Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange øvelser med div. apparater/styrke pleier dere å gjennomføre på en treningsøkt? 

Jeg velger 5-6 øvelser f.eks når jeg gjør skuldre, rygg (overkropp). Men er dette for lite dersom jeg ønsker å se effekt? Ser ofte at andre gjør sååå mange forskjellige apparater og vekter, så vet ikke om jeg har for få øvelser under en økt? 

Jeg kjører 12 rep x 3. 

Anonymkode: 87648...990

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pratiktiserer 4 til 5 øvelser. Men én av dem er alltid markløft, som jo trener mange muskelgrupper. Ca 3 x 10 rep til nær utmattelse. 2 ganger i uken.

På grunn av fremskreden alder tenker jeg mer på vedlikehold enn fremskritt, men merker likevel litt fremgang av og til. Særlig grepstyrken i markløft har blitt bedre etterhvert.

Synes ellers det er for få gamle som trener styrke. Jeg ser ingen som er i nærheten av min alder på SATS der jeg går. Kanskje litt for mye kroppsfiksering der. Det positive er at det er mange jenter og damer i styrkeapparatene der. Det er for meg nytt av tiden.

Skrevet (endret)

6-7 øvelser er vel ofte anbefalt per økt. Men klarer du 12*3 så bør du legge på vekt og trene deg opp fra 6 rep til du klarer 12 igjen. Skal du bygge muskler og bli sterkere så må du slite de ut, så øk vekta jevnlig.

@senior: på «mitt» SATS-senter så er det en mengde med eldre som trener styrke. Jeg trener endel etter 8.30, når hovedvekten av de som trener før jobb er ferdig, og på den tiden er det nesten 50-50 på pensjonister og andre. Er også flere eldre damer som trener styrke, det er utrolig flott å se! 

Endret av Thessaly
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Thessaly skrev (1 time siden):

@senior: på «mitt» SATS-senter så er det en mengde med eldre som trener styrke. Jeg trener endel etter 8.30, når hovedvekten av de som trener før jobb er ferdig, og på den tiden er det nesten 50-50 på pensjonister og andre. Er også flere eldre damer som trener styrke, det er utrolig flott å se! 

Bra . .  Men jeg snakker ikke bare om pensjonistene, men skulle helst se flere over 80. Selv er jeg 80++ og føler meg litt ensom. Det positive med de fleste pensjonistene er at det går an å snakke med dem. Jeg trener også mest om formiddagen når folk vanligvis er på jobb.

Endret av senior
  • Liker 3
Skrevet

5-6 øvelser per økt.

Skrevet

2-3 ordentlige flerleddsøvelser. En for intensitet, en eller to for volum. 

(Pluss evt. 3-4 isolasjonsøvelser, men de hopper jeg ofte over). 

Skrevet

4-8 øvelser når jeg gjør helkropp, kommer an på hvor god tid jeg har, og hvilke øvelser jeg gjør, og antall repetisjoner. 12 repetisjoner tar lang tid, så på dager med 12 reps rekker jeg ikke 8 øvelser. 

Har jeg tatt meg veldig ut på et baseløft må jeg gjerne også stå over noen øvelser etterpå. 

Skrevet

Jeg har progresjon ja, men jeg løfter tungt i noen øvelser, så er ikke alle øvelser jeg har progresjon i hver uke. Eksempelvis tar jeg 100 kg i knebøy, da tar ytterligere progresjon tid. Noen økter gjør jeg det dårligere enn forrige økt, mye som spiller inn, syklus også. 🤓

I tillegg varierer jeg repetisjonsmålet hver uke, i en syklus på 4 uker. Så progresjonen sammenlignes ofte mot en økt 4 uker tilbake i tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 8.55):

Hvor mange øvelser med div. apparater/styrke pleier dere å gjennomføre på en treningsøkt? 

Jeg velger 5-6 øvelser f.eks når jeg gjør skuldre, rygg (overkropp). Men er dette for lite dersom jeg ønsker å se effekt? Ser ofte at andre gjør sååå mange forskjellige apparater og vekter, så vet ikke om jeg har for få øvelser under en økt? 

Jeg kjører 12 rep x 3. 

Anonymkode: 87648...990

Hvis du har hengt deg opp i at du skal kjøre 3 sett med 12 reps i alle øvelser,vil du ikke få ønsket effekt. For å bygge muskler i store muskelgrupper er det bedre med tyngre vekter og færre reps.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (31 minutter siden):

Hvis du har hengt deg opp i at du skal kjøre 3 sett med 12 reps i alle øvelser,vil du ikke få ønsket effekt. For å bygge muskler i store muskelgrupper er det bedre med tyngre vekter og færre reps.

Dette!!!

Anonymkode: fb6e7...2a0

Skrevet

Jeg gjør alltid de tunge baseøvelsene først, og har 3-4 isolasjonsøvelser til sist, i apparat. Da er det ikke så farlig om teknikken ikke sitter 100 prosent, eller kvaliteten ikke er på topp. Og som nevnt i min første post, noen ganger har jeg ikke mer å gå på og må avslutte etter 4-5 øvelser. 

Jeg gjør nå knebøy kun en gang i uka fordi det er tungt og påvirker resten av økta. Har ikke gått negativt utover progresjonen i knebøy å redusere til en gang i uka, tvert imot. Samme med markløft, den blir gjort den økta jeg ikke gjør knebøy. Makter ikke begge i samme økt og 6 øvelser til. 🥵 Men som nybegynner funket det helt fint. 

Skrevet

jeg velger å fokusere på muskelgrupper, f eks overkropp eller bein/rumpe. Da kjører jeg de øvelsene jeg føler er hensiktsmessige, om det er fire eller seks spiller mindre rolle..! 

Skrevet
NoaideBiehtar skrev (På 18.4.2025 den 20.25):

Jeg gjør alltid de tunge baseøvelsene først, og har 3-4 isolasjonsøvelser til sist, i apparat.

Fornuftig. Ta ting i den rekkefølgen hvor det som kan være teknisk vanskelig eller utfordre grensene for styrke/utholdenhet kommer først, og utkjøring/isolasjon til slutt.

1. dynamisk oppvarming

(1b. øving på nye teknikker eller ferdigheter, hvis man skal)

2. Baseøvelser for intensitet

3. Baseøvelser/varianter for volum

4. Isolasjonsøvelser osv.

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (På 18.4.2025 den 12.54):

4-8 øvelser når jeg gjør helkropp, kommer an på hvor god tid jeg har, og hvilke øvelser jeg gjør, og antall repetisjoner. 12 repetisjoner tar lang tid, så på dager med 12 reps rekker jeg ikke 8 øvelser. 

Har jeg tatt meg veldig ut på et baseløft må jeg gjerne også stå over noen øvelser etterpå. 

Hvilke øvelser gjør du? Tar du med mageøvelser og armer (biceps, triceps) i de 4-8 øvelsene eller gjør du det hjemme utenom? 

Anonymkode: e9eac...df3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...