Gå til innhold

De som sier at penger ikke er alt, og at man ikke kan kjøpe lykke - uenig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For meg hadde penger faktisk løst alle mine problemer. Jeg hadde sagt opp den kjedelige jobben og satset på foretaket jeg er i ferd med å bygge opp, der fremskritt går sakte nettopp fordi jeg må ha en fulltidsjobb på siden. Jeg hadde realisert drømmen om dyrehold, fikset tennene mine (de er ødelagt grunnet kronisk sykdom og medisiner, men Helfo har avslått søknad om dekning av utgifter), innredet treningsrom i huset, kjøpt større hus og outsourcet en del av oppgaver jeg i dag må utføre selv.

Derfor forstår jeg ikke folk som mener at penger ikke kan kjøpe lykke. All den tid forskning viser at mennesker med penger ofte er mer suksessfulle, har bedre helse osv.

Anonymkode: f2596...33a

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De sier jo at det er opp til en grense. Så hvis en som har 300 000 i inntekt, og går opp til 1 mill i inntekt, så vil jo det bety en stor endring og forbedring. Men å gå fra 1 mill til 1,7 mill vil ikke ha like stor endring. Og penger alene gjør deg jo ikke lykkelig.

Anonymkode: f2908...0ca

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger (opp til et visst punkt) kan gjøre deg mer lykkelig. Men hvis du sliter psykisk fra før, så vil ikke penger hjelpe.

Se hvor mange styrtrike musikere og skuespillere som har tatt selvmord.

Anonymkode: fbd03...a42

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kjøpe lykke, nei.

Men du kan redusere stress, belastning og bekymringer.

For eks redusert stilling. Som gir deg mer fritid og for deg, lykke. Eller treningsrom, som er noe du ønsker.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart, hvis du har terminal kreft, begge barna dine og partneren din og hunden brant inne i går og døde, du har ingen venner og i dag fant du katten påkjørt - så hjelper ikke penger, og ingen penger vil kunne kjøpe deg lykke.

Men for normale mennesker i mer eller mindre normale livssituasjoner vil penger kunne kjøpe lykke. Jeg er enig med deg, penger ville kunne løse eller forbedre ALLE mine problemer, inkludert helseproblemene mine da jeg kunne betalt for bedre behandling og bedre medisiner og genrelt raskere og bedre helsehjelp.

Jeg hadde definitivt blitt mer lykkelig av mer penger da de fleste negative faktorer i livet mitt er pga for lite penger. Men jeg hadde sikkert ikke blitt mer lykkelig av å få 500 millioner enn av 100 millioner, for all del.

Anonymkode: bde76...e71

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Penger (opp til et visst punkt) kan gjøre deg mer lykkelig. Men hvis du sliter psykisk fra før, så vil ikke penger hjelpe.

Penger vil hjelpe hvis du sliter psykisk, fordi du da vil ha råd til behandling for de psykiske problemene. Det er ikke sikkert det vil løse hele problemet, men man har et mye bedre utgangspunkt for å få hjelp enn om man har de samme problemene og er fattig.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Penger vil hjelpe hvis du sliter psykisk, fordi du da vil ha råd til behandling for de psykiske problemene. Det er ikke sikkert det vil løse hele problemet, men man har et mye bedre utgangspunkt for å få hjelp enn om man har de samme problemene og er fattig.

Hva om behandlingen du trenger er gratis? Eller du innser at behandlingene som er tilgjengelig ikke virker for deg? Hjalp pengene da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er pga deres forvaltning av pengene. Om de hadde investert i psykolog i stedet for dop, hadde de kommet mye lengre.... 

Anonymkode: 7cfbc...ee0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er pga deres forvaltning av pengene. Om de hadde investert i psykolog i stedet for dop, hadde de kommet mye lengre.... 

Anonymkode: 7cfbc...ee0

Er psykolog nødvendig for å ha et lykkelig liv? Skjønner ikke helt? 🤔

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er av de som bestemt mener at penger ikke gir lykke. For jeg har prøvd både å ha nesten ingen penger og ha så jeg greier meg. Det er tingene rundt som bestemmer lykken, å ha god helse,at de man er glad i lever er to viktige faktorer.

Det er ikke alt som kan kureres selv om man har en milliard kroner! Savn kan heller ikke kjøpes bort med penger. Jeg blir mye lykkeligere av å sitte i skogen og høre på fuglesang med en kaffekopp i handa enn å sitte på et dyrt hotell med den samme kaffekoppen. 

Jeg sier ikke at det er fasit for alle men for meg er det fasit. 

Anonymkode: 25982...99e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er av de som bestemt mener at penger ikke gir lykke. For jeg har prøvd både å ha nesten ingen penger og ha så jeg greier meg. Det er tingene rundt som bestemmer lykken, å ha god helse,at de man er glad i lever er to viktige faktorer.

Det er ikke alt som kan kureres selv om man har en milliard kroner! Savn kan heller ikke kjøpes bort med penger. Jeg blir mye lykkeligere av å sitte i skogen og høre på fuglesang med en kaffekopp i handa enn å sitte på et dyrt hotell med den samme kaffekoppen. 

Nei. Men min stoffskiftesykdom og tennene mine kan kureres utelukkende ved hjelp av penger. Jeg ønsker også å gå til psykolog, men har ikke råd til å gå privat. Ventetid på offentlig er 2 år. 

Anonymkode: f2596...33a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror nok det TS mener er at når situasjonen er som den er, så kan penger bidra til lykke. Man velger så klart eksempelvis helse og gode relasjoner over penger, men som regel er ikke dette et reelt valg. Er helsen dårlig så er det lettere om man har mer penger.

Anonymkode: 2f0db...841

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (25 minutter siden):

Du kan ikke kjøpe lykke, nei.

Men du kan redusere stress, belastning og bekymringer.

For eks redusert stilling. Som gir deg mer fritid og for deg, lykke. Eller treningsrom, som er noe du ønsker.

Så man kan kjøpe lykke altså.

Anonymkode: ec72c...187

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Klart, hvis du har terminal kreft, begge barna dine og partneren din og hunden brant inne i går og døde, du har ingen venner og i dag fant du katten påkjørt - så hjelper ikke penger, og ingen penger vil kunne kjøpe deg lykke.

Men for normale mennesker i mer eller mindre normale livssituasjoner vil penger kunne kjøpe lykke. Jeg er enig med deg, penger ville kunne løse eller forbedre ALLE mine problemer, inkludert helseproblemene mine da jeg kunne betalt for bedre behandling og bedre medisiner og genrelt raskere og bedre helsehjelp.

Jeg hadde definitivt blitt mer lykkelig av mer penger da de fleste negative faktorer i livet mitt er pga for lite penger. Men jeg hadde sikkert ikke blitt mer lykkelig av å få 500 millioner enn av 100 millioner, for all del.

Dette!

Jeg er mest lykkelig når jeg kan reise. Som ufør på minstesats er det bare en fjern drøm. Sjø, varme og sol gir meg livsgnist, mens regn, snø, kulde og mørketid suger ut alt av optimisme og glede.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så man kan kjøpe lykke altså.

Nei. Man kan og oppnå samme lykken med å redusere stillingen uavhengig av økt tilgang til penger. For eks reduserte utgifter. Eller fordelt over flere i husholdningen.

Og det er her jeg mener den viktige forskjellen ligger. Om du er låst på at mer penger er den eneste veien til lykke, så kan du risikere å aldri bli lykkelig. Men om du klarer å erkjenne at lykke kommer innenfra uten penger, så kan man oppnå lykke med å planlegge hvordan man skal legge til rette for å være lykkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg, penger kjøper hvertfall lykke i mitt liv. Null bekymringer om økonomi gjør meg faktisk lykkelig. 
Vi kan hoppe over helsekøer og kjøpe helsehjelp privat, noe som også er godt.

Vi har forvaltet pengene våre godt, reiser så mye vi kan og har masse tid med ungdommene våre. Vi opplever stadig nye land og destinasjoner.

Vi tar med foreldrene våre på langturer til utlandet og får derfor tilbragt mye tid sammen med dem også. 

Pengene gjør at vi er flexible og har ferie med ungene hver eneste ferie, vi har to måneder om sommeren etc.

Anonymkode: 69203...506

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Nei. Man kan og oppnå samme lykken med å redusere stillingen uavhengig av økt tilgang til penger. For eks reduserte utgifter. Eller fordelt over flere i husholdningen.

Og det er her jeg mener den viktige forskjellen ligger. Om du er låst på at mer penger er den eneste veien til lykke, så kan du risikere å aldri bli lykkelig. Men om du klarer å erkjenne at lykke kommer innenfra uten penger, så kan man oppnå lykke med å planlegge hvordan man skal legge til rette for å være lykkelig.

For mange er ikke dette reelle muligheter. Hva med en ufør på minstesats, store medisinske kostnader, som er avhengig av hjelp fra familie. Det finnes mange av dem i Norge. Eller de som er lavtlønte og så vidt får økonomien til å gå rundt, med en jobb de hater og fastlåst i leiemarkedet fordi de er nødt til å bo en bestemt plass(eks pga barn). Kanskje også med medisinske utgifter. Bare noen eksempler. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger betyr lite når man har mer enn nok, men de betyr alt når man har lite!

Anonymkode: 63d1d...9ae

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har arvet mye penger, bl.a. fordi foreldrene mine er døde, og både broren min og mannen min er døde.

Jeg ville mye heller beholdt de og hatt de i livet mitt enn alle pengene.

Anonymkode: 6ae10...666

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For mange er ikke dette reelle muligheter. Hva med en ufør på minstesats, store medisinske kostnader, som er avhengig av hjelp fra familie. Det finnes mange av dem i Norge. Eller de som er lavtlønte og så vidt får økonomien til å gå rundt, med en jobb de hater og fastlåst i leiemarkedet fordi de er nødt til å bo en bestemt plass(eks pga barn). Kanskje også med medisinske utgifter. Bare noen eksempler. 

Og veldig mange av disse vil forbli evig ulykkelige fordi de er fastlåst på at penger (de aldri har) er eneste veien til lykke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...