Gå til innhold

De som sier at penger ikke er alt, og at man ikke kan kjøpe lykke - uenig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har arvet mye penger, bl.a. fordi foreldrene mine er døde, og både broren min og mannen min er døde.

Jeg ville mye heller beholdt de og hatt de i livet mitt enn alle pengene.

Anonymkode: 6ae10...666

Ja,ikke sant. Slike ting føler jeg på og. 

Anonymkode: 25982...99e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi penger er lykke for deg, betyr ikke det at det er det for andre. Jeg har penger. Kan kjøpe det jeg vil. Men jeg er dypt ulykkelig. Fordi penger ikke kjøper lykke. 

Folk er forskjellige. Hadde materialisme og penger gjort meg lykkelig så burde jeg vært det nå, men nei. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Og veldig mange av disse vil forbli evig ulykkelige fordi de er fastlåst på at penger (de aldri har) er eneste veien til lykke.

Du tenker veldig snevert. Hvis det å kutte utgifter betyr at man må spise dårligere mat, aldri dra noe sted og fryse på vinteren med dårlige klær, så blir det ikke noe lykke, vet du.

Anonymkode: f2596...33a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du blir mer lykkelig avå tjene 800k kontra 400k for eksempel, men tror om du så pass mye at du kan gjør akkurat hva du vil uten å tenke på penger resten av livet så kan det gjør deg veldig lykkelig.

Styrt mine egne dager, reist, dreve med hobbyer osv hadde ialfall gjort meg veldig lykkelig istedenfor å vær stuck i en jobb store deler av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig så er det sånn at det å godt med penger skaper lykke, det ser vi reflektert i levealder statistikken og generell helse. Jeg mener det er nesten 15 år forskjell i levealder fra Grorud dalen til Vinderen. Så når man kan kjøpe seg fritid, bedre helsetjenester, bedre mat, mindre stress og generelt en høyere livskvalitet, så er man generelt også lykkeligere. At du kan være rik og deprimert kan selvfølgelig skje..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker veldig snevert. Hvis det å kutte utgifter betyr at man må spise dårligere mat, aldri dra noe sted og fryse på vinteren med dårlige klær, så blir det ikke noe lykke, vet du.

Det langt mer snevert å tro at alle mener bra mat og reise betyr lykke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man går fra fattig/blakk til en god økonomi så øker lykkefølelsen. Da blir man jo kvitt angsten for å ikke klare seg økonomisk og føler en lettelse over å kunne betale alle regninger og utgifter uten problemer.
Hvis man går fra god økonomi til enda bedre økonomi blir man ikke nødvendigvis lykkeligere, med mindre man er veldig materialistisk og finner ekte glede i døde gjenstander. Uansett nytter det ikke med masse penger om man blir syk eller mister noen man er glad i.

Anonymkode: abd42...4ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker til en viss grad. Jeg bor alene, tjener 850 000 i året, nettopp kjøpt meg ny leilighet. Reiser mange ganger i året, og kjøper/gjør det jeg har lyst til. Jeg har mange ganger tenkt at mer penger ikke vil gjøre meg lykkeligere, for jeg lever sånn jeg ønsker å leve nå. Det er sikkert en trygghet å ha mye penger på bok, men det er det.

Anonymkode: 21251...197

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror faktisk den aller lykkeligste tiden i livet mitt var da jeg var fattigst; ny student. 

Alt var spennende og nytt. Mange, nye venner. Absolutt ingen bekymringer, man eide jo ikke noe. Ingen foreldre som stilte krav. Mye frihet og tid, til å trene, til skole. Fest en gang i uka, minst. Stadig en flørt på gang. 

Er lykkelig nå også. Men mye penger betyr nesten mer bekymringer enn å ikke eie noe. Det er stadig noe med hus, hytte eller bil som må ordnes. Det er familie og dyr som krever sitt, og kan være mentalt utmattende. Samt eldre foreldre. Stadig forpliktelser og ting som må følges opp - det meste kan man ikke kjøpe seg ut av. Har mange fine og dyre ting, så brann og innbrudd er en bekymring.  Jobben er utviklende og gøy (og gir godt betalt), men må jo innrømme at det finnes dager der alt brenner, også på fritiden, der jeg gjerne skulle ønsket jeg jobbet i en butikk 10-18, låste døra og var ferdig. 

Anonymkode: 6221f...b8f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kunne valgt å leve annerledes på mindre penger. Men sannheten er jo at en del koster. Jeg jobber turnus. Kunne jobbet deltid. Men da måtte jeg nok tatt på meg en del ubekvemme vakter (kveld, natt, helg, høytider) for å tjene nok. Og det går utover tiden med barna, for det er jo da de har fri. I tillegg til mannen. 

Vi har alltid kjøpt det vi har råd til. Har ikke tatt oss vann over hodet. Men vi kunne nok bodd rimeligere. Feks enda lengre ut på landet enn det vi gjør eller leilighet. Men da hadde vi kanskje brukt mer på bil/transport for vi vil gjerne treffes familie og venner jevnlig. Nå har vi hage, parkering, nærhet til skog og sjø. Føler vi allerede da får mye "gratis". Vi kan være mye ute, på tur, telte i nærområdet, fiske, bade, være i fjæren og lete etter liv. Vi har også nok soverom til at vi kan ha gjester (barna deler rom da). Så om sommeren får vi gjerne besøk av vennepar med barn, familie osv. Er det litt trangere tider før vi likevel litt "feriefølelsen". 

Vi bruker en del penger på mat. Samtidig er det en hobby for oss. Så hvorfor må det kuttes hvis vi liker det? Noen blir mer lykkelig av å ha trygghet, feks sikre økonomien i fremtiden (spare, prioritere sterkt hva penger brukes på). Andre blir lykkelig av å "leve her og nå". 

Anonymkode: c3c4b...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lavt budsjett gjorde meg mer kreativ, jeg ble god på å gjøre kupp, og jakten og innsikt i matlaging ga lykkefølelse i seg selv. Jeg har tatt med meg den interessen videre, selv om jeg nå kan kjøpe det jeg vil når jeg vil. 

Å reise rundt i verden (slik jeg gjør nå) er gøy, ja, og gjør meg lykkelig. Men det er grunnlag for mange bekymringer. Familiens trygghet, utfordringer og ting som ikke går som de skal, husdyr og planter som andre må ta ansvar for, og et hus som står tomt i et området der det har vært mange innbrudd. Om noe blir jeg mer og mer hjemmekjær med alderen. 

Om du har så lite at du må fryse, så prioriterer du veldig feil. Som student prioriterte vi å holde oppholdsrommet varmt om kvelden. Og det var ikke stress å kle seg godt, og alltid ha på tøfler. Husker det som en veldig fin tid i kollektiv, selv om vi stadig måtte spare på strømmen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lavt budsjett gjorde meg mer kreativ, jeg ble god på å gjøre kupp, og jakten og innsikt i matlaging ga lykkefølelse i seg selv. Jeg har tatt med meg den interessen videre, selv om jeg nå kan kjøpe det jeg vil når jeg vil. 

Å reise rundt i verden (slik jeg gjør nå) er gøy, ja, og gjør meg lykkelig. Men det er grunnlag for mange bekymringer. Familiens trygghet, utfordringer og ting som ikke går som de skal, husdyr og planter som andre må ta ansvar for, og et hus som står tomt i et området der det har vært mange innbrudd. Om noe blir jeg mer og mer hjemmekjær med alderen. 

Om du har så lite at du må fryse, så prioriterer du veldig feil. Som student prioriterte vi å holde oppholdsrommet varmt om kvelden. Og det var ikke stress å kle seg godt, og alltid ha på tøfler. Husker det som en veldig fin tid i kollektiv, selv om vi stadig måtte spare på strømmen. 

Vi snakker om gode uteklær på vinteren. Sitter du inne fra november til april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "gode"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skulle ønske jeg hadde penger, og er overbe om at jeg hadde blitt lykkeligere da. 

Jeg er også helt sikker på at jeg hadde vært glad uansett hvor pengene kom fra (noen over her sier de mistet foreldrene sine og arver mye penger, men heller ville hatt sine foreldre tilbake). Jeg ville mye heller hatt penger enn foreldre. Dessverre må jeg ha foreldre, de koster mye penger og energi. Når de dør er det ingen arv. 

Anonymkode: 3b41c...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er jo stor forskjell på å være rik-rik og ha nok til å ikke måtte tenke så mye på penger hele tiden. Sistnevnte tror jeg de aller fleste vil få det bedre med. Også stopper det nok litt opp der - mer penger da vil ikke nødvendigvis gi deg så mye mer glede for da har du allerede basebehovene og litt til møtt. Er nok dette med å være rik-rik de fleste er enige om ikke vil automatisk gi deg lykke. 

Så jeg forstår at du som tilsynelatende har dårlig råd (siden du nevner du ikke får fikset tennene dine) tenker at penger vil løse alle problemer. De ville nok løst en del, til et punkt, ved å gi deg mer frihet. 

Anonymkode: 019a1...179

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvd livet som fattig og lykkelig, ble bare enda mer ulykkelig.. Lykkes kan stort sett kjøpes.

Anonymkode: 3ecf3...db0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da har du prioritert ekstremt feil i livet. Man får gode strikkeplagg i ull til en billig penge, om man ikke er så opptatt av snitt og stil. 

Selv uteliggerne her i byen har varme klær og sovepose. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er pga deres forvaltning av pengene. Om de hadde investert i psykolog i stedet for dop, hadde de kommet mye lengre.... 

Anonymkode: 7cfbc...ee0

Vet du at de ikke gikk til psykolog? Du har et veldig enkelt verdensbilde.

Anonymkode: fbd03...a42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan problemene en har løses av mer penger? Om svaret er ja, da blir man lykkeligere av mer penger. Jeg kjøpt meg timer til privat hudlege, og problemer jeg har hatt i 20 år er omsider løst. Kjøpe bolig uten mugg hjalp også. Reise på ferie, spise god mat, klær av god kvalitet+++.

Om man tjener 10 mill eller 11 mill i året derimot gjør nok ikke like stor forskjell. Kjendiser som tar livet av seg gjør det nok ikke fordi de er så ulykkelig av å være rik, men pga. All berømmelsen i seg selv og alt det medfører. For andre psykiske sykdom, som ikke alltid lar seg løse uansett hvor mye penger man har. Men å mene at penger ikke spiller noen rolle er i beste fall naivt.

Anonymkode: 2f714...66a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Er psykolog nødvendig for å ha et lykkelig liv? Skjønner ikke helt? 🤔

Ja, om alternativet er å ta livet av seg vil jeg si det.

Anonymkode: e311c...154

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...