Gå til innhold

Redde ekteskapet ved å nedskalere bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på 5 med 2 innekatter. Bor nå i stor enebolig med stor hage, og jeg er fullstendig utslitt. Mannen er rotete og uorganisert og barna likeså. Jeg klarer rett og slett ikke å holde hus og hage på en akseptabel standard. Det er gamle matflekker på vegger og gulv, det ligger skittentøy i krokene, kattehår overalt og størknede skjeggstubber i vasken. Mannen blir sint når jeg ber ham om å bidra, så det orker jeg ikke mer. Barna hjelper til til en viss grad, ved å gå med søpla, vedbæring, dekking av middagsbord og tømming av oppvaskmaskin. 

Noen andre her inne som har valgt å skalere ned for å slippe å bo i kaos? Hvordan gikk det? Jeg tenker rekkehus med en bitteliten hageflekk  er heller ikke fremmed for leilighet med balkong. Drømmen er å bo alene om ti år når barna har flyttet ut, men jeg tenker at å skalere ned også vil bety at ekteskapet kan få en aller siste sjanse. 

Anonymkode: efb6f...ffd

• Liker 2
  • Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg en oppegående mann.

Men opplevde at det ble ryddigere og renere da vi gikk fra mindre til stort. Ble på en måte lettere å ha oversikt. Mer plass og luft. 

Anonymkode: fcff5...fcf

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen er problemet her, ikke hus og barn. Kvitt deg med mannen å bli lykkelig og uthvilt. 

Anonymkode: 54f2a...821

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir sannsynligvis ikke bedre, bare mindre plass å rote på (så rotet syns enda bedre). I tillegg vil dere gå oppå hverandre. 

Høres ut som problemet ikke er huset, men mannen. 

Anonymkode: 8b9d5...c89

Problemet er definitivt mannen, men jeg kjente ikke så mye på denne problemstillingen når vi bodde i en tomannsbolig som var 60 kvm2 mindre, med bitteliten hageflekk. Han roter mer jo mer plass jeg gir ham, om du skjønner? Jeg bare tenker at det er verdt å prøve alt for å redde ekteskapet når det er 3 barn involvert. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mannen er problemet her, ikke hus og barn. Kvitt deg med mannen å bli lykkelig og uthvilt. 

Anonymkode: 54f2a...821

Greia er at begge to trengs daglig i hverdagslogistikken. Jeg drar på jobb lenge før barna våkner, mens mannen min sjelden kommer hjem fra jobb før kl 18. Det ene barnet går i tillegg på en fantastisk privatskole et stykke unna, og om vi skiller oss så må hun slutte der. Så vi er låst til hverandre i noen år til. 

• Hjerte 6
Skrevet

Vaskehjelp er billigere enn skilsmisse.

I tillegg må hele familien ta i et tak, avtal hva barna skal gjøre for å få lommepenger. 

Og så må du godta at det ikke er strøkent hjemme.

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Vaskehjelp er billigere enn skilsmisse.

I tillegg må hele familien ta i et tak, avtal hva barna skal gjøre for å få lommepenger. 

Og så må du godta at det ikke er strøkent hjemme.

Det kan og være god hjelp i å organisere bedre hjemme, ha nok skap og kommoder slik at ting kan ryddes vekk og ha system for en del ting. Rydd vekk vinterklær og sko i påsken osv. Ha mindre ting som tar plass og skaper stress.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hjelper jo veldig å ha bolig med alt på 1 plan, ingen garasje man kan lagre noe annet enn bil, minimalt med bodplass, lite hage. Ellers hjelper det at foreldre har eget bad for seg selv og barna må benytte 1 bad på deling som også er toalett for besøkende mm. Da kan barna få ansvaret for å holde orden på badet sitt og foreldrene har ansvar for sitt eget bad. Ellers så fungerer det med strenge regler ang rot og søl. F.eks "ALT som ikke blir ryddet bort innen 24 timer går i søpla(gjelder både for voksne og barn)" + at det blir trekk i ukepenger om oppgaver ikke gjøres. 

• Liker 7
Skrevet

Lite rekkehus til deg og ungene. Eksen setter du igjen.

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har normalt rotete barn og mann (og er altfor ryddig selv) skjønte raskt i forholdet at jeg hadde et annet krav enn han. Jeg liker å rydde/organisere. Han liker ikke, men rydder selvfølgelig opp etter seg selv og barna. I tillegg til hage, måking, biler evt Løsningen ble at han tar med barna på tur hver søndag, så tar jeg en over all. Funker gull! Totalt sett ser vi at det går mye tid på vedlikehold (fra begge) på boligen. Har nå kjøpt nybygg og gleder oss til ferier og helger bestående av hus og hage 🥰

Anonymkode: 806e3...2a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere velger en helg hvor målet er nedskalering av ting? De aller fleste av oss har ALTFOR mye ting, og dette skaper rot.

Og jeg støtter absolutt forslaget om vaskehjelp. Jeg har det selv med jevne mellomrom fordi jeg føler at jeg kun rekker skippertak her og der etterhvert som det er behov - og jeg er alene! Med barn hadde jeg definitivt tatt meg råd til vaskehjelp. Jeg bruker Freska og er veldig fornøyd med pris, standard og trygghet, men de finnes kanskje ikke der dere bor.

Så må du bli flinkere til å be om hjelp tror jeg. Og nå mener jeg ikke be om hjelp som i å mase for å be dem gjøre noe. Du må tørre å være sårbar nok til å si noe som for eksempel:

"hei dere. Jeg sliter med å føle meg x,y,z (utslitt, utilstrekkelig, flau over å ikke klare å holde det rent osv, trist etc). Og jeg vil så gjerne finne løsninger som fungerer for oss alle sammen, samtidig som vi kan bo i et rent hjem. Jeg forventer ikke perfeksjon, men det ville betydd så mye for meg å kunne slutte å føle at jeg ligger bakpå med rengjøringen hele tiden. Kan dere være åpne for å hjelpe meg mer, og isåfall hvilke oppgaver er dere mest komfortable med?"

Sinne, mas og den slags (enda så forståelig din frustrasjon er, 100%!!!) når dessverre sjeldent inn hos mottakerne. Det er som en knapp slås av og ikke lytter de. Dette gjelder både barn og partnere.

Ved å formulere seg som jeg har beskrevet over, gir man dem muligheten til å kommunisere åpent i stedet for at de føler de må forsvare seg. Det vil ha langt større sannsynlighet for bedring.

Jeg heier på deg TS, det må føles veldig tungt og slitsomt!

Anonymkode: 2561a...174

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare å kaste mannen ut først som sist så er problemet løst. Forhåpentligvis får du barnefri inn i mellom på kjøpet som en bonus også. Nedskaleringen kommer da som en konsekvens og befrielse. 

Anonymkode: 87f68...7c1

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi er en familie på 5 med 2 innekatter. Bor nå i stor enebolig med stor hage, og jeg er fullstendig utslitt. Mannen er rotete og uorganisert og barna likeså. Jeg klarer rett og slett ikke å holde hus og hage på en akseptabel standard. Det er gamle matflekker på vegger og gulv, det ligger skittentøy i krokene, kattehår overalt og størknede skjeggstubber i vasken. Mannen blir sint når jeg ber ham om å bidra, så det orker jeg ikke mer. Barna hjelper til til en viss grad, ved å gå med søpla, vedbæring, dekking av middagsbord og tømming av oppvaskmaskin. 

Noen andre her inne som har valgt å skalere ned for å slippe å bo i kaos? Hvordan gikk det? Jeg tenker rekkehus med en bitteliten hageflekk  er heller ikke fremmed for leilighet med balkong. Drømmen er å bo alene om ti år når barna har flyttet ut, men jeg tenker at å skalere ned også vil bety at ekteskapet kan få en aller siste sjanse. 

Jeg tenker det er en kjempegod ide! Gjør det! Skal nedskalere selv om ikke ekteskap skranter vi, en dag det passer. Har stor hage bare for ungene. En dag er de knapt i den de også, så en dag gidder vi ikke vedlikehold. Men har et lite hus da, hagen er større enn huset, haha. Bare 130 kvm. Og det var bevisst, for det er raskere å rengjøre og holde orden i enn et stort hus, veldig glad for det i dag…

Anonymkode: 50a6a...d23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så må du bli flinkere til å be om hjelp tror jeg. Og nå mener jeg ikke be om hjelp som i å mase for å be dem gjøre noe. Du må tørre å være sårbar nok til å si noe som for eksempel:

Be om hjelp..... mannen skal jo gjøre ting uten å måtte be om hjelp. det er så dumt som det går an å bli. Å be om hjelp, det er jo også nok en ting for henne å gjøre... 

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har normalt rotete barn og mann (og er altfor ryddig selv) skjønte raskt i forholdet at jeg hadde et annet krav enn han. Jeg liker å rydde/organisere. Han liker ikke, men rydder selvfølgelig opp etter seg selv og barna. I tillegg til hage, måking, biler evt Løsningen ble at han tar med barna på tur hver søndag, så tar jeg en over all. Funker gull! Totalt sett ser vi at det går mye tid på vedlikehold (fra begge) på boligen. Har nå kjøpt nybygg og gleder oss til ferier og helger bestående av hus og hage 🥰

Anonymkode: 806e3...2a9

Å som jeg hadde hatet å bruke hver søndag på husarbeid, og de andre fikk ut på tur!  

Anonymkode: b7e58...098

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Løsningen er færre ting, ikke mindre plass. Det virker som...endel menn kan være mindre gode på å kvitte seg med ting de ikke trenger enn kvinner er?

Og så må jo fyren gjøre halvparten av arbeidet da, sånn er det faktisk å være en familie.

Anonymkode: 0b7e9...354

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna? Når var det dere bodde i en mindre tomannsbolig?

Det stemmer jo at det er flere rom å rote på, men det å tråkke oppå hverandre trekker ned for min del. 

Anonymkode: a5a0e...f40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Be om hjelp..... mannen skal jo gjøre ting uten å måtte be om hjelp. det er så dumt som det går an å bli. Å be om hjelp, det er jo også nok en ting for henne å gjøre... 

Jada, helt enig i det, men det er ikke realiteten. Og her må man forholde seg til realiteten og forsøke å finne løsninger. Ts kan fortsette som hun gjør nå, som går på bekostning av seg selv - ingen endring skjer jo hos mannen. Og TS har tydelig forklart hvorfor skilsmisse ikke er et valg for øyeblikket, før eventuelt i fremtiden pga datterens privatskole osv.

Så mitt forslag var en løsning som kan skape umiddelbar lettelse for TS. Det er en liten innsats nå, men den in satsen er jo en investering i mindre aleneansvar for huset i tiden fremover. Hvis det blir skilsmisse, javel, så er dette en midlertidig løsning.

Det virker som om du føler at TS skal sitte på stedet hvil, i en situasjon som tynger henne kraftig, uten å finne nye løsninger fordi mannen tross alt burde gjøre dette uten å bli spurt. Det er jo ikke slik noe fungerer, dessverre. Enda så mye vi skulle ønske!

Anonymkode: 2561a...174

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker dere har ulike forventninger. Enten så må du akseptere å senke standarden din, eller så bør du kanskje ytre at dere må ha ekstern rydde- og vaskehjelp.

Er ryddig hus virkelig verdt en skilsmisse?

Anonymkode: db061...1b4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...