Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Jeg har nå slitt med vond rygg i et halvt år og nå tror visst fysio at jeg har sammenfallen ryggvirvel. Har søkt litt på nett da selvsagt. Ser ut til at dette er noe som "eldre mennesker" lett får. Jeg er bare 33. Er det noen andre her som har erfaring med denslags? Kan man bli helt bra av sånt? Skal til røngten og håper det vil synes der. Håper noen der ute har noen gode tips til meg.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 (endret) En venninne av meg hadde noe liknende; en slags "tretthetsbrudd" i flere ryggvirvler. Jeg tror ikke hun har osteoporose. Hun var bortimot helt invalid i to år før legene fant ut hva som var galt. I høst ble hun operert; de stivet av de ødelagte virvlene, og hun fikk spesiallaget korsett hun skulle gå med, i tillegg til at hun trener jevnt hos fysioterapeut. Hun har hatt flott framgang, men det tar tid før kroppen leges helt etter et så stort inngrep. Hun var 30 da det ble oppdaget, men det kan muligens ha vært medfødt eller ha utviklet seg over lang tid før hun fikk smerter. Endret 13. mars 2006 av Elphaba
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Tusen takk for svar Elphaba. To år som invalid høres fryktelig slitsomt og deprimerende ut for venninna di. Hvor gammel er hun idag da? Er hun helt frisk igjen? Jeg er jo ikke invalid da, har bare vært sterkt redusert i et halvt år, er begrenset hva jeg orker i løpet av en dag. Trøtt, sliten, vondt, stikkinger - ja, vet ikke hva jeg skal si. Håper virkelig legene og fysio nå finner noe. Har ikke tenkt å gi meg før jeg får en diagnose og hjelp så det forsvinner så jeg får litt ork og energi til dagliglivet uten at det skal gjøre vondt hele tida.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Andre erfaringer og historier tas imot med stor takk...
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 Tusen takk for svar Elphaba. To år som invalid høres fryktelig slitsomt og deprimerende ut for venninna di. Hvor gammel er hun idag da? Er hun helt frisk igjen? Jeg er jo ikke invalid da, har bare vært sterkt redusert i et halvt år, er begrenset hva jeg orker i løpet av en dag. Trøtt, sliten, vondt, stikkinger - ja, vet ikke hva jeg skal si. Håper virkelig legene og fysio nå finner noe. Har ikke tenkt å gi meg før jeg får en diagnose og hjelp så det forsvinner så jeg får litt ork og energi til dagliglivet uten at det skal gjøre vondt hele tida. ← Hun er akkurat fylt 32. Som sagt ble hun operert i september, og jeg vil ikke si at hun er helt frisk, men hun er tilbake i 50% jobb. Når vi tenker på at hun før ikke klarte å sitte, og ble helt isolert hjemme, er framgangen bemerkelsesverdig. Mas på legene, og gi deg ikke før de finner ut hva som feiler deg! Ikke la deg avskrive med litt fysioterapi og medikamenter hvis det viser seg å være en diagnose som faktisk kan bedres ved operasjon. Det finnes visst en ekspert på den type lidelser i Norge, men jeg husker ikke detaljer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå