Gå til innhold

Har du blitt voldtatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest May B
Helene1982 skrev (3 timer siden):

Denne tråden er utrolig trist å lese 😔 Det er mange som har opplevd voldtekt, men som ikke anmelder. Og som jeg sa tidligere i tråden: Ikke gjør det! Det er ikke verdt det. Det er selvsagt spesielt jævlig når det er barn. . Arbeid mot voldtekt er en prosesss, og samtykkelov er en viktig del av det, men vi må også finne ut hvorfor en del menn vil ha sex uten samtykke. Hvorfor stopper de ikke kameraten som utnytter kvinner. Vi kvinner får konstant beskjed om hvordan vår klesstil og adferd trigger voldtektsmenn. Vi får også beskjed om at "bra menn" vil beskytte oss, mens de fleste voldtekter begås av menn som latet som de var snille. Når skal menn komme på banen? 

Meg igjen, Helene. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest May B

"Hvorfor stopper de ikke kameraten som utnytter kvinner"
Fordi vi ikke blir intervjuet på gata eller filmet mens vi gjør det.  Vi heies ikke opp 2 ganger i året. Vi blir medskyldig i debatter og NRK-retorikken om felles ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

May B skrev (3 minutter siden):

"Hvorfor stopper de ikke kameraten som utnytter kvinner"
Fordi vi ikke blir intervjuet på gata eller filmet mens vi gjør det.  Vi heies ikke opp 2 ganger i året. Vi blir medskyldig i debatter og NRK-retorikken om felles ansvar.

Hva mener du? Må man ha presse, kappe og fremstilles som en helt for å behandle et medmenneske bra? Målet mitt er færre voldtekter. Jeg tror det krever innsats fra både rettsystemet og menn. Når menn slutter å si til datteren sin eller dama si at: "Jeg stoler på deg men jeg stoler ikke på menn," kan vi slutte å late som at sånn det er nå- er alle menn en risiko for kvinner.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May B
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

kan vi slutte å late som at sånn det er nå- er alle menn en risiko for kvinner.

Hva mener du?

Nei. De absolutt aller fleste menn er ikke voldtekstmenn. Og jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre neste gang? Invitere meg selv inn?
Du skjønner at det blir sludder å gi "meg" ansvaret for hva som skjer bak lukkede dører? Jeg ble ikke voldtatt på gata, for ellers hadde jeg forventet at noen grep inn.

Endret av May B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

May B skrev (4 minutter siden):

Hva mener du?

Nei. De absolutt aller fleste menn er ikke voldtekstmenn. Og jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre neste gang? Invitere meg selv inn?
Du skjønner at det blir sludder å gi "meg" ansvaret for hva som skjer bak lukkede dører? Jeg ble ikke voldtatt på gata, for ellers hadde jeg forventet at noen grep inn.

Det jeg prøver å formidle er at det kan virke som en del menn synes at samtykke er vanskelig. Jeg vet at de fleste menn ikke er voldtektsmenn - da å få nytelse av ikke samtykkende sex ikke er normalt. Dette er en liten gruppe menn som jeg mener er farlige for samfunnet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May B
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Det jeg prøver å formidle er at det kan virke som en del menn synes at samtykke er vanskelig. Jeg vet at de fleste menn ikke er voldtektsmenn - da å få nytelse av ikke samtykkende sex ikke er normalt. Dette er en liten gruppe menn som jeg mener er farlige for samfunnet. 

Ingenting å protestere på heller. Fysisk overtak og maktbegjær. Virker som vi er enige allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting å protestere på heller. Fysisk overtak og maktbegjær. Virker som vi er enige allerede.

Hva tror du er grunnen til at ikke flere anmelder? Jeg bor i by og hadde tilgang på voldtektsmottak. Jeg er usikker på hvordan det er for jenter/kvinner på landet.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, to ganger. Første gangen (var jomfru) av en nær venn. Andre gang på nachspiel. Aldri fortalt det til noen.

Vet dessverre om to til som har blitt voldtatt. Ene anmeldte det og angret. Hun hadde jo hatt på seg skjørt, så da ba hun om det. Så det er ikke så rart at det er mange som holder det for seg selv.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May B
Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Hva tror du er grunnen til at ikke flere anmelder? Jeg bor i by og hadde tilgang på voldtektsmottak. Jeg er usikker på hvordan det er for jenter/kvinner på landet.  

Det vet jeg litt om. Skam. Følelsen av fortapelse. Fremtiden. Hva gjorde vi galt? Var det galt?

Selvfølgelig ikke. Men du vet like godt som meg at det finnes en ekstrem emosjonell barriere.

Og dette hater jeg genuint med Norge i 2025:

Det påstås ofte: «Vi blir ikke trodd uansett, så hva er vitsen?» En setning som sprer holdninger i motsatt retning. Den virker uskyldig, men den sementerer resignasjon. Resultatet? Vi slutter å prøve – og dermed blir vi ikke trodd. Angivelig.

Feil!

Voldtektsutsatte kvinner blir som regel trodd! Det gjør dere faktisk!
Men rettssystemet krever bevis! Og det er ikke det samme som å ikke bli trodd. Det er en vesentlig forskjell. Kanskje vet du at rundt fire anmeldelser i året regnes som "uriktige", mens flere hundre blir henlagt? Ikke fordi de er falske, men fordi det mangler tydelige bevis i en ord-mot-ord-sak.

Jeg er uansett dritlei av påstanden om at Norge er "fritt frem for voldtektsmenn". Det er en myte, en sosial konstruksjon bygget på en felles oppfatning av at det "ikke nytter". Så vi prøver ikke engang!
Men vi stoler på deg. Vi liker ham uansett ikke.

Og motsatt: Vi stoler ikke på deg, mann. Og hvis du ikke kan bevise det, så har det ikke skjedd. Det er samfunnet som straffer, ikke domstolene. Og slik behandler samfunnet den lille, men ikke ubetydelige andelen menn som aldri klarer å si noe, av samme skamfølelse som kvinner kjenner på. Men med en sosial straff de ikke deler med kvinner. Den er tung, og den er taus. Og den kommer ikke utenfra alene. VI blir ikke trodd. Men alle tror på deg, min venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg litt om. Skam. Følelsen av fortapelse. Fremtiden. Hva gjorde vi galt? Var det galt?

Selvfølgelig ikke. Men du vet like godt som meg at det finnes en ekstrem emosjonell barriere.

Og dette hater jeg genuint med Norge i 2025:

Det påstås ofte: «Vi blir ikke trodd uansett, så hva er vitsen?» En setning som sprer holdninger i motsatt retning. Den virker uskyldig, men den sementerer resignasjon. Resultatet? Vi slutter å prøve – og dermed blir vi ikke trodd. Angivelig.

Feil!

Voldtektsutsatte kvinner blir som regel trodd! Det gjør dere faktisk!
Men rettssystemet krever bevis! Og det er ikke det samme som å ikke bli trodd. Det er en vesentlig forskjell. Kanskje vet du at rundt fire anmeldelser i året regnes som "uriktige", mens flere hundre blir henlagt? Ikke fordi de er falske, men fordi det mangler tydelige bevis i en ord-mot-ord-sak.

Jeg er uansett dritlei av påstanden om at Norge er "fritt frem for voldtektsmenn". Det er en myte, en sosial konstruksjon bygget på en felles oppfatning av at det "ikke nytter". Så vi prøver ikke engang!
Men vi stoler på deg. Vi liker ham uansett ikke.

Og motsatt: Vi stoler ikke på deg, mann. Og hvis du ikke kan bevise det, så har det ikke skjedd. Det er samfunnet som straffer, ikke domstolene. Og slik behandler samfunnet den lille, men ikke ubetydelige andelen menn som aldri klarer å si noe, av samme skamfølelse som kvinner kjenner på. Men med en sosial straff de ikke deler med kvinner. Den er tung, og den er taus. Og den kommer ikke utenfra alene. VI blir ikke trodd. Men alle tror på deg, min venn.

Det er selvsagt et enormt problem at nesten alle saker er ord mot ord. Alle saker må bevises i retten for at noen skal dømmes. Og sånn må det være. Resultatet av dette er at overgripere først blir straffet når det er flere offere. Uriktige anmeldelser er ikke det samme som falske anmeldelser. Folk må slutte å tro at kvinner ofte  lyver om overgrep. Det er større sjanse for en mann å bli voldtatt av en mann enn å bli anklaget for voldtekt. Ekstemt mange lever med ettervirkningene etter overgrep. Det er barn og det er kvinner og menn. Det at noen menn skal ta offerrollen i denne situasjonen i stedet for å støtte endring, er helt hinsides all fornuft. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt voldtatt flere ganger, alt fra overfall til at folk har tatt seg til rette når jeg har vært overstadig. Har fortalt det til noen få. Har aldri anmeldt. Jeg mener det har vært et fornuftig valg å ikke anmelde. Jeg har forsøkt å bearbeide noen av hendelsene hos psykolog, men jeg blir så dårlig at konklusjonen har vært at det er bedre å ikke pirke i såret. Det er svært liten sjanse for at man får noen oppreisning om man går til rettsvesenet, så jeg tenker at det egentlig bare er en tilleggsbelastning. Jeg beundrer virkelig de kvinnene som går for rettssak, jeg tror ikke folk skjønner hvor modige de er.

Anonymkode: 5fab7...578

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May B
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Det at noen menn skal ta offerrollen i denne situasjonen i stedet for å støtte endring, er helt hinsides all fornuft. 

"At noen menn skal ta offerrollen i stedet for å støtte endring, er hinsides all fornuft." ??!

For hvem sier at det ene utelukker det andre? Hvorfor kan ikke menn som faktisk har opplevd overgrep og bærer på samme skam, samme frykt, samme stillhet, også få rom til å snakke? Og hvorfor skal deres smerte tolkes som motstand mot endring?

Jeg støtter endring. Jeg støtter kvinner. Jeg støtter rettferdighet. Men jeg nekter å støtte et narrativ hvor menn som er utsatt, skal ties fordi deres stemme visstnok truer en viktigere kamp. Jeg tror på at vi må stå sammen i dette, ikke konkurrere om hvem som har mest rett til å være ødelagt.
Men det er nettopp holdningen din om enerett på offerrollen som nettopp skaper distanse. Kjenner jeg blir grinete selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

May B skrev (Akkurat nå):

"At noen menn skal ta offerrollen i stedet for å støtte endring, er hinsides all fornuft." ??!

For hvem sier at det ene utelukker det andre? Hvorfor kan ikke menn som faktisk har opplevd overgrep og bærer på samme skam, samme frykt, samme stillhet, også få rom til å snakke? Og hvorfor skal deres smerte tolkes som motstand mot endring?

Jeg støtter endring. Jeg støtter kvinner. Jeg støtter rettferdighet. Men jeg nekter å støtte et narrativ hvor menn som er utsatt, skal ties fordi deres stemme visstnok truer en viktigere kamp. Jeg tror på at vi må stå sammen i dette, ikke konkurrere om hvem som har mest rett til å være ødelagt.
Men det er nettopp holdningen din om enerett på offerrollen som nettopp skaper distanse. Kjenner jeg blir grinete selv.

Når jeg snakker om offerrollen er ikke det menn som har blitt utsatt for overgrep, men menn som har en frykt for å voldta noen ved et uhell. Jeg står ikke sammen med noen som støtter eventyret om at mange lyver om overgrep og voldtekt. Det er ikke sant. Har du lest samme tråden som meg? Det er mange barn og det er mange som ikke har anmeldt. Det er mange som føler at de selv skulle gjort noe annerledes, når det som skjedde, var at de overlevde en overgriper. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest May B
Helene1982 skrev (8 minutter siden):

Når jeg snakker om offerrollen er ikke det menn som har blitt utsatt for overgrep, men menn som har en frykt for å voldta noen ved et uhell. Jeg står ikke sammen med noen som støtter eventyret om at mange lyver om overgrep og voldtekt. Det er ikke sant. Har du lest samme tråden som meg? Det er mange barn og det er mange som ikke har anmeldt. Det er mange som føler at de selv skulle gjort noe annerledes, når det som skjedde, var at de overlevde en overgriper. 

Det er ikke "offerrolle" som dekker over skyld, men en faktisk overlevelsesreaksjon! Det fortjener også rom.

Jeg har heller aldri sagt at "mange lyver" . Det er en stråmann. Jeg forsøkte å si at det å tro på noen ikke alltid betyr at systemet kan bevise det. Det finnes nyanser her som er vanskelige, men viktige å kunne snakke om uten å bli stemplet som mistenkeliggjørende.

Det er ikke en konkurranse i lidelse. Men det er heller ikke fruktbart å skape en samtale der noen perspektiver automatisk avvises fordi de ikke passer inn i hovedfortellingen. Vil minne om at det var DU som generalisert at "hvorfor griper ikke menn inn" som om det var en sannhet.
Jeg svarer igjen:
Vi gjør det. Men det dokumenteres ikke. Vi trenger ikke dokumentere det. Men når det blir etterspurt, så ...kanskje vi skal begynne ta på oss kappe da. Og leke helter for å få streetkredd for det.

Endret av May B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

May B skrev (2 minutter siden):

Det er ikke "offerrolle" som dekker over skyld, men en faktisk overlevelsesreaksjon! Det fortjener også rom.

Jeg har heller aldri sagt at "mange lyver" . Det er en stråmann. Jeg forsøkte å si at det å tro på noen ikke alltid betyr at systemet kan bevise det. Det finnes nyanser her som er vanskelige, men viktige å kunne snakke om uten å bli stemplet som mistenkeliggjørende.

Det er ikke en konkurranse i lidelse. Men det er heller ikke fruktbart å skape en samtale der noen perspektiver automatisk avvises fordi de ikke passer inn i hovedfortellingen. Vil minne om at det var DU som generalisert at "hvor ikke menn.." 
Jeg svarer igjen:
Vi gjør det. Men det dokumenteres ikke. Vi trenger ikke dokumentere det. Men når det blir etterspurt, så ...kanskje vi skal begynne ta på oss kappe da. Og leke helter for å få streetkredd for det.

Dette er en tråd der mennesker har delt overgrep og voldtekter de lever med. Nesten ingen har anmeldt og om de har det, har saken blitt henlagt.  Menn som tenker på at et fintivt offer kan Anmelde dem for voldtekt kan lage sin egen tråd. Jeg har ikke ord for hvor respektløst jeg synes dette er. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May B
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Dette er en tråd der mennesker har delt overgrep og voldtekter de lever med. Nesten ingen har anmeldt og om de har det, har saken blitt henlagt.  Menn som tenker på at et fintivt offer kan Anmelde dem for voldtekt kan lage sin egen tråd. Jeg har ikke ord for hvor respektløst jeg synes dette er. 

Ok..følelsesmenneske her.

Jeg prøvde bare å sette ord på noe jeg også synes er vanskelig å snakke om; skam, stillhet, og hvordan det påvirker folk på forskjellige måter. Det var ikke ment som et motargument, og jeg har aldri sagt at mange lyver, eller at det er verre for noen andre.

Hvis det jeg skrev traff feil, så beklager jeg. Det var ikke meningen å snu fokus. Unnskyld Helene, jeg prøvde å forstå litt mer, og kanskje det ble feil tidspunkt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
May B skrev (2 minutter siden):

Ok..følelsesmenneske her.

Jeg prøvde bare å sette ord på noe jeg også synes er vanskelig å snakke om; skam, stillhet, og hvordan det påvirker folk på forskjellige måter. Det var ikke ment som et motargument, og jeg har aldri sagt at mange lyver, eller at det er verre for noen andre.

Hvis det jeg skrev traff feil, så beklager jeg. Det var ikke meningen å snu fokus. Unnskyld Helene, jeg prøvde å forstå litt mer, og kanskje det ble feil tidspunkt for det.

Jeg tror menn som ikke voldtar ikke forstår menn som gjør det. Jeg tror at noen tror at det handler om en underskrift. Dette forteller jo at samtykkende sex er noe flere synes er vanskelig eller forvirrende. Jeg tror vi burde starte med det. Om du ikke kan ha en samtale om samtykke med din partner - ikke ha sex. Jeg synes også det er viktig at nesten 100% av voldtektsmenn er menn. Dette er et problem menn har, og som menn må løse. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May B

Jeg tror menn som ikke voldtar ikke forstår menn som gjør det. Jeg tror at noen tror at det handler om en underskrift. Dette forteller jo at samtykkende sex er noe flere synes er vanskelig eller forvirrende. Jeg tror vi burde starte med det. Om du ikke kan ha en samtale om samtykke med din partner - ikke ha sex. Jeg synes også det er viktig at nesten 100% av voldtektsmenn er menn. Dette er et problem menn har, og som menn må løse. 

Ok. Jeg kan ikke hjelpe til. Men jeg aksepterer sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

May B skrev (11 minutter siden):

Ok. Jeg kan ikke hjelpe til. Men jeg aksepterer sannheten.

Jeg kan hjelpe litt: Oppsøk legevakt eller lignende. Alle vet at du ikke skal dusje, samtidig som alle instinkter sier at du vil vaske ham av deg. Tenk at du kan ta avgjørelsen om anmeldelse senere, men samle beviser mens de er ferske. De hjelper deg også med piller og vaksiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May B

Jeg kan hjelpe litt: Oppsøk legevakt eller lignende. Alle vet at du ikke skal dusje, samtidig som alle instinkter sier at du vil vaske ham av deg. Tenk at du kan ta avgjørelsen om anmeldelse senere, men samle beviser mens de er ferske. De hjelper deg også med piller og vaksiner. 

Jeg vet. Om jeg bare hadde.. Hilsen Lars. Voldtatt hele natta 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...