Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før evt. NAV blander seg inn? Er det sånn at NAV kan blande seg inn hvis de ser at du har byttet jobb 3 ganger på 2 år? (Bare et eksempel). Finnes det noen lover om dette? Bare lurer fordi jeg er i en ny jobb der jeg føler meg usikker på om jeg kommer til å trives. Tenker å jobbe her minst 2 år ca., men dersom det skulle bli ille med tanke på trivsel.. 

Derfor lurer jeg. 

Anonymkode: f14a5...d9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Du har rett til å bytte jobb så ofte du vil. Men etter hvert vil jo de du søker hos begynne å lure. 

I mange yrker er det vanlig å være midlertidig ansatt i mange år før man får fast jobb, og da er det jo ikke uvanlig at man er innom flere arbeidsgivere. Da har det en forklaring som er forståelig. Dersom grunnen din er at du ikke trives noen av stedene, ville jeg som arbeidsgiver tenkt at du er for kravstor og lite bevisst på din egen rolle i å skape et godt arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 56c78...c1e

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, eneste er at det kan se litt dårlig ut på en CV til fremtidige arbeidsgivere. 

Anonymkode: 7576f...4dd

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Nav blander seg inn i private forhold. Begrensingen går hos arbeidsgiverne, om de ønsker å ansatte deg eller ikke.

Noen vil nok reagere på det om du har veldig mange korte arbeidsforhold og vil ikke ansette deg for de synes du ser ut som risikoansettelse. 

Anonymkode: 6e249...027

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hah, nei, har hatt over 30 arbeidsforhold. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nav har mer enn nok med alt annet de skal holde i. De har verken tid eller lov til å overvåke enkeltpersoner som ikke har noe sak åpen hos dem. 

Hvis du sier opp uten å ha en ny jobb å gå til og søker dagpenger, vil de gi deg beskjed om at du må vente noen måneder siden du valgte å si opp selv. Og som andre sier, så vil fremtidige potensielle arbeidsgivere stille spørsmål. Jeg har jobbet ca 3 år hver i fire jobber, og fikk spørsmål på jobbintervju hvorfor jeg bytter så ofte. Så det er greit å ha et godt svar på det. Men det er altså ikke Nav som stiller dette spørsmålet.

Anonymkode: 54dff...021

• Liker 1
Skrevet

Nei. Kjenner ei på nesten 60 som på det lengste jobbet på et sted i 4 år. Nest lengste stilling var 2,5. Har hatt over 30 ulike jobber og har null problem med å bli ansatt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sies at det optimale for lønn og utvikling er å bytte hvert 3.år, da ser det heller ikke ille ut på cvn.

Anonymkode: 266db...4cd

AnonymBruker
Skrevet

Det har vel ikke NAV noe med.

Anonymkode: 8777c...a94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.47):

Før evt. NAV blander seg inn? Er det sånn at NAV kan blande seg inn hvis de ser at du har byttet jobb 3 ganger på 2 år? (Bare et eksempel). Finnes det noen lover om dette? Bare lurer fordi jeg er i en ny jobb der jeg føler meg usikker på om jeg kommer til å trives. Tenker å jobbe her minst 2 år ca., men dersom det skulle bli ille med tanke på trivsel.. 

Derfor lurer jeg. 

Nei, hvorfor tenker du noen har noe med det å gjøre? Ditt voksne liv er ditt ansvar. 

Anonymkode: 5d1e1...77c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, hvorfor tenker du noen har noe med det å gjøre? Ditt voksne liv er ditt ansvar. 

Anonymkode: 5d1e1...77c

Fordi flere mener at man da ikke er en stabil arbeidstaker når man bytter jobb ofte, for eksempel hvert 2. eller hvert 3. år. Ansettelse er dyrt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi flere mener at man da ikke er en stabil arbeidstaker når man bytter jobb ofte, for eksempel hvert 2. eller hvert 3. år. Ansettelse er dyrt. 

Det kan noen mene, og ja, det koster å ansette noen, men jeg skjønner ikke hva dette har med Nav å gjøre?

Anonymkode: 0d095...6e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det sies at det optimale for lønn og utvikling er å bytte hvert 3.år, da ser det heller ikke ille ut på cvn.

Da har jeg bomma stort. Har vært i arbeidslivet i  25 år. Har bare jobba 5 plasser. 

Anonymkode: a3022...bbf

Skrevet

Du bør nok sette deg litt inn i hvordan verden fungerer. NAV overvåker ikke folk. De har nok av ting å holde på med for å si det slik.

En annen sak er at noen vil tenke sitt om du kun har kortere arbeidsforhold bak deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

NAV har selvsagt ikke noe med dette å gjøre så lenge de ikke utbetaler stønader til deg. Hvis du bytter jobb alt for ofte kan du derimot bli sett på som upålitelig arbeidskraft av nye arbeidsgivere. Men har heller inntrykk av at mange lar seg blende av folk med lang cv. 

Anonymkode: fd145...d8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 19.47):

Da har jeg bomma stort. Har vært i arbeidslivet i  25 år. Har bare jobba 5 plasser. 

Anonymkode: a3022...bbf

25/5 er 5 år da, så vil ikke si det er å feile stort. Og dersom man får både utvikling i form av lønn og arbeidsoppgaver i jobben sin så gjelder jo ikke dette deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...