Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er barn med rødt hår mer utsatt for mobbing eller er det bare en gammel myte!? 

Anonymkode: 5179d...f57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Myte vil jeg si. 

Anonymkode: da22c...338

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Var nok mer slik før. 

Anonymkode: 6b8ee...bc9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ginger? 

Tror ikke de er mer utsatt enn andre mennesker.

Det mobbes for det som mobbes kan; ulikheter.

Anonymkode: caa2b...fca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rødt hår og ble mobba, men fikk ikke kommentarer på håret mitt. Så tror mobbinga var urelatert til håret. Eller er en gang som jeg ble kalt gulrot, men det er eneste gangen og ble vel egentlig ikke sakt som en fornærmelse (selv om jeg ble fornærma). Etterhvert som jeg ble eldre så får jeg massevis av komplimenter for håret mitt. Har litt mørk jordbærblond og for noen år siden så var det jo mange som farga håret i den nyansen. Tror det er mye mindre mobbing i dag pga hårfarge, men har jo lagt merke til at det fortsatt er litt stereotyper knytta til rødt hår. 

Anonymkode: 190c9...001

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det må være fra gammelt av. Har 2 barn med rødt hår. De går på ungdomsskolen og vgs. De har aldri blitt mobbet. De er populære blant guttene og har mange venner. Har rødlig hår selv og har heller aldri blitt mobbet. Er 36 år.

Anonymkode: 1c1ee...aee

• Liker 1
Skrevet

Tror barn med annen etnisitet og hudfarge er mer utsatte.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ginger har alltid vært snakkis og på en negativ måte dessverre. Unntak for de svært få som vakre. 

Anonymkode: 23100...5dd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er barn med rødt hår mer utsatt for mobbing eller er det bare en gammel myte!? 

Anonymkode: 5179d...f57

Ble mobbet da jeg var yngre. 
Nå tror jeg det ikke er så mye av det for å være ærlig. 

Skrevet

Jeg er lærer og har så klart hatt rødhårete barn i klasene jeg har undervist. Jeg har aldri hørt noen fått kommentarer på hårfargen sin fra andre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror barnslige og de som føler seg mindreverdige går for det de kan. ‘’Homo’’, ‘’neger’’, ‘’jøde’’, ‘’hore’’, ‘’feit’’, ‘’ginger’’ osv. er dessverre ting som brukes flittig.

Anonymkode: b655d...29b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mer personlighet mange knytter til håret som skiller seg ut, temperament og fyrer seg opp enn selve håret.   Men er man mye mer oppjaget, stille, bråkete, sint eller noe som skiller seg ut så er det vanskeligere, 

Anonymkode: b13e9...afc

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg har aldri blitt mobba for mitt røde hår men både niesen min og kompisen til sønnen min har fått høre «ginger» og sånne ting i nedsettende ordelag i senere tid. 

Anonymkode: 1cea7...dbe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Av de rødhårede jeg eller barna mine har gått på trinn med inkludert venners søsken så har kun 1 blitt mobbet og tror dessverre han hadde blitt mobbet om han ikke hadde hatt rødt hår også.  Han gikk i sønnens klasse. Bare kombinasjonen av ekstremt sjenerthet, svært dårlig i all idrett og ekstrem dysleksi og kom fra veldig spesiell familie gjorde at han hadde alt mot seg selv uten hårfargen.  Han klarte ikke å finne noen måter å passe inn. 

Anonymkode: b13e9...afc

• Hjerte 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at ikke rødt hår er noe man mobber spesielt for i disse dager, hvor alle farger håret i alle regnbuens farger fra de er barn.

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (52 minutter siden):

Jeg er lærer og har så klart hatt rødhårete barn i klasene jeg har undervist. Jeg har aldri hørt noen fått kommentarer på hårfargen sin fra andre. 

Samme her, er lærer og har ikke inntrykk av at barn blir mobbet utelukkende fordi de har rødt hår. Men dersom det er noe «annet» i tillegg, f. eks. at barnet er lite og spinkelt, bruker briller, er av den forsiktige typen eller andre ting som gjør at hen ikke er blandt de mest populære, så kan det jo komme noen kommentarer på hårfargen. Mange av de rødhårede i mine klasser har vært på toppen av rangstigen, har ikke vært noe stort problem :) 

Anonymkode: e5643...b35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nja.. vil jeg si. 

i klassen til datteren min er det ei jente med nydelig rolig hår som ikke får noen kommentar på det.

I klassen til sønnen min er det en gutt med Rødt hår. Han blir jo ikke mobbet, men blir kalt for Gingi (ginger) av vennene sine. Vil si han eier det navnet. Men selvsagt, hadde det vært en med komplekser som ble kalt gingi av folk han ikke var kompiser med så kunne det jo bli tatt for mobbing.

Anonymkode: 5cde0...eef

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer.

I klassen til min 13-åring er det en gutt med rødt hår. Han blir mobba og kalt for Ginger. 

Anonymkode: 5066c...ea5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomskolen prøvde flere å farge håret slik som jeg hadde, men desverre ble ikke alle like vellykket. Så nei har aldri blitt mobbet pga hårfargen

Men husker jeg ble grådig lei av voksne som hele tiden sa hvor nydelig hårfargen jeg hadde. Ville bare være helt vanlig og ikke få for mye oppmerksomhet fra godt voksne mennesker

Anonymkode: 7c865...efd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nja.. vil jeg si. 

i klassen til datteren min er det ei jente med nydelig rolig hår som ikke får noen kommentar på det.

I klassen til sønnen min er det en gutt med Rødt hår. Han blir jo ikke mobbet, men blir kalt for Gingi (ginger) av vennene sine. Vil si han eier det navnet. Men selvsagt, hadde det vært en med komplekser som ble kalt gingi av folk han ikke var kompiser med så kunne det jo bli tatt for mobbing.

Anonymkode: 5cde0...eef

Ikke pent av vennene, det kommer til å komme en dag, der han vil få nok av sine venner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...