanken selv, har 5 millioner til disposisjon, og 1 i gullmynt vurderes. evnt eiendom, hvis det blir endringer i skattepolitikken,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Motsatt. På beløp over 100 kan Sparebanken Sør tilby rente på 2,75%, mens DNB kan tilby 4%. Begge har 12 gebyrfrie uttak, som er langt mer enn det jeg har hatt behov for de siste årene. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal jeg hele tiden drive å flytte pengene rundt, for å kanskje spare en tusenlapp? Drev på med dette i noen år, gikk også inn på fastrente i et år og så at jeg TAPTE penger etter 8 mnd da flytende rente økte. Over tid er det ikke så dumt å ha pengene ett sted.

Anonymkode: 4c79b...cd6

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan blir det styrete? Du kan droppe DNB helt hvis du synes det er styr å la kontoen stå tom. Når man først flytter pengene er det dumt å flytte til en med så dårlig rente som DNB. 

Fastrente derimot er alltid en risiko. Bankene setter jo renten ut fra hva de tror vil lønne seg - for dem selv. 

Anonymkode: c7bd5...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke dumt! Tenker tanken selv, har 5 millioner til disposisjon, og 1 i gullmynt vurderes. evnt eiendom, hvis det blir endringer i skattepolitikken,

Nei, det er ikke dumt. Jeg har det litt med tanke på som en beredskap også. Men hadde vel uansett valgt å ha en tube (10 stk). Koster vel i dag hos mynthandler rundt 363.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan blir det styrete? Du kan droppe DNB helt hvis du synes det er styr å la kontoen stå tom. Når man først flytter pengene er det dumt å flytte til en med så dårlig rente som DNB. 

Fastrente derimot er alltid en risiko. Bankene setter jo renten ut fra hva de tror vil lønne seg - for dem selv. 

Anonymkode: c7bd5...571

Nå siterer du forskjellige personer. Jeg kunne flyttet til Bulder som har 0,5% bedre rente, men når man er amerikansk statsborger (dobbelt statsborgerskap) er det ganske knotete. Tok en evighet å få orden på DNb da mange kundebehandlere ikke hadde kunnskap om det også. Så for min del blir det styrete for en så liten økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg får også 4,5 i Bulder, med ubegrenset antall gebyrfrie uttak i året. Ingen bindingstid heller. Og de utbetaler renter hver måned (slik at de også kan forrente seg). Og man får som sagt utbytte på lån/innskudd hvert år.

De ga kun utbytte på innskudd i fjor (for 2023). I år var kun utbytte for de som hadde lån (i 2024). 

Men ja, det er en fordel at man utbetalt renter månedlig! 

Anonymkode: 7d8f3...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke dumt. Jeg har det litt med tanke på som en beredskap også. Men hadde vel uansett valgt å ha en tube (10 stk). Koster vel i dag hos mynthandler rundt 363.000kr.

Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal jeg hele tiden drive å flytte pengene rundt, for å kanskje spare en tusenlapp? Drev på med dette i noen år, gikk også inn på fastrente i et år og så at jeg TAPTE penger etter 8 mnd da flytende rente økte. Over tid er det ikke så dumt å ha pengene ett sted.

Anonymkode: 4c79b...cd6

Jo, det er generelt dumt over tid å ha pengene ett sted i stedet for å alltid ha de der renta er høyest.

Anonymkode: ea4ab...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...