AnonymBruker Skrevet 16. april #1 Skrevet 16. april Har ei venninne som i likhet med meg er alene med barna sine. De ser mye mer på tv og ipad, mye mer enn hva barna mine gjør, men er likevel så rolige og veloppdragne barn? Særlig det ene barnet mitt blir helt krakilsk av skjermtid i det hele tatt. Anonymkode: 2a5b8...791
AnonymBruker Skrevet 16. april #2 Skrevet 16. april Nei, hvorfor er barn ulike? Både ulik genetikk og ulik oppdragelsen. Skjermtid er bare én del av oppdragelsen. Anonymkode: 8a7c1...1f5 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #3 Skrevet 16. april Fordi mennesker (og barn) er ulike. Alle er født ulike. Noen takler det ene og det andre på den måten, noen på den andre måten, og andre igjen på en tredje måte osv. Så det er helt normalt å reagere forskjellig på samme ting. Jeg bare hadde ingen anelse om at et barn kan bli "krakilsk" av å se tegneseriefigurer etc på ipad... Anonymkode: bae42...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #4 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi mennesker (og barn) er ulike. Alle er født ulike. Noen takler det ene og det andre på den måten, noen på den andre måten, og andre igjen på en tredje måte osv. Så det er helt normalt å reagere forskjellig på samme ting. Jeg bare hadde ingen anelse om at et barn kan bli "krakilsk" av å se tegneseriefigurer etc på ipad... Anonymkode: bae42...fa6 Hen er nok svært sensitiv. Fungerer best på hytta, med mye utetid i skogen og til sjøs. Er dette barnet så unikt som ikke tåler så mye tegnefilmer, altså? Anonymkode: 2a5b8...791
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, hvorfor er barn ulike? Både ulik genetikk og ulik oppdragelsen. Skjermtid er bare én del av oppdragelsen. Anonymkode: 8a7c1...1f5 Jepp… tror det handler mer om generell oppdragelse enn skjerm. Vår tv er ofte på, men ungene sitter ikke klistret. Tror det er verre med de som har strenge regler for «1,5 time skjerm om dagen». Da skal de HVERTFALL ha det og helst mer. De blir besatt av det. Og mange går på besøk til venner bare for å kunne bruke skjerm. Å gjøre ting forbudt er å gjøre det spennende. Når det er sagt bør man ikke bruke skjerm til barnevakt sånn at man slipper å engasjere seg. Hvis ungene ser på tv her, er jeg allikevel der og snakker med dem om det de ser på. Anonymkode: aa7b4...590 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #6 Skrevet 16. april Ingen barn tåler mye skjermtid. De reagerer bare ulikt. Skjerm er skadelig for alle. Tenker du skal være glad dine reagerer fortere, for da får de mindre kunstig stimuli. Anonymkode: 1dfa3...5ee 1 2
Nadya Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april (endret) Barnet hadde kanskje vært "krakilsk" uansett om du ga den en ipad eller en pinne. Jeg trur det er et sunnhetstegn. Endret 16. april av Nadya
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen barn tåler mye skjermtid. De reagerer bare ulikt. Skjerm er skadelig for alle. Tenker du skal være glad dine reagerer fortere, for da får de mindre kunstig stimuli. Anonymkode: 1dfa3...5ee 😂😂 Anonymkode: aa7b4...590
Agatha Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Jeg har to barn med et år i mellom. Eldste blir "krakilsk" med mye skjerm, sur, gretten og heeelt hekta. Yngste takler deg på en helt annen måte, blir ikke sur, koser seg med skjermen og har ingen problem med å legge den bort. Slik har det vært i flere år. Tror det har mest med personlighet å gjøre for mine er ellers oppdratt veldig likt når aldersforskjellen er såpass liten også vil jeg tro de,i hvertfall når det samme er observert i flere år har vært gjennom det på samme "modningsnivå" også. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april En annen, konkret ting er også HVA barnas ser. Det er forskjell på pedagogiske program for barn og å scrolle på YouTube. Anonymkode: 8a7c1...1f5
Agatha Skrevet 16. april #11 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En annen, konkret ting er også HVA barnas ser. Det er forskjell på pedagogiske program for barn og å scrolle på YouTube. Anonymkode: 8a7c1...1f5 Tja og kanskje? Jeg skrev tidligere om mine to.. yngste er youtube-fantast og må overvåkes litt i så måte, eldste derimot liker mer spill og utfordringer.. men er selvfølgelig også innom youtube. Yngste spiller også endel..ingen av de spiller mye direkte "pedagogiske spill", men hvor går grensa for det? Mye god problemløsning i mange spill som ikke hevder å være pedagogiske..
AnonymBruker Skrevet 16. april #12 Skrevet 16. april Jeg tror det handler om balanse. Man har tilstrekkelig med andre aktiviteter som gjør at skjerm blir mer et supplement i hverdagen og ikke så viktig. Anonymkode: 2b323...eed
AnonymBruker Skrevet 16. april #13 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hen er nok svært sensitiv. Fungerer best på hytta, med mye utetid i skogen og til sjøs. Er dette barnet så unikt som ikke tåler så mye tegnefilmer, altså? Anonymkode: 2a5b8...791 Vi har to svært ulike barn. Ene er som meg, svært sensitiv. Han blir veldig fort overstimulert av skjerm (vi har kun TV, ingen ipas eller spillkonsoll). Vi to må ut uansett vær, uansett dag. Far og det andre barnet er stikk motsatt, men dette barnet bryr seg heller ikke så mye om TV og går heller å finner på andre ting selv. Blir ikke påvirket i det hele tatt. Anonymkode: b5a52...2c6
AnonymBruker Skrevet 16. april #14 Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har to svært ulike barn. Ene er som meg, svært sensitiv. Han blir veldig fort overstimulert av skjerm (vi har kun TV, ingen ipas eller spillkonsoll). Vi to må ut uansett vær, uansett dag. Far og det andre barnet er stikk motsatt, men dette barnet bryr seg heller ikke så mye om TV og går heller å finner på andre ting selv. Blir ikke påvirket i det hele tatt. Anonymkode: b5a52...2c6 Er som å høre om mine to. Godt å se det er flere som oss der ute, faktisk. TS Anonymkode: 2a5b8...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå