Gå til innhold

De som sier at penger ikke er alt, og at man ikke kan kjøpe lykke - uenig

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi, dette var et naivt innlegg….

Penge kan løse mye, men lykke?? Nei, det må en skape selv! Eller - noen har flaks!  
Jeg/vi har en del penger, og foreldrene mine enda mer. Det hjelper ikke på lykken hos oss, da min far er alvorlig syk og ganske ung, stedatteren min er alvorlig syk i 20-årene og svigermor døde i høst, ganske ung! I tillegg har mannen min fått vite at ene søsteren er dødssyk. Penger kan kun gi meg en viss glede så lenge vi har nok til å klare utgifter. Luksus for meg gir ingen faens lykkefølelse! 

Anonymkode: ca074...0b5

Du skjønner vel du også at dersom du hadde levd på fattigdomsgrensen i TILLEGG til å ha syk far/stedatter og svigermor, så hadde livet ditt vært enda mer traurig enn det det er nå? Ingen som sier at penger er veien til lykke, men penger løser en del praktiske problemer sånn at man i hvert fall slipper å bekymre seg over DET i tillegg til alt annet som går galt i livet? Du kan si at penger hjalp ikke på lykken, men disse pengene gjør at dere stiller med et helt annet utgangspunkt enn dem som sliter med å betale forsikring på bilen eller ha mat på bordet til ungene, og det setter dere i stand til å finne lykken mye enklere enn dem som sliter. Det gir et ekstra overskudd til livet å slippe å slite med penger, fordi mangel på penger går negativt ut over alle områder i livet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En annen ting med penger er: de som får til mye og har lite, de er gode. De som får til mye, men har også mye... ikke så spesielt, og man kan lettere føle at man burde fått til mer, for det hadde helt sikkert skjedd om den rette personen hadde hatt pengene. Lykke er noe man skaper selv (ofte sammen med andre), og man må jobbe mer for det jo mer man har fra før av. Så lenge man ikke er så fattig at det skaper mye stress, angst, helseproblemer og utenforskap, så har man oftest nok til å kunne skape mye lykke.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 19.42):

Man blir ikke lykkelig av en kaffekopp i skogen når kjøleskapet er tomt, og ene ungen har feber, men du har ikke råd til Paracet 🙄

Du blir letta om du får kjøpt Paracet men det er ikke der lykken ligger. Lykken ligger i å ha barnet inntil deg, gjøre ting sammen med det og føle at livet er bra. 

Når noen påstår sånt så skjønner jeg at de ikke har prøvd å ha «nesten ingen penger».

Jeg har prøvd å ikke ha bil, hus og ha null på konto jeg. Og enda  vil jeg si jeg var lykkeligere da enn nå når jeg har fast jobb og godt med sparepenger. Lykke ligger i helse, venner, familien i live. Og som sagt ; de små opplevelser i naturen. 

Forskjellen mellom å være blakk er altså å se at barna dine er sultne uten å ha mat i huset, eller å måtte holde de hjemme fra barnehagen fordi du ikke har råd til bleier før barnetrygda kommer om to dager, eller når du lyver om at ungen er syk fordi du ikke har pølser å sende med på utedag. Når du er livredd barnet skal skade seg slik at man må på legevakta, for joda, lege er gratis for barn, men du må enten fylle drivstoff for å komme deg dit, ta bussen eller drosje, og du vet du ikje har penger til det. Eller jeg som nå kjører rundt på femte måned i en bil uten forsikring som fikk bruksforbud (krav om avskilting)i fjor.

Det å vite hva jeg risikerer for å frakte barna mine er til å bli gal av, det påvirker meg så ekstremt mye at en kaffekopp i skogen i beste fall er en pause fra bekymringene.

Les over her… for du heller forstår ikke hva lite penger er. Lykke kommer helt sikkert innenfra for de som er trygge og mette og har klær på seg og ingen skader eller sykdommer som trenger medisiner eller behandling man ikke har råd til. 

Basalbehovene må møtes før man i det hele tatt kan tenke på lykke. Og det er ofte penger som er løsningen på disse. Deretter kan jeg være enig i at penger ikke kjøper lykke. Men frem til man har nok mat, klær, bolig, trygghet ifm helse etc, så er penger hele løsningen. 

Anonymkode: 3a2d3...67f

Jeg må ha tak over hodet, mat osv men det gir meg ikke lykken. Aldri! Jeg kan bo i en koie i skogen og føle friheten og spise bark og enda er jeg lykkeligere enn å bo i et stort hus og spise på restaurant. Vi er forskjellige og jeg har aldri lagt min lykke i noe som kan kjøpes for penger. Da hadde jeg følt meg fattig på en annen måte. Livet må leves, man skal ikke bare eksistere. 

Anonymkode: 25982...99e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Jeg må vedkjenne at jeg følte betydelig større glede over små ting da vi hadde det trangt økonomisk enn nå når jeg tar veldig mye av det som tidligere ga stor glede som en selvfølge. Ærlig talt føler jeg aldri den berusede boblende gleden over noe lenger. 

Å få en stor sum penger hadde medført at vi kunne kjøpe/betale enda mer, men da hadde vi jo ikke lenger hatt noe å jobbe mot/glede oss til heller. Da hadde på en måte de siste ting i livet å strekke seg etter bare vært et faktum. 

Nettopp! Å spare lenge og endelig få råd til å kjøpe noe gir også mer lykke enn å ta et lån eller betale cash når som helst. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har prøvd å ikke ha bil, hus og ha null på konto jeg. Og enda  vil jeg si jeg var lykkeligere da enn nå når jeg har fast jobb og godt med sparepenger.

Samme her. Jeg hadde ikke inntekt i det hele tatt da jeg var rundt 18-20 år, bil hadde jeg i hvert fall ikke, og jeg var EN MILLION gang lykkeligere da. Nå har jeg penger i massevis, bil og utdannelse og tilsynelatende "alt på stell", men kunne ikke brydd meg mindre om jeg våkner i morgen. Det er faktisk ikke så jævla fantastisk å være godt voksen, og etter hvert er det ikke så mye igjen å trakte etter som kan kjøpes for penger heller. Det er da man får kjenne på hva det virkelig vil si å ha problemer i livet.

Anonymkode: 38bc9...32b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man blir ofte bortskjemt når man har mye/nok penger. Man tar mer som en selvfølge og mister evnen til å glede seg over de små fine tingene i livet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo penger gir lykke.

Lykke er ikke når du må stå med kalkulatoren i matbutikken for å regne om du har nok penger på konto. Hver eneste gang.

Jeg var så flau at jeg en gang trodde jeg hadde mere penger på konto og stod i kassa og skulle betale…. Avvist… ikke nok penger på konto nei. Da måtte jeg bare legge vekk en og en vare da. Er dette lykke? Nei. 

Skulle ønske jeg hadde mere penger sånn at jeg slapp å ha det sånn.

Anonymkode: 6a2f4...063

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Absolutt ALLE skatte pengene kommer deg til gode. Pluss litt til.

Dette innlegget dokumenterer hvor utrolig skadelig det er at samfunnsfaget ikke har høyt nok fokus i skolen, for dette skal du vite med sikkerhet etter at du er ferdig på ungdomskolen. 

40% utbytteskatt på aksjegevinst er ikke noe problem for noen, og er ikke grunnen til at rikinger forlater Norge.  Problemet med skattesystemet i Norge handler ikke om skatt på formue eller inntekt , men på arbeidene kapital og inntektspotensial. Altså skattlegging av formue og inntekter som ikke er realisert. 

Det er kun de med manglende forståelse for hvordan samfunnet egentlig fungerer som tror at alle skattepengene kommer til gode for de som betaler høy inntektsskatt. Det er mye hjernevasking som skjer på skolene og de med litt høyere intelligensnivå har ansett dette for lenge siden at dagens utdanningsprogrammer er lite givende og anvendelige i dagens samfunn. Myndighetene ønsker at mennesker skal tenke og oppføre seg som lydige og hjerneløse sauer, jobbe i en 9-17 jobb og være gjeldsslaver resten av livet. Det er de som tør å utfordre denne vrangforestillingen som klarer faktisk å bygge verdier.

Det finnes flere andre land i verden som har mye olje på lik linje med Norge hvor innbyggere betaler null i inntektsskatt. Det er ingen tvil om at skattesatsene er alt for høye i Norge og at mest parten av befolkningen hadde klart seg mye bedre om de ikke hadde trengt å betale skatt, men i stedet hadde fått mulighet til å spare til pensjon, helseutgifter, etc.

• Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

Absolutt ALLE skatte pengene kommer deg til gode. Pluss litt til.

Dette innlegget dokumenterer hvor utrolig skadelig det er at samfunnsfaget ikke har høyt nok fokus i skolen, for dette skal du vite med sikkerhet etter at du er ferdig på ungdomskolen. 

40% utbytteskatt på aksjegevinst er ikke noe problem for noen, og er ikke grunnen til at rikinger forlater Norge.  Problemet med skattesystemet i Norge handler ikke om skatt på formue eller inntekt , men på arbeidene kapital og inntektspotensial. Altså skattlegging av formue og inntekter som ikke er realisert. 

Rikingene forlater Norge pga. økt formuesskatt, økt utbytteskatt og lavere rabatt på verdsettelse av aksjer. Produksjonsnivået kommer til å synke betydelig fremover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært fattig, og jeg har vært rik. Definitivt mer lykkelig som rik. De totalt ødeleggende bekymringene om regninger som man ikke har råd til å betale, pante flasker for å få råd til brød, uklipt hår, 

Kontra fine og elegante klær, nystelt hår og fine tenner, ingen smerter- for du har råd til å behandle dem med en gang. Bil som alltid går, vaskehjelp som fritar deg for husarbeid, nydelig hud etter jevnlig hudpleie og dyre hudpleieprodukter,,penger til barnevakt, og deilige ferier på lukseriøse resorts, god mat på fine restauranter, 

De som sier at penger ikke kan bidra til lykke, har aldri vært skikkelig fattig. 

Anonymkode: b2a09...20a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Doloressa skrev (33 minutter siden):

Det finnes flere andre land i verden som har mye olje på lik linje med Norge hvor innbyggere betaler null i inntektsskatt.

Okay, nevn i fleng! 

(poenget med denne øvelsen , er å forklare hvordan DISSE samfunnen fungerer og hvilke viktige forskjeller som skiller, og hvilke problemer disse landene har.

Du har rett i at vi strengt tatt kunne fjernet mye av inntektsskatt; der du feiler, er hvilke konsekvesner det ville ha i Norge)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det uttrykket virker å være laget for at de som ikke har så mye skal føle seg litt bedre. Noe de neppe gjør.

Neida det er ingen garanti for lykke med mye penger, men det er jaggu mye lettere å bli lykkelig. Rike også har sine bekymringer uansett hvor mye du har på konto. Men for de som ikke er rike handler for mye av livet om å løpe i hamsterhjulet for å ha penger til mat, hus og bil. Og for de som faller utenfor og har lav lønn eller er uføre, kan livet bli direkte vanskelig. Man KAN jo fortsatt være lykkelig. Men det er ingen tvil om at penger vil kun by på bedre helse og større frihet til å bruke tiden som man vil, noe som borger bedre for lykke.

Anonymkode: b37e4...81c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg synes det uttrykket virker å være laget for at de som ikke har så mye skal føle seg litt bedre. Noe de neppe gjør.

Neida det er ingen garanti for lykke med mye penger, men det er jaggu mye lettere å bli lykkelig. Rike også har sine bekymringer uansett hvor mye du har på konto. Men for de som ikke er rike handler for mye av livet om å løpe i hamsterhjulet for å ha penger til mat, hus og bil. Og for de som faller utenfor og har lav lønn eller er uføre, kan livet bli direkte vanskelig. Man KAN jo fortsatt være lykkelig. Men det er ingen tvil om at penger vil kun by på bedre helse og større frihet til å bruke tiden som man vil, noe som borger bedre for lykke.

Anonymkode: b37e4...81c

Enig. Føler det blir litt som at en slående vakker/kjekk person forteller en svært overvektig person med et ansikt «bare en mor kan elske» at skjønnhet kommer innenfra. Jo, det er jo mange gode poenger i det uttrykket og det er godt ment, men det blir like provoserende som å fortelle en med dårlig råd at penger ikke kan kjøpe lykke. For vi hadde fått økt livskvalitet, livsglede, frihet og dermed mer lykke. 

Anonymkode: 08f6a...25f

AnonymBruker
Skrevet

For egen del måtte jeg ha kommet opp i ganske mange titalls millioner for at mer ikke skulle ha gjort meg lykkeligere. Eller når jeg tenker meg om så ville jeg ha blitt lykkeligere av å slutte å jobbe og bare holdt på med hobbyer, så da skulle det nok et par hundre millioner i for å kunne leve lykkelig resten av livet og ikke blitt lykkeligere av å få mer.

Anonymkode: 057ca...828

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er litt forskjell på om man er frisk og har råd til helt basale behov og dersom man er syk og må snu på krona. Da jeg hadde lite penger som ung og frisk var jeg minst like lykkelig som når jeg etter hvert fikk mer penger og fortsatt var relativt ung og frisk. Så ser jeg på min venninne som ikke fikk håret helt tilbake etter cellegift, men som ikke har råd til skikkelig parykk. Som har flere plager som krever hjelpemidler hvorav alt ikke dekkes. Som samtidig sliter med å få endene til å møtes, og hvor krise det er hvis vaskemaskinen/oppvaskmaskinen/etc ryker. Som har en hobby som hun fortsatt klarer å gjøre, men som begrenses av at hun må prioritere mat. Det er klart at hun hadde blitt 10 ganger mer lykkelig om hun hadde mer penger. Så jeg tror at det vil være individuelt, men for veldig mange som har dårlig råd ville man nok blitt lykkeligere med mer penger.

Anonymkode: 2f0db...841

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (23 timer siden):

Man trenger ikke tragedier heller. Det er nok at man bor et sted der folk ikke snakker til naboen sine, og man mangler nettverk, venner og generelt folk man synes er hyggelig å være med.

Altså, jeg har ikke mer nettverk nå som jeg ikke har så mye penger. 

Anonymkode: f2596...33a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men det betyr ikke at du blir lykkelig etter å ha fikset tenner, fått fikset sykdom og gått til psykolog!!! Mange har problemer selv i. De har disse tingene på stell! I deg hører jeg en person som synes synd på seg selv, og TROR at penger kan fikse livet ditt! For de fleste i ditt tilfelle, så gjør jo penger at man slipper tannproblemer, får bukt med stoffskiftet og gjør at du kommer til psykolog. Men - det er ikke gitt at du blir lykkelig når dette er fikset! Hvis du tror det, er du i verste fall naiv/dum!’n 

Anonymkode: ca074...0b5

Selvfølgelig blir jeg lykkelig av å ikke ha tannverk og brukne tenner, av å ikke går rundt oppblåst, glemsk og svimmel grunnet stoffskifte, og få endelig snakket ut med en fagperson om alt som har skjedd i barndommen og ungdomsårene! JEG blir mer lykkelig. At ANDRE igjen har andre problemer, forstår jeg. Jeg er allerede ganske lykkelig, men jeg blir mye mer lykkelig av å ikke ha smerter, plagsomme symptomer som hindrer meg i å realisere planene mine osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Samme her. Jeg hadde ikke inntekt i det hele tatt da jeg var rundt 18-20 år, bil hadde jeg i hvert fall ikke, og jeg var EN MILLION gang lykkeligere da. Nå har jeg penger i massevis, bil og utdannelse og tilsynelatende "alt på stell", men kunne ikke brydd meg mindre om jeg våkner i morgen. Det er faktisk ikke så jævla fantastisk å være godt voksen, og etter hvert er det ikke så mye igjen å trakte etter som kan kjøpes for penger heller. Det er da man får kjenne på hva det virkelig vil si å ha problemer i livet.

Anonymkode: 38bc9...32b

Men du hadde heller ikke unger, studielån og masse regninger som måtte betales. 

• Nyttig 2
Skrevet

Penger gir trygghet. Ikke lykke. De som mener noe annet forstår ikke forskjellen. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (3 minutter siden):

Penger gir trygghet. Ikke lykke. De som mener noe annet forstår ikke forskjellen. 

Nei penger kan gi begge deler. Å bruke penger på hobby og reise f.eks. kan gi deg lykke, men det har ingen ting med trygghet å gjøre.

Anonymkode: 057ca...828

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...