Gå til innhold

Har du bufferen din på en av Norges beste høyrentekontoer eller bruker du den kontoen med høyest rente i din bank?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

5%, 12 mnd binding til fastrente, lokal sparebank.

Tips: Ikke si opp kundeforholdet i banken der du har bank-id, før du har fått flyttet bank-id'en. Jepp, så dum går det an å være🤣🤣🤣

Anonymkode: 4cc9e...768

Hvorfor si opp kundeforholdet i en bank i det hele tatt?

Anonymkode: ea4ab...520

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor si opp kundeforholdet i en bank i det hele tatt?

Ja, det kan du si. Tenkte å samle pengene litt mer, til bedre rente,  og slippe å ha så mange banker å holde styr på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tips: Ikke si opp kundeforholdet i banken der du har bank-id, før du har fått flyttet bank-id'en. Jepp, så dum går det an å være🤣🤣🤣

Jeg flyttet vekk fra Sbanken da den ble slukt av DNB, men har beholdt bankID'en og kontoen. Fikk sms da jeg måtte fornye den, så det er det eneste styret jeg har hatt med den, heldigvis. Og de har fortsatt kodebrikke i tillegg til appen, noe som er viktig for meg da det veldig ofte er trøbbel med appen. 

Anonymkode: c7bd5...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er høy nok rente i Bulder. Jeg har ikke så svære summer på sparekonto at det er verdt styret med å flytte dem rundt hele tiden.

Anonymkode: 816eb...5c0

Samme her. Jeg har boliglån og sparekonto i Bulder. En av de laveste (men ikke lavest) boliglånsrente, de satte den faktisk ned nå nylig. Og relativt høy rente på sparekonto. OG utbytte hvert år basert på lån og innskudd. Noen tusen hvert år. 

Jeg har 4,50 i rente på DnB PLUSS sparekonto. Kan ta ut 12 gebyrfrie uttak i året. Er fornøyd. 15.000 i rente hvert år i januar i pluss 🙂

Anonymkode: 0a51b...45b

Jeg får også 4,5 i Bulder, med ubegrenset antall gebyrfrie uttak i året. Ingen bindingstid heller. Og de utbetaler renter hver måned (slik at de også kan forrente seg). Og man får som sagt utbytte på lån/innskudd hvert år. 

Jeg gidder ikke shoppe rundt etter flere banker med marginalt høyere rente, så mye står det ikke på sparekontoen uansett. Bulder oppdaterer boligverdien hver måned også og er veldig grei å forholde seg til , og de tillater at man har dagligbank i annen bank. Jeg har beholdt DNB til lønnskonto, regningskonto og minibufferkonto (10 000 som jeg har som justeringsbeløp hvis jeg går litt over budsjett en måned). 

Anonymkode: dcb1a...fdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4,42% hos OBOS-banken, som er min dagligbank. Jeg har ikke så store summer på kontoen at jeg gidder shoppe rundt, for vi har rammelån som buffer til evt store utgifter. Bufferkontoen er bare for å hindre at vi må bruke av rammelånet for småting, som når vi må ha ny vaskemaskin og nye vinterdekk i samme måned. Bufferkontoen kan heller ikke ha binding, naturlig nok, noe som utelukker de beste betingelsene. 

Anonymkode: 9e43a...89e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men da er det jo ikke en buffer, en bufferkonto er jo penger som skal vær tilgjengelig for uforutsette utgifter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det kan du si. Tenkte å samle pengene litt mer, til bedre rente,  og slippe å ha så mange banker å holde styr på. 

Du trenger jo ikke holde styr på en bank du ikke bruker, selv om du lar kontoene være der uten å ha penger på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fire prosent men med få uttak eller?

Anonymkode: 07fdc...3e4

12 uttak, samme som i SBS. Bruker kanskje 2 i året så det er mer enn nok. Har en brukskonto til de vanlige uttaka.

Anonymkode: e458d...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor flytte fra en bank med dårlig rente, til en annen bank med dårlig rente? 

Motsatt. På beløp over 100 kan Sparebanken Sør tilby rente på 2,75%, mens DNB kan tilby 4%. Begge har 12 gebyrfrie uttak, som er langt mer enn det jeg har hatt behov for de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har 4,50 i rente på DnB PLUSS sparekonto. Kan ta ut 12 gebyrfrie uttak i året. Er fornøyd. 15.000 i rente hvert år i januar i pluss 🙂

DNB pluss gir kun 4,5 % rente for beløp over 500 000 i følge hjemmesiden. Har du så mye stående i buffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Motsatt. På beløp over 100 kan Sparebanken Sør tilby rente på 2,75%, mens DNB kan tilby 4%. Begge har 12 gebyrfrie uttak, som er langt mer enn det jeg har hatt behov for de siste årene. 

* 100 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor velge konto med så lav rente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

DNB pluss gir kun 4,5 % rente for beløp over 500 000 i følge hjemmesiden. Har du så mye stående i buffer?

Buffer/sparing. Har litt over en mill der. Med 12 gebyrfrie uttak i året er det jo null problem. Har en vanlig sparekonto med 200.000, men flytter nok det også over. Det på pluss kontoen er arv, som jeg ikke har noen planer for bruk av. Burde sikkert plassere det bedre, men har ikke satt meg inn i slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Buffer/sparing. Har litt over en mill der. Med 12 gebyrfrie uttak i året er det jo null problem. Har en vanlig sparekonto med 200.000, men flytter nok det også over. Det på pluss kontoen er arv, som jeg ikke har noen planer for bruk av. Burde sikkert plassere det bedre, men har ikke satt meg inn i slikt.

Dette 100.000 ganger… Ta kontakt med en finansieringsrådgiver i banken, eller spør en du kjenner som kan dette (hvis du er skeptisk til banken). 

Anonymkode: fa3b0...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bare et halvt prosent bedre rente (som mange kontoer har) vil gi deg over 5000 kr mer i året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den litt tafatte holdningen til egne sparepenger er det ikke rart bankene tjener godt. DnB alene tjente 50 milliarder i 2024. Det er omkring 46 milliarder MER enn onde Norgesgruppen (som eier Kiwi).

Men det er jo typisk norsk, drit i de store summene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
newman01 skrev (9 minutter siden):

Med den litt tafatte holdningen til egne sparepenger er det ikke rart bankene tjener godt. DnB alene tjente 50 milliarder i 2024. Det er omkring 46 milliarder MER enn onde Norgesgruppen (som eier Kiwi).

Hvorfor skal jeg hele tiden drive å flytte pengene rundt, for å kanskje spare en tusenlapp? Drev på med dette i noen år, gikk også inn på fastrente i et år og så at jeg TAPTE penger etter 8 mnd da flytende rente økte. Over tid er det ikke så dumt å ha pengene ett sted.

Anonymkode: 4c79b...cd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oppretter konto i nye banker etter hvert som rentene endrer seg. Hadde flere gjort det samme hadde det blitt mer konkurranse og kanskje bedre sparerenter. Mange tror de må bytte bank, og at det er mye styr å opprette en ekstra sparekonto eller tre.

Samme her, litt artig når skattemeldingen kommer, de fører jo opp alle kontoene jeg har glemt 😅

Anonymkode: 11779...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (16 minutter siden):

Det irriterer meg spesielt, dnb er en så dårlig bank.. 

Anonymkode: 11779...e1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må innrømme at jeg blir litt sjokkert over at du bruker disse som sparekonto. Det er en kjempedårlig rente. 

Anonymkode: b0b77...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...