Gå til innhold

De som sier at penger ikke er alt, og at man ikke kan kjøpe lykke - uenig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Penger kan kjøpe frihet, og frihet= lykke

Anonymkode: 60dd9...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.27):

For meg hadde penger faktisk løst alle mine problemer. Jeg hadde sagt opp den kjedelige jobben og satset på foretaket jeg er i ferd med å bygge opp, der fremskritt går sakte nettopp fordi jeg må ha en fulltidsjobb på siden. Jeg hadde realisert drømmen om dyrehold, fikset tennene mine (de er ødelagt grunnet kronisk sykdom og medisiner, men Helfo har avslått søknad om dekning av utgifter), innredet treningsrom i huset, kjøpt større hus og outsourcet en del av oppgaver jeg i dag må utføre selv.

Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. All den tid forskning viser at mennesker med penger ofte er mer suksessfulle, har bedre helse osv.

Anonymkode: f2596...33a

Penger kan hjelpe godt, men det viktigste er fysisk og psykisk helse, familie og venner. Og at man har gode kollegaer på jobben. Penger kan som du er inne på lindre eller fjerne ubehag og problemer. Jeg har fått bedre råd nå og dytter mer penger inn i helse og mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger hadde løst mye for meg på et tidligere tidspunkt, slik at jeg hadde kunnet gjort bedre valg for meg selv og ikke bodd i usunne hus, flyttet runt som en sigøyner, spist dårlig, forsømt tennene osv. Jeg har også fått dårligere helse av alt dette, noe som har isolert meg.

Men de som har penger tenker ikke over at det kan påvirke alt dette selvsagt.

Anonymkode: 7a226...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.43):

Penger vil hjelpe hvis du sliter psykisk, fordi du da vil ha råd til behandling for de psykiske problemene. Det er ikke sikkert det vil løse hele problemet, men man har et mye bedre utgangspunkt for å få hjelp enn om man har de samme problemene og er fattig.

Anonymkode: bde76...e71

Akkurat dette, i så mange varianter. Jeg kjenner en dame som sannsynligvis har sterk ME, men aldri har blitt diagnostisert. Hun er ufør grunnet andre faktorer, så hun får ikke automatisk noe praktisk hjelp hjemme. Men hun har penger! Så hun kan betale folk for å hjelpe seg, noe som gjør en enorm forskjell både sosialt og praktisk for henne. Hun har også råd til terapi, som hun trenger da en stor faktor i de fysiske plagene hennes er indre stress som gjør det verre.

Ting blir bare så mye LETTERE, så man slipper å slite med rent praktiske ting i tillegg til de tingene som virkelig betyr noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier slikt, har mer enn nok penger fra før av, eller de er kronisk syke og vet at penger ikke vil gjøre de friske.

Anonymkode: 01706...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (13 timer siden):

Penger kan hjelpe godt, men det viktigste er fysisk og psykisk helse, familie og venner. Og at man har gode kollegaer på jobben. Penger kan som du er inne på lindre eller fjerne ubehag og problemer. Jeg har fått bedre råd nå og dytter mer penger inn i helse og mosjon.

Og min fysiske helse (tenner og den kroniske sykdommen) avhenger ene og alene av penger. Uten penger får jeg ikke nødvendig behandling. Det som for deg er alternativ, altså litt bedre kropp, er for meg en livsnødvendighet. Det er ikke en dans på roser å leve med konstant fatigue, smerter og ødelagte tenner.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Akkurat dette, i så mange varianter. Jeg kjenner en dame som sannsynligvis har sterk ME, men aldri har blitt diagnostisert. Hun er ufør grunnet andre faktorer, så hun får ikke automatisk noe praktisk hjelp hjemme. Men hun har penger! Så hun kan betale folk for å hjelpe seg, noe som gjør en enorm forskjell både sosialt og praktisk for henne. Hun har også råd til terapi, som hun trenger da en stor faktor i de fysiske plagene hennes er indre stress som gjør det verre.

Ting blir bare så mye LETTERE, så man slipper å slite med rent praktiske ting i tillegg til de tingene som virkelig betyr noe.

Nettopp. Husker da jeg trengte psykolog for fødselsdepresjon, og fikk beskjed om at det var cirka 2 års ventetid hos DPS. Ellers måtte jeg gå privat, noe som koster helt hinsides. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så fortell da hva slags morsomme aktiviteter som man kan gjøre som voksen koster ikke penger?

Anonymkode: 057ca...828

Være på tur,reise på hytta,se på film, snakke med folk osv . Godt nok for meg!

Anonymkode: 25982...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og min fysiske helse (tenner og den kroniske sykdommen) avhenger ene og alene av penger. Uten penger får jeg ikke nødvendig behandling. Det som for deg er alternativ, altså litt bedre kropp, er for meg en livsnødvendighet. Det er ikke en dans på roser å leve med konstant fatigue, smerter og ødelagte tenner.

Dette er ikke slik det bør være. Helsevesenet skal stille opp for oss bortimot gratis, men dessverre er det ikke alltid slik. Noen får fantastisk helsehjelp her i landet, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 timer siden):

Dette er ikke slik det bør være. Helsevesenet skal stille opp for oss bortimot gratis, men dessverre er det ikke alltid slik. Noen får fantastisk helsehjelp her i landet, men ikke alle.

Kommer ofte an på hvor rik kommune man bor i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 timer siden):

Kvinnesykdommer, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Være på tur,reise på hytta,se på film, snakke med folk osv . Godt nok for meg!

Tur - ordentlige klær og utstyr. Hytte - må ha ei hytte eller venner som har ei hytte. Se på film - TV, Internett, strømmetjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.27):

For meg hadde penger faktisk løst alle mine problemer. Jeg hadde sagt opp den kjedelige jobben og satset på foretaket jeg er i ferd med å bygge opp, der fremskritt går sakte nettopp fordi jeg må ha en fulltidsjobb på siden. Jeg hadde realisert drømmen om dyrehold, fikset tennene mine (de er ødelagt grunnet kronisk sykdom og medisiner, men Helfo har avslått søknad om dekning av utgifter), innredet treningsrom i huset, kjøpt større hus og outsourcet en del av oppgaver jeg i dag må utføre selv.

Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. All den tid forskning viser at mennesker med penger ofte er mer suksessfulle, har bedre helse osv.

Ordtaket du viser til sikter til at hvis du ikke grunnleggende er en lykkelig og tilfreds person, så vil ikke penger hjelpe heller. Og hvis det ikke var noe i det, så burde det heller ikke være så mye psykisk sykdom og selvmord blant de velstående av oss?

Men for deg og meg som ikke har egentlige problemer utenom at vi ønsker oss mer penger og mer frihet til å gjøre som vi vil, så vil absolutt penger løse det meste. Jeg hadde pensjonert meg i morgen og brukt resten av livet på reising og å bli god i det som interesserer meg.

Forskningen du viser til avslutningsvis er slurvete gjengitt. Penger til et visst nivå er positivt, etter det så avtar «gevinsten». 

Anonymkode: 126d3...56c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tur - ordentlige klær og utstyr. Hytte - må ha ei hytte eller venner som har ei hytte. Se på film - TV, Internett, strømmetjenester.

Vi må bare være uenig for jeg er lykkelig eller ulykkelig uavhengig av penger. 

Kan gå på tur i gummistøvler og klær kjøpt på bruktbutikken. Du skjønner ikke konseptet lykke,så da kan jeg ikke hjelpe deg. Du er bare hjelpeløs i et forsøk på å si at jeg ikke vet hva lykke er for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi må bare være uenig for jeg er lykkelig eller ulykkelig uavhengig av penger. 

Kan gå på tur i gummistøvler og klær kjøpt på bruktbutikken. Du skjønner ikke konseptet lykke,så da kan jeg ikke hjelpe deg. Du er bare hjelpeløs i et forsøk på å si at jeg ikke vet hva lykke er for meg. 

Men du kan da ikke gå på tur i nord på vinteren i gummistøvler og dårlige klær uten å fryse kjempemasse og bli syk etterpå. Jeg skjønner konseptet lykke. Jeg var et lykkelig barn, selv om vi levde under fattigdomsgrensa. Men jeg hadde alt jeg trengte, jeg hadde god helse og kunne drive med mitt. Nå som voksen, er det helsa som ødelegger både muligheten til å finne bedre jobb og tjene bedre, drive med hobbyer og ha god livskvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nådeløs skrev (På 16.4.2025 den 12.22):

Fordi penger er lykke for deg, betyr ikke det at det er det for andre. Jeg har penger. Kan kjøpe det jeg vil. Men jeg er dypt ulykkelig. Fordi penger ikke kjøper lykke. 

Folk er forskjellige. Hadde materialisme og penger gjort meg lykkelig så burde jeg vært det nå, men nei. 

Du hadde vært MER ulykkelig om du i tillegg måtte bekymre deg for økonomien. Så pengene hjelper.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Penger var ikke viktig da jeg var ung, så lenge jeg hadde mat og seng. I dag er det viktig. Det gir trygghet i form av bolig, forsikring og mye mer. Det gir også trygghet for at jeg kan gi mine barn den hjelp og støtte de måtte ha behov for nå når de er nesten voksne. Penger kan ikke kjøpe lykke, men de kan gi grunnlag for et bedre liv og mindre bekymring. Kjærlighet og vennskap kan ikke kjøpes, men kortvarig glede (foreks en god biff, et plagg osv ) kan kjøpes.

Anonymkode: e710f...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "Penger er ikke alt" stemmer kun når du har tilstrekkelig av dem.

Lever du bekymringsløst og kan gjøre det du ønsker uten å lide for det, ja da tenker du ikke på penger. Da er det alt det andre som betyr noe.

Jeg merker meg at når det her er snakk om inntekt, skriver mange at de har middels inntekt og klarer seg godt. Men det står aldri noe om partner tjener en mill og betaler det meste. Om hus og bil er nedbetalt, eller om man nettopp har arva en stor slump. Eller har en sparekonto med 2 årsinntekter på. Så inntekt er også veldig relativt.

Har du for lite penger kan det motsatt bety nesten alt. Det tar livskvaliteten og nattesøvnen fra deg. Been there, done that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...