Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom nettopp over denne saken på sykepleien.no, hvor pasienten foretrekker en spesifikk sykepleier pga utseende! Det hadde jo ikke vært greit å publisere om det var «Ola 79 år) som foretrakk de unge og fine sykepleierjentene, så hvorfor er dette greit??

IMG_5056.png

IMG_5055.png

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tro meg, folk ber om sykepleiere (og lege, hjelpepleier, fysioterapeut ect) etter kjønn, alder, hudfarge, språk ect hele tiden, det er veldig vanlig og skjer daglig. Her er vel formålet og fortelle at menn kan gjøre like godt arbeids som kvinner i omsorgsyrker det har vært nok av artikler der Ola 79 forteller at de ungene damene er like flinke og fortrukket over de eldre. 

Du bør gjerne sette deg inn i definisjonen av seksuell trakassering ( se under) For det forekommer daglig med kniping i rumpa, stryking over brystene, snakk om hvor deilige folk er og invitasjon til litt sengehygge, kommentarer ved stelle/kateterisering av typen «har du sett en så stor før? Den hadde du nok likt å teste ut ja», unødig blottlegging for å vise seg frem, uttalelser ala « ååå jeg liker godt når den går seeeeint inn» kombinert med litt stønning når man legger pvk osv. Det er trakassering, og blr absolutt snakkes mer om. At Aase 79 syns de unge mannlige sykepleierne er flinke og kjekke kommer ikke i nærheten. 

Fra Arbeidstilsynet: 

Seksuell trakassering er enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. Seksuell trakassering kan være både fysisk, verbal og ikke-verbal.

Eksempler på seksuell trakassering

• seksuelle kommentarer om kropp og utseende 
  • simulering av seksuelle bevegelser 
  • visning eller sending av bilder og videoer med seksualisert innhold 
  • blotting 
  • klåing 
  • tafsing 
  • berøring 
  • overgrep 

Anonymkode: 7e46c...c52

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste innen sykepleien har opplevd noe av dette i liten eller større grad. 

Anonymkode: 4d62c...434

AnonymBruker
Skrevet
uglejenta skrev (3 timer siden):

Kom nettopp over denne saken på sykepleien.no, hvor pasienten foretrekker en spesifikk sykepleier pga utseende! Det hadde jo ikke vært greit å publisere om det var «Ola 79 år) som foretrakk de unge og fine sykepleierjentene, så hvorfor er dette greit??

IMG_5056.png

IMG_5055.png

Å kalle uttalelsene seksuell trakassering er nok ikke alle enige i. Det kommer helt an på hvordan det blir sagt, og i hvilken setting. I dette tilfellet, ettersom det legges ut i media, har det nok vært en moro/positiv/komisk opplevelse for begge to.

Sykepleiere, særlig unge kvinner, blir ofte utsatt for seksuell trakassering på arbeidsplassen. Det er stort sett slik i de fleste bransjer hvor man har mye kontakt med enten pasienter, kunder eller slikt. Menn kan så klart også utsettes for dette, men omfanget er som regel størst hos kvinner.

Anonymkode: 0656b...b14

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg, mann 44, bedt om en sykepleier fordi jeg synes hun var pen, hadde jeg blitt sett på som en kåt gris. 

Når en dame på 70 vil ha en ung mannlig sykepleier, synes man det bare er koselig og morsomt. 

Lenge leve dobbeltmoralen...

Anonymkode: 611c2...17d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis Ole (79) hadde sagt med et smil og en latter at han han foretrakk Lise, fordi hun er så veldig pen (uten å komme med seksuelle kommentarer eller nærmest begynne å sikle, og uten å prøve å klå på Lise under stellet), tenker jeg det hadde gått helt fint. 

Anonymkode: f47b1...b49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg, mann 44, bedt om en sykepleier fordi jeg synes hun var pen, hadde jeg blitt sett på som en kåt gris. 

Når en dame på 70 vil ha en ung mannlig sykepleier, synes man det bare er koselig og morsomt. 

Lenge leve dobbeltmoralen...

Anonymkode: 611c2...17d

Det er ikke dobbeltmoral, men sunn fornuft.

Når jeg som ung lege fikk kommentarer fra demente menn om hvor koselig det var med ung og pen søster, var ikke det seksuell trakassering. 

Kontekst betyr noe. Barn og hjelpeløse gamle mennesker har større spillerom.

Om en gammel dame begynner å ta på sykepleieren i skrittet blir det straks noe annet 

Anonymkode: 5f400...6c7

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...