AnonymBruker Skrevet 16. april #61 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er av de som bestemt mener at penger ikke gir lykke. For jeg har prøvd både å ha nesten ingen penger og ha så jeg greier meg. Det er tingene rundt som bestemmer lykken, å ha god helse,at de man er glad i lever er to viktige faktorer. Det er ikke alt som kan kureres selv om man har en milliard kroner! Savn kan heller ikke kjøpes bort med penger. Jeg blir mye lykkeligere av å sitte i skogen og høre på fuglesang med en kaffekopp i handa enn å sitte på et dyrt hotell med den samme kaffekoppen. Jeg sier ikke at det er fasit for alle men for meg er det fasit. Anonymkode: 25982...99e Man blir ikke lykkelig av en kaffekopp i skogen når kjøleskapet er tomt, og ene ungen har feber, men du har ikke råd til Paracet 🙄 Når noen påstår sånt så skjønner jeg at de ikke har prøvd å ha «nesten ingen penger». Forskjellen mellom å være blakk er altså å se at barna dine er sultne uten å ha mat i huset, eller å måtte holde de hjemme fra barnehagen fordi du ikke har råd til bleier før barnetrygda kommer om to dager, eller når du lyver om at ungen er syk fordi du ikke har pølser å sende med på utedag. Når du er livredd barnet skal skade seg slik at man må på legevakta, for joda, lege er gratis for barn, men du må enten fylle drivstoff for å komme deg dit, ta bussen eller drosje, og du vet du ikje har penger til det. Eller jeg som nå kjører rundt på femte måned i en bil uten forsikring som fikk bruksforbud (krav om avskilting)i fjor. Det å vite hva jeg risikerer for å frakte barna mine er til å bli gal av, det påvirker meg så ekstremt mye at en kaffekopp i skogen i beste fall er en pause fra bekymringene. Snublefot62 skrev (7 timer siden): Nei. Man kan og oppnå samme lykken med å redusere stillingen uavhengig av økt tilgang til penger. For eks reduserte utgifter. Eller fordelt over flere i husholdningen. Og det er her jeg mener den viktige forskjellen ligger. Om du er låst på at mer penger er den eneste veien til lykke, så kan du risikere å aldri bli lykkelig. Men om du klarer å erkjenne at lykke kommer innenfra uten penger, så kan man oppnå lykke med å planlegge hvordan man skal legge til rette for å være lykkelig. Les over her… for du heller forstår ikke hva lite penger er. Lykke kommer helt sikkert innenfra for de som er trygge og mette og har klær på seg og ingen skader eller sykdommer som trenger medisiner eller behandling man ikke har råd til. Basalbehovene må møtes før man i det hele tatt kan tenke på lykke. Og det er ofte penger som er løsningen på disse. Deretter kan jeg være enig i at penger ikke kjøper lykke. Men frem til man har nok mat, klær, bolig, trygghet ifm helse etc, så er penger hele løsningen. Anonymkode: 3a2d3...67f 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #62 Del Skrevet 16. april Penger gir muligheter. Muligheter gir lykke. Been there, done that. Anonymkode: 40cf5...18f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #63 Del Skrevet 16. april Jeg hadde blitt så mye lykkeligere å få dobbelt så mye penger. Slipper å regne på alt i matbutikken og å snu på hver krone. Måneden er for lang for hva skal man gjøre to uker uten noen penger? Alt koster penger. Liker ikke å se på TV, håndarbeid eller gå i skogen. Hvis jeg hadde hatt mere penger hadde jeg brukt de til kurs sammen med hunden. Har så lyst til å gå Agility kurs men 2500 kroner er for dyrt for meg. Har en ekstra sikkerhet i kun dyrlegeregninger og medisiner. Men de skal ikke brukes til Agility kurs. Har også lyst til å gå rallylydighet eller drive med utstilling. Men har ikke penger da alt er så dyrt. Anonymkode: 6a2f4...063 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #64 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Penger gir muligheter. Muligheter gir lykke. Been there, done that. Anonymkode: 40cf5...18f Helt enig. Også kan man drive med hobbyer. Og hobbyer skaper lykke. Anonymkode: 6a2f4...063 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 16. april #65 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): For meg hadde penger faktisk løst alle mine problemer. Jeg hadde sagt opp den kjedelige jobben og satset på foretaket jeg er i ferd med å bygge opp, der fremskritt går sakte nettopp fordi jeg må ha en fulltidsjobb på siden. Jeg hadde realisert drømmen om dyrehold, fikset tennene mine (de er ødelagt grunnet kronisk sykdom og medisiner, men Helfo har avslått søknad om dekning av utgifter), innredet treningsrom i huset, kjøpt større hus og outsourcet en del av oppgaver jeg i dag må utføre selv. Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. All den tid forskning viser at mennesker med penger ofte er mer suksessfulle, har bedre helse osv. Anonymkode: f2596...33a til en viss grad. Men hvis i morgen du får uhelbredelig kreft eller du mister hele familien, penger eller ikke.... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:15 #66 Del Skrevet mandag kl 13:15 AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 18.41): Du ble lykkelig når noen døde så du fikk pengene? Anonymkode: 25982...99e Jeg ble som sagt lykkelig av å ha mer penger. Anonymkode: e311c...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:26 #67 Del Skrevet mandag kl 13:26 Jeg har penger så det holder, men mine problemet i livet kan man ikke kjøpe seg ut av dessverre. Anonymkode: 38bc9...32b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:32 #68 Del Skrevet mandag kl 13:32 Man kan kjøpe komfort, tjenester, ting og eiendom, og mye mer som kan være fint å ha. Lykke kan imidlertid ikke kjøpes. Og det går overraskende dårlig med en del lotto-millonærer.... Anonymkode: 36c78...bb1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:37 #69 Del Skrevet mandag kl 13:37 Penger hadde løst alle mine problemer. Nå i påsken har jeg hatt det godt selv med lite penger, fordi jeg har hatt fri fra jobb og tid med barna. Har endelig kunne puste og leve. I går og i dag har jeg hatt så kraftig panikkanfall at jeg har brekt meg, fordi jeg vet at nå blir livet helvete igjen med jobb. Hadde jeg hatt penger hadde jeg hatt redusert stilling, kun jobbet for å holde hodet på jorda. Barna hadde fått reiser og opplevelser, og en gladere mamma med masse energi. Jeg kan leve greit med hudproblemer jeg ikke har råd til å fikse og at jeg alltid må velge first price, men jobben ødelegger hele livsgleden og knekker hele psyken min. Et fengsel. Bare provoserende med de som mener penger ikke kjøper lykke, det er de med nok penger eller en komfortabel jobb som sier slikt. Anonymkode: 08f6a...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet mandag kl 13:41 #70 Del Skrevet mandag kl 13:41 Jeg må vedkjenne at jeg følte betydelig større glede over små ting da vi hadde det trangt økonomisk enn nå når jeg tar veldig mye av det som tidligere ga stor glede som en selvfølge. Ærlig talt føler jeg aldri den berusede boblende gleden over noe lenger. Å få en stor sum penger hadde medført at vi kunne kjøpe/betale enda mer, men da hadde vi jo ikke lenger hatt noe å jobbe mot/glede oss til heller. Da hadde på en måte de siste ting i livet å strekke seg etter bare vært et faktum. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet mandag kl 13:46 #71 Del Skrevet mandag kl 13:46 AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.40): Klart, hvis du har terminal kreft, begge barna dine og partneren din og hunden brant inne i går og døde, du har ingen venner og i dag fant du katten påkjørt - så hjelper ikke penger, og ingen penger vil kunne kjøpe deg lykke. Men for normale mennesker i mer eller mindre normale livssituasjoner vil penger kunne kjøpe lykke. Jeg er enig med deg, penger ville kunne løse eller forbedre ALLE mine problemer, inkludert helseproblemene mine da jeg kunne betalt for bedre behandling og bedre medisiner og genrelt raskere og bedre helsehjelp. Jeg hadde definitivt blitt mer lykkelig av mer penger da de fleste negative faktorer i livet mitt er pga for lite penger. Men jeg hadde sikkert ikke blitt mer lykkelig av å få 500 millioner enn av 100 millioner, for all del. Anonymkode: bde76...e71 Man trenger ikke tragedier heller. Det er nok at man bor et sted der folk ikke snakker til naboen sine, og man mangler nettverk, venner og generelt folk man synes er hyggelig å være med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet mandag kl 13:51 #72 Del Skrevet mandag kl 13:51 (endret) Trolltunge skrev (10 minutter siden): Jeg må vedkjenne at jeg følte betydelig større glede over små ting da vi hadde det trangt økonomisk enn nå når jeg tar veldig mye av det som tidligere ga stor glede som en selvfølge. Ærlig talt føler jeg aldri den berusede boblende gleden over noe lenger. Å få en stor sum penger hadde medført at vi kunne kjøpe/betale enda mer, men da hadde vi jo ikke lenger hatt noe å jobbe mot/glede oss til heller. Da hadde på en måte de siste ting i livet å strekke seg etter bare vært et faktum. Ja, samme her. Det var interessant å glede seg over ting og finne ut hvor man kunne få en god deal, og tro at når man endelig får den dyre tingen så er den sååå mye bedre enn den billige. Så får man god räd og finner ut at ting er ikke så fantastisk likevel - opplevelser med gode folk er mye bedre, og at den fine enga i skogen var koseligere enn hotellet i Spania. Og at uten penger føler man ikke så stort kjøpepress. Endret mandag kl 13:52 av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet mandag kl 13:51 #73 Del Skrevet mandag kl 13:51 AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.27): Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. Penger kan løse problemer, men du kan ikke kjøpe lykke : De kan fikse tennene dine , men ikke få deg til å leve med en sykdom. Sakt på en annen måte : det er mer komfortabelt å være ulykkelig i baksetet på en Rollsroyce, med et glass champagne og en ung hingst for sengehygge, enn en gamle Toyota som lukter vondt, men du er like ulykkelig. Antagelig er du MER ulykkelig i RR'en, for det finnes ingen forklaring du kan rasjonalisere for deg selv: Du HAR alt. I Toytaen kan du skylde på at du ikke mestrer livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet mandag kl 14:00 #74 Del Skrevet mandag kl 14:00 (endret) katties skrev (23 minutter siden): Ja, samme her. Det var interessant å glede seg over ting og finne ut hvor man kunne få en god deal, og tro at når man endelig får den dyre tingen så er den sååå mye bedre enn den billige. Så får man god räd og finner ut at ting er ikke så fantastisk likevel - opplevelser med gode folk er mye bedre, og atden dine enga i skogen var kosigere enn hotellet i Spania. Og at uten penger føler man ikke så stort kjøpepress. Ja akkurat. Nå har jeg og min mann tatt bestemmelsen om at vi skal prioritere de nære og fine opplevelser som gir oss godfølelsen, istedenfor å feriere dyrt fordi vi kan for eksempel, så vi bruker fremdeles tid på den enga i skogen. Likevel, jeg tar meg i å savne den utrolige lykkefølelsen jeg kjente tidligere av å oppnå/få noe. For eksempel da vi endelig fikk en stor nok sofa til å kunne sitte i den alle billig på finn. Jeg kjente en glede ved den sofaen som min nye dyre sofa aldri ga meg. Vi feiret det faktisk, ved å sitte samlet i den nye sofaen med is og popkorn og "fest", og følte oss så heldige og rike nesten. Samme da begge ungene arvet ski fra en nabo gratis. Det boblet av glede. Ja det var mye av slikt som nå ikke gir mer enn et blaff av erkjennelse av at nå var dette i orden. Ungene sier forøvrig det samme. Gleden ved diverse var så mye større da ting ikke var en selvfølge. For eksempel snakker de fremdeles om "Husker du da vi vant i lotto?" med et sukk av glede over det herlige minnet. Folk må jo tro vi vant en stor sum om de overhører dette, men vi vant 4800 kr. Herregud så fantastisk! Så RIKE vi plutselig var! Vi dro på vannland sammen og unnet oss til og med å kjøpe pølser der. Resten gikk til regninger og nødvendigheter, men den dagen på vannland var vi RIKE. 🥰 Ingen tur til noen severdigheter har noen gang siden gitt samme følelsen, og vi har vært i tivoli i København, Astrix- park i Paris og så videre. Endret mandag kl 14:17 av Trolltunge 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:02 #75 Del Skrevet mandag kl 14:02 Doloressa skrev (På 16.4.2025 den 19.07): Jeg hadde vært mye mere lykkelig om jeg ikke hadde trengt å betale skatt og kunne heller spart disse pengene til pensjon & evt. fremtidige helseproblemer. Jeg betaler over 400k i skatt i året. Hvor går alle disse pengene? De kommer ikke til nytte for meg i hvertfall. Ikke rart at alle rikingene har forlatt Norge når man blir straffet for å være smart og oppegående. Helt latterlig med nesten 40% utbytte skatt på aksjegevinst. Du viser svært lav kunnskap om hvordan samfunnet vårt er bygd opp. Skatten går til vann og avløp, veier, skolevesenet, forsvaret, kommunale tjenester, sykelønn, pensjon etc etc. Du har brukt og vil bruke noe av dette til enhver tid i livet ditt. Anonymkode: cf92d...566 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet mandag kl 14:10 #76 Del Skrevet mandag kl 14:10 Doloressa skrev (På 16.4.2025 den 19.07): Jeg hadde vært mye mere lykkelig om jeg ikke hadde trengt å betale skatt og kunne heller spart disse pengene til pensjon & evt. fremtidige helseproblemer. Jeg betaler over 400k i skatt i året. Hvor går alle disse pengene? De kommer ikke til nytte for meg i hvertfall. Ikke rart at alle rikingene har forlatt Norge når man blir straffet for å være smart og oppegående. Helt latterlig med nesten 40% utbytte skatt på aksjegevinst. Absolutt ALLE skatte pengene kommer deg til gode. Pluss litt til. Dette innlegget dokumenterer hvor utrolig skadelig det er at samfunnsfaget ikke har høyt nok fokus i skolen, for dette skal du vite med sikkerhet etter at du er ferdig på ungdomskolen. 40% utbytteskatt på aksjegevinst er ikke noe problem for noen, og er ikke grunnen til at rikinger forlater Norge. Problemet med skattesystemet i Norge handler ikke om skatt på formue eller inntekt , men på arbeidene kapital og inntektspotensial. Altså skattlegging av formue og inntekter som ikke er realisert. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:12 #77 Del Skrevet mandag kl 14:12 AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.27): For meg hadde penger faktisk løst alle mine problemer. Jeg hadde sagt opp den kjedelige jobben og satset på foretaket jeg er i ferd med å bygge opp, der fremskritt går sakte nettopp fordi jeg må ha en fulltidsjobb på siden. Jeg hadde realisert drømmen om dyrehold, fikset tennene mine (de er ødelagt grunnet kronisk sykdom og medisiner, men Helfo har avslått søknad om dekning av utgifter), innredet treningsrom i huset, kjøpt større hus og outsourcet en del av oppgaver jeg i dag må utføre selv. Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. All den tid forskning viser at mennesker med penger ofte er mer suksessfulle, har bedre helse osv. Anonymkode: f2596...33a Oi, dette var et naivt innlegg…. Penge kan løse mye, men lykke?? Nei, det må en skape selv! Eller - noen har flaks! Jeg/vi har en del penger, og foreldrene mine enda mer. Det hjelper ikke på lykken hos oss, da min far er alvorlig syk og ganske ung, stedatteren min er alvorlig syk i 20-årene og svigermor døde i høst, ganske ung! I tillegg har mannen min fått vite at ene søsteren er dødssyk. Penger kan kun gi meg en viss glede så lenge vi har nok til å klare utgifter. Luksus for meg gir ingen faens lykkefølelse! Anonymkode: ca074...0b5 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:15 #78 Del Skrevet mandag kl 14:15 AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.47): Det er pga deres forvaltning av pengene. Om de hadde investert i psykolog i stedet for dop, hadde de kommet mye lengre.... Anonymkode: 7cfbc...ee0 Er det mulig å svare slik?!? Det er ikke alt psykologer kan gjøre heller! Og mange av de du snakker om, går/har gått til psykolog! Hjelpe meg så mange dumme mennesker det finnes!!! Anonymkode: ca074...0b5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:17 #79 Del Skrevet mandag kl 14:17 Det eneste som ødelegger livet mitt, er fysisk sykdom. Kan ikke leve normalt, reise, dra på konsert, restaurant.... Har 2 mill i banken (og nedbetalt hus). De gir meg ikke lykke, men de gir meg trygghet. Anonymkode: e6704...d2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:19 #80 Del Skrevet mandag kl 14:19 AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 12.01): Nei. Men min stoffskiftesykdom og tennene mine kan kureres utelukkende ved hjelp av penger. Jeg ønsker også å gå til psykolog, men har ikke råd til å gå privat. Ventetid på offentlig er 2 år. Anonymkode: f2596...33a Men det betyr ikke at du blir lykkelig etter å ha fikset tenner, fått fikset sykdom og gått til psykolog!!! Mange har problemer selv i. De har disse tingene på stell! I deg hører jeg en person som synes synd på seg selv, og TROR at penger kan fikse livet ditt! For de fleste i ditt tilfelle, så gjør jo penger at man slipper tannproblemer, får bukt med stoffskiftet og gjør at du kommer til psykolog. Men - det er ikke gitt at du blir lykkelig når dette er fikset! Hvis du tror det, er du i verste fall naiv/dum!’n Anonymkode: ca074...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå