Gå til innhold

Hva er vitsen med å skjule fb vennene fra hverandre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at mange ikke viser alle fb vennene de har, men at man kun ser de man selv er venn med på vennelisten.

Hvorfor? Det er jo helt paranoid.

Min ex delte opp vennelisten sin slik at jeg så kun de jeg selv var fb venn med. Fikk vite på slutten av forholdet vårt at det var fordi han ikke ønsket at jeg skulle se hvor mange damer han var venn med, og dermed hvem han var utro med.

Hvilken grunn har folk til å være så privat?

Det er Facebook vennelisten liksom, ikke koden til bankkortet.

Anonymkode: a4899...072

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg var lei av å forklare hvordan jeg kjente Arne eller per, eller oda.

Så derfor.

Anonymkode: 92d38...dd3

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen av mine venninner har det fordi de og venninnene deres til stadighet fikk venneforespørsler og meldinger fra "venner av venner av venner" f.eks, eller "fetteren til en venn av en venn" osv... altså at de følte deres venneliste ble brukt som en slags sjekkearena. 

Anonymkode: 97cc9...779

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har venner og bekjente fra hele verden. Jeg er privat av meg og deler lite på fb. Jeg bruker det mer på gruppenivå. 

Anonymkode: 6b732...e80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er med forskjellige personer fra forskjellige miljøer hele tiden, toppsjefer og bikere er ikke bestindig i samme miljø. trenger ikke å vite at jeg kjenner personer fra andre steder.

Anonymkode: 7016d...8a2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er Facebook vennelisten liksom, ikke koden til bankkortet.

Anonymkode: a4899...072

Hvorfor har du behov for å se alle venner til folk?

Anonymkode: ed473...aea

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Noen ganger ser man ikke de man selv er venn med en gang..

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vennelisten min åpen kun for andre venner. Ikke venners venner. Dette er fordi jeg ikke vil at venners venner skal kunne sende mine venner forespørsler eller tagge dem i innlegg uten at de ønsker det.

Anonymkode: 156cb...da5

AnonymBruker
Skrevet

Det er av noen av de samme grunnene man ikke har synlig mottakerliste når man sender e-post til mange på en gang, altså av hensyn til personvern og sikkerhet, kort sagt.

Anonymkode: 6d375...3f4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

FB-listene er unaturlige. Om folk ikke hadde vært der, så hadde få visst om hverandre og jeg vil heller ha det sånn. Folk er for nysgjerrige på andres liv og jeg stenger lukene jeg også. :fy: 

Anonymkode: 2606f...115

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er en veldig populær svindel at noen tjuvlåner profilbildet ditt og navnet ditt og oppretter en ny profil i ditt navn. Hvis du da har åpen venneliste, har de også en fin oversikt over hvem de kan sende venneforespørsel til. Alle har noen venner på lista som lar seg lure, og så har man det gående. Når de får fatt i vennene dine, kan de sende dem messengermeldinger i ditt navn og tigge om penger eller finne på annet tull. Man kan lure folk til mye rart om de tror de kommuniserer med en venn.

Med andre ord har jeg skjult venneliste for å beskytte vennene mine, ikke for å holde skjult for bekjente hvem jeg er venn med.

Edit: og nå så jeg at dette gjaldt å stenge vennelista for vennene også. Det handler vel kanskje om ulike ting. Jeg lar venner få se hvem jeg er venn med, men synes det er helt greit at noen velger å kun vise felles venner.

Endret av Ardwinna
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Ardwinna skrev (6 minutter siden):

Det er en veldig populær svindel at noen tjuvlåner profilbildet ditt og navnet ditt og oppretter en ny profil i ditt navn. Hvis du da har åpen venneliste, har de også en fin oversikt over hvem de kan sende venneforespørsel til. Alle har noen venner på lista som lar seg lure, og så har man det gående. Når de får fatt i vennene dine, kan de sende dem messengermeldinger i ditt navn og tigge om penger eller finne på annet tull. Man kan lure folk til mye rart om de tror de kommuniserer med en venn.

Med andre ord har jeg skjult venneliste for å beskytte vennene mine, ikke for å holde skjult for bekjente hvem jeg er venn med.

Edit: og nå så jeg at dette gjaldt å stenge vennelista for vennene også. Det handler vel kanskje om ulike ting. Jeg lar venner få se hvem jeg er venn med, men synes det er helt greit at noen velger å kun vise felles venner.

Dette. Er nye falske profiler rundt omkring. 

Anonymkode: 3c1d4...8cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det startet med at jeg ville stoppe spam/virus, men ble helt strengt da jeg forstod hvor sårbar man er når man har vennelisten åpen. Plutselig kan folk finne ut masse informasjon om hvem du er i slekt med, hvor dere har vært, og det er ikke nødvendig. Min Facebook er helt stengt for den er bare for meg. Åpner av og til for å republisere offentlig innlegg (memes feks), men alt av tagging, bilder, egne innlegg,personlig informasjon er kun for mine øyne.

Anonymkode: 87385...2a3

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har uvørne databrukere som legger til det meste av svindlere og tror de vinner dyre ting ( ja fortsatt ) ved å tagge folk i diverse innlegg osv.

Så derfor finner bare de som kjenner meg, meg :)

Anonymkode: 77387...bfd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

FB er jo et skrytesamfunn uansett, det beste er å holde mest mulig skjult der, at du kan se hvem du er venn med, dine ting grupper osv. 

Anonymkode: 52c68...26e

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det startet med at jeg ville stoppe spam/virus, men ble helt strengt da jeg forstod hvor sårbar man er når man har vennelisten åpen. Plutselig kan folk finne ut masse informasjon om hvem du er i slekt med, hvor dere har vært, og det er ikke nødvendig. Min Facebook er helt stengt for den er bare for meg. Åpner av og til for å republisere offentlig innlegg (memes feks), men alt av tagging, bilder, egne innlegg,personlig informasjon er kun for mine øyne.

Det er vel ikke så farlig om de på ventelista di finner ut hvem du er i slekt med?🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (15 minutter siden):

Det er vel ikke så farlig om de på ventelista di finner ut hvem du er i slekt med?🤔

Jeg har selv sporet opp folk via Facebook. En gutt drev og mobbet jenta mi via snapchat, det var skikkelig ille greier men jeg visste ikke hvem han eller familien var da de ikke bodde her (hun kjente dem ikke irl, kun digitalt). Først fant jeg ham på fb, men ingen foreldre. Han hadde åpent vennelisten så jeg søkte igjennom den etter voksne med samme etternavn. Fant et og søkte dem opp på 1881. Ringte og forklarte situasjonen: dette var ikke foreldre men de visste hvem foreldre var og etter å ha forklarte situasjonen fikk jeg nr til foreldrene og ringte dem. Så enkelt kunne fullstendig fremmede spores opp. Nå hadde jeg ærlige hensikter, men ikke alle har vel det...? Hvorfor gjøre ting enkelt for dem?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har selv sporet opp folk via Facebook. En gutt drev og mobbet jenta mi via snapchat, det var skikkelig ille greier men jeg visste ikke hvem han eller familien var da de ikke bodde her (hun kjente dem ikke irl, kun digitalt). Først fant jeg ham på fb, men ingen foreldre. Han hadde åpent vennelisten så jeg søkte igjennom den etter voksne med samme etternavn. Fant et og søkte dem opp på 1881. Ringte og forklarte situasjonen: dette var ikke foreldre men de visste hvem foreldre var og etter å ha forklarte situasjonen fikk jeg nr til foreldrene og ringte dem. Så enkelt kunne fullstendig fremmede spores opp. Nå hadde jeg ærlige hensikter, men ikke alle har vel det...? Hvorfor gjøre ting enkelt for dem?

Men dette var vel åpen profil? Du hadde ikke denne gutten på ventelista di? Jeg skjønner poenget med å ikke ha helt åpen profil, men ikke å skjule vennelisten for folk man faktisk har lagt til som venner. Da burde man kanskje heller være mer restriktiv med hvem man legger til som venn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er jo veldig nysgjerrig. Stalker i venner til andre bare for å "grave litt" eller av rent tidsfordriv. 

Jeg har venner fra alle samfunnslag. Hvis man vil prøve å få et inntrykk av hvem jeg er basert på vennelisten, så kan man nok få et ganske feil inntrykk. Vi vet jo at arbeidsgivere kan være nysgjerrig. Og jeg vil være privat på fritiden min. Har derfor ikke behov for at andre kan se vennelisten.

Jeg har også opplevd at noen vil at jeg sletter den eller den (feks eks av en). Det er ingen som har noe med hvem jeg beholder på vennelisten. Selv om noen har problemer med en person, så har ikke jeg det, og derfor oppfører jeg meg ikke barnslig og sletter.

Anonymkode: 89fab...0ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden da FB var det store sosiale mediet «alle» var aktive på, var det enkelte som brukte vennelister som Tinder. Opplevde støtt å bli lagt til av menn jeg hadde 1 eller få felles venner med, men ikke visste hvem var. Og når jeg spurte hvem det var, svarte de «så deg på X sin profil og du så spennende ut 😉». Dette var ikke svindel, legitime profiler. Samme opplevde mange i vennegjengen. Da var det en god del som låste vennelista etter hvert. Og den har jeg egentlig ikke rørt siden, så aner ikke hva innstillingen er. Tipper den er lukket ennå. Men nå tviler jeg på FB er stor arena for sjekking lenger så kunne sikkert åpnet den.

Anonymkode: 4ba75...bb3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...