Gå til innhold

Andre som har lyst til eller har skrevet brev til tidligere psykolog etter man ble "frisk"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har tidligere gått til flere psykologer. Jeg har i flere år hatt lyst til å skrive brev til dem den dagen ting ordnet seg for meg.  F.eks sende brev og skrive "Hei, jeg er din tidligere pasient nå. Jeg ville bare si at nå har jeg klart å få jobb og takke for all hjelpen jeg fikk". 

Er det andre som har tenkt på å gjøre det samme, eller har gjort det tidligere?

Nå vet ikke jeg om brevene mine ville kommet frem. Jeg ville sendt brevet til der psykologene hadde kontor da de behandlet meg og det er selvsagt mulig at de har byttet jobb i mellomtiden. 

Anonymkode: f8fae...0dd

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår ønsket.

Jeg har sendt brev til en tidligere psykolog. Men da hadde jeg avklart med ham før jeg sluttet at det var noe jeg kunne gjøre, og at han ville synes det var hyggelig. Og jeg hadde gått der i over tre år, og terapien hadde hjulpet meg veldig. 

Jeg tenker at det er greit å tenke på at terapien er en avgrenset ting, som finner sted innenfor en ramme. Dvs - du kan sende brev, men om det ikke er avklart på forhånd kan du kanskje ikke regne med å få noe svar?

Anonymkode: 72118...cf3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår ønsket.

Jeg har sendt brev til en tidligere psykolog. Men da hadde jeg avklart med ham før jeg sluttet at det var noe jeg kunne gjøre, og at han ville synes det var hyggelig. Og jeg hadde gått der i over tre år, og terapien hadde hjulpet meg veldig. 

Jeg tenker at det er greit å tenke på at terapien er en avgrenset ting, som finner sted innenfor en ramme. Dvs - du kan sende brev, men om det ikke er avklart på forhånd kan du kanskje ikke regne med å få noe svar?

Anonymkode: 72118...cf3

Takk for svar!

Jeg har ikke avklart noe med psykologene, det burde jeg gjort. Men jeg ønsker ikke noe svar fra dem.  Jeg tenkte å skrive det i brevet. 

Som du sier så skal terapien skje innenfor rammer. 

Alt jeg ønsker er at de skal vite at det ordnet seg for meg og å takke for at de hjalp meg på veien.  Jeg er ikke ute etter noen fine ord fra dem. 

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar!

Jeg har ikke avklart noe med psykologene, det burde jeg gjort. Men jeg ønsker ikke noe svar fra dem.  Jeg tenkte å skrive det i brevet. 

Alt jeg ønsker er at de skal vite at det ordnet seg for meg og å takke for at de hjalp meg på veien.  Jeg er ikke ute etter noen fine ord fra dem. 

TS

Edit: I tillegg hadde jeg bare blitt nervøs om det var mulig de svarte. Da hadde jeg både vært redd for å ikke få svar og for å få et svar jeg ikke likte. Så føler det er tryggere å si at jeg ikke ønsker svar. I tillegg ønsker jeg ikke skape noe merarbeid for dem.  

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er veldig hyggelig og stort gjort av deg. Fint med avgrensninger som at du ikke ønsker kontakt, men bare vil gi ei tilbakemelding. Psykologer får heller sjelden tilbakemelding der det går bra, og mange lurer nok sikkert av og til på hvordan det går med folk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg vært psykolog hadde dette gjort dagen min som det heter på Engelsk.

Anonymkode: 90706...16d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor lenge gikk du i terapi? Er det lenge siden? Hvis det var kort terapi på 1 år eller mindre ville jeg droppet det. Det er ikke sikkert de husker deg. Gikk du lenge i terapi og det ikke er så lenge siden er det kanskje lettere for dem å huske deg.

Anonymkode: afbfc...030

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror de hadde satt pris på det.

Anonymkode: 6b23d...0e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tenkt å gjøre det samme til en lege. Hadde en fantastisk fastlege i barndommen som prøvde å finne ut hva som feilte meg. Er 20 år siden jeg flyttet og byttet lege, og nå endelig, i voksen alder har jeg funnet ut av som feilte meg. Mine foreldre har flere ganger sagt til meg også, at dette må du fortelle til Xxxx, han hadde nok satt pris på å høre hva det var. 
Så jeg forstår deg godt! Jeg har tenkt å sende ett brev, men som deg, så forventer jeg ikke noe svar.

Anonymkode: f7ab8...b64

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk til alle for svar! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar!

TS

Men gikk du ikke ditt for at ting skulle ordne seg? Psykologer skal jo hjelpe deg med teknikker for at du skal fungere som normalt igjen ❤️ Og det kan hende du venter ubevisst på svar selvom du sier du ikke forventer noe svar tilbake. Så jeg ville latt være

Anonymkode: 88523...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 23.30):

Hvor lenge gikk du i terapi? Er det lenge siden? Hvis det var kort terapi på 1 år eller mindre ville jeg droppet det. Det er ikke sikkert de husker deg. Gikk du lenge i terapi og det ikke er så lenge siden er det kanskje lettere for dem å huske deg.

Anonymkode: afbfc...030

Jeg har tenkt på at noen av psykologene har glemt meg, men jeg har lyst til å sende brev likevel. 

AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 23.33):

Jeg har tenkt å gjøre det samme til en lege. Hadde en fantastisk fastlege i barndommen som prøvde å finne ut hva som feilte meg. Er 20 år siden jeg flyttet og byttet lege, og nå endelig, i voksen alder har jeg funnet ut av som feilte meg. Mine foreldre har flere ganger sagt til meg også, at dette må du fortelle til Xxxx, han hadde nok satt pris på å høre hva det var. 
Så jeg forstår deg godt! Jeg har tenkt å sende ett brev, men som deg, så forventer jeg ikke noe svar.

Anonymkode: f7ab8...b64

Bra du fant ut hva som feilte deg. Håper du huske på å sende brevet. 

AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 11.58):

Men gikk du ikke ditt for at ting skulle ordne seg? Psykologer skal jo hjelpe deg med teknikker for at du skal fungere som normalt igjen ❤️ Og det kan hende du venter ubevisst på svar selvom du sier du ikke forventer noe svar tilbake. Så jeg ville latt være

Anonymkode: 88523...008

Ja, jeg gikk til psykolog for å få hjelp med livet og de hjalp meg på veien. 

Jeg skal som nevnt skrive i brevet at jeg ikke vil ha svar. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke gjort det fordi jeg gikk til noen i mange år, fra jeg ble tenåring til jeg ble voksen, og jeg ble allikevel glemt 😅

Anonymkode: c008b...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke gjort det fordi jeg gikk til noen i mange år, fra jeg ble tenåring til jeg ble voksen, og jeg ble allikevel glemt 😅

Anonymkode: c008b...546

Hvordan fant du ut at du ble glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 22.36):

Hei, jeg har tidligere gått til flere psykologer. Jeg har i flere år hatt lyst til å skrive brev til dem den dagen ting ordnet seg for meg.  F.eks sende brev og skrive "Hei, jeg er din tidligere pasient nå. Jeg ville bare si at nå har jeg klart å få jobb og takke for all hjelpen jeg fikk". 

Er det andre som har tenkt på å gjøre det samme, eller har gjort det tidligere?

Nå vet ikke jeg om brevene mine ville kommet frem. Jeg ville sendt brevet til der psykologene hadde kontor da de behandlet meg og det er selvsagt mulig at de har byttet jobb i mellomtiden. 

Jeg sendte et lite notat til min tidligere psykolog 3 mnd etter terapien ble avsluttet. Med en positiv oppdatering. Var et mål vi hadde jobbet med i 8 år, men aldri kom så langt før jeg ble avsluttet. Var behandleren min i såpass mange år og det var så nært avslutning at det føltes innafor. Forventet ingen svar og fikk ingen svar. 

Hadde aldri gjort det nå, 1 år etter endt terapi. Det er for lenge etter. Har så klart skulle ønske jeg kunne gi en oppdatering nå og da, men hadde ikke nådd ut til vedkommende så lenge etterpå for noe så lite som jobb og små mål. Hadde jeg blitt gravid så hadde jeg vurdert å kanskje gjort det, men hadde nok endt opp med å ikke gjøre det. Det å bli mamma var noe vi pratet om mye i terapi. 

Hadde aldri gjort det til mine tidligere psykologer som jeg gikk til i kort tid. 

Anonymkode: ab400...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble spurt av min psykiater på DPS om jeg ville sende henne et brev eller ringe til henne om hvordan ting går etter hvert som "livet skjer". Jeg sendte et brev etter et års tid med en oppdatering, og fikk en hyggelig telefon tilbake. Har sendt et til i ettertid da ting endret seg mye til det bedre, og da ringte hun også. Jeg fikk sagt takk både skriftlig og muntlig, og jeg er helt ekstremt takknemlig for henne. 

Anonymkode: ed5de...5e4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 19.30):

Jeg sendte et lite notat til min tidligere psykolog 3 mnd etter terapien ble avsluttet. Med en positiv oppdatering. Var et mål vi hadde jobbet med i 8 år, men aldri kom så langt før jeg ble avsluttet. Var behandleren min i såpass mange år og det var så nært avslutning at det føltes innafor. Forventet ingen svar og fikk ingen svar. 

Hadde aldri gjort det nå, 1 år etter endt terapi. Det er for lenge etter. Har så klart skulle ønske jeg kunne gi en oppdatering nå og da, men hadde ikke nådd ut til vedkommende så lenge etterpå for noe så lite som jobb og små mål. Hadde jeg blitt gravid så hadde jeg vurdert å kanskje gjort det, men hadde nok endt opp med å ikke gjøre det. Det å bli mamma var noe vi pratet om mye i terapi. 

Hadde aldri gjort det til mine tidligere psykologer som jeg gikk til i kort tid. 

Anonymkode: ab400...58f

Så kult du sendte et lite notat. Skjønner at du ønsket å sende når du hadde gått såpass lenge hos psykologen og dere hadde et mål som dere akkurat ikke kom i mål med sammen. Skjønner også at psykologen ønsket å få en oppdatering. 

AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 19.42):

Jeg ble spurt av min psykiater på DPS om jeg ville sende henne et brev eller ringe til henne om hvordan ting går etter hvert som "livet skjer". Jeg sendte et brev etter et års tid med en oppdatering, og fikk en hyggelig telefon tilbake. Har sendt et til i ettertid da ting endret seg mye til det bedre, og da ringte hun også. Jeg fikk sagt takk både skriftlig og muntlig, og jeg er helt ekstremt takknemlig for henne. 

Anonymkode: ed5de...5e4

Så kult!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du har behov for det, så tenker jeg ikke at du gjør noe ulovlig ved å sende et slikt brev. 

nå bor jeg på et lite sted og har et veldig utradisjonelt (men fremdeles innenfor rammene) relasjon til behandler, da jeg har en veldig uvanlig historie og situasjon. Har vært der i mange år, og vi vil nok bestandig ha en viss kontakt når h*n skal pensjonere seg om noen år, hvilket vil bety mye for meg. 

Anonymkode: 7ffea...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne også tenke meg å gjøre dette. Jeg gikk til samme psykolog i nesten 10 år, så tenker det er innafor. Og hvis ikke, skit la gå. Hvor krenka kan man bli liksom, tenker jeg. Men nå har jeg ikke "blitt frisk" enda, så jeg får avvente og se. :P 

Anonymkode: f43cb...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er psykolog og hadde syntes det var veldig fint å få et slikt brev fra mine tidligere pasienter 😊

Anonymkode: 14670...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...