AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:40 #1 Del Skrevet onsdag kl 06:40 Nok en gang har en av ungene fått en bursdagsgave av tantefamilien av typen ; en dag med oss, kurs på noe vi kan gi gratis, en lest bok for intellektuell læring, vi tar bilder av deg, en arveting de ikke har noe forhold til, en tur på gratis museum osv osv. En overraskelse til våren (som aldri blir noe av). Jeg kan nesten ikke huske når barna sist fikk en gave de faktisk ønsket seg eller satte pris på. Det begynner å bli kleint. Samtidig bruker de penger på harryturer, på dyra sine, tatovering, på hagen og klager ustanselig over dårlig råd. Pluss at det er dyrt å kjøre bil til oss, så de vet aldri helt om de kan komme. I år (bursdag) sa jeg at jeg måtte ha beskjed to dager før, men det klarte de ikke å forholde seg til. Samme dag sa de at de kom og ble da så lenge at de fikk to måltider. Blir så lei! Og så klager de i tillegg på manglende sosialt nettverk. Ikke så rart kanskje?? Anonymkode: 42663...594 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:44 #2 Del Skrevet onsdag kl 06:44 Det høres vanskelit ut å forholde seg til. Men jeg tror ikke du får oppdratt dem til å planlegge bedre, og jeg synes det er dårlig etikette å si fra om gaver. Så dette tror jeg det bare er å bære over med, være tolerant, og sette pris på det som er hyggelig med dem. Anonymkode: b7187...ef0 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:46 #3 Del Skrevet onsdag kl 06:46 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres vanskelit ut å forholde seg til. Men jeg tror ikke du får oppdratt dem til å planlegge bedre, og jeg synes det er dårlig etikette å si fra om gaver. Så dette tror jeg det bare er å bære over med, være tolerant, og sette pris på det som er hyggelig med dem. Anonymkode: b7187...ef0 ‘Si i fra om gaver’. Hva mente du? ts. Anonymkode: 42663...594 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firefine Skrevet onsdag kl 06:48 #4 Del Skrevet onsdag kl 06:48 Kjenner typen og det blir neppe bedre. Finnes så mange med dårlige økonomiske disponeringer, men som sjeldent ser det selv. Tenker vel at om de investerer lite i form av tid og overskudd, så blir forholdet deretter. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:17 #5 Del Skrevet onsdag kl 07:17 Jeg skjønner irritasjonen, men gaver fra tanter og onkler og sånt er sannsynligvis ikke så viktig for barna. De er ikke vant til å få noe videre derfra, og forventer det heller ikke. Gjør det heller til en litt artig greie dere kan le av. Anonymkode: 9fa57...a07 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet onsdag kl 07:21 #6 Del Skrevet onsdag kl 07:21 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nok en gang har en av ungene fått en bursdagsgave av tantefamilien av typen ; en dag med oss, kurs på noe vi kan gi gratis, en lest bok for intellektuell læring, vi tar bilder av deg, en arveting de ikke har noe forhold til, en tur på gratis museum osv osv. En overraskelse til våren (som aldri blir noe av). Jeg kan nesten ikke huske når barna sist fikk en gave de faktisk ønsket seg eller satte pris på. Det begynner å bli kleint. Samtidig bruker de penger på harryturer, på dyra sine, tatovering, på hagen og klager ustanselig over dårlig råd. Pluss at det er dyrt å kjøre bil til oss, så de vet aldri helt om de kan komme. I år (bursdag) sa jeg at jeg måtte ha beskjed to dager før, men det klarte de ikke å forholde seg til. Samme dag sa de at de kom og ble da så lenge at de fikk to måltider. Blir så lei! Og så klager de i tillegg på manglende sosialt nettverk. Ikke så rart kanskje?? Anonymkode: 42663...594 Da er det bare å gi gaver av samme valør tilbake. 10 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:22 #7 Del Skrevet onsdag kl 07:22 Be the bigger person. Anonymkode: aad85...94d 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:24 #8 Del Skrevet onsdag kl 07:24 Hva gir dere til dem da? De hørtes jo bare miljøbevisste ut - at man ikke trenger bruke penger på ting. Anonymkode: 2e6ac...c0c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet onsdag kl 07:28 #9 Del Skrevet onsdag kl 07:28 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva gir dere til dem da? De hørtes jo bare miljøbevisste ut - at man ikke trenger bruke penger på ting. Anonymkode: 2e6ac...c0c Du klarte ikke å lese andre avsnittet før du svarte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:37 #10 Del Skrevet onsdag kl 07:37 Ikke helt sammenliknbart kanskje, men jeg har en tante som alltid sendte kusinene mine i bursdagen min uten gave- "jeg kommer innom med den neste uke". Første par årene trodde jeg på det, men så skjønte jeg raskt at det ikke kom til å skje. Gikk helt greit for meg, men var nok mer ubehagelig for kusinene mine. Jeg vet jo ikke om det kun var i mon bursdag dette skjedde eller om de aldri hadde med seg gave noe sted. Folk forandrer seg ikke 😅 Anonymkode: 60753...514 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:50 #11 Del Skrevet onsdag kl 09:50 Grønnastar skrev (2 timer siden): Du klarte ikke å lese andre avsnittet før du svarte? Trådtittel handler om gaver. Og jeg synes det er innafor å gi opplevelser, eller brukte ting, i stedet for enda et legosett. Så går alt bare over i generell sutring, og poenget forsvinner, det blir bare et sammensurium av at du ikke liker dem som personer. Anonymkode: 2e6ac...c0c 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:57 #12 Del Skrevet onsdag kl 09:57 Gir man en opplevelse eller "gratis" gavekort, så må man selvsagt sørge for at mottaker får gaven. Helt ok de ikke kjøper dyr lego eller dyre klesplagg barna. Men hvis man ikke vil innfri gaven, så kan man like gjerne droppe å skrive noe, og kun gi et kort med "Gratulerer med dagen". Kan du sende en melding et par måneder etter gaven er gitt? Feks "Ole syns det hadde vært kjekt å få tatt en tur på museumet dere ga han i gave. Kan det passe med x eller y helg?". Anonymkode: 1f0f0...8f1 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet onsdag kl 10:04 #13 Del Skrevet onsdag kl 10:04 Det beste trikset for egen sjelefred, er å tenke gjensidighet. Hvis de ikke vet om de kan komme, trenger dere ikke å prioritere høyt å alltid reise når de inviterer. Hvis de gir enkle gaver, kan dere gjøre det samme. Vi fikk f.eks rare gaver vi ikke kunne bruke (sengesett i feil størrelse og ekkelt materiale type salgsvare som ikke kunne byttes, klær fra Europris i XL osv). Da ga vi en enkel flaske vin tilbake fordi det kostet oss minst mental energi. Når det ble tydelig at de helst bare ville vi skulle vipse penger, fant vi ut det var på tide å slutte med gaver. Ingen vits i å evt bare vipse hverandre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:04 #14 Del Skrevet onsdag kl 10:04 Skulle de prioritere gaver til barna i stedet for dyrene, hagen og seg selv da? Eller hva mener du at de skulle prioritere? Anonymkode: ac529...59f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet onsdag kl 10:24 #15 Del Skrevet onsdag kl 10:24 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Trådtittel handler om gaver. Og jeg synes det er innafor å gi opplevelser, eller brukte ting, i stedet for enda et legosett. Så går alt bare over i generell sutring, og poenget forsvinner, det blir bare et sammensurium av at du ikke liker dem som personer. Anonymkode: 2e6ac...c0c Det er jo en beskrivelse som ikke akkurat tilsier at de er miljøaktivister. Men for all del, lev i den tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:00 #16 Del Skrevet onsdag kl 14:00 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nok en gang har en av ungene fått en bursdagsgave av tantefamilien av typen ; en dag med oss, kurs på noe vi kan gi gratis, en lest bok for intellektuell læring, vi tar bilder av deg, en arveting de ikke har noe forhold til, en tur på gratis museum osv osv. En overraskelse til våren (som aldri blir noe av). Jeg kan nesten ikke huske når barna sist fikk en gave de faktisk ønsket seg eller satte pris på. Det begynner å bli kleint. Samtidig bruker de penger på harryturer, på dyra sine, tatovering, på hagen og klager ustanselig over dårlig råd. Pluss at det er dyrt å kjøre bil til oss, så de vet aldri helt om de kan komme. I år (bursdag) sa jeg at jeg måtte ha beskjed to dager før, men det klarte de ikke å forholde seg til. Samme dag sa de at de kom og ble da så lenge at de fikk to måltider. Blir så lei! Og så klager de i tillegg på manglende sosialt nettverk. Ikke så rart kanskje?? Anonymkode: 42663...594 Jeg leser i mellom linjene her og ser for meg at dette er ett par med dårlig råd, som gjør det beste ut av det de har. De har ikke unger selv og vil ikke gi (dyre) gaver til deres unger, fordi de føler at de aldri vil få det i retur. Men tur på museum/kulturopplevelser eller andre ting er jo kjempebra! Uavhengig av pris innebærer det barnepass en hel dag, og masse egentid for deg. Skjønner ikke hva som er problemet med det? Vil du heller ha en plastleke fra Kina solgt til 599kr? Hva de bruker sine egne penger på er strengt tatt ikke din sak? Det at de drar på harrytur kan være fordi de sparer på grensehandel, må ikke være negativt det. Kjøper du utelukkende veldig dyre gaver til dem? Det er noe med dyre gaver til andres unger, når man er barnløs selv. Jeg har to unger selv og pleier å si til alle mine barnløse venner og familiemedlemmer at de ikke skal kjøpe dyre gaver til mine to. Passer på å kjøpe ekstra dine gaver til de som kjøper til mine unger, for å gjøre opp for pengene de bruker på gaver til mine barn. Hvis denne relasjonen plager deg sånn så er det jo bare å kutte dem ut? Istedenfor å irritere deg over gaver de gir dine unger og hva de bruker sine egne penger på… Anonymkode: 45340...97d 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:06 #17 Del Skrevet onsdag kl 18:06 Dere må ta vare på alle kort. Så kan du og mannen ta frem boksen og lese gjennom når dere vil ha noe å le av. Anonymkode: 53373...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet onsdag kl 19:03 #18 Del Skrevet onsdag kl 19:03 (endret) Vet du, jeg tror faktisk det kan være litt bra for barna med litt "annerledes" slektninger jeg. En fin måte å lære at folk er forskjellige, og at det finnes mange måter å leve livet sitt på. Og jeg kan se for meg at barna får nok gaver uansett? Endret torsdag kl 09:50 av Gnå 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet onsdag kl 19:08 #19 Del Skrevet onsdag kl 19:08 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nok en gang har en av ungene fått en bursdagsgave av tantefamilien av typen ; en dag med oss, kurs på noe vi kan gi gratis, en lest bok for intellektuell læring, vi tar bilder av deg, en arveting de ikke har noe forhold til, en tur på gratis museum osv osv. En overraskelse til våren (som aldri blir noe av). Jeg kan nesten ikke huske når barna sist fikk en gave de faktisk ønsket seg eller satte pris på. Det begynner å bli kleint. Samtidig bruker de penger på harryturer, på dyra sine, tatovering, på hagen og klager ustanselig over dårlig råd. Pluss at det er dyrt å kjøre bil til oss, så de vet aldri helt om de kan komme. I år (bursdag) sa jeg at jeg måtte ha beskjed to dager før, men det klarte de ikke å forholde seg til. Samme dag sa de at de kom og ble da så lenge at de fikk to måltider. Blir så lei! Og så klager de i tillegg på manglende sosialt nettverk. Ikke så rart kanskje?? Anonymkode: 42663...594 Skjønner at du blir oppgitt og irritert. Kjenner typen, og har dessverre flere slike jeg må forholde meg til. Det er ikke så mye å gjøre med det.. ikke legg mye penger i gaver til de hvertfall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:11 #20 Del Skrevet onsdag kl 19:11 Vet du hva, barn tåler fint å ha noen skrullete slektninger. Min niese har en helt crazy tante. Skikkelig alternativ og uten anelse om hva som er aldersadekvate gaver. Med årene har det blitt morsomt for oss alle å se hva årets gave blir. Krystaller til 2-åring er stadig min favoritt. Anonymkode: 29bc7...593 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå