AnonymBruker Skrevet 15. april #1 Del Skrevet 15. april Hei. Har et sykt dårlig vitnemål. Vg1 16 dager 100 timer, og ca samme på vg2, kanskje litt færre timer. Skulket masse og var ung og dum. Vg3 var det skjerping så det holdt, omtrent ikke fravær. Ser jo ut som en bugg for andre, men jeg var helt pliktoppfyllende og reiste skolen med feber, sykdom hadde ikke noe å si. Noen måte å få endret det? Er vel stor sannsynlighet at jeg ikke blir tatt inn som vikar når de ser det. Kan man eventuelt bli tatt for å redigere det? Er så fristende å betale en til å få den endret! Ser ut til at alle krever vitnemål ved søknad. Trenger jobb og er i økonomiske vanskeligheter med barn inne i bildet 😞 har jo meg selv og takke for men gikk en utdanning jeg angret på, var 15 år. Vg3 var mer «min greie» da jeg ønsket høyskoleutdanning den gangen. Anonymkode: 3df4f...865 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #2 Del Skrevet 15. april Jeg har dårlige karakterer og ekstreme mengder fravær i både VG1, VG2 og VG3. Har også dårlige karakterer fra universitetet. Har aldri opplevd at arbeidsgiver har brydd seg om dette. At arbeidsgiver ønsker vitnemål er nok for de fleste kun en formalitet (med unntak, så klart). Jeg forstår at det kan være fristende å tukle med dokumentene, men husk at det er straffbart. Du kan få en saftig bot, eller fengsel i inntil 2 år. Du kan lese mer her: https://lovdata.no/nav/lov/2005-05-20-28/kap29/§362 Om du har lite fravær i VG3, kan jeg ikke forstå at det skal være særlig problematisk. Anonymkode: fb03b...1bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #3 Del Skrevet 15. april Det er ikke helt lett å skjønne hva du mener her. Når gikk du på videregående? Har du ingen utdanning utover dette? Uansett. Ikke surr med å forfalske vitnemål. Anonymkode: 2612d...8a2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #4 Del Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ikke helt lett å skjønne hva du mener her. Når gikk du på videregående? Har du ingen utdanning utover dette? Uansett. Ikke surr med å forfalske vitnemål. Anonymkode: 2612d...8a2 Over et ti år siden. Er i tredve årene nå, nei ingen utdanning. Skal gå opp til fagprøven men inntil da så må jeg ha en jobb, vanskelig å få.. den jeg hadde måtte nedbemannes og jeg gikk ut da jeg ikke har utdannelse Anonymkode: 3df4f...865 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #5 Del Skrevet 15. april Aldri vist vitnemål fra videregående til noen i løpet av 30 år i forskjellig arbeid. Anonymkode: bd609...952 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #6 Del Skrevet 15. april Så lang tid på etterskudd er det vel mer relevant med attester fra arbeidsgivere de senere åra? Ellers kan du jo nevne i et intervju at du strevde med motivasjonen i begynnelsen av vgs, men at du skjerpet deg og ble langt mer voksen sisteåret. Anonymkode: d0ec9...d88 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #7 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Har et sykt dårlig vitnemål. Vg1 16 dager 100 timer, og ca samme på vg2, kanskje litt færre timer. Skulket masse og var ung og dum. Vg3 var det skjerping så det holdt, omtrent ikke fravær. Ser jo ut som en bugg for andre, men jeg var helt pliktoppfyllende og reiste skolen med feber, sykdom hadde ikke noe å si. Noen måte å få endret det? Er vel stor sannsynlighet at jeg ikke blir tatt inn som vikar når de ser det. Kan man eventuelt bli tatt for å redigere det? Er så fristende å betale en til å få den endret! Ser ut til at alle krever vitnemål ved søknad. Trenger jobb og er i økonomiske vanskeligheter med barn inne i bildet 😞 har jo meg selv og takke for men gikk en utdanning jeg angret på, var 15 år. Vg3 var mer «min greie» da jeg ønsket høyskoleutdanning den gangen. Anonymkode: 3df4f...865 Å prøve å fikse på et vitnemål er dokumentfalsk og straffbart. Er voksne mennesker så lite opplyst som dette, eller driver du med trolling? Anonymkode: 373d1...26c 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Over et ti år siden. Er i tredve årene nå, nei ingen utdanning. Skal gå opp til fagprøven men inntil da så må jeg ha en jobb, vanskelig å få.. den jeg hadde måtte nedbemannes og jeg gikk ut da jeg ikke har utdannelse Anonymkode: 3df4f...865 Det er i hvert fall ikke på grunn av et 15 år gammelt vitnemål du ikke får jobb. Anonymkode: bc7bf...74b 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #9 Del Skrevet 16. april Ikke tukle med vitnemålet. Begynn i en hvilken som helst jobb og få en god referanse der på at du er pliktoppfyllende. Arbeidsgiver ser ofte etter initiativ og at du kan ta i et tak. Anonymkode: a3693...eda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #10 Del Skrevet 16. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er i hvert fall ikke på grunn av et 15 år gammelt vitnemål du ikke får jobb. Anonymkode: bc7bf...74b Enig, så dette vitnemålet er ikke problemet ditt. Men vitnemålet VIL bli problemet ditt om du forsøker å tukle med det. Anonymkode: e6a7d...20a 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #11 Del Skrevet 16. april Aldri vist vgs vitnemålet for å få jobb, når du er i 30-årene er det heller ikke relevant. Da er det utdanning, erfaring og referanser som teller, får du ikke jobb er det her det svikter, ikke vgs vitnemålet. Anonymkode: 7d028...ebe 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Båtsjåfør Skrevet 16. april #12 Del Skrevet 16. april Etter du har fått deg erfaringer så er ikke mange arbeidsgivere som spør om vitnemål fra videregående... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #13 Del Skrevet 16. april Jeg har over 40 dager fravær vg1, litt mindre vg2 men med helt sykt mange timer og ganske mye fravær vg3. Har aldri hatt problemer med å få jobb pga det. Anonymkode: 0b327...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #14 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 1.02): Jeg har dårlige karakterer og ekstreme mengder fravær i både VG1, VG2 og VG3. Har også dårlige karakterer fra universitetet. Har aldri opplevd at arbeidsgiver har brydd seg om dette. At arbeidsgiver ønsker vitnemål er nok for de fleste kun en formalitet (med unntak, så klart). Jeg forstår at det kan være fristende å tukle med dokumentene, men husk at det er straffbart. Du kan få en saftig bot, eller fengsel i inntil 2 år. Du kan lese mer her: https://lovdata.no/nav/lov/2005-05-20-28/kap29/§362 Om du har lite fravær i VG3, kan jeg ikke forstå at det skal være særlig problematisk. Anonymkode: fb03b...1bb Hva jobber du med nå? Anonymkode: 0c8d3...a0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 18. april #15 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 0.51): Hei. Har et sykt dårlig vitnemål. Vg1 16 dager 100 timer, og ca samme på vg2, kanskje litt færre timer. Skulket masse og var ung og dum. Vg3 var det skjerping så det holdt, omtrent ikke fravær. Ser jo ut som en bugg for andre, men jeg var helt pliktoppfyllende og reiste skolen med feber, sykdom hadde ikke noe å si. Noen måte å få endret det? Er vel stor sannsynlighet at jeg ikke blir tatt inn som vikar når de ser det. Kan man eventuelt bli tatt for å redigere det? Er så fristende å betale en til å få den endret! Ser ut til at alle krever vitnemål ved søknad. Trenger jobb og er i økonomiske vanskeligheter med barn inne i bildet 😞 har jo meg selv og takke for men gikk en utdanning jeg angret på, var 15 år. Vg3 var mer «min greie» da jeg ønsket høyskoleutdanning den gangen. Anonymkode: 3df4f...865 Jeg skjønner ikke at fravær i vg1 og vg2 skal påvirke mulighet for å være vikar, hvis vi snakker om tilkallingsvikar. Hvis du har mye fravær som tilkallingsvikar så kan de jo bare la være å bruke deg som vikar. Hvis det er snakk om et lengere vikariat så vil jeg tro de er mer opptatt av vg3 enn vg1 og vg2. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 18. april #16 Del Skrevet 18. april Du må ikke finne på å redigere vitnemålet ditt. Dokumentforfalskning er ulovlig. Vitnemålet fra vgs betyr ikke en dritt. Det som betyr noe er følgende: Nettverk (dvs at du bør bruke folk du kjenner som igjen kjenner noen) Innstilling (dvs at du gjør ditt beste) Vilje til å lære Lojalitet til arbeidsgiver (dvs at arbeidsgiver må kunne stole på deg) Ydmykhet Pågangsmot Oppsummert Din fremtidige arbeidsgiver driiiiiter i vitnemålet ditt. Det som betyr noe er hvorvidt din arbeidsgiver kan stole på deg, liker deg og kan forme deg som arbeidstaker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 18. april #17 Del Skrevet 18. april (endret) Når du er over 30, har ikke vitnemål fra vgs - og særlig ikke fraværet - noe som helst å si. Hva du har gjort og kan dokumentere de 15 årene etter det er adskillig mer relevant. Hvis du ikke har noe som helst annet å vise til, er det fortsatt ikke vitnemålet som er problemet. Endret 18. april av Daria 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #18 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 0.51): Hei. Har et sykt dårlig vitnemål. Vg1 16 dager 100 timer, og ca samme på vg2, kanskje litt færre timer. Skulket masse og var ung og dum. Vg3 var det skjerping så det holdt, omtrent ikke fravær. Ser jo ut som en bugg for andre, men jeg var helt pliktoppfyllende og reiste skolen med feber, sykdom hadde ikke noe å si. Noen måte å få endret det? Er vel stor sannsynlighet at jeg ikke blir tatt inn som vikar når de ser det. Kan man eventuelt bli tatt for å redigere det? Er så fristende å betale en til å få den endret! Ser ut til at alle krever vitnemål ved søknad. Trenger jobb og er i økonomiske vanskeligheter med barn inne i bildet 😞 har jo meg selv og takke for men gikk en utdanning jeg angret på, var 15 år. Vg3 var mer «min greie» da jeg ønsket høyskoleutdanning den gangen. Anonymkode: 3df4f...865 Hvordan klarte du å bestå VG1 og VG2 med så mye fravær? Jeg bare lurer. Utover det tror jeg de andre her har rett. En ny arbeidsgiver vil ikke henge seg opp i dette fraværet. Anonymkode: 97169...259 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #19 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvordan klarte du å bestå VG1 og VG2 med så mye fravær? Jeg bare lurer. Utover det tror jeg de andre her har rett. En ny arbeidsgiver vil ikke henge seg opp i dette fraværet. Anonymkode: 97169...259 Ikke TS, men jeg hadde mer fravær enn dette i vg1. Kan si at jeg sto med et nødskrik i vg1. Fikk først IV i matte, men klaga og fikk medhold. Tror de bare var greie egentlig. Mange år siden da. Anonymkode: 0b327...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #20 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan klarte du å bestå VG1 og VG2 med så mye fravær? Jeg bare lurer. Utover det tror jeg de andre her har rett. En ny arbeidsgiver vil ikke henge seg opp i dette fraværet. Anonymkode: 97169...259 Med legeattest kan man ha uendelig fravær. De er ganske desperate på å sørge for at elever får vitnemål, for det får store konsekvenser for det videre livet å ikke få det. Dermed kommer man det som regel videregående så lenge man har puls, og samarbeider nok til å få et slags vurderingsgrunnlag. De strekker seg langt. Anonymkode: e6a7d...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå