Gå til innhold

Er det normalt å føle seg ekkel ved onani?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler meg så ekkel og stygg når jeg onanerer. Ender opp med at jeg får masse vonde følelser som gjør jeg må avbryte. Oppi det kommer styggen på ryggen som forteller hvor ekkel og stygg jeg er. På en side er det godt jeg  er alene, så noen slipper å se de vonde følelsene som kommer opp fordi det siste jeg vil er å ha noen rundt meg. Ingen hadde heller fått rørt meg fordi jeg føler meg så ekkel. Jeg skjønner ikke hvor dette kommer fra. Kan det være underliggende traumer eller er dette normalt? Det kan jo ikke være normalt når sex og onani skal være fint  

Anonymkode: 33aaa...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Under onani, så nei. Etter så ja.

Anonymkode: 37742...6f3

Får som regel noe utbrudd under onani, så må avbryte også bryter jeg ut i gråt med masse skam og selvkritikk. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg føler meg så ekkel og stygg når jeg onanerer. Ender opp med at jeg får masse vonde følelser som gjør jeg må avbryte. Oppi det kommer styggen på ryggen som forteller hvor ekkel og stygg jeg er. På en side er det godt jeg  er alene, så noen slipper å se de vonde følelsene som kommer opp fordi det siste jeg vil er å ha noen rundt meg. Ingen hadde heller fått rørt meg fordi jeg føler meg så ekkel. Jeg skjønner ikke hvor dette kommer fra. Kan det være underliggende traumer eller er dette normalt? Det kan jo ikke være normalt når sex og onani skal være fint  

Er sikkert ikke unormalt om du har vokst opp med skambelegging rundt dette

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke vanlig, verken under eller etter onani. Det høres ut som du strever med noe alvorlig.

Anonymkode: 70353...ca9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper det har noe med oppveksten å gjøre. 

Anonymkode: 220ce...6f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Trenger ikke å ha noe med direkte traumer å gjøre. Du har bare ikke blitt opplært til at onani er normalt og sunt. 

Anonymkode: c1f42...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du gi litt bakgrunnsinformasjon?

Ca hvor gammel er du? Har du noe seksuell erfaring (med andre), og har det i så fall vært gode opplevelser? Er du oppvokst i et frilynt miljø eller med skyld og skam?

Hvis du er veldig ung (typ tenåring eller i begynnelsen av 20-årene) ville jeg tenkt at dette kan gå seg til når du får kjæreste. En stor forelskelse gjør at man kan overkomme mange vansker og hemninger.

Hvis du er eldre, og har litt erfaring fra kjærlighetslivet uten at det har hjulpet, ville jeg vurdert å oppsøke behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du gi litt bakgrunnsinformasjon?

Ca hvor gammel er du? Har du noe seksuell erfaring (med andre), og har det i så fall vært gode opplevelser? Er du oppvokst i et frilynt miljø eller med skyld og skam?

Hvis du er veldig ung (typ tenåring eller i begynnelsen av 20-årene) ville jeg tenkt at dette kan gå seg til når du får kjæreste. En stor forelskelse gjør at man kan overkomme mange vansker og hemninger.

Hvis du er eldre, og har litt erfaring fra kjærlighetslivet uten at det har hjulpet, ville jeg vurdert å oppsøke behandling.

Jeg er 28 år, dårlig seksuell erfaring med andre. Jeg har hatt denne skammen så lenge jeg kan huske. Ble også utsatt for overgrep i voksen alder, men skammen kom lenge før overgrepet. Jeg har alltid hatt et rart forhold til seksualitet. Det har vært lite snakket om seksualitet i min familie. Og det har hendt noen i familien har skambelagt ved å le og fortelle hva de så, når de oppdaget at jeg utforsket kroppen da jeg var barn. Det fulgte meg inn i voksenlivet da noen mente det var en morsom historie å fortelle i familiesammenkomster Ts. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er viktig å innse at det ikke er noe standardsvar her som er "rett" eller "galt". Vi er vel alle nødt til å forholde oss til oppvekstforholdene og de ulike erfaringene og påkjenningene som livet har gitt oss i ulike faser. Jeg tror aldri jeg har følt det så ille som ts. beskriver, men særlig i ungdommen var dette litt utfordrende. Jeg har for eksempel aldri vært utsatt for overgrep.

Jeg vokste opp i et veldig religiøst miljø på 1960-tallet. Ingen pratet om sex, og slett ikke om onani. Likevel oppdaget jeg av meg selv at det var veldig behagelig å ta på klitoris (som jeg da slett ikke ellers visste noe som helst om!) Jeg tenkte at dette var "forbudte saker" selv om ingen pratet om det, men det var så godt at jeg bare gjorde det. Jeg tror først at det var tidlig på 1970-tallet, da jeg var ca. 20+ år, at jeg forsto at dette var ganske vanlig og helt normalt. Jeg tror knapt at jeg visste at det ble kalt onani!

Første gang jeg pratet med en venninne om det, var også da jeg var ca. 20+. Vi var sammen på en sykkeltur og da kom vi til å prate litt om det, og jeg forsto at hun også gjorde det. Etter det har jeg egentlig ikke tenkt på det som annet enn noe normalt og behagelig. Jeg har vært enke i noen år nå, og gjør det fremdeles. Da jeg var gift gjorde både jeg og min mann det, både sammen og når vi var hver for oss. Vi hadde begge jobber med mye reising og bodde mye på hotell. For meg var det den beste sovemedisin.

Jeg er en del på turer sammen med en god venninne (den samme som jeg var på sykkeltur med for 50 år siden!) Vi har alltid hvert vårt eget rom på hotell, (og hvert vårt telt på fjelltur). Grunnen til det er nok at vi begge synes det er bra med litt alenetid, nettopp for at vi begge liker å ha frihet til å onanere. 

Anonymkode: 5454e...323

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter at man har kommet er det ganske vanlig å føle seg litt tom, uansett om det gjelder onani eller sex med en annen. At du føler deg ekkel under onani, jag kanskje noe med oppdragelse eller tidligere erfaringer å gjøre?

Anonymkode: b3c52...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg kjenner meg alltid gild etter eg har drege han.

Anonymkode: 073fc...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...