AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Del Skrevet 16. april Jeg er sykepleier på 40 år som jobber i hjemmesykepleien i Oslo. Har god lønn i 100% stilling, men har selvfølgelig noen arbeidsoppgaver som ikke er så hyggelige. Arbeidmiljøet er to-delt. Mange gode kollegaer, men også noen kjipe kjerringer. Helt ærlig vet jeg ikke om jeg orker denne jobben om er 10-15 års perspektiv. Samtidig vet jeg at jeg aldri vil få såpass høy lønn med grunnutdanning noe annet sted. Så er jo på en måte låst til jobben en del år. Andre sykepleiere på samme alder som virkelig trives, hvor jobber dere? Anonymkode: 9c29c...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #2 Del Skrevet 16. april Jeg begynte på videreutdanning da jeg var 38, året jeg ble 40 startet jeg i jobb som operasjonssykepleier. Det er et yrke der jeg definitivt kan være yrkeslivet ut, og det anbefales. Ettertraktet kompetanse, store variasjonsmuligheter, mindre turnus, lett å få ren dagstilling om man ønsker, godt tverrfaglig samarbeid, godt arbeidsmiljø og ikke minst fint å bare forholde seg til en pasient om gangen, uten tanke for hva som ligger på vent eller andre steder man skulle vært. Så svaret mitt er videreutdanning, eller p tørre å bytte jobb. Jeg hadde god lønn som vanlig sykepleier, men nå har jeg forhandlet min egen lønn og den betydelig bedre. Anonymkode: ec5b8...150 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg begynte på videreutdanning da jeg var 38, året jeg ble 40 startet jeg i jobb som operasjonssykepleier. Det er et yrke der jeg definitivt kan være yrkeslivet ut, og det anbefales. Ettertraktet kompetanse, store variasjonsmuligheter, mindre turnus, lett å få ren dagstilling om man ønsker, godt tverrfaglig samarbeid, godt arbeidsmiljø og ikke minst fint å bare forholde seg til en pasient om gangen, uten tanke for hva som ligger på vent eller andre steder man skulle vært. Så svaret mitt er videreutdanning, eller p tørre å bytte jobb. Jeg hadde god lønn som vanlig sykepleier, men nå har jeg forhandlet min egen lønn og den betydelig bedre. Anonymkode: ec5b8...150 Ikke for å kuppe tråden. Men kan du fortelle mer om operasjonssykepleie? Jeg er sykepleier og hadde egentlig lyst til å bli dette når jeg studerte. Men pga problemer med rygg (stå lenge i ro eller gå timesvis uten pause) så valgte jeg psykiatrien. Men interessen er jo ikke der og jeg har noen ganger tenkt om jeg skulle gått tilbake til somatikk. Vil det være helt «krise» å gå fra å jobbe i psyk (definitivt glemt mye somatikk, hehe) og rett på op.spl utdannelse? Vil man slite veldig teoretisk kanskje? Tipper mye ligger under hjernebarken et sted men. 7 år siden jeg var ferdig utdannet og kun jobbet i psyk etter det (men jobbet på akuttmottak som student). Kan man være op. spl og ha muligheter til å sitte på en krakk liksom? Eller hvordan fungerer det? Hehe 😅 Anonymkode: 04a01...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #4 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ikke for å kuppe tråden. Men kan du fortelle mer om operasjonssykepleie? Jeg er sykepleier og hadde egentlig lyst til å bli dette når jeg studerte. Men pga problemer med rygg (stå lenge i ro eller gå timesvis uten pause) så valgte jeg psykiatrien. Men interessen er jo ikke der og jeg har noen ganger tenkt om jeg skulle gått tilbake til somatikk. Vil det være helt «krise» å gå fra å jobbe i psyk (definitivt glemt mye somatikk, hehe) og rett på op.spl utdannelse? Vil man slite veldig teoretisk kanskje? Tipper mye ligger under hjernebarken et sted men. 7 år siden jeg var ferdig utdannet og kun jobbet i psyk etter det (men jobbet på akuttmottak som student). Kan man være op. spl og ha muligheter til å sitte på en krakk liksom? Eller hvordan fungerer det? Hehe 😅 Anonymkode: 04a01...cd8 Egentlig vil jeg anbefale deg å jobbe i somatikken først og se hvordan det går, før du begynner på en toårig videreutdannelse som du kanskje ikke klarer å gjennomføre hvis du sliter med ryggen. Det kan også bli dyrt økonomisk hvis du må trekke deg underveis. De som mangler somatisk erfaring sliter også mye mer med å komme seg gjennom studiet sammenlignet med de som har erfaring fra ulike sykehusavdelinger. Det går både på forståelse for pasientforløp, observasjon, kommunikasjon, samarbeid, prosedyrer og ikke minst tempo. Det teoretiske kan man alltid klare, men omsetting til praksis og oppnåelse av læringsutbyttene her er gjerne mye vanskeligere for de som er vant med et lavt tempo og miljøarbeid i psykiatrien. Det er også en grunn til å jobbe på somatisk sykehus først (evt sykehjem om sykehus ikke er relevant), nemlig at du i tillegg til å få testet det med ryggen og får inn en del kunnskap og praksis som hjelper deg senere. Du kan ikke utdanne deg som opr.spl og forvente å sitte på en krakk til daglig. Det er fagfelt og avdelinger der man kan sitte mye, men det er ikke gitt at du får jobb der etterpå. Og uansett skal du gjennom 30 uker med praksis i studiet innen ulike fagfelt, der du må påregne å stå under operasjonene for å gjøre det som trengs. Det skjer også mye mellom operasjonene der man både må gå, stå, bøye seg, løfte ect. Så ta ett år i somatikken først så ser du om det er greit for ryggen, og om tempoet er noe du kan leve med. For selv om man kun har en pas om gangen på operasjon, så er tempoet høyt hele dagen for å komme gjennom programmet. Anonymkode: ec5b8...150 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Del Skrevet 16. april Takker for svarene. Jeg kommer ikke til å satse på operasjonssykepleie fordi jeg har møtt på en del sure kirurger. Jeg føler meg usikker på om jeg kunne mestre en slik jobb, for dersom man gjør feil er det jo krise. Det hadde brutt meg helt ned hvis jeg gjorde en feil på jobb som var farlig for pasienten. Ts Anonymkode: 9c29c...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 16. april #6 Del Skrevet 16. april Hva tjener du i din 100%-stilling i hjemmesykepleien? Jeg jobber også i Oslo, men på sykehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #7 Del Skrevet 16. april Skjønner at det ikke er så enkelt som dette, men hear me out: Du er 40 år. Du skal jobbe i nærmere 30 ytterligere år. Du har 1 liv. Om du kjenner på at det du driver med vil kjennes litt dritt om bare 10 år, så ville jeg sett på muligheter for videreutdanning. Snakk med noen spesialister innen utdanning som kan hjelpe deg å se mulighetene. 40 er overhode ikke for sent, du har fortsatt halve livet (+?) foran deg. Anonymkode: b4d0a...d46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Del Skrevet 16. april Nuttery skrev (23 minutter siden): Hva tjener du i din 100%-stilling i hjemmesykepleien? Jeg jobber også i Oslo, men på sykehus. Tjener 780000 brutto. Anonymkode: 9c29c...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #9 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takker for svarene. Jeg kommer ikke til å satse på operasjonssykepleie fordi jeg har møtt på en del sure kirurger. Jeg føler meg usikker på om jeg kunne mestre en slik jobb, for dersom man gjør feil er det jo krise. Det hadde brutt meg helt ned hvis jeg gjorde en feil på jobb som var farlig for pasienten. Ts Anonymkode: 9c29c...e02 Jeg ville heller akseptert lavere lønn i en annen jobb fremfor å mistrives i den nåværende jobben . Anonymkode: 42d28...737 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå