Gå til innhold

Greit å droppe familietid og prioritere seg selv i samtlige ferier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du gjør selvsagt det du vil. Jeg lurer bare på-når du ikke reiser hjem til jul gir du da ingen gaver? Hvis du fortsatt gir gaver er ikke utgiftene til det knyttet til reisen din hjem. 

Anonymkode: ecded...1d9

I fjor reiste jeg ikke hjem. Kjøpte da en bok hver i julegave til alle tantebarna. Fikk det levert til mamma som pakket det inn og overleverte gaven fra meg. Dette kostet mindre enn 800kr . Droppet julegave til de voksne, dette var noe søsteren min foreslo (at voksne ikke kjøper gaver til hverandre). 

Anonymkode: 4dc23...0bf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I fjor reiste jeg ikke hjem. Kjøpte da en bok hver i julegave til alle tantebarna. Fikk det levert til mamma som pakket det inn og overleverte gaven fra meg. Dette kostet mindre enn 800kr . Droppet julegave til de voksne, dette var noe søsteren min foreslo (at voksne ikke kjøper gaver til hverandre). 

Blitt mote for foreldre å foreslå ingen gaver til voksne, samtidig som man skal kjøpe til barna deres. Men synes ikke du trenger å gi dyrere gaver når du reiser dit enn ellers, bøker er fine gaver. 

Anonymkode: f1bec...3d9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (1 time siden):

OMG.

Okei…..

Litt vanskelig å ikke se den. 

Hva med å bare være ærlig?

»Hyggelig med ungene for all del - men sånn her er fordelinga, og det blir veldig skjevt. Handler ikke om å ville droppe kontakt, men jeg kan ikke bruke så store summer på alle feriene». Så kan du jo ta…..annenhver jul 🤷‍♀️ Eller sende gaver i jula og ta et random besøk ellers i året. 

Om du hadde hatt barn selv hadde nok forventningene vært de samme.

Men asså, de sender dyre ønsker - og gir deg en FELLES gave som er yogamatte? Kødder du?

Nei, fikk en yogamatte julen 2023, det verste er at jeg ikke driver med yoga/hjemmetrening. Trener på treningssenter og har gjort det de siste 15 årene.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke legge deg på det prisnivået når du er der selv også?

jeg er barnløs selv. Jeg kjøper til tantebarna mine og ikke de voksne. De voksne kjøper til meg siden jeg kjøper til barna deres.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker også at dette blir løsningen fremover. At jeg reiser dit en helg i året, utenom jul og påske, bor 1-2 netter på hotell når jeg er der. Da kan jeg treffe familien i noen timer hver dag på mine premisser og slipper å ta med alle tantebarna på (dyre) utflukter for å gjøre opp for at jeg bor hos dem. Men dette vil koste meg 6000-7000kr inkludert flybilletter. Synes det er litt i det dyreste laget…

Inviter moren din til deg, tilby å betale billetten hennes en vei.

Anonymkode: 3c834...247

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Inviter moren din til deg, tilby å betale billetten hennes en vei.

Anonymkode: 3c834...247

Mamma har nå en hund hun ikke liker å reise ifra. Hun har besøkt meg tidligere, har da betalt flybillett og alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor kan du ikke legge deg på det prisnivået når du er der selv også?

jeg er barnløs selv. Jeg kjøper til tantebarna mine og ikke de voksne. De voksne kjøper til meg siden jeg kjøper til barna deres.

Fordi det er litt flaut/ubehagelig å gi noe som ikke er på ønskelista når ungene har sendt ønskeliste i forkant. Føler det er litt annerledes når du ikke er tilstede selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan droppe og nedprioritere familien alt du vil, men ikke forvent å bli inkludert så mye da heller.

Min mann har en slik tante, men hun er gift. De har jobbet i UD og flyttet rundt i verden. Nå er de pensjonister og bor halve året i utlandet. Vi glemmer faktisk å invitere dem - har mødt tanta 3 ganger og mannen hennes 1 gang på 17 år. De kommer ikke når de blir invitert, så da inviterer vi ikke. De kjenner ikke barna våre og de kjenner ikke oss. De er gamle da, lever livet i sus og dus - og fred være med det. Hadde en av de falt bort tenker jeg det blir veldig ensomt.

Husk å ha litt tidsperspektiv i det du gjør. Kanskje alle venninnene dine blir opptatt med barn og familie etterhvert, da kan det fort bli ensomt.

Anonymkode: ec819...589

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi det er litt flaut/ubehagelig å gi noe som ikke er på ønskelista når ungene har sendt ønskeliste i forkant. Føler det er litt annerledes når du ikke er tilstede selv. 

Ikke flaut hvis du tar det opp på forhånd og sier at i år går du ikke etter ønskelister. Husk at dette er samme familie som ikke synes det er flaut å gi deg alt fra ingenting til yogamatte og billig vin. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er gamle da, lever livet i sus og dus - og fred være med det. Hadde en av de falt bort tenker jeg det blir veldig ensomt.

Husk å ha litt tidsperspektiv i det du gjør. Kanskje alle venninnene dine blir opptatt med barn og familie etterhvert, da kan det fort bli ensomt.

Gud bedre, dette er barnebobla på sitt verste som snakker. Som tror det er ensomt og trist for alle som ikke er i den bobla. Det er ikke sikkert du ser stort til dine egne barn når de blir voksne heller. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gud bedre, dette er barnebobla på sitt verste som snakker. Som tror det er ensomt og trist for alle som ikke er i den bobla. Det er ikke sikkert du ser stort til dine egne barn når de blir voksne heller. 

Nei, det er det sikkert ikke, men det er noe med at de du stenger ute og nedprioriterer glemmer deg. Må ikke ha egne barn for å være en del av en familie - man kan være like godt likt som involvert tante om man prioriterer familien. Mannen min har en sånn tante også faktisk, hun er fantastisk og har masse nieser og nevøer som besøker henne, hjelper henne, besøker henne på sykehuset osv. Hun har alltid vært med til jul, bursdager, hytteturer. Diametrale motsetning til den andre tanta hans m.a.o. . Mine tanter har også alltid vært tilstede og er naturlige gjester i alle feiringer. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er det sikkert ikke, men det er noe med at de du stenger ute og nedprioriterer glemmer deg. Må ikke ha egne barn for å være en del av en familie - man kan være like godt likt som involvert tante om man prioriterer familien. 

Men familien prioriterer ikke TS, det er alltid hun som reiser til dem og gir dem dyre gaver. Så denne familien hadde sannsynligvis allerede glemt henne om det ikke var for de dyre ønskelistene de håpefullt sender. Tror det er en dårlig prioritering for fremtiden å betale dyre dommer for å ha kontakt med en familie som bare vil ha gratis barnevakt og dyre gaver. Kanskje disse kravstore tantebarna håper på dyre gaver til egne barn når den tid kommer, ellers er det ikke mye som smaker av tette familiebånd her.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er det sikkert ikke, men det er noe med at de du stenger ute og nedprioriterer glemmer deg. Må ikke ha egne barn for å være en del av en familie - man kan være like godt likt som involvert tante om man prioriterer familien. Mannen min har en sånn tante også faktisk, hun er fantastisk og har masse nieser og nevøer som besøker henne, hjelper henne, besøker henne på sykehuset osv. Hun har alltid vært med til jul, bursdager, hytteturer. Diametrale motsetning til den andre tanta hans m.a.o. . Mine tanter har også alltid vært tilstede og er naturlige gjester i alle feiringer. 

Som tante selv så er familieselskap ikke noe jeg prioriterer. Helt fint at dine tanter trives (?) med det, jeg synes det er mye hyggeligere å være med venner, og bruker pengene mine og tiden min på andre ting enn å reise til slekta. 

Og du, den der «ensom når du blir gammel» er fryktelig oppbrukt. For det første kan alle bli ensomme som gamle, også foreldre. Barn kan flytte til Australia/dø/kutte kontakten etc. Vi som har brukt hele voksenlivet vårt på å pleie vennskap klarer nok det når vi blir gamle også.

Anonymkode: 9c838...235

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har barn selv og et nært forhold til tanteunger, men dette hadde jeg ikke giddet ts. Jeg ville tatt en tur i året og gitt billigere gaver som ikke står på listen, bare gi med byttelapp, så får det være bra nok.

Du må heller ikke ta med ungdommene på utflukt, om foreldrene vil ha barnefri ville jeg tilbudt å ha filmkveld med grandiosa og hjemmepoppet popkorn hjemme hos det søskenet du sover hos, så kan foreldrene dra ut. 

Anonymkode: 78328...d67

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at du har blitt sett på som familiens kombinerte bank&barnevakt TS, det er lurt at du setter ned foten litt.

Det høres ut som at din familie trenger både ekstra penger og hjelp men jeg tenker at ting må gå begge veier. De kan ikke forvente dyre gaver samtidig som du får masse ekstra utgifter og de må og kunne besøke deg av og til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper vel julegaver til nærmeste familie uavhengig av om du feirer jul med dem eller ikke?!?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Thyra skrev (14 minutter siden):

Du kjøper vel julegaver til nærmeste familie uavhengig av om du feirer jul med dem eller ikke?!?

Hun kjøper gaver til dem uansett, men får lite/ingenting tilbake. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg håper det med voksne bare gjelder fra deg til dem og ikke motsatt all den tid du gir til barna (regner med du ikke får noe fra barna?).

ellers vil jeg bare si at vi er litt utsatte vi voksne uten egen familie, det forventes liksom at vi kommer hjem til høytidene for å feire med familien. Jeg reiser hjem kun en gang i året, stort sett til jul, men må innrømme at jeg elsket pandemien da jeg kunne feire jul hos meg selv med god samvittighet. Samtidig er de jo familie, og jeg liker de jo - bare i små mengder. 

Anonymkode: 69fc7...f79

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne skrevet denne tråden selv, for ti år siden. Jeg strakk meg alltid langt for å stille opp som barnevakt for barna til søstrene mine. Sendte alltid gaver. Sendte penger når foreldrene var blakke.

Så ble jeg kronisk syk og klarte ikke lenger reise dit, og hadde heller ikke råd til å sende penger og gaver. Har aldri fått besøk fra dem. Ikke en gave. Ikke en gang en postkort. 

Anonymkode: 0514e...4c9

• Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg i en annen situasjon enn før men på den tiden da foreldre bodde på annen kant av landet så dro jeg aldri hjem absolutt hver påske og jul. Jeg ble ofte guilt-trippet for å komme på besøk og fikk nedlatende kommentarer hver gang jeg feks reiste til utlandet i stedet. Men jeg sluttet å bry meg. Når man er så godt voksen så kan man virkelig bestemme selv, uavhengig om man er singel og barnløs eller i forhold, har barn osv. Hva man gjør med ferier er helt frivillig. Har de problemer med det så får de heller besøke deg litt ekstra og ta den utgiften.

Anonymkode: 0ad8f...2c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...