Gå til innhold

De som sier at penger ikke er alt, og at man ikke kan kjøpe lykke - uenig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan kjøpe lykke. Penger er slik verden fungerer. 

Er kanskje lett for noen her å si at lykke ikke kan kjøpes for penger, om de selv har alt de trenger. Det er forskjell på en konge som lever som en fattig for en dag, og en fattig som er fattig hele tiden. 

Og ja trygghet er lykke. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 15.58):

Nei at du bruker penger på hobby har ingen ting med økonomisk trygghet å gjøre. Man kan f.eks bruke penger som egentlig burde ha blitt brukt på esensielle ting og dermed få mindre økonomisk trygghet. Eller man kan bruke av overskudd, og man har da økonomisk trygghet i bunnen, og forbruket på hobby går ikke utover det.

Anonymkode: 057ca...828

Har man alt man trenger av penger og mere til kan man bruke penger på hva man vil uten bekymringer eller dårlig samvittighet. Vil si det skaper både trygghet og lykke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.27):

For meg hadde penger faktisk løst alle mine problemer. Jeg hadde sagt opp den kjedelige jobben og satset på foretaket jeg er i ferd med å bygge opp, der fremskritt går sakte nettopp fordi jeg må ha en fulltidsjobb på siden. Jeg hadde realisert drømmen om dyrehold, fikset tennene mine (de er ødelagt grunnet kronisk sykdom og medisiner, men Helfo har avslått søknad om dekning av utgifter), innredet treningsrom i huset, kjøpt større hus og outsourcet en del av oppgaver jeg i dag må utføre selv.

Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. All den tid forskning viser at mennesker med penger ofte er mer suksessfulle, har bedre helse osv.

Anonymkode: f2596...33a

Penger kan ikke kjøpe lykke, men det kan hjelpe deg på veien.

Anonymkode: e028a...79e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og den grensen kan være veldig høy ettersom hva slags interesser du har.

F.eks Jay Leno liker klassiske biler og har en bilsamling som gir han lykke som er værdt ca 520 millioner kroner. Pluss alt det koster å drifte og vedlikeholde denne samlingen, og et verksted og museum å oppevare bilene i, og alt det koster for han å leve med bolig, mat, reise, ol.

Et annet eksempel er jo noe så enkelt som hvordan man velger å reise. Å reise på første klasse gjør deg kanskje ikke lykkelig, men det gjør deg mindre misserabel enn å sitte fastklemmt på økonomiklasse.

Folk som ikke kan bli mer lykkelig av mer penger er enten ekstremt rike, eller har noen veldig kjedelige interesser og hobbyer.

Man kan like gjerne snu det på hodet og si man er litt kjedelig om det kun er å bruke veldig mye penger som er moro. 

Anonymkode: 36c78...bb1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 12.18):

Jeg har arvet mye penger, bl.a. fordi foreldrene mine er døde, og både broren min og mannen min er døde.

Jeg ville mye heller beholdt de og hatt de i livet mitt enn alle pengene.

Anonymkode: 6ae10...666

Du vet at det ikke er noe du kan velge, sant? 

AnonymBruker
Skrevet
Vinterjenta skrev (3 timer siden):

Er kanskje lett for noen her å si at lykke ikke kan kjøpes for penger, om de selv har alt de trenger. Det er forskjell på en konge som lever som en fattig for en dag, og en fattig som er fattig hele tiden. 

Og ja trygghet er lykke. 

Jeg sier at penger alene ikke kan kjøpe lykke, men det kan hjelpe deg på veien.

Jeg er ikke konge som du beskriver, lever fra hånd til munn og gjelden er så stor og uhåndterlig at jeg vil strever med lønnstrekk lenge og forhåpentligvis gjeldsordning etterhvert.

Livet er ikke ikke lett, og jeg er mindre lykkelig som en følge av stresset det gir meg.

Men, å være lykkelig for meg handler ikke direkte om penger. Jeg har grunnlaget for å være lykkelig. Jeg er frisk, jeg har en jobb som gir meg følelsen av å være nyttig, jeg har et friskt barn som jeg har tette bånd med, jeg gjør andre menner lykkeligere og jeg har få men gode venner og jeg har tak over hodet og mat på bordet.

Jeg kjenner et et par som trodde penger skulle gjøre de lykkelige, men penger ble roten til mye ondt. Store summer arvet fra foreldre har gjort at de ikke kan stole på en sjel rundt seg. De vet aldri hva den neste relasjonen egentlig er ute etter o.s.v..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier at penger alene ikke kan kjøpe lykke, men det kan hjelpe deg på veien.

Jeg er ikke konge som du beskriver, lever fra hånd til munn og gjelden er så stor og uhåndterlig at jeg vil strever med lønnstrekk lenge og forhåpentligvis gjeldsordning etterhvert.

Livet er ikke ikke lett, og jeg er mindre lykkelig som en følge av stresset det gir meg.

Men, å være lykkelig for meg handler ikke direkte om penger. Jeg har grunnlaget for å være lykkelig. Jeg er frisk, jeg har en jobb som gir meg følelsen av å være nyttig, jeg har et friskt barn som jeg har tette bånd med, jeg gjør andre menner lykkeligere og jeg har få men gode venner og jeg har tak over hodet og mat på bordet.

Jeg kjenner et et par som trodde penger skulle gjøre de lykkelige, men penger ble roten til mye ondt. Store summer arvet fra foreldre har gjort at de ikke kan stole på en sjel rundt seg. De vet aldri hva den neste relasjonen egentlig er ute etter o.s.v..

Hvis de føler at pengene bare er en ulempe har de jo mulighet til å donere vekk til en veldedig sak. Det er jo ikke sånn at de på død og liv må beholde dem. Men de har gjerne lyst på dem tross alt?

Anonymkode: ba7f5...4a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vinterjenta skrev (7 timer siden):

Og ja trygghet er lykke. 

Man kan ikke kjøpe en lykke man allerede ikke har. Det gjør ikke at man blir lykkeligere sånn sett. 

Trygghet kan bidra til lykke. 

Feks om man er deprimert så blir man ikke mindre deprimert bare for at man har mer penger...Tvert imot så kan det være destruktivt å ha for mye penger noen ganger, for at man kan risikere å bruke de veldig uhensiktsmessig. 

Flax lodd blir beskrevet som magisk lykke. Det er ikke varig. Slik kan man tenke om penger også. Det kan være kortvarig lykke. 

For meg er lykke noe som varer uavhengig av penger, verdier og materialisme. Er man ikke lykkelig fra før, så blir man ikke mer lykkelig. Tilfreds kanskje, bekymringsløs o.l.

Anonymkode: 19f28...c3d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man kan like gjerne snu det på hodet og si man er litt kjedelig om det kun er å bruke veldig mye penger som er moro. 

Helt enig! Jeg får igjen noen titalls tusen på skatten men det er ikke noe som gir lykke. En kaffe i skogen med god prat derimot gir ro i sinnet og det er lykke ❤️

Dumt at folk skal dømme nord og ned de som ikke syns penger gjør en lykkelig. Husk at vi er forskjellige! 

Anonymkode: 25982...99e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig! Jeg får igjen noen titalls tusen på skatten men det er ikke noe som gir lykke. En kaffe i skogen med god prat derimot gir ro i sinnet og det er lykke ❤️

Dumt at folk skal dømme nord og ned de som ikke syns penger gjør en lykkelig. Husk at vi er forskjellige! 

De nekter bare å innse fakta:

https://www.forskning.no/lykke-penger-og-privatokonomi-psykologi/forskere-var-uenige-om-hvorvidt-mer-penger-gjor-oss-lykkeligere-na-har-de-kommet-fram-til-et-nytt-svar/2167520

Anonymkode: e311c...154

AnonymBruker
Skrevet

det er nok ofte de med lite økonomiske bekymringer som sier dette.. hvis man sliter økonomisk og har et vanskelig liv på grunn av dette, så vil nok penger løse mye av bekymringer og stress og bli mer lykkelig. 

Anonymkode: c7f42...5ff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er nok ofte de med lite økonomiske bekymringer som sier dette.. hvis man sliter økonomisk og har et vanskelig liv på grunn av dette, så vil nok penger løse mye av bekymringer og stress og bli mer lykkelig. 

Anonymkode: c7f42...5ff

Man behøver ikke å la det ta hovedfokus og gå ned i kjelleren selv om man har lite penger. Man får ikke mer penger av å føle seg miserable. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 6.38):

Det er ikke å bruke penger som er moro selvsagt. Det er at det meste som er gøy koster penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk med denne mentaliteten er skjøre folk hvis noe skjer med økonomien da havner dem i kjelleren hvis dem mister alt så tar dem livet sitt bare pågrunn sv penger materialisme....

Anonymkode: 6efb5...d08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 12.45):

Lavt budsjett gjorde meg mer kreativ, jeg ble god på å gjøre kupp, og jakten og innsikt i matlaging ga lykkefølelse i seg selv. Jeg har tatt med meg den interessen videre, selv om jeg nå kan kjøpe det jeg vil når jeg vil. 

Å reise rundt i verden (slik jeg gjør nå) er gøy, ja, og gjør meg lykkelig. Men det er grunnlag for mange bekymringer. Familiens trygghet, utfordringer og ting som ikke går som de skal, husdyr og planter som andre må ta ansvar for, og et hus som står tomt i et området der det har vært mange innbrudd. Om noe blir jeg mer og mer hjemmekjær med alderen. 

Om du har så lite at du må fryse, så prioriterer du veldig feil. Som student prioriterte vi å holde oppholdsrommet varmt om kvelden. Og det var ikke stress å kle seg godt, og alltid ha på tøfler. Husker det som en veldig fin tid i kollektiv, selv om vi stadig måtte spare på strømmen. 

Anonymkode: 6221f...b8f

Studenttilværelse kan ikke sammenlignes med det å ha dårlig råd som godt voksen. Student er du kun en kort periode og de andre studentene har også dårlig råd. 

Anonymkode: 72d69...4b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Masse penger betyr lykke ja. Det fjerner så mange bekymringer og problemer. Alt blir lettere. Ingen tvil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 13.30):

Det er ikke å bruke penger som er moro selvsagt. Det er at det meste som er gøy koster penger.

Du sier det som om det skal være en almenn sannhet,det er det ikke! For meg er det beste gratis. 

AnonymBruker
Skrevet

“There are only two things wrong with money: too much or too little.”

Anonymkode: c3275...57f

Skrevet

For menn, ingen penger ingen damer. Uten damer blir ikke menn lykkelige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du sier det som om det skal være en almenn sannhet,det er det ikke! For meg er det beste gratis. 

Så fortell da hva slags morsomme aktiviteter som man kan gjøre som voksen koster ikke penger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...