Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste denne saken 

https://www.vg.no/nyheter/i/QMWaPA/flyttet-ni-ganger-paa-fire-aar-for-aa-slippe-unna-barnevernet

Er dette vanlig?? 

Kjenner til én familie som virker ha den tendensen, men har ikke hørt om andre.. Hvorfor gjør man dette? Er man redd de skal ta fra dem barna? 

I saken jeg kjenner til er det 4 barn, og mor hevder ofte de ikke bor sammen med faren ( til 3 av dem). Selv om de gjør det. Og faren til de 3 er visst ikke en hyggelig fyr.. Tror kvinnen der må være enten veldig veldig støttende til sin samboer eller totalt hjernevasket som de fleste tror.. 

Syns så synd på barna 😔 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om ei som gjorde det. Hun var naboen min for noen år tilbake. Sønnen var under barnevernet, og dattera bodde enda hjemme. 

Jeg meldte henne til bv før hun lot dattera, som da var kun 7 år være hjemme alene fra hun kom hjem fra skolen til kl 23 på kvelden for mora måtte jobbe. 
Det var masse styr før jeg meldte henne. Sønnen var akkurat blitt tenåring, han var støtt og stadig innom. Utagerende type. Ungene hadde forskjellige fedre, ingen var i bildet. Mora var svensk. De stakk av plutselig en dag. 

Anonymkode: 9d7ff...65a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er relativt vanlig. Møter mange av dem i skolen. Barnevernet har i mange år jobbet med at saker skal varsles til ny kommune, men disse oppgir ikke alltid hvor de flytter og det er ikke alltid barna blir meldt inn i ny skole med en gang osv. Dermed får dette fortsette. Det er veldig leit, da dette er sårbare barn i utgangspunktet og de får aldri muligheten til å slå rot. Det er ikke gitt at barna ville blitt fratatt, men at man ville fått tiltak i hjemmet. Dessverre ser ikke alltid foreldre sin egen utilstrekkelighet. 

Anonymkode: 3bfe4...371

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er relativt vanlig. Møter mange av dem i skolen. Barnevernet har i mange år jobbet med at saker skal varsles til ny kommune, men disse oppgir ikke alltid hvor de flytter og det er ikke alltid barna blir meldt inn i ny skole med en gang osv. Dermed får dette fortsette. Det er veldig leit, da dette er sårbare barn i utgangspunktet og de får aldri muligheten til å slå rot. Det er ikke gitt at barna ville blitt fratatt, men at man ville fått tiltak i hjemmet. Dessverre ser ikke alltid foreldre sin egen utilstrekkelighet. 

Dette er så leit at jeg får ikke sagt det. I det tilfelle som jeg kjenner til, har ikke det eldste noe kontakt med sin far eller familie på fars side heller. Dette barnet må jo bli helt ødelagt? 

Tenker du det blir lettere nå med den nye loven, at det blir bedre for kommunene å ta tak? 

AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (7 minutter siden):

Dette er så leit at jeg får ikke sagt det. I det tilfelle som jeg kjenner til, har ikke det eldste noe kontakt med sin far eller familie på fars side heller. Dette barnet må jo bli helt ødelagt? 

Tenker du det blir lettere nå med den nye loven, at det blir bedre for kommunene å ta tak? 

Nei, jeg tror ikke dette hjelper før man får på plass en nasjonalt varslingssystem. Dette er mennesker som har blitt gode på å lure systemet. Det vil alltid finnes de som snor seg unna. De verste tilfellene driver hjemmeundervisning og oppsøker ikke nødvendig helsehjelp. Men "alle" mottar penger på et vis, dermed bør varslingssystemet følge pengestrømmen i forhold til hvor man bor/oppholder seg. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig ja eller flytte til utlandet , det er også det folk i bhvatergruppene anbefaler.

Anonymkode: 3fdc9...24d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt uvanlig. 

Det som er ubegripelig for meg er hvorfor representanten fra Bufdir som uttaler seg, gjennomgående lar avisen fremstille det som at dette handler om at barnevernet er kommunalt organisert.

Det gjør det ikke. 

Barneverntjenestene kan være organisert akkurat som de er. Det eneste som behøves er et nasjonalt register som viser om et barn har hatt sak i en annen kommune. Ingenting mer. Det er tilstrekkelig til å vurdere om man bør innhente informasjon derfra, og regelverk for hvorav det kan gjøres har vi allerede. 

Anonymkode: 43141...faa

• Liker 5
Skrevet

som det står i den artikklene så gjør de det forde at det har vært dårlig på rutiner ang å melde videre til ny kommune.

En farlig trend som viser hvor viktig sammarbeid mellom kommunene er i tilfeller som dette.

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg tror ikke dette hjelper før man får på plass en nasjonalt varslingssystem. Dette er mennesker som har blitt gode på å lure systemet. Det vil alltid finnes de som snor seg unna. De verste tilfellene driver hjemmeundervisning og oppsøker ikke nødvendig helsehjelp. Men "alle" mottar penger på et vis, dermed bør varslingssystemet følge pengestrømmen i forhold til hvor man bor/oppholder seg. 

Så sant! Vet ikke helt hvorfor ikke det er på plass et nasjonalt system, syns faktisk det er litt rart at det ikke er det. Er på sin plass. 

Helt greit at noen heller vi undervise selv, men det kunne jo gått "lovlig" for seg da.. At man ikke rømmer fra ansvar men heller tar ansvar konkret. 

Som skrevet over her er jo ikke bv ute etter å fjerne barn fra foreldre heller, de ønsker jo stort sett alltid å hjelpe. 

Men de som ikke anser seg selv å trenge hjelp...... 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er flere som gjør det, men ikke alltid det "kommer for dagen" før det skjer noe tragisk... som med saken om jenta som sultet ihjel i valdres (også kalt valdresssaken)
Valdres-saken – Siste nytt – NRK

Endret av enkefru
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min eks flyttet 8 ganger før de klarte å stoppe henne. For hver kommune hun flyttet til opprettet de ny sak, og slik holdt hun det gående i rundt 2 år. 

Anonymkode: 5ba26...c33

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
enkefru skrev (1 minutt siden):

Det er flere som gjør det, men ikke alltid det "kommer for dagen" før det skjer noe tragisk... som med saken om jenta som sultet ihjel i valdres (også kalt valdresssaken)
Valdres-saken – Siste nytt – NRK

Uff.. 😔 Mamma hjertet brister nesten av slike historier. 

Det kan jo sikkert være folkene som gjør dette tenker at ingen andre har noe med hva de gjør, at de behandler sine barn bra etc.. Men de gjør jo ikke det! Å flytte mye som barn kjenner jeg veldig godt til, det skader mye mer enn man tror! Man mister nettverk, venner, ( I noen tilfeller familie også, som de jeg kjenner).. Sånt påvirker. 

Skrevet

Min eks flyttet 8 ganger før de klarte å stoppe henne. For hver kommune hun flyttet til opprettet de ny sak, og slik holdt hun det gående i rundt 2 år. 

Anonymkode: 5ba26...c33

Men de klarte tilslutt? Det er nå enda bra.. Stakkars barn 😔

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ikke helt uvanlig. Bor på «beste vestkant» i Oslo, og jeg kjenner personlig til to tilfeller av dette i mine barns klasser, i økonomisk ressurssterke familier. Og har hørt om mange flere.

Anonymkode: 00160...703

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som bor i Spania med sitt barn, de flyttet av helsemessige årsaker. Men hun sier det er noen der som har flyttet fra barnevernet, foreldre som sliter med rus osv.

Anonymkode: b1017...9ae

Skrevet

Syns helt klart det burde bli mer belyst dette, for barnas skyld. Barna er jo fremtiden, de blir jo store etterhvert med alle problemer det kan gi.. 😔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en far som mistet kontakten med barnet da moren tok barnet med seg til utlandet. Barnevernet var i bildet før de reiste, usikker på om det var noe med mor der men faren er iallefall på grensen til pu og har store lærevansker samt ikke i stand til å ta til seg veiledning.

Anonymkode: ff60c...d19

AnonymBruker
Skrevet

Huff, kjenner ei som til slutt stakk til Sverige med jentungen. Da hadde de flyttet sikkert 5 ganger i Norge for å unnslippe. Jeg meldte henne flere ganger for vold mot jentungen, men bv skulle alltid åpne sak først enn å akuttplassere barnet. En skam spør du meg. 

Ei venninne jobbet et år i den norske skolen i en av de spanske feriebyene, og der var det visst veldig tydelig at noen foreldre hadde rømt fra bv i Norge. Snakk om vold og rus. 

Anonymkode: 2ca44...ec6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (3 timer siden):

Helt greit at noen heller vi undervise selv, men det kunne jo gått "lovlig" for seg da.. At man ikke rømmer fra ansvar men heller tar ansvar konkret. 

Det virker jo ikke som det er noe velfungerende system der det er noen kontroll med om foreldrene faktisk overholder undervisningsplikten ved hjemmeskole. Man kan bare se på saken fra Bergen der mor hadde hatt hjemmeskole for barna (saken hvor gutten heller aldri hadde vært hos tannlegen, og knapt nok noen sinne hos legen)

Dette burde vært mye strengere kontrollert. 

Anonymkode: 6626c...f4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker jo ikke som det er noe velfungerende system der det er noen kontroll med om foreldrene faktisk overholder undervisningsplikten ved hjemmeskole. Man kan bare se på saken fra Bergen der mor hadde hatt hjemmeskole for barna (saken hvor gutten heller aldri hadde vært hos tannlegen, og knapt nok noen sinne hos legen)

Dette burde vært mye strengere kontrollert. 

Anonymkode: 6626c...f4d

uff ja, personlig mener jeg det bør vær Skole plikt, selv om jeg vet at det finnes folk som på en vellykket måte har operert med hjemmeskole, så virker systemet veldig sårbart ut, og kan bli utnyttet av foreldre der barna ikke har det så bra hjemme.

Disse barna vil jo gå ubemerket og det er ikke bra. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...