Gå til innhold

Å vurdere at en katt må være innekatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en katt som jeg lurer på om må holdes inne. Hun er kastrert, og har siden hun var liten få gå ut med tilsyn i egen hage. 

Problemet er at hun er veldig aggressiv og om hun ser en annen katt angriper hun. Det er mest lyd og de aller fleste andre katter velger å stikke for å unngå en konfrontasjon, men ikke alle. Det er umulig å hindre at fremmede katter dukker opp, da det er mange katter i nabolaget. 

I tidligere år har det vært håndterbart, hvor jeg tar henne med inn igjen før det rekker å utvikle seg, men sist gang hun møtte en nabokatt som ikke trakk seg unna ble hun så aktivert at hun lot det gå ut over min andre katt. Type at hun ikke klarte å skille mellom min andre katt og en nabokatt. Jeg har lest om feline redirected aggression, som forklarer det, men også at om det skjer en gang vil det kunne skjer igjen. Og det er jeg redd for, særlig for min andre pus skyld. jeg ønsker også at de begge to skal få gå ut og sole seg, da det er det beste de vet begge to. 

De er adskilt nå, og jeg håper de blir glad for å se hverandre igjen til helgen, for ellers kan jeg ikke beholde begge. 💔

Det var en lang forklaring TL;DR: katten min har aggresjon utfordringer og er svært territoriell, hvilke kriterier bruker man å legge til grunn når man vurderer en katt til å måtte være 100% innekatt?

Anonymkode: c16c4...a4a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette er mer enn god nok grunn for at katten din burde være innekatt. Både for sin egen del, den andre katten din sin del og resten av nabolagets firbeinte. 

Anonymkode: 7b023...c3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at dette er mer enn god nok grunn for at katten din burde være innekatt. Både for sin egen del, den andre katten din sin del og resten av nabolagets firbeinte. 

Enig. 

Anonymkode: d9575...772

Skrevet

Dette er typisk hunnkatt. Hunkatter har et instinkt om å forsvare territoriet sitt ovenfor alle de ser, med tanke på å a) beskytte evt kattunger og b) ha tilgang til alle ressurser selv for å kunne brødfø kattunger.

Det er en naturlig atferd, men kan skape konflikter med andre, som du ser.

Det kan være at de konfliktene går over når de andre kattene lærer seg å holde seg unna hennes territorie, så sant hennes territorie ikke går over i naboens hage. 

Du kan selvsagt også holde henne inne, men hvis hun er vant med å være ute så må du være litt på hugget for å tilby tilsvarende aktivisering. 

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (25 minutter siden):

Dette er typisk hunnkatt. Hunkatter har et instinkt om å forsvare territoriet sitt ovenfor alle de ser, med tanke på å a) beskytte evt kattunger og b) ha tilgang til alle ressurser selv for å kunne brødfø kattunger.

Det er en naturlig atferd, men kan skape konflikter med andre, som du ser.

Det kan være at de konfliktene går over når de andre kattene lærer seg å holde seg unna hennes territorie, så sant hennes territorie ikke går over i naboens hage. 

Du kan selvsagt også holde henne inne, men hvis hun er vant med å være ute så må du være litt på hugget for å tilby tilsvarende aktivisering. 

Ja, hun er veldig typisk hunnkatt, veldig med veldig mange prosjekter på gang, uendelig omsorgsfull og snill mot dem som er regnet som en del av flokken. Hun er også bitte liten, med tynn pels, som gjør at hun kun er ute i den varme delen av året, noe som gjør det veldig vanskelig å opprettholde territoriet slik du beskriver. 

Hun ble beskrevet som den tøffeste jenten i kullet når jeg overtok henne, noe som viser seg å stemme 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Aller mest for min andre pus del ja, og hennes. Men om nabolagets firbeinte blir sjokkerte over en illsint liten pus i vår egen hage bryr jeg meg svært lite om. Jeg er jo der så hun rekker ikke å fyke i dem, og om de hadde holdt seg unna hadde ikke vi hatt noen problemer med hennes territorielle aggressive oppførsel. 

det er mye tristere for meg å måtte holde henne inne, da det også går ut over hennes livskvalitet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...