AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Skrevet 16. april Jeg er frivillig barnløs og «evig» singel kvinne i midten av 30 årene. Bor i en storby alene, har jobb, bolig og alle de kjedelige tingene på stell. Har familie, foreldre, søsken og tantebarn, som er bosatt på hjemstedet på en annen kant av landet. Helt frem til i fjor, har jeg alltid reist hjem i både juleferien og påsken for å være med familien. Og det har alltid kostet mer enn det har smakt. Jeg har lite til felles med egen familie og søsken, uten at det er noe usagt i mellom oss. Må innrømme at tantebarna også blir slitsomme i lengden, selvom jeg strekker meg langt for å like dem. Siden familien holder til på et sted ett godt stykke unna meg, så har hjemreisen kostet en del. Så hører det med at jeg må ha med litt gaver, både til jul og til påske må jeg legge ut litt for tantebarnas utflukter, så det går med litt penger der. Julen 2024 bestemte jeg meg for å prioritere meg selv, droppet hjemturen og brukte heller pengene på å reise. Feiret jul i ett annet land, nydelig hotell, mat og gode opplevelser, det kostet ikke mer enn det turen hjem til jul pluss gaver koster meg hvert år. Nå i påsken koser jeg meg hjemme og har skikkelig bypåske. Unner meg både middag ute, teater og flere utflukter i nærområde. Omgir meg med venner og folk jeg trives med. Mamma og søster har ringt og sagt at de savner meg. Og at tantebarna savner meg (løgn) de har aldri tatt kontakt med meg selv og svarer ikke på meldinger en gang, begge er tenåringer. Jeg må ærlig innrømme at jeg savner ikke dem, ikke litt en gang. Jeg har ikke lyst til å legge ut 10000-15000kr for å feire jul med den gjengen der. For å så komme hjem med en billig vinflaske og min 6. yogamatte (julegaver fra familien). Er det greit å droppe familien og prioritere seg selv hver gang? Eller bør jeg dra til dem enten hver jul eller påske? Jeg har som sagt alt jeg trenger her, både venner, bekjente og det nettverket jeg trenger. Føler ikke behov for å være med dem, men samtidig kjenner jeg på at det kan være lurt å holde ett minimum av kontakt bortsett fra smser og snap. Hva tenker dere? Anonymkode: 4dc23...0bf 8 25
AnonymBruker Skrevet 16. april #2 Skrevet 16. april Må det være enten/eller? Må du enten dra hjem hver jul og påske eller aldri dra hjem? Kan du ikke dra hjem annenhver jul og droppe påske, f.eks? Eller om sommeren? Anonymkode: 61ddb...612 22 15
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Skrevet 16. april Helt greit, gjør det samme selv. En av de enorme fordelene med å være fri og selvstendig. Anonymkode: aa7cd...498 7 3
AnonymBruker Skrevet 16. april #4 Skrevet 16. april En uke om sommeren holder vel mer enn nok? Du trenger ikke å dra hjem til jul og påske bare fordi det er høytider! Anonymkode: c190c...b9e 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må det være enten/eller? Må du enten dra hjem hver jul og påske eller aldri dra hjem? Kan du ikke dra hjem annenhver jul og droppe påske, f.eks? Eller om sommeren? Anonymkode: 61ddb...612 Nei, mente en gang i året, altså dra hjem enten jula eller påsken. Eventuelt annenhver år. Reiser aldri hjem i sommerferien, den er så kort, da vil jeg helst reise. Anonymkode: 4dc23...0bf 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. april #6 Skrevet 16. april Kan du ikke besøke de ellers i året når det ikke forventes at du har med gaver? Anonymkode: 4e331...e6c 9 1
Gjest babbo Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april Er det alltid du som kommer hjem og familien din kommer ikke på besøk til deg? Støtter opplegget ditt 😀
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april Jeg tenker du gjør det som passer deg. Er jo litt kjipt hvis du skal dra ofte på ferie på grunn av pliktfølelse. De kan kanskje også komme til deg en tur hvis de savner deg så mye? Anonymkode: 57508...ae3 7 1
Gentleman59 Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er frivillig barnløs og «evig» singel kvinne i midten av 30 årene. Bor i en storby alene, har jobb, bolig og alle de kjedelige tingene på stell. Har familie, foreldre, søsken og tantebarn, som er bosatt på hjemstedet på en annen kant av landet. Helt frem til i fjor, har jeg alltid reist hjem i både juleferien og påsken for å være med familien. Og det har alltid kostet mer enn det har smakt. Jeg har lite til felles med egen familie og søsken, uten at det er noe usagt i mellom oss. Må innrømme at tantebarna også blir slitsomme i lengden, selvom jeg strekker meg langt for å like dem. Siden familien holder til på et sted ett godt stykke unna meg, så har hjemreisen kostet en del. Så hører det med at jeg må ha med litt gaver, både til jul og til påske må jeg legge ut litt for tantebarnas utflukter, så det går med litt penger der. Julen 2024 bestemte jeg meg for å prioritere meg selv, droppet hjemturen og brukte heller pengene på å reise. Feiret jul i ett annet land, nydelig hotell, mat og gode opplevelser, det kostet ikke mer enn det turen hjem til jul pluss gaver koster meg hvert år. Nå i påsken koser jeg meg hjemme og har skikkelig bypåske. Unner meg både middag ute, teater og flere utflukter i nærområde. Omgir meg med venner og folk jeg trives med. Mamma og søster har ringt og sagt at de savner meg. Og at tantebarna savner meg (løgn) de har aldri tatt kontakt med meg selv og svarer ikke på meldinger en gang, begge er tenåringer. Jeg må ærlig innrømme at jeg savner ikke dem, ikke litt en gang. Jeg har ikke lyst til å legge ut 10000-15000kr for å feire jul med den gjengen der. For å så komme hjem med en billig vinflaske og min 6. yogamatte (julegaver fra familien). Er det greit å droppe familien og prioritere seg selv hver gang? Eller bør jeg dra til dem enten hver jul eller påske? Jeg har som sagt alt jeg trenger her, både venner, bekjente og det nettverket jeg trenger. Føler ikke behov for å være med dem, men samtidig kjenner jeg på at det kan være lurt å holde ett minimum av kontakt bortsett fra smser og snap. Hva tenker dere? Anonymkode: 4dc23...0bf M65: Det var meg som satte "hjerte" på posten din nettopp. Ja, det er ikke bare greit at du dropper familien og prioriterer deg selv. Familie blir man påtvunget, venner og nettverk og hobbyer og omgivelser velger man. Det er dine behov for hva som tjener deg i din fritid som bestemmer hva du skal eller må eller bør. Nyt middag ute, teater og utflukter. Omgi deg med venner og folk du trives med. Rett og slett nyt din egen fritid og bestem over den selv. Når du får lyst til å stikke innom hos familien så gjør det, på dine premisser, ikke deres; du må ikke ha med masse gaver og være der i dagesvis - fordi du er midten av ditt liv. ;Men; spør dem om det passer at du stikker innom en liten tur så du ikke tråkker i deres planer. God påske. Endret 16. april av Gentleman59 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april Hvorfor ikke både-og? Det er slik jeg og mannen prioriterer vår tid, som de barnløse i storfamilien. Akkurat høytider synes vi er det mest slitsomme. Så da reiser vi gjerne ut av landet. Men tar heller en og annen tur hjem ellers i året. Eller vi inviterer på helgetur til oss. Men det med gaver er jeg enig i; vi bruker enorme summer på gaver til alle barna, da kan det i alle fall ligge litt omtanke bak det vi får tilbake. Anonymkode: 05f10...f90 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #11 Skrevet 16. april Hvis familien din savner deg, hvorfor kan ikke de besøke deg? Anonymkode: 61ddb...612 10 6
AnonymBruker Skrevet 16. april #12 Skrevet 16. april Jeg ville dratt hjem i jula, samt i sommerferien. Man trenger ikke dra hjem ellers. Med mindre det er store bursdager eller at man er invitert i bryllup. Jeg tror ikke jeg hadde orket det hvis jeg hadde vært i din situasjon. Anonymkode: e2700...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #13 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): En uke om sommeren holder vel mer enn nok? Du trenger ikke å dra hjem til jul og påske bare fordi det er høytider! Anonymkode: c190c...b9e Jeg har bare 3 uker ferie hver sommer, den bruker jeg på å reise. Det er den ene gangen i året jeg får 3 uker på å reise. Anonymkode: 4dc23...0bf 4 6
AnonymBruker Skrevet 16. april #14 Skrevet 16. april Hvorfor har du med gaver til påske? Det trenger du da virkelig ikke å gjøre! Og hvorfor må du betale for utflukter barna skal på? Det er ikke din jobb å gjøre, så fremst du ikke tar de med alene og det er noe du har invitert til og ikke noe foreldrene har spurt om du kan ta de med på. Anonymkode: c190c...b9e 12 7
AnonymBruker Skrevet 16. april #15 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvis familien din savner deg, hvorfor kan ikke de besøke deg? Anonymkode: 61ddb...612 Både søster og bror har store familie, altså ektefeller pluss 3-4 unger hver (litt dine, mine og våre). De får ikke plass i leilighet min, som bare har ett soverom. Min mor tror jeg ikke har økonomi til å reise å besøke meg. Anonymkode: 4dc23...0bf 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #16 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor har du med gaver til påske? Det trenger du da virkelig ikke å gjøre! Og hvorfor må du betale for utflukter barna skal på? Det er ikke din jobb å gjøre, så fremst du ikke tar de med alene og det er noe du har invitert til og ikke noe foreldrene har spurt om du kan ta de med på. Anonymkode: c190c...b9e Har med gaver til to av ungene som har bursdag rundt påsketider. Så er det gjerne slik at ungene blir sendt med meg på kino/lekeland/badeland fordi søsken skal ha barnefri og «det er så stas å bli med tante». Ender opp med å betale for meg selv og 4-5 unger. Det blir fort noen kroner det. Legg gjerne til snacks og mat ute i tillegg. Vet at det ikke er min jobb, men det blir lagt opp til det hver gang. Og jeg føler meg presset til å gjøre det fordi jeg tross alt bor gratis hos en av mine søsken når jeg er der. Kan ikke bo hos mamma fordi hun bor ekstremt trangt, utleier der liker ikke at hun har folk på besøk. Anonymkode: 4dc23...0bf 1 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #17 Skrevet 16. april Jeg ville kommet hjem av og til, men ikke hver jul pluss påske. Du kan også kutte ned på bidraget til utflukter og gaver utenom jul og bursdag. Anonymkode: c2632...641 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #18 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Både søster og bror har store familie, altså ektefeller pluss 3-4 unger hver (litt dine, mine og våre). De får ikke plass i leilighet min, som bare har ett soverom. Min mor tror jeg ikke har økonomi til å reise å besøke meg. Anonymkode: 4dc23...0bf Kan ikke din søster besøke deg alene? Anonymkode: 27ea2...ad3 3
AnonymBruker Skrevet 16. april #19 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ikke din søster besøke deg alene? Anonymkode: 27ea2...ad3 Nei, tror ikke hun reiser fra ungene sine for å besøke meg. Anonymkode: 4dc23...0bf
AnonymBruker Skrevet 16. april #20 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, tror ikke hun reiser fra ungene sine for å besøke meg. Anonymkode: 4dc23...0bf Må legge til at jeg har invitert henne hit (alene) mange ganger, men hun sier alltid at det ikke passer pga ungene. Har nå sluttet å spørre, siden det uansett ikke blir noe av. Anonymkode: 4dc23...0bf 1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå