AnonymBruker Skrevet 15. april #1 Skrevet 15. april Har du sett noe du ønsker deg, eller har du noe i boligen din du setter pris på når det gjelder planløsning? F.eks. at alle soverommene er på samme plan, vaskerom med dør ut på mark, sånne ting? For å bidra litt jeg og, så står et lite rom innenfor entré til å lagre yttertøy og sko høyt på lista hos meg ☺️ Skulle også gjerne hatt et skafferi i tilknytning til kjøkkenet. Anonymkode: a6f79...b5b 1
beige Skrevet 15. april #2 Skrevet 15. april Vaskerom nært bad mtp skittentøy alle soverom i samme etg, helst underetasje pga varmen på sommer Romslig yttergang og garderoberom rett ved siden nok boder til oppbevaring! 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #3 Skrevet 15. april Alle soverom i samme etasje er en blessing med små barn, en pine med tenåringer 😅 Anonymkode: 6be80...f7b 4 1
Agatha Skrevet 16. april #4 Skrevet 16. april Litt "oppdeling" så ikke hovedetasjen er et eneste stort rom. Vi liker å kunne lukke kjøkkendøra, og har egen tv-stue samt "finstue". Ellers er to fulle bad gull! Vi har soverom i 2.etg og liker det fordi det er nær tilgang til uteområdene fra de områdene Vi oppholder oss mest og kan gå direkte ut på stor platt og videre ut i hagen. I nybygd hus er det at det blir for varmt i 2.etg sjeldent et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #5 Skrevet 16. april Ja, jeg liker at soverommet er separat fra stue/kjøkken og han inngang fra gangen, er ikke fan av leiligheter hvor man har dør til soverom på stua. Anonymkode: f0bce...650 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #6 Skrevet 16. april Vi bygde nettopp og brukte mye tid på planløsningen. Ting jeg setter veldig pris på er: - Egen foreldredel og barnedel i huset. Vi har en slags suite til oss, med walk-in-closet, bad, soverom og egen balkong i andre etasje, og så har barna en egen del i første etasje med soverom, bad, liten stue og utgang til hagen. - Stort kjøkken med plass til både sittegruppe, kjøkkenøy og spisestuemøbler, i tilknytning en liten matbod og utgang til stor veranda. - Vaskerom som sluse mellom integrert garasje og inngangsparti. Veldig praktisk å ha kort vei ut for å henge ut klær, samt muligheten til å bruke det som grovgarderobe for å ta inn skitne barn og hund gjennom garasjen. Anonymkode: dd204...5ef 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april Vi har også en egen tvstue, så vi har ikke tv på verken lekerom eller kjøkkenet. Anonymkode: dd204...5ef
AnonymBruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april Alt på ett plan for oss foreldre, og egen «barneetasje» i underetasjen. I hvert fall om man tenker å bo der til man blir gammel og grå. Supert å slippe trapper om det skulle skje noe når man blir eldre, og man har noe eget til barn/barnebarn når de er hjemme på besøk. To bad er optimalt, men et fullt + toalett går også helt fint. Matbod! Vaskerom i nærhet av inngangen, eventuelt med egen dør ut. Og nok boder til oppbevaring! Anonymkode: 7f1a5...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Nok oppbevaringsplass! Nok rom. Ikke kaste bort plass. Vi lette i evigheter før vi fant et hus med 4+ rom (soverom til to barn, oss selv, kontor/gjesterom) Ønsker meg grovgarderobe/vaskerom, gjerne med direkte dør til stor garasje. Vindu over kjøkkenbenken slik at man kan se ut når man jobber. Et hus godt plassert på tomta. Ta hensyn til hvor det er morgensol og kveldssol, og hvor det er fin utsikt. Planlegg vinduer etter lysinnslipp. God jord der man vil ha bed og trær. Gode sitteplasser med dører nært kjøkken og spisestue. Skal det være en sosialiseringshage for voksne, lekeområde for barn, begge deler, eller en produksjonshage? Mye eller lite vedlikehold? Anonymkode: 9b1c0...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april - stort vaskerom, med dør ut. - foreldresoverom med litt areal, og eget bad. Dobbel vask. Sminkebord i garderobe, der får jeg alltid være i fred. - garderoberom i tilknytning til gang. - nok soverom på samme plan, men også på annet plan. Vi byttet bare om på hjemmekontor og treningsrom etterhvert. Som noen allerede har påpekt; små barn - samme plan, store barn - lengst mulig unna 😅 - prioriter kjøkkenøy fremfor spisebord på kjøkken. Det er så praktisk, og sosialt. - bod til mat, fryser, ekstra kjøleskap og kjøkkenredskaper, som ikke er for langt fra kjøkken. - toalettrom ved utgangsdør. Både for egne siste-liten-besøk, og gjester som da ikke må gjennom hele huset. Drømmer om; - vaskemaskin og tørketrommel på hvert plan. - kinorom/prosjektor, med tilknyttet lekerom, som sakte gjøres om til aktivitetsrom med alder (biljardbord, dart..) - at alle har hvert sitt bad, som de også har ansvar for å vaske - grovkjøkken med åpen, men "usynlig", løsning mot kjøkken. Anonymkode: 46c4c...b86
AnonymBruker Skrevet 17. april #11 Skrevet 17. april Jeg blir alltid frustrert over hvor elendig planløsning som finnes på ferdighus fra alle mulige leverandører, og også på arkitekttegnede hus... Alt fra det å kaste bort masse kvadratmeter på totalt unyttig areal (jeg skjønner selvsagt poenget med å gjøre det luftigere, men i en bolig på kun 150 kvadratmeter ville jeg ikke kastet bort 35 kvadratmeter på en kvadratisk entré uten noen naturlige steder å plassere oppbevaringsløsninger, liksom🙄), til at det er alt for trangt andre steder (for eksempel en walk-in closet på 2 kvadratmeter med vindu og to-tre dører (soverom og bad, kanskje også ut til gang) i vinkel - grøsser av tanken på hvor lite klær det er plass til der. Eller kvadratisk åpen stue/kjøkkenløsning som er tre hakk for lite til at man klarer å lage gode soner kun ved hjelp av møblering). Det er rett og slett hårreisende hvor mange dårlige løsninger som finnes der ute... Jeg ville hatt minimum 10 kvadratmeter på alle soverom, de få kvadratmeterne opp fra 7-8 til 10+ utgjør veldig mye for møbleringen - det bør være plass til (dobbelt)seng, skrivebord større enn bittelite, og garderobe, og gjerne litt til, på alle soverom. Ideelt sett tre soverom i nærheten av hverandre, og minst to soverom et stykke unna (annen etasje?), så kan man, som noen nevnte tidligere, bytte om på barnerom og treningsrom/kontor/gjesterom når barna blir større. Jeg ville hatt hovedsoverom med stor garderobe/walk-in (med to rette rader med garderobeløsning, ikke hjørner og vinduer som stykker det opp) samt bad i direkte tilknytning til hovedsoverommet. Vaskerom i samme etasje som soverom. Ville hatt en egen sluse fra garasjen, da vaskerommet i mine øyne er et rent rom - hvor man gjør alt fra å brette klær på benken, til å ha ømfintlige klær hengende til tørk; da vil jeg ikke ha skitne ytterklær og dør rett ut til en støvete garasje som brukes flere ganger daglig. Ville heller hatt et garderoberom/bod som sluse mellom garasje og entré (eventuelt kan dette selvsagt være vaskerom nr 2 (grov-vaskerom?) om man har bruk for det). Ville absolutt hatt alle nødvendige funksjoner på ett plan, eventuelt mulighet for å ordne det ved hjelp av enkle tilpasninger senere. Ville hatt eget toalettrom, eventuelt gjestebad, i hovedetasjen slik at gjester ikke ender opp inne på "privat" bad. Oppbevaring er viktig og er generelt neglisjert i nye hus, som hverken har loft eller kjeller - jeg ville hatt minst en bod på hovedplan og mer bodplass i sokkel (om man bygger på skrå tomt, det finnes knapt flate tomter her). Og så videre, og så videre... Etter å ha forsøkt på tegne plantegning basert på alle mine ønsker, som også til dels er motstridende, har jeg skjønt hvor vanskelig det er å få det bra, med maksimal utnyttelse/færrest mulig sløsede kvadratmeter😅 Om man ikke ønsker/har mulighet til 300+++ kvadratmeter, så må det gjøres en del kompromisser. Noe jeg savner veldig når jeg fordyper meg i eiendomsseksjonen på Finn.no, også på relativt nye hus, er de virkelig gjennomtenkte løsningene, som blant annet solforhold hvor og til hvilken tid av døgnet, antall/størrelse/plassering av vinduer for å få maksimalt med utsikt og lysinnslipp der det er ønskelig, men samtidig redusere innsyn så mye som mulig særlig på steder man oppholder seg/slapper av, antall/størrelse/plassering av vinduer tilpasset normal møblering (for eksempel ingen naturlig plassering for sofa med tv i stua; selvsagt ikke noe problem for de som ikke vil ha tv i stua, men veldig upraktisk for oss som gjerne vil ha det, uten å måtte krampe seg sammen i et knøttlite innestengt tv-hjørne som har blitt så vanlig i nye boliger), planløsning for å få en god flyt/effektivitet i hverdagen, kjøkken som det faktisk går an å lage mat på... Dessverre legger også tomtestørrelsen i nye boligområder store begrensninger for hva slags bolig man kan bygge. Det gjør at man må gjøre enda større kompromisser. Til slutt vil jeg egentlig bare si at hver enkelt boligbygger må tenke gjennom sine ønsker og behov, da det varierer veldig fra person til person/familie til familie. Det viktigste er vel egentlig å ta gjennomtenkte valg for hva man selv mener blir best. Det hjelper også å ha bodd i flere ulike hus; mine tanker har i alle fall forandret seg en god del fra før jeg kjøpte første enebolig, og frem til nå. Og det sies vel at man ikke blir helt fornøyd før man bygger hus for tredje gang..😅 Anonymkode: 7e0a0...c84 4
AnonymBruker Skrevet 17. april #12 Skrevet 17. april Jeg drømmer om så stort vaskerom at jeg kunne hatt en stor garderobeløsning med plass til alles klær. Slik at jeg slipper å løpe huset rundt for å legge på plass klær. Gjerne mest skuffer. I tillegg plass til å stu bort sesongklær. Anonymkode: 9c97f...705
AnonymBruker Skrevet 17. april #13 Skrevet 17. april Jeg elsker at barna har egen stue/loftstue (men skulle helst vært kjellerstue/stue under dagligstue, for blir mye støy med tramping osv. når stua er over). Da barna var små var det gull å ha soverom i samme etasje. Nå skulle jeg ønske vi hadde soverom i en annen etasje, da barna ofte har overnattingsgjester. De nærmer seg tenårene også, så antar det snart er snakk om sene kvelder osv., også, og da kan ikke jeg sove i naborommet (jeg er en sånn som legger meg tidlig). Mi erfaring er at barna ikke trenger så store soverom når de har egen stue (plass til dobbeltseng, garderobe, kommode, pult og speil og litt sånt, så de har ikke små rom - men ikke så store heller), og de oppholder seg gjerne sammen i stua fremfor på hvert sitt rom. Mulighet til å lukke døra til kjøkkenet/ikke åpen kjøkkenløsning. Stor entré med god plass til sko og jakker/garderobe, eller faktisk et slags "walk-in closet" (det er det vi har, gull verdt). Her er det MYE yttertøy og sko! Eget vaskerom, gjerne med god plass og egen benkeplass til bretting. To bad - et must! Jeg er veldig glad vi har et praktisk sted å sette tv og sofa. Ser iblant på boligannonser hvor det alltid er vinduer eller dører der jeg normalt ville satt en sittegruppe og tv. Anonymkode: 166a8...98a
AnonymBruker Skrevet 17. april #14 Skrevet 17. april Ja, det du nevner - en bod eller vaskerom utenfor gangen, det er for å gjemme bort så mye som blir liggende i gangen. Alt skiklær og skøyter på vinteren, alt fotballtøy / badetøy på sommeren. Med aktive unger på diverse aktiviteter, er det alltid noe som ligger og slenger i gangen. og, men bare hvis du skal ha åpent kjøkkenløsning - en matbod av en slags. men planløsning inne er viktig, men tenk også utsikt og solforhold ute. I huset vi bor nå, den beste utsikten er fra soverommet i andre etasje. Jeg tilbringer altfor mye tid på det soverommet 😅 det er min favoritt plass og det er jo fint - men om vinduene i stua hadde også fint utsikt, og ikke var rett mot nabohusene, ville jeg kanskje heller sittet der. Anonymkode: 18712...beb
AnonymBruker Skrevet 17. april #15 Skrevet 17. april Vaskerom med egen inngang. Så kan våte og skitne barn gå inn dit etter lek og få av seg. Helst med en passe stor sone til å få av seg og hengt opp/lagt fra seg uten at det slenges over det rene… Stor nok entre/hall. Spesielt med små barn og hvor alle skal ut/inn døren samtidig. Her kan evt. vaskerom med utgang kompensere om nødvendig. God oppbevaringsplass til uteklær, sko og diverse. Gjerne skyvedør eller bod rett ved hall/entre. Og ellers god bodplass. Om små barn ville jeg hatt soverom på samme plan. Men helst også hatt et soverom tilgjengelig på annet plan så dere foreldre kan flytte dit og få litt mer frihet når barna blir eldre. Det kan brukes til gjesterom/kontor e.l frem til det og motsatt med det andre rommet. Er det soverom på bakkeplan med plan om verandadør ut mot hage så er det fint å la den døren være utenom soverom. Ser flere hus har den via et soverom. Kjedelig for den/de som har soverommet å skulle ha familie/gjester/venner gjennom. Loftstue/kjellerstue/disponibelt rom til ekstra tvstue. Gjerne med mulighet for å lukke av med dør. Igjen, fordel når barna har besøk. Toalett/bad i de etasjene med soverom. Gjerne et eget gjestetoalett. Fint å tenke på planløsning for alle rom. Soverom bør ha en funksjonell løsning. Slik rommene kan tilpasses etterhvert som barna blir større. At det er plass til seng, skrivebord og annet som er aktuelt uten at rommet blir veldig trangt eller plassering av møbler blir ulogisk pga for lite/dårlig løsning. Nå som det meste er dyrt så skulle jeg ønske vi hadde en passe stor bod til å ha ekstra kjøleskap/frys og hyller til mat og annet til husholdningen. Så vi kunne fått utnyttet gode tilbud. Ikke hamstring. Men nå kan vi nesten ikke ha mer enn vi trenger til 1-2 uker. Anonymkode: 87123...84c
Blåttvann Skrevet 17. april #16 Skrevet 17. april Store soverom, ikke små soverom og loft/kjellerstue som erstatning. Kjekt at barna kan ha med venner hjem samtidig. Kjellerstue/loftstue (men i tillegg til store soverom). Entré med masse oppbevaring. Nok boder, gjerne en bod i hver etasje. Sentralstøvsuger kan være kjekt, men ikke ndøvendig. Mulighet til å lukke kjøkkenet, gjerne med doble dører slik at det blir semiåpent når man ønsker. Gulvplass på stua for lek og aktivitet. Store vinduer. Soverom i samme etasje, foreldresoverommet lagt slik at veggen sengen står mot ikke vender mot et av barnas soverom, høhø. Gjerne walk in garderobe i mellom pga lyder. Ikke inngang til soverom direkte fra oppholdsrom. Toalett i tilknytning til entréen. God takhøyde. Ikke kaste bort kvm på ganger overalt. Trapp midt i huset. Ikke skråtak på soverom. God belysning, ikke spotter i rutemønster. Kjøkken med grovkjøkken i tilknytning hvor det er ekstra fryser og kjøleskap og masse oppbevaring. Gjerne en benk hvor man kan ha Kenwood osv. Bad/toalett i alle etasjer. Vaskerom i samme etasje som soverommene. Eventuelt en klessjakt. Badekar.
AnonymBruker Skrevet 17. april #17 Skrevet 17. april Ikke finn på å ha alle soverom i samme etasje. Det er supert i et par år, men når man får tenåringer som er våkne til alle døgnets tider er det veldig kjekt å kunne stue dem i kjelleren eller på loftet. Å ha et fungerende sexliv med to tenåringer i samme etasje er bare å glemme. Dessuten, når de store tenåringene får kjærester velger de å være hos kjærestene hele tiden dersom soverommet deres er nært foreldresoverommet Jeg setter pris på at vårt soverom ikke er i umiddelbar nærhet til kjøkkenet, nettopp på grunn av at nevnte tenåringer plutselig lager toast eller steker pizza midt på natta, og da slipper jeg å våkne av det. Vaskerom med spylekar i tilknytning til gang er genialt. Både for skitne sko, regntøy og hund. Skittentøysjakt gjennom alle husets etasjer ønsker jeg meg. Flere toaletter/ toalettrom er et must. Dusj med to dusjhoder skal jeg ha når vi pusser opp badet. Vi dusjer sammen, og de små minuttene der er gull verdt når man har huset fullt av unger til enhver tid. Vi har dobbel vask på badet, det er genialt at flere kan pusse samtidig uten å stå oppi hverandre. Delvis overbygd veranda. Vi har ikke det nå, og det savner jeg veldig. Kodelås på ytterdøra og ringekamera! Anonymkode: ee1cc...09e
AnonymBruker Skrevet 17. april #18 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg drømmer om så stort vaskerom at jeg kunne hatt en stor garderobeløsning med plass til alles klær. Slik at jeg slipper å løpe huset rundt for å legge på plass klær. Gjerne mest skuffer. I tillegg plass til å stu bort sesongklær. Anonymkode: 9c97f...705 Vil bare nevne at hos oss har vi et sånn kurvstativ på vaskerommet der alle i familien har en kurv hver som den som bretter klesvask kan legge tøyet oppi. Så har hvert familiemedlem selv ansvar for å tømme sin egen kurv og fylle i eget skap👍🏽 Anonymkode: e77a6...904
AnonymBruker Skrevet 17. april #19 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg blir alltid frustrert over hvor elendig planløsning som finnes på ferdighus fra alle mulige leverandører, og også på arkitekttegnede hus... Alt fra det å kaste bort masse kvadratmeter på totalt unyttig areal (jeg skjønner selvsagt poenget med å gjøre det luftigere, men i en bolig på kun 150 kvadratmeter ville jeg ikke kastet bort 35 kvadratmeter på en kvadratisk entré uten noen naturlige steder å plassere oppbevaringsløsninger, liksom🙄), til at det er alt for trangt andre steder (for eksempel en walk-in closet på 2 kvadratmeter med vindu og to-tre dører (soverom og bad, kanskje også ut til gang) i vinkel - grøsser av tanken på hvor lite klær det er plass til der. Eller kvadratisk åpen stue/kjøkkenløsning som er tre hakk for lite til at man klarer å lage gode soner kun ved hjelp av møblering). Det er rett og slett hårreisende hvor mange dårlige løsninger som finnes der ute... Jeg ville hatt minimum 10 kvadratmeter på alle soverom, de få kvadratmeterne opp fra 7-8 til 10+ utgjør veldig mye for møbleringen - det bør være plass til (dobbelt)seng, skrivebord større enn bittelite, og garderobe, og gjerne litt til, på alle soverom. Ideelt sett tre soverom i nærheten av hverandre, og minst to soverom et stykke unna (annen etasje?), så kan man, som noen nevnte tidligere, bytte om på barnerom og treningsrom/kontor/gjesterom når barna blir større. Jeg ville hatt hovedsoverom med stor garderobe/walk-in (med to rette rader med garderobeløsning, ikke hjørner og vinduer som stykker det opp) samt bad i direkte tilknytning til hovedsoverommet. Vaskerom i samme etasje som soverom. Ville hatt en egen sluse fra garasjen, da vaskerommet i mine øyne er et rent rom - hvor man gjør alt fra å brette klær på benken, til å ha ømfintlige klær hengende til tørk; da vil jeg ikke ha skitne ytterklær og dør rett ut til en støvete garasje som brukes flere ganger daglig. Ville heller hatt et garderoberom/bod som sluse mellom garasje og entré (eventuelt kan dette selvsagt være vaskerom nr 2 (grov-vaskerom?) om man har bruk for det). Ville absolutt hatt alle nødvendige funksjoner på ett plan, eventuelt mulighet for å ordne det ved hjelp av enkle tilpasninger senere. Ville hatt eget toalettrom, eventuelt gjestebad, i hovedetasjen slik at gjester ikke ender opp inne på "privat" bad. Oppbevaring er viktig og er generelt neglisjert i nye hus, som hverken har loft eller kjeller - jeg ville hatt minst en bod på hovedplan og mer bodplass i sokkel (om man bygger på skrå tomt, det finnes knapt flate tomter her). Og så videre, og så videre... Etter å ha forsøkt på tegne plantegning basert på alle mine ønsker, som også til dels er motstridende, har jeg skjønt hvor vanskelig det er å få det bra, med maksimal utnyttelse/færrest mulig sløsede kvadratmeter😅 Om man ikke ønsker/har mulighet til 300+++ kvadratmeter, så må det gjøres en del kompromisser. Noe jeg savner veldig når jeg fordyper meg i eiendomsseksjonen på Finn.no, også på relativt nye hus, er de virkelig gjennomtenkte løsningene, som blant annet solforhold hvor og til hvilken tid av døgnet, antall/størrelse/plassering av vinduer for å få maksimalt med utsikt og lysinnslipp der det er ønskelig, men samtidig redusere innsyn så mye som mulig særlig på steder man oppholder seg/slapper av, antall/størrelse/plassering av vinduer tilpasset normal møblering (for eksempel ingen naturlig plassering for sofa med tv i stua; selvsagt ikke noe problem for de som ikke vil ha tv i stua, men veldig upraktisk for oss som gjerne vil ha det, uten å måtte krampe seg sammen i et knøttlite innestengt tv-hjørne som har blitt så vanlig i nye boliger), planløsning for å få en god flyt/effektivitet i hverdagen, kjøkken som det faktisk går an å lage mat på... Dessverre legger også tomtestørrelsen i nye boligområder store begrensninger for hva slags bolig man kan bygge. Det gjør at man må gjøre enda større kompromisser. Til slutt vil jeg egentlig bare si at hver enkelt boligbygger må tenke gjennom sine ønsker og behov, da det varierer veldig fra person til person/familie til familie. Det viktigste er vel egentlig å ta gjennomtenkte valg for hva man selv mener blir best. Det hjelper også å ha bodd i flere ulike hus; mine tanker har i alle fall forandret seg en god del fra før jeg kjøpte første enebolig, og frem til nå. Og det sies vel at man ikke blir helt fornøyd før man bygger hus for tredje gang..😅 Anonymkode: 7e0a0...c84 Jeg forstår godt at det er vanskelig med optimal planløsning jeg også. Jeg har nettopp tegnet vårt fremtidige familie- feriehus ferdig, og det er relativt raus størrelse på dette. 180 m2 x2 plan. Likevel var det fryktelig vanskelig å få alt i henhold til ønskelista. 😆 En vesentlig ting vil jeg påpeke. Barn er kun småbarn en liten stund, og så er det et mareritt å ha dem vegg i vegg. Spesielt om man ønsker å ha et sexliv, men etterhvert også fordi de ikke nødvendigvis sover når man selv ønsker det. Så ha gjerne et barnerom i nærheten av eget rom der yngstemann kan bo en stund, og så kan det senere bli kontor/gjesterom, men hold ungenes rom på ok avstand fra eget. Det er betydelig bedre veldig fort. Anonymkode: 7cd7f...ad3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå