Gå til innhold

Forlovelsesringer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Jeg har ikke planer om å forlove meg med det første, men lurer fælt på det med ringer. Noen ganger (spesielt på film :lol:) får jenta en diamantring, men her til lands har jo ofte begge en gullring hver... Er det noen som har en forklaring? Tenkte dette var underforumet jeg vil få korrekte svar, siden kanskje dere har ring på fingeren :grine2:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen regler for hvordan en forlovelsesring (eller en giftering) skal være, det velger man helt selv. Man kan ha diamant eller ikke diamant, eller andre stener om man vil. Man kan ha gult gull eller hvit gull eller et annet metall. Helt valgfritt. Selv har jeg og samboeren min identiske gullringer, men min har en diamant i tillegg (spennring). Forlovelsesringene skal brukes som gifteringer også.

Gjest Gjest
Skrevet

"alle" jeg vet om har en gullring hver. Dette med at damen/jenta får en diamantring er noe som den nyere generasjonen har innført fordi dette er vanlig i andre land (hvem sier at media ikke har stor påvirkning?).

Denne trenden er ført videre ved at en kan få satt inn diamant(er) i de "vanlige" gullringene.

Jeg og mannen min har hver vår glatte gullring, og fører den norske tradisjonen videre.

Gjest Gjest
Skrevet

men kjøper f. eks. mannen en ring til henne og en til seg selv da, i samme slengen? :)

Skrevet

Jeg ble fridd til med en diamantring, også kjøpte vi identiske ringer sammen etterpå, som vi satte på i bryllupet. Det er vel bare forskjellige måter å gjøre det på opptil en hver egentlig...

Skrevet

Det er ganske vanlig idag at den som frir enten kjøper ringene på forhånd, eller så kjøper man dem sammen etterpå. (Vi kjøpte våre først, og så fridde han litt etterpå.... Overraskende faktisk.)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg fikk diamantring da han fridde (han syns det var en grei måte å slippe ring selv på :ler: ) og da vi giftet oss satte vi på oss gifteringer i hvitt og gult gull, min med en diamant i :)

Skrevet

Dette med diamantring eller ikke diamantring... Diamantring er en amerikansk tradisjon vi har importert hit til norge, sammen med "uvanen" å gå med ringen på venstre hånd.

Tradisjonellt i Norge har man kjøpt forlovelsesringer til begge, og hatt disse på høyre hånd. Det mest vanlige har vel også vært å bruke disse også som gifteringer senere.(Fortsatt på høyre hånd).

Noen velger å kjøpe gifteringer i tillegg. Noen velger å kjøpe forlovelsesring bare til henne... Og noen bytter finger mellom forlovelse og giftemål. Hva man gjør er veldig opp til hva man føler er riktig selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja dette er opp til hver enkelt! Vi satte på oss ringer i hvitt gull, min m diamant da vi forlovet oss nylig. Disse skal også brukes som gifteringer når den tid kommer. Skal gifte oss på konsulat i utlandet, så dette er helt etter min "smak"....

.Kanskje det er annerledes for de som skal gifte seg i kirken(setter man ikke på ringer da?)

Dette med at jenta får en diamantring når han frir, er ganske amerikansk. Så det blir nok mere og mer av det her på berget og. Media, media, media....

Skrevet
Ja dette er opp til hver enkelt! Vi satte på oss ringer i hvitt gull, min m diamant da vi forlovet oss nylig. Disse skal også brukes som gifteringer når den tid kommer. Skal gifte oss på konsulat i utlandet, så dette er helt etter min "smak"....

.Kanskje det er annerledes for de som skal gifte seg i kirken(setter man ikke på ringer da?)

Vi tar vel av oss ringene litt før bryllupet, får dem gravert og "vasket" og tar dem med i kirken for å sette dem på på nytt der... Samme ringer hele veien.

Hadde ikke likt en forlovelsesring med diamant. Den hadde jeg vært ukomfortabel med å bruke. Takke meg til den glatte enkle jeg har!

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Hos oss er det bare jeg som har forlovelsesring - en nydelig diamantring.

Vi ville ikke ha like gullringer ved forlovelsen, og så bruke disse som gifteringer - vil at det skal være en forskjell den dagen vil blir gift!

Gifteringene blir helt enkle i gult gull - vi har ikke sansen for diamant i gifteringen.

Hver sin smak :)

Gjest Gjest
Skrevet

Diamantring i det man frir er en britisk tradisjon som nå brukes i USA (de fikk det fra britene) og dermed blir "spredd for alle vinder" gjennom filmindustrien.

I Norge har det vært vanlig å få like enkle ringer når man forlover seg og ikke sette på noen ringer i selve vielsen (ikke i kriken heller ;) )

I Sverige har det vært vanlig å få like enkle ringer når man forlover seg og så får bruden (ikke brudgommen) en ring til i vielsen.

Flere tradisjoner har jeg ikke å komme med på stånde fot..

Gjør det dere vil.. Bare dere ender opp med hver deres ring på høyre hånds ringfiner til slutt (i tillegg til evt andre ringer).. Så vi kan se at dere er gift ;) (hi hi..) Dere gjør selfølgelig det dere vil der også... Men tradisjonen med at man har gifteringen på høyre hånd er ganske særegen for Norge og jeg synes vi skal ta vare på den.

Selv valgte vi å ikke ha forlovelsesringer. Våre enste ringer satte vi på oss da vi giftet oss. Det ble slik fordi da vi bestemte oss for å gifte oss tenkte ingen av oss på ringer. Først til sommeren (et halvår etterpå) fant vi ringene våre (i usa) og kjøpte disse. Vi synte det ble litt dumt å bare sette dem på oss på et slik "helt tilfeldig" tidspunkt midt i forlovelsestiden, så vi ventet til brullupsdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...