Gå til innhold

De som sier at penger ikke er alt, og at man ikke kan kjøpe lykke - uenig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei penger kan gi begge deler. Å bruke penger på hobby og reise f.eks. kan gi deg lykke, men det har ingen ting med trygghet å gjøre.

Anonymkode: 057ca...828

Det spesifiseres ned til "kan" og "den enkelte". Som nyanserer hele greiene ned. Grunnlaget er fortsatt det jeg sa. Forstår jo at det gjelder deg og de som måtte være enig med deg med vinklingen du gir. 

Jeg mener fortsatt det samme. Derfor er også veldig mange rike ikke noe som helst lykkeligere en oss andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei penger kan gi begge deler. Å bruke penger på hobby og reise f.eks. kan gi deg lykke, men det har ingen ting med trygghet å gjøre.

Nettopp. For min del hadde jeg drevet med hobby og sidenæring på fulltid, og jeg vet at det hadde gitt meg stor lykke. Det hadde også gitt meg lykke å slippe å gjøre alt av husarbeid, matlaging og sånt selv hver jævla dag. Jeg hater husarbeid og matlaging som pesten.

TS

Anonymkode: f2596...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.27):

For meg hadde penger faktisk løst alle mine problemer. Jeg hadde sagt opp den kjedelige jobben og satset på foretaket jeg er i ferd med å bygge opp, der fremskritt går sakte nettopp fordi jeg må ha en fulltidsjobb på siden. Jeg hadde realisert drømmen om dyrehold, fikset tennene mine (de er ødelagt grunnet kronisk sykdom og medisiner, men Helfo har avslått søknad om dekning av utgifter), innredet treningsrom i huset, kjøpt større hus og outsourcet en del av oppgaver jeg i dag må utføre selv.

Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. All den tid forskning viser at mennesker med penger ofte er mer suksessfulle, har bedre helse osv.

Tenker det ikke nødvendigvis gjør en lykkeligere men det gjør definitivt livet enklere

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo det har noe med trygghet å gjøre. Økonomisk trygghet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker også kun for deres egen del. Svært egosentrisk tankesett. Noe som jo selvsagt vil avgjøre debatten enkelt for dere. Hva med de som bor i fattige land? Jeg har slektninger som lever på 30 000 pesos i måneden.(5.500 kr) De virker betydelig lykkeligere en meg. De har også det de trenger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (1 minutt siden):

Dere tenker også kun for deres egen del. Svært egosentrisk tankesett. Noe som jo selvsagt vil avgjøre debatten enkelt for dere. Hva med de som bor i fattige land? Jeg har slektninger som lever på 30 000 pesos i måneden.(5.500 kr) De virker betydelig lykkeligere en meg. De har også det de trenger. 

Så de bekymrer seg aldri over penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Så de bekymrer seg aldri over penger?

Det kan de gjøre. Men fortsatt kjenne på lykke. Igjen -  Penger gir trygghet. Ikke lykke. Er gjerne lettere for meg å se som faktisk er endel rundt fattige. Ikke bare sitter i Norge å klager online om angst å depresjon dersom jeg ikke får spart 5-10 000 eller mer i måneden,eller at fondet mitt ikke går rette veien,mens jeg leser i VG om lotto miljonærer,nye Teslaer og 25 åringer som har 30 utleieboliger i Oslo. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (10 minutter siden):

De har sikkert omgangskrets, venner og storfamilie. Jeg har mann som jobber mye borte, og barn. I tillegg er jeg stuck i en jobb uten mulighet for utvikling, bor i en landsdel der alt er dyrt, det er kaldt, mørkt og fysj her i nord. Jeg hadde også vært mye mer lykkelig av å bo i et varmere strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (3 minutter siden):

Det kan de gjøre. Men fortsatt kjenne på lykke. Igjen -  Penger gir trygghet. Ikke lykke. Er gjerne lettere for meg å se som faktisk er endel rundt fattige. Ikke bare sitter i Norge å klager online om angst å depresjon dersom jeg ikke får spart 5-10 000 eller mer i måneden,eller at fondet mitt ikke går rette veien,mens jeg leser i VG om lotto miljonærer,nye Teslaer og 25 åringer som har 30 utleieboliger i Oslo. 

Jeg har vokst opp i ekstrem fattigdom i et annet land. Nei, det er ingen lykke når man nesten ikke har noe å spise, når man blir mobbet for de stygge, slitte klærne man bruker, når man må droppe alle bursdager fordi foreldrene ikke har råd til å kjøpe gave eller fine klær osv. 

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (5 minutter siden):

Joda du har jo forsåvidt rett i det på et vis men selv om de smiler utad er de jo ikke alltid lykkelige til enhver tid sikkert

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg levde fra hånd til munn til jeg ble rett over 30 år. Ofte forskudd på lønna for å dekke div utgifter og hang etter med mange regninger, hadde et par inkassosaker på meg også. Men jeg var ung, tenkte ikke på morgendagen og levde livet 100 %. Var en deilig tid og jeg husker vi alltid hadde råd til en fest :D Selv om vi egentlig ikke hadde penger til det. 

Så byttet jeg jobb og tjente mye mer, fikk en stabil og god inntekt og kom på plussiden økonomisk. Fikk lån, kjøpte leilighet som jeg tjente mye på og så startet jeg mitt eget AS.

Nå har det gått 25 år og jeg kan kalle meg millionær. Har fint hus, bil og unner meg gode ferier. Har ingen ønsker om at jeg skal "avle" mer penger av pengene mine, er fornøyd med det jeg har og det eneste jeg sparer til, er pensjon. Liker å ha en god sum på sparekonto. Jeg lever enkelt, samtidig lever jeg bra. 

Det jeg kjenner er aller best med god økonomi, er at jeg slapper helt av og det er en mindre utfordring i livet. Jeg føler meg tryggere, ikke minst er det enkelt å leve hvis man har nok penger. Om penger har gjort meg mer lykkelig, tror jeg ikke. Men det har gjort mye annet som kanskje har bidratt til at det er enklere å kjenne at man har det fint. 

Det viktigste for meg er uansett at de jeg er glad i har det bra og at vi alle har god helse. Men igjen, ser jo at det er en fordel å være "rik", da kan jeg kjøpe dyrere forsikringer og følgelig også kan snike i helsekø fordi jeg har disse forsikringene. Føler litt på det, men fordi jeg har mange ansatte, har jeg også et ansvar for å holde i gang driften i firmaet. Da må jeg holde meg frisk. 

Jeg har full forståelse for at de som knapt har råd til mat på bordet, føler at penger gir lykke. 

Men shopping eller pengebruk utover normale ting og utgifter, gir meg ingen følelser av noen grad. Kanskje feriene gjør det, men jeg kunne fint reist på billigere ferier i et telt og kost meg like mye som på et luksushotell. Men noe skal jeg bruke pengene på også. Da velger jeg å bruke de på komfort. 

Anonymkode: 67d58...3b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.27):

For meg hadde penger faktisk løst alle mine problemer. Jeg hadde sagt opp den kjedelige jobben og satset på foretaket jeg er i ferd med å bygge opp, der fremskritt går sakte nettopp fordi jeg må ha en fulltidsjobb på siden. Jeg hadde realisert drømmen om dyrehold, fikset tennene mine (de er ødelagt grunnet kronisk sykdom og medisiner, men Helfo har avslått søknad om dekning av utgifter), innredet treningsrom i huset, kjøpt større hus og outsourcet en del av oppgaver jeg i dag må utføre selv.

Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. All den tid forskning viser at mennesker med penger ofte er mer suksessfulle, har bedre helse osv.

Tenker du at du kan kjøpe deg en familie da…?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (43 minutter siden):

Jo det har noe med trygghet å gjøre. Økonomisk trygghet. 

Nei at du bruker penger på hobby har ingen ting med økonomisk trygghet å gjøre. Man kan f.eks bruke penger som egentlig burde ha blitt brukt på esensielle ting og dermed få mindre økonomisk trygghet. Eller man kan bruke av overskudd, og man har da økonomisk trygghet i bunnen, og forbruket på hobby går ikke utover det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Fant80 skrev (50 minutter siden):

Det spesifiseres ned til "kan" og "den enkelte". Som nyanserer hele greiene ned. Grunnlaget er fortsatt det jeg sa. Forstår jo at det gjelder deg og de som måtte være enig med deg med vinklingen du gir. 

Jeg mener fortsatt det samme. Derfor er også veldig mange rike ikke noe som helst lykkeligere en oss andre. 

Nei som jeg sa så kan penger brukt på hobby og reise gi lykke som ikke har noen sammenheng med økonomisk trygghet (hvis det brukes av overskudd). Uttalelsen din om at det bare har med trygghet å gjøre er altså feil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på NAV i 4 år (bare noen tusenlapper i måneden), jeg har vært "fattig" (300.000 i inntekt), og jeg har vært "rik" (1.700.000 i inntekt). Min lykke var den samme. Nå tjener jeg et sted i midten av de to punktene og er lykkelig med det. For meg hadde penger ingenting å si.

Jeg har vært glad og fornøyd hele livet. Trur jeg bare er født med en innstilling som sier at alt ordner seg til slutt, og jeg vet at jeg ikke trenger mye for å være lykkelig.

Anonymkode: f2525...e63

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig.  Med betydelig bedre lønn hadde jeg reist mer og jobbet mindre.  Det er livskvalitet for meg 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har full forståelse for at de som knapt har råd til mat på bordet, føler at penger gir lykke. 

Men shopping eller pengebruk utover normale ting og utgifter, gir meg ingen følelser av noen grad. Kanskje feriene gjør det, men jeg kunne fint reist på billigere ferier i et telt og kost meg like mye som på et luksushotell. Men noe skal jeg bruke pengene på også. Da velger jeg å bruke de på komfort. 

Anonymkode: 67d58...3b8

Det betyr bare at du ikke har noe givende hobbyer som koster en del penger å drive med. F.eks en som liker fallskjermhopping bruker noen hundre tusen på utstyr som må fornyes etter noen år, pluss at h*n fint kan bruke flere hundre tusen på reise og på turer med fly å hoppe fra. Samme gjelder for en som f.eks liker å drive med kiting hvor utstyret fort kan komme opp i et par hundre tusen som må fornyes etter noen år, og man kan fint bruke flere hundre tusen på reise, cruise, og camper for å drive med aktiviteten. Og slik er det med veldig mange hobbyer. For å ikke snakke om å ha bil eller båt som hobby hvor hvert kjøretøy i seg selv kan koste flere millioner i innkjøp, også må driftskostnadene plusses på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger hadde reddet meg mye,ville helst ha vunnet i lotto enn arv.For jeg vil ha bestemødrene mine,og mamma og pappa i livet mitt så lenge jeg kan.Men med min vinnerflaks så er det like greit og ikke kaste bort penger på lotto🤣

Anonymkode: 2d36c...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.33):

De sier jo at det er opp til en grense.

Og den grensen kan være veldig høy ettersom hva slags interesser du har.

F.eks Jay Leno liker klassiske biler og har en bilsamling som gir han lykke som er værdt ca 520 millioner kroner. Pluss alt det koster å drifte og vedlikeholde denne samlingen, og et verksted og museum å oppevare bilene i, og alt det koster for han å leve med bolig, mat, reise, ol.

Et annet eksempel er jo noe så enkelt som hvordan man velger å reise. Å reise på første klasse gjør deg kanskje ikke lykkelig, men det gjør deg mindre misserabel enn å sitte fastklemmt på økonomiklasse.

Folk som ikke kan bli mer lykkelig av mer penger er enten ekstremt rike, eller har noen veldig kjedelige interesser og hobbyer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (På 22.4.2025 den 14.58):

Penger gir trygghet. Ikke lykke. De som mener noe annet forstår ikke forskjellen. 

Forstå at noen kan bli lykkeligere av penger. Det er individuelt.

Anonymkode: e311c...154

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...